Az Eurobike A1-es pavilonja talán a legtöményebb volt mind közül, végigjárása túlzás nélkül egy teljes napot igényelt – ez nem is meglepő, hiszen ez egyben a friedrichshafeni expó legnagyobb csarnoka is. Itt találhattuk meg többek között a Paul Lange csoport által forgalmazott márkákat, amelyek közül most a PRO és a Shimano újdonságait mutatnám be.
A Shimano tulajdonában lévő alkatrészeket és kiegészítőket kínáló PRO standján elsőként egy Team HTC Columbia időfutamgépbe botolhatott az ember, melyen a futurisztikus Missile Evo időfutamkormány figyelt. A képen egy egyedi változat látható, melynek karbon stucnija harapós grafikát kapott.
A szériaváltozat így néz ki. Az aerodinamikus kialakítások köztudottan nem feltétlenül járnak együtt alacsony súllyal, így karbon ide vagy oda, a stucni és a szarv/ könyöklő kombó együtt közel egy kilót (960 g) nyom. Időfutambringákból amúgy Dunát lehetett rekeszteni idén (is), így szándékaim szerint egy külön cikkben szólok még róluk. Haladjunk azonban tovább, maradjunk a Team HTC Columbia háza táján!
Ez itt kérem a sprinterfenomén Mark Cavendish országúti gépének egy részlete. A brit versenyző garázsában nem sok gép maradhatott az Eurobike idején, ugyanis különböző standokon legalább öt nevére szignált masina volt látható. A gépen klasszikus kialakítású Vibe karbon nyeregcső figyelt, a PRO nyeregcsöveire 2011-ben azonban ennél sokkal rafináltabb megoldások lesznek jellemzők.
Annak érdekében, hogy Mark ne tehessen kárt a felszerelésében, a PRO egy külön kormány/stucni kombót tervezett számára. Ez itt a szetthez tartozó stucni, mely az átlagosnál szélesebben fogja meg a kormányt, négycsavaros előlappal rendelkezik és előlapját leszámítva teljes egészében karbonból készül. Akik ennek hallatán ismét alacsony súlyra számítanak, azokat ki kell ábrándítanom: a tervezési szempont nem ez volt, hanem az, hogy a derék brit minden erejét az aszfaltra tudja passzírozni. Ehh, szóval igen… a tömege 255 gramm, és 105-, 110- és 135-ös hosszban kapható. A hozzá tartozó 7050-es alu kormányt sem gyönge legényekre méretezték, 295 grammos darab és 40, 42 és 44-es méretben érhető el. Nem hátrány, ha a pillesúlyra tuningolt konstrukciók mellett van más alternatíva is, ami engem illet, pályára is bevállalnék valami ilyesmit, megnyugtató az a tudat, hogy nem valószínű, hogy egy óvatlan pillanatban a kezemben marad.
A PRO-ra továbbra is jellemző lesz, hogy kiegészítő-családokat kínál, tehát egységes megjelenésű kormány-stucni-nyeregcső összeállításokkal csinosíthatjuk gépünket országúton és terepen egyaránt. Ez itt éppen az országúti Vibe széria spéci fehér verziója, melynek érdekessége az előlap rögzítése, mely felül egy beakasztható körömmel, alul pedig két csavarral történik.
Ahogy arra már céloztam, nemcsak az aszfaltos tevékenységhez kínálnak egységes megjelenésű kiegészítőket, hanem a durvulósabb arcok is válogathatnak a PRO kínálatából. Ez itt éppen a Thomas Vanderham széria kormány-stucni kombója. Ez a szett szokatlanul sok kiegészítőt tartalmaz: kormányt, stucnit, markolatot, nyeregcsövet és nyerget…
A Thomas Vanderham széria markolata 135 mm-es hosszban készül, átmérője 31,5 milliméter, és mindkét végén Cr-Mo csavarral biztosított alu bilincs rögzíti bombabiztosan a kormányhoz.
Persze nemcsak Thomas van kitüntetett helyzetben, itt vannak például az Atherton tesók is. Elsőre valami furcsa illemhelyiség piktogram ugrott be a grafikáról, aztán rájöttem, hogy a három kis figura Dan, Gee és Rachel szellemét idézi meg. Hasonlóképpen a Vanderham szériához itt is kormányt, stucnit, markolatot, nyeregcsövet és nyerget találunk, annyival megfejelve, hogy a stucni A-Heades és direct mount kialakításban egyaránt elérhető.
Ez itt egy a piktogramjából kikövetkeztethető módon uniszex kialakítású, 220 grammos titánpálcás nyereg lejtőzőknek…
Optikai tuningra éhesek azonban más alkatrészcsaládokkal is kiélhetik a vágyaikat, például a freeridereknek tervezett FRS széria csinos fehér tagjaival. Tény, hogy a PRO grafikai megoldásai egyediek, feltűnőek és nagyon karakteresek, de személyes véleményem, hogy néha már kicsit soknak tűnnek.
Az All Mountain kedvelői számára készül a Koryak széria, mely kormányt, stucnit, szarvat markolatot és nyeregcsövet tartalmaz. A szett tesztje nemsokára olvasható lesz honlapunkon.
Az alkatrészek mellett a ruházat terén is jeleskedik a PRO, különösen széles a választék kamáslikból, melyekből összesen nyolcfélét kínálnak 2011-ben. Hajdan volt téli ruha tesztünk tapasztalatai alapján kellemes emlékekkel gondolunk vissza a cég kamásliira.
Ez látszólag egy teljesen lényegtelen kép, két okból került ide. Egyrészt aki számára nem egyértelmű a kapcsolat a Shimano és a PRO között, az itt már azért gyanakodhat egy kicsit: Shimano agy egy PRO aero karbonküllős kerékben – ráadásul egy Ultegra. Másodsorban ez a kép összekötő kapcsot jelent a következő márkához: már ugrunk is át a Shimano standra!
…ahol az aszfaltos szakágak felől haladnék a durvulósabbak felé, kezdve az országúti versenysporttal. A változatosság kedvéért ez itt ismét egy Team HTC Columbia csapatgép, ezúttal Tony Martiné. Rajta a Pro Tour körökben immár teljesen elfogadott elektronikus vezérlésű Dura Ace. Bár a szett most már nem számít teljesen újnak, azért mindig a kiállítások sztárjai a görgőn hajtható Dura-Ace Di2-vel szerelt gépek.
Nemrég egy hasznos kis kiegészítőt kapott a Di2, ezt a felső fogásból való váltást (csak hátul) lehetővé tevő kis kiegészítő kapcsolópárt. Ezt is lehetett büntetlenül nyomkodni a standon, nyomkodták is a népek serényen.
Továbbá kirukkoltak Shimanóék egy új Dura-Ace SPD-SL pedállal, mely PD-7900 névre hallgat, kompozit testtel rendelkezik és 248 grammos súlyban van.
Emellett összesen 3 új országúti Dura-Ace kerékszett lesz 2011-ben, nevezetesen a WH-7900-C24, a WH-7900-C35 és a WH-7900-C50. Mindhárom esetében az utolsó szám a felni profiljának magasságát jelöli, és mindegyik elérhető lesz szingós és peremes változatban egyaránt. A bennük lévő technológia közel azonos, így például mindegyik esetében a Shimano jól bevált agyait és fűzésmintáját láthatjuk viszont.
Ez itt éppen a WH-7900-C50 változat szingós kiszerelésben.
Országúton egyébiránt újdonság még az 5700-as 105-ös szett, amiből a fekete verziót már volt szerencsénk tesztelni, ez itt ellenben a szürke változat.
A fitneszvonalon a nagy attrakciót az új Alfine szett jelenti azon belül is a cég új 11 sebességes agyváltója.
Róla lenne szó. Teljesen zárt rendszerben, olajfürdőben fut a belső mechanika, tavasszal élesben is kipróbálhattuk. Konklúzió: marha jó dolog… Egy nyolcsebességes agyváltó esetében az embernek mindig van hiányérzete, ellenben a 11-es rendszerrel valóban teljes értékű váltórendszert kapunk.
2010 decemberében dobják piacra a STEPS névre keresztelt e-bike szettet. A mozaikszó mögött a Shimano Total Electric Power System kombináció lapul.
Ez itt a STEPS akkumulátor egysége, melybe egyúttal egy hátsó lámpát is integráltak.
A szetthez természetesen egy első agyba szerelt motor is tartozik, mely 250 wattos teljesítménnyel rendelkezik.
A hátsó lámpához első is tartozik, így lesz teljes a szett.
Ismét egy csapatgép, de ezúttal az új, hátul 10 lánckereket felvonultató XTR szettet bemutatandó.
A Dyna-Sys rendszerű hajtómű két- és három lánckerekes változatban egyaránt elérhető lesz majd a következő fogszám kombinációkban: 42/32/24; 38/26; 42/30; 40/28 és 44/30. Az első váltó a két- és háromtányéros változathoz különböző kialakítással készül, továbbá lesz alul- és felülhúzós változatban, rögzítés módja szerint pedig újabb variációk közül választhatunk… Lényeg, hogy összesen nyolc (!) verziója létezik majd – csak győzzünk eligazodni köztük.
A hátsó váltó mutatósra sikeredett, természetesen Shadow kialakítással készült és két kanálmérettel lesz kapható. Tömege mindössze 175- illetve 177 gramm.
A hidraulikus fékkarok polír alu prototípus-megjelenése a kollégák többségének igencsak bejött – már amennyiben ez érdekes…
Hol vannak már azok az idők, amikor terepen is a „váltsunk fékkaral” metódust erőltették a japánok… 2011-ben a jól bevált Rapidfire Plus váltókarok jelentik majd az egyetlen megoldást.
Két pedált fejlesztettek ki az új XTR-hez, egy XC-s és egy All Mountain változatot. Ez itt éppen az előbbi, lássunk egy tömegadatot is hozzá: 310 g/pár.
Továbbra is lehetőség van arra, hogy mindenki megfűzesse a számára ideálisnak gondolt montis kerékszettet. Ehhez kétféle agyszett választható, hagyományos gyorszáras, és E-Thru rendszerű. Itt éppen az utóbbi látható, a spéci 12 mm-es átmérőjű patentzárral.
Aki nem szeretne fűzögetni az két kerékszettből választhat, melyből egyik XC, míg a másik AM felhasználásra készült. Ez itt éppen az AM verzió első agya.
A szkandiumból készült felni pedig így néz ki. Az XC és az AM verzió egyaránt kompatibilis a tubeless rendszerekkel, különbség viszont többek között a felni szélességében is van: természetesen az AM a robosztusabb darab
Az új, Dyna-Sys rendszerű XT hajtómű és maga a rendszer csak 3 lánckerekes verzióban lesz elérhető, 42/32/24 felállásban.
A Shadow rendszerű hátsó váltó természetesen az új XT-nél is szériafelszereltség, ez is két kanálhosszban kerül forgalomba 43- illetve 35 fog összkapacitással.
Karakteresre sikeredett az SLX hajtómű is. Egy változata lesz, mégpedig 42/32/24 felállásban.
Szintén egy változatban kerül forgalomba a Shadow rendszerű SLX hátsó váltó, 43 fog összkapacitással.
A hatékonyabb fékezés érdekében a Shimano speciális háromrétegű féktárcsa szerkezettel rukkolt elő. A szendvicsszerkezet középső rétege alumínium, erre kerül a két rozsdamentes acél fékezőfelület, a kialakítás segítségével pedig a tárcsa hosszú fékezések során kevésbé melegszik a céges kommunikáció szerint. A fejlesztés a találó „Ice-Tech” fantázianevet kapta.
Kismókusoknak kistárcsa, nagymókusoknak még nagyobb… Bátrabbak süteménybe is tölthetik. Műszakiasabban: négy tárcsaátmérőben (140-, 160-,180-, 203 mm) és XTR minőségben lesz kapható a cucc.
Fáradjunk át a cipő- és ruhaosztályra! A hölgyeknek való kedvezés már olyan szinten megy, hogy még spéci Shimano triatlonos cipellőt is vásárolhatnak kifejezetten női lábakra optimalizálva – helyes. Őt úgy hívják, hogy SH-WT52.
Ami 2006-ban még csúcstechnológiának számított, ma már a középkategóriában megkapható. A SH-R133 ugyanazt tudja, mint négy évvel ezelőtt egy Shimano csúcsmodell: karbon talp és racsnis szűkítő szerkezet. Már csak azt a fránya csatot kéne újratervezni, mert nem egy tartós darab, mondhatnám azt is, hogy fogyóeszköz (tapasztalat).
A „Mountain touring / trekking” kategória a személyes kedvencem a Shimano kínálatában, egyre jobban néznek ki ezek a cipők, akár utcai használatra is alkalmasak, és tök mellékesen bicajozni is lehet bennük. Ez itt például az SH-MT53…
…ez meg az SH-MT71.
Az All Mountain vonal kedvelői is megkapják a magukét idén, például az SH-AM45 topán személyében. Jól néz ki és fekete.
A hatalmas cipőválaszték olyan szinten letaglózott, hogy éppen csak konstatáltam, a ruhakínálatban is van egy-két nem átlagos megjelenésű, dizájnú darab, majd – mint aki jól végezte dolgát -, elballagtam feltölteni a koffeinraktáraimat. Legközelebb további Paul Lange által gondozott márkákkal jelentkezem.
Addig is: minden jót.
A Pro és a Shimano termékek hazai forgalmazója a Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu, www.lanchalozat.hu
További a Paul Lange Hungary Kft. által forgalmazott termékek képgalériája ide kattintva érhető el.
Szöveg és Fotó: HBalage
(x)