Nemrég került bemutatásra a németországi Stuttgartban a Shimano Alfine Di2 új agyváltós szettje. Ezzel a Shimano az országúti mellett már a városi kerékpározásban is megjelent az elektromos váltással. Emellett napvilágot látott az SLX 2013-as verziója, ami sok megoldást örökölt a nagytestvérétől, az XT-től.
A Shimanonál az egyes termékcsoportok különböző időpontokban kerülnek bemutatásra, hogy mindig a legfrissebb fejlesztésekről értesülhessünk. Néhány apróságról már korábban is írtunk, a következő újdonság a mountain bike felhasználásra tervezett Alfine verzió, ami a Sea Otter Festival-on kerül bemutatásra.
Az ismert Alfine agy most egy új verzióval jelent meg, ami Di2-nek (Digitális Integrált Intelligencia) nevezett elektromos rendszerrel üzemeltethető.
Már négy év telt el azóta, hogy a Shimano piacra dobta első elektromos Dura Ace szettjét, majd később követte az Ultegra is, amivel nagyjából lefedték az országúti szegmenst.
Most a városi bringázás területén is megvetni készül a lábát az elektromos váltásban az Alfine 11-gyel és 8-cal.
A váltás érintőkapcsolóval történik, ami elérhető egyaránt az egyenes kormányhoz való verzióban és a klasszikus országúti fékváltókarral is.
A váltáshoz szükséges elektromos energiát egy külső vagy a nyeregcsőbe integrált akkumulátorból nyeri a rendszer. Ennek az eldöntését a Shimano a kerékpárgyártókra bízza.
Shimano SLX 2013
A Shimano SLX szett sok tulajdonságát a felsőbb kategóriákból örökölte. A felfrissített dizájn és a technikai újdonságok és azok sokszínűsége igazán vonzóvá teszi a szettet.
Az első és hátsó váltóknál egyaránt elérhető az új Direct Mount szabvány is.
Ez egy új váltófüllel valósul meg, ami jobban hátranyúlik, mint az eddigiek. Ezt direkt a Shadow+ rendszerű váltókhoz tervezték, ami egy köztes lapocskával csatlakozik normál váltófülekhez. Az új váltószabvány használatakor ez a köztes lap elhagyható, így direktben csatlakozik a váltó és a váltófül.
Az új rendszer pontosabb váltást és könnyebb kerékkivételt és visszahelyezést biztosít. Az első váltónál is egy direktebb kapcsolatot jelent, a váltó a megszokott bilincs helyett csavarral rögzíthető a nyeregvázcső oldalára. Ez a megoldás merevebb váltót eredményez és a hátsó keréktől is messzebbre került.
A hajtókar is átdolgozásra került, különösen a kontrasztos lánctányér csillag a szembetűnő. Három verzióban érhető el: két tányérnál 40-28-as és 38-26-os áttétellel, három tányérosnál pedig 42-32-24-es áttétellel.
A tárcsafék a már ismert Ice-Tech technológiát kapta a jobb hőelvezetés érdekében. A fékkar pedig új bilincset kapott, amivel a váltókar és markolat leszerelése nélkül felszerelhető a kormányra.
Elektromos XTR váltó
Szinte biztos, hogy a Shimano mérnökei már dolgoznak a csúcskategóriájú XTR elektromos változatán. Ezt beigazolódni látszik a kanadai Geoff Kabush kerékpárjáról készült fotók alapján. A Scott-3Rox Racing Team versenyzője valószínűleg már az új elektromos XTR-t teszteli.
forrás: mtb-news.de, bikeradar.com