fbpx

Csúcs országúti cipő teszt: Shimano S-Phyre RC903

Szép, könnyű, merev, kényelmes. Kell ennél több?

A kényelem és a hatékonyság a két legfőbb dolog egy országúti kerékpáros cipő választásakor, a Shimano S-Phyre RC-903 mindkettőben maximalista szemléletet követ, mindamellett a megjelenésében is gond nélkül felveszi a versenyt a klasszikus európai gyártókkal.

A ruházatot tekintve a teljesítmény mechanikai szempontból legfontosabb eleme a kerékpáros cipő, hiszen ezen keresztül adjuk le az erőt a pedálra és onnan megy tovább a teljes hajtásláncon keresztül a kerékre majd az útra. Ha puha, rugalmas a cipő vagy nem tartja a lábunkat akkor bizony az energia elvész. Ezért nem szoktam érteni amikor valaki a több milliós országútijához olcsó cipőt keres, meg platform pedált használnak futócipővel, mert ilyenkor kárba vész a váz és a hajtás merevsége, hatékonysága és kb a kukába dobjuk a fejlesztők munkáját. Ezenkívül a hatékony cipők jobb támasztást adnak a merevségükkel a talpunknak, amivel sikerül elkerülni, hogy a stopli idővel elkezdje nyomni az ember lábát vagy elkezdjen zsibbadni a talpunk, nem mellesleg a jobb cipők általában jobb anatómiai kialakítással rendelkeznek, a merev talp fóbián túltéve magunkat akár mondhatjuk azt is, hogy bizony hosszútávon kényelmesebbek. Tehát ha szeretnénk a legtöbbet kihozni a bringánkból és magunkból akkor a jó kerékpár mellé kell egy jó cipő is.

Én már egy jó ideje csak felső kategóriás cipőket hordok, de nem feltétlenül azért, mert minden watt számít nekem, hanem pusztán ezekben érzem magam otthon, ezek kényelmesek számomra. Kipróbáltam többféle márkát, egy-két kivételtől eltekintve többnyire kényelmesek voltak, természetesen voltak köztük kedvenceim is. Viszont Shimano cipőt már nagyon régen használtam (a 2000-es évekből volt mindössze egy országúti cipőm), valahogy mindig más márkák kerültek a szemem elé amikor cipőt kellett vennem, de idén adódott egy lehetőség, hogy hosszú távon tesztelhettem a top országúti modellt, az S-Phyre SH-RC903-at. A Shimano cipőkről általában jókat mondanak, na meg Mathieu van der Poel is ilyet visel (oké, nem konfekciót hanem egyedit), aki legendásan érzékeny minden apróságra a kerékpáron és a ruházatban, ezért biztos voltam benne, hogy nekem is jó lesz. 🙂

A választható színekből mindegyik volt készleten 44-es méretben, ezért a kék mellett döntöttem, ami nagyon jól néz ki, világos metálkékből lilába megy át, hasonlóan mint a csapatmezünknél és a csapatsisakunknál, ezért kifejezetten örültem neki, hogy a teljes ruházatom színben harmonizálni fog (egyébként a fehérrel is teljesen elégedett lettem volna). A cipő egy ruhadarab, ezért szerintem fontos, hogy hogyan néz ki, főleg ha ennyi pénzt hagyunk a boltban érte, meg egyébként is a csillivilli országútikat használók minden kiegészítőben szeretnek villogni.

Egy cipőnél a technikai paraméterek tekintetében mindig kicsit szűkösebben vagyunk, mint egy alkatrésznél, de az RC903-nál van mit bemutatni. A talpa karbonból készül, ami a Shimanonál a legmerevebb konstrukció, Wolrdtour szintre készítik, tehát erre biztosan nem lehet panaszunk. Érdekesség, hogy a Shimano elrejti a karbontalpat egy gumiréteg és a cipő felső anyagával megegyező réteg mögé, ami a elsősorban a talp védelmét hívatott szolgálni, – így ezt biztosan nem lesz könnyű szétjárni – illetve a cipő felsőrésze és a talp között is erősebb a kapcsolat, tehát tartósabb. Nekem tetszik ez a megoldás, de a teszt elején kicsit féltettem a szép, fényes talpat. Tömegben valószínűleg egy picivel többet kell ezért fizetnünk, mert a top cipők között az átlagnál kicsit nehezebb az RC903, de mielőtt még megijednénk tőle csak pár grammról van szó.

A felsőrész ránézésre és tapintásra erős anyagból készül, amin a jól szellőzést elősegítendő rengeteg lyukat találunk, továbbá a cipő “nyelve” légáteresztő anyagból van, amin kb úgy ömlik be a levegő, mint egy nyári futócipőnél (nagyon!). Az RC-903-ban egy erős sarok-csészét találunk, ami stabilan fogja a sarkunkat, lehetőséget sem adva a csavarodásra. A BOA Li2-es tekerőivel tudjuk rászorítani a cipőt a lábunkra, amik azonkívül hogy nagyon dizájnosak kiválóan is működnek. Kedvencem még a talpbetét, ami szintén jól szellőzik, pont ott vannak rajta a lyukak, ahol a külső talpon is, konkréten be lehet látni a cipőbe alulról, plusz emellett tudjuk állítani rajta, hogy mennyire támassza a belső boltívet a lábunkon, amihez kapunk tépőzárral rögzíthető emelőket. Ez azért fontos, mert nem egyforma magas a boltív az emberek lábán, és nem csak egyénenként lehet más hanem a jobb és bal lábunkon is lehet különböző, mint pl nekem is, és egy ilyen megoldással személyre tudjuk szabni a cipőnek ezt a részét, azaz az egyik legfontosabb dolgot a támasztást.

A megfelelő cipőméret kiválasztásról sokan mondanak sokfélét, ebbe nem szeretnék belemenni most, a lényeg, hogy én kb akkora cipőt hordok kerékpáron is mint utcán, 44-est. A többi cipőm is ekkora, a Shimano sem lóg ki ebből a sorból. Első felvételkor kényelmes volt, egyből éreztem, hogy rendesen körbefogja a lábam a régi cipőimhez képest, stabilan tartja a sarkamat és a lábfejemet is, pedig csak a felső Boát húztam meg jobban, az alsót hagytam lazán, bár maga a cipő anyaga merev, így a felső szorító ereje valamennyire lentre is kihat. A jobbos cipőmbe a vékonyabbik belső támaszt tettem be, míg a balost támasz nélkül használtam, így kényelmes számomra. Próbáltam a magasabb támaszokat is, de ezek már tényleg magasabb boltívvel rendelkező bringásoknak valók, nekem nyomják a talpam ha bent vannak.

Még télen kezdtem el hordani a cipőt, a szellőzését ekkor érthető okokból nem szívesen teszteltem, sőt leragasztottam a talpán a szellőzőket és kamáslit is húztam a cipő orrára, de most a forró nyáron megtapasztaltam, hogy mennyire szellős az RC903. Felváltva hordtam a régi cipőmmel, ami szintén egy jól szellőző modell, de a Shimano sokkal jobban szellőzik, a lábfejnél és a talpon is nagyon jól áramlik be a levegő és nem mellesleg gyorsan szárad a cipő. Nálam szellőzésre egyértelműen 5-öst kap.

Szellőzők minden mennyiségben

A talp merevsége nekem mindig kulcskérdés, mint már írtam nemcsak a hatékonyság, hanem a kényelem miatt is, jellemzően a csúcscipőknél ezzel nem szokott gond lenni, bár már futottam bele olyan cipőbe, aminek meglepően rugalmas volt a talpa és éreztem a stoplit a lábam alatt. Na, az RC903 az nem ilyen! Merev a talpa és a gyári talpbetéttel együtt jól támaszt, sehol nem éreztem a talpam alatt hajlongást és a stopli nyomó érzését. Hosszabb távokon is kényelmes volt a cipő, például a tavaszi horvát nyaralás/edzőtáborban is végig ez volt a lábamon is minden nap sokat tekertünk. A stabil sarokkialakítás és a BOA-k nagyon jól fogják az ember lábát, kiállva sem emelkedik el a lábam a cipőtalpról. Ahogy írtam, én az alsó BOA-t nem igazán húzom meg, elég ha csak felül tartja jobbam a lábfejemet a cipő és így jól fogja az RC903 a lábamat.

A BOA Li2 tekerőket nagyon egyszerű és praktikus használni, mindkét irányba lehet őket finoman tekerni (az egyikbe meghúzzuk, a másikba lazítjuk), de a tekerőt felhúzva egyből kilazul a cipő és könnyen ki tudunk belőle lépni. Ez a tulajdonsága miatt tavasszal még életem első duatlon versenyére is ezt a cipőt vettem fel (hiába ez a szép új, amit óvni kellene 🙂 ), hogy gyors legyen a felvétel és levétel, mert persze én nem felgumiztam a cipőket a bringámra mint a triatlonisták, hanem végigfutottam bennük a depóban. Igen, végigfutottam a karbontalpas országúti cipőben az aszfalton, de azért leragasztottam a cipő orrát és a sarkát vastagon szalaggal, stopliból meg olyat használok, ami jól tűri a sétálást és a futást, ezért a verseny végére nem volt semmi kopásnyom a cipő talpán. A lényeg, hogy erre a célra is bevált ez a cipő, bár azt is meg kell jegyeznem, hogy profi triatlonista lábán is láttam már ilyen cipőt.

Kevesebb fénynél jobban látszódik a sarkán a lilás árnyalat

Összefoglalva, nekem bevált a Shimano csúcs országúti cipője, mindent tud amire szükségem van, hosszútávon is kényelmes, hatékony és még jól is néz ki. Bátran ajánlom azoknak, akik éppen egy jó országúti cipőt keresnek, igazi maximalista termék a Shimanotól.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo