A WTB cyclocross tubeless rendszere tulajdonképpen kitágítja a cyclocross kerékpár használhatóságának határait és persze a cx pályán is vannak előnyei.
Az cyclocross bringázással való ismerkedés elejétől kezdve foglalkoztatott a gondolat, hogy mivel lehetne elkerülni a cyclocross kerékpáron eltöltött órák legkellemetlenebb velejáróját: a defektet. A versenypályán ugyebár ha külsős-belsős kerékkel olyan nyomást választ az ember, amivel jól lehet manőverezni sárban is (2 bar vagy alatta), nő a felütés kockázata. Ha pedig elmegyünk ősszel terepre bringázni, az avarban, kövesebb szakaszon, nagyobb sebességnél még inkább nő a kockázat, akár magasabb, 3 bar körüli nyomásnál is. Személy szerint CX-verseny közben soha nem kaptam defektet, cx-bringázások során (Budai-hegyek) viszont nagyon gyakran, néha többet is.
A szingó nem az én világom, ha lenne egy jól képzett rabszolgám, vagy komoly egyesületi support, akkor nyerő lenne, de sajnos nincs időm versenyekre készülve átragasztásokkal vacakolni, pláne, hogy országúton sem tanultam meg soha a szükséges fortélyokat. Ezért hiába borzasztó jók a szingó menettulajdonságai és emellett könnyű is, hobbikerékpárosként nekem nem opció. Ráadásul cyclocrossban szingóval is könnyű defektet összeszedni, akkor pedig ugye nagyobb eséllyel kukázhatjuk a gumit, mintha külső-belsős vagy tubeless rendszerünk van, ráadásul az anyagi kár is jelentősebb.
Adta magát már az elején – két-három éve – az ötlet, hogy ha nekem mountain bike-on tökéletesen bevált a belső nélküli rendszer, akkor cyclocrossban is meg lehetne csinálni. Igen ám, de pár éve még nem volt a látókörömben kiforrott összeállítás. Vagyis jó minőségű, fékezőfelülettel ellátott felni „tubeless ready” gumihoz alkalmas peremmel, hozzá passzoló gumival, melyek üzembiztosan dolgoznak együtt. Az ismeretségi körben voltak kísérletek különböző gyártók termékeinek összepárosítására, de cyclocross keréknél a 35 mm-nél keskenyebb profil miatt hatványozottabban kijönnek a hibák. Ha például egy pillanatra elválik a gumi a felni peremétől és nyomást veszít, komoly mennyiségű levegő kicsusszanhat egy szuszra. A gyakorlatban egy 2 barra fújt gumi ilyenkor „lecsoffadhat” mondjuk 1,6-ra, 1,7-re, onnantól kezdve még könnyebben fordul le…
Az idei szezonban azonban az eddigi információk birtokában már úgy ítéltem meg, hogy itt az ideje a hosszú távú próbának – saját bőrömön. Tulajdonképpen egy kedvezőbb árú és egy drágább, a súlyadatok alapján inkább versenyzésre való felni között választhattam, végül a WTB-re esett a voksom. Nem csak az árcédula miatt, de itt egy gyártó adja a felnit, a gumit, a folyadékot, a felniszalagot és a szelepet is, én pedig az egy rendszerként tervezett dologban jobban bízom. Ráadásul mountain bike-on is használtam már WTB TCS tubeless felnit és gumit, és konkrétan nulla defektet kaptam másfél szezon alatt.
Konkrétan így álltak össze a kerekek: WTB ChrisCross 19x700C TCS felnik (435 gramm), WTB CrossWolf 32C TCS (392 gramm) gumikkal (a TCS a WTB tubeless rendszerére utal), Kedvező árú, de könnyű Novatec agyak, húzott DT küllők alu küllőanyákkal. Az egyszerűség kedvéért ajánlott fogyasztói áron (tehát a „lehető legrosszabb esettel”) számolva is 100 000 Ft alatt marad a komplett kerékszett, gumistul, TCS folyadékostul, mindennel együtt. Összehasonlításképpen a gyémántmintás hajtógatós Conti külsővel, belsővel felszerelt Campa Eurus kerekek 1140 (első)/1390 hátsó) grammot nyomnak (gyorszárral), ugyanez az adat az új tubeless kerekeimnél 1290-, illetve 1450 gramm. Vagyis a tömeg kis mértékben nőtt, nézzük mi változott a használhatóság terén…
Ahogy az elején írtam, nekem új dimenziót nyitott meg a tubeles rendszer a cyclocross bringával. Először is terepen nyugodtan használhatom 2 bar nyomás környékén, ez tapadás szempontjából hatalmas előny. Ráadásul nem kell félni a defekttől, és jelentősen nőtt a lejtőző sebességem olyan szakaszokon, ahol korábban óvatosan haladtam át, az ösvény minden egyes kődarabját figyelve… Egy hónap alatt nulla defekt szerepel a WTB TCS rendszer neve mellett, sőt, érezhető nyomásvesztésről sem tudok beszámolni. Ami még fontos, hogy hasonlóan a mountain bike tubeless rendszerekhez, máshogy gurul a kerék, jobban idomul a talajhoz is.
Maga a CrossWolf mintázata szerint bármilyen terepen elboldogul, de a kissé lazább, akár enyhén sáros talaj a fő vadászterülete (ide tartozik, hogy valójában 34 mm széles, nem 32). Dagonyában már nehezen tisztul, nehezebben, mint egy ritka mintás spéci sárgumi, de mondjuk jobban, mint egy sokak által ismert Racing Ralph. Az biztos, hogy cx-versenyeken a többiekhez képest is érezhetően gyorsabb lett a kanyarsebességem, amikor váltottam. Amikor meg délutáni tekerésekre kellett menni, sokszor kellett várni a lejtők alján, és nem csak akkor, ha defektet szerelt éppen az útitársam…
.