fbpx

Colnago C60: egy új klasszikus született

Colnago C60: Minden mai karbonváznál alkalmazott illesztési technológiánál régebbi muffos szerkezet, minden mai csúcs karbonváznál legalább 20%-nál nagyobb tömeg, sok mai csúcs karbonváz árának kétszerese a cédulán… Mégis sokan lesznek, akik számára a legújabb Colnago csúcsmodell, a C60 a világ legjobb kerékpárját testesíti majd meg a következő pár évben. És bizonyos szempontból nekik lesz igazuk.

C60: a tradíció és a modern technika házassága

C60: a tradíció és a modern technika házassága

Miért is? A nyolcadik x-et taposó Ernesto Colnago gondosan ügyelt rá az elmúlt években, hogy megtartson valamit mindabból, ami kerékpárjait megkülönbözteti a tucatmárkáktól. Nem az aktuális trendeket üldözve fejlesztenek, ha változtatnak, akkor azt a valóban jobb teljesítmény érdekében teszik. Nem sietnek el semmit, fontosabb, hogy a bringa jól, tartósan, és a vásárló számára örömet okozva működjön, minthogy hamar lekövessék a divatot.

Colnago C60 Italia

Colnago C60 Italia

Tudják, hogy egy Colnago-vásárló elsősorban egy „Colnago kerékpárt” akar, nem egy 60 grammal könnyebb vázat, vagy 7%-kal nagyobb merevséget a homlokcsőnél, vagy egy 20 grammal könnyebb középcsapágy megoldást. Egy Colnago-vásárlónak fontos, hogy a bringa Olaszországban készüljön, fontos, hogy a napsütésben úgy csillanjon meg a fény a kézi festésen, ahogy egy lakk alatti matricán sosem fog. Fontos, hogy ha felül a bringára, hatalmába keríthesse az elégedettség, hogy egy Colnagón teker.

Colnago C60 Racing

Colnago C60 Racing

Mindemellett természetesen műszakilag is a legjobbat kell nyújtani, ebből a szempontból a Colnago csúcsmodelleknél ügyesen keverik a tradíciót, az egyedi megoldásokat és a mai kor követelményeit. A C60 ebből a szempontból egy újabb mérföldkő lehet a cambiagói gyár történetében, s talán sikeresebb a C59-nél is. Sikerült házasítani a Master bringák védjegyét, az összekeverhetetlen csőkeresztmetszetet a divatos hatalmas átmérővel, új középrész kialakítást fejlesztettek, a papucsnál pedig egy nagyon is innovatív megoldást alkalmaznak majd a tárcsafékes verziónál…

Colnago C60 Classic

Colnago C60 Classic

Kezdjük a közepén! A C60-nál – a pressfit kormánycsapágyakhoz hasonlóan némi fáziskéséssel – lekövették a túlméretes középrész trendet, de kiegészítették egy konzervatív megoldással is, ami a hosszú távú problémamentes működést segíti elő. A C60 középrésze a BB86 kompatibilis nagyobb átmérőjű tengellyel rendelkező hajtókarokat fogadja, a perselyezés viszont eltér az ismert pressfit és BB386 vagy B36 rendszerektől (Bővebben a középcsapágyak legfrissebb rendszerezése IDE KATTINTVA olvasható).

A klasszikus design vadonatúj fejlesztést takar

A klasszikus design vadonatúj fejlesztést takar

Utóbbiak egyik legfőbb hátránya, hogy – röviden fogalmazva – nem tartósak. Kicsit bővebben: csak nagyon szűk toleranciával működik jól, és a legapróbb kopás, sérülés stb. hatására kattogni, vagy előbb-utóbb kotyogni fog. A Colnago C60-nál nem váltották meg a világot, egyszerűen csak feláldozták az új középrész rendszerek egyik előnyös tulajdonságát – az alacsony tömegű kialakítást – a tartósság javára. Itt nem közvetlenül a precízen megmunkált vázba, vagy egy becuppanó alumínium csészébe kerül a csapágy, hanem egy méretesebb, cserélhető alumínium perselyt alkalmaztak.

Az új középrész számokban

Az új középrész számokban

Az „új szabvány” a PressFit 82,5, a szám értelem szerűen a méretre is utal, de ez ne tévesszen meg senkit, ahogy már említettük, kompatibilis a BB86 és BB386 hajtóművekkel. Az egyedi csészékhez egyedi szerszám is jár, és nem titkoltan így jó eséllyel megóvják a Colnago vázakat, hogy silányabb, más gyártótól származó csészék kerüljenek a vázakba. Indirekt módon ez is a tartósságot szolgálja, hasonlóan a Colnago korábban bevezetett saját pressfit kormánycsapágy szabványához.

Valószínűleg a világ legnagyobb "muffjait" láthatjuk kerékpáron

A Master-forma és a hatalmas átmérő házassága

A muffos kialakítás és a Masterre hajazó keresztmetszettel készülő karbon csövek világos, hogy inkább a tradíciót képviselik, mint a kerékpáriparban legfrissebben alkalmazott technológiákat. A C60-nak viszont egyértelműen merevebbnek kell lenni a C59-nél, hiszen a csőkeresztmetszet alapján a csavarási merevség biztosan jobb, ahogy oldalirányban is biztosan merevebb az egész váz a nagyobb csőátmérőknek köszönhetően. A C59 44 mm átmérőjű alsócsövéhez képest a C60 alsócsöve 66×52 mm. Továbbá az ülőcső aszimmetrikus kialakítású, a láncvillákat pedig bordákkal merevítették. A C60 így már a merevségi mutatókat nézve sem marad alul korunk legfejlettebb csúcsvázaival szemben.

"Felségjelzés a váll-lapon"

“Felségjelzés a váll-lapon”

A muffos kialakítás előnye még, hogy jóval több vázméret közül választhatnak a vásárlók, mint a konkurens gyártóknál, sőt, a személyre szabott rendelés sem megoldhatatlan. A C60 9 sloping- és 5 tradicionális méretben is készül majd. Tulajdonképpen az egyetlen dolog, amiben engedni kell a leendő Colnago C60 tulajdonosoknak a Cannondale-es vagy Cervelós bringás társakhoz képest, az a tömeg. 52-es méretben egy festett C60 1050 grammot nyom (ami egyébként 25 grammal könnyebb a C59-nél), az 1,1/8-1,1/4-es nyakkal készülő villa pedig 390 grammot.

Colnago C60 Racing

Colnago C60 Racing

A váz+villa kombó ezzel összességében 3-400 grammal nehezebb, mint a mai csúcs karbonvázak többsége, ami relatíve nagy különbség. Az egész kerékpárt azonban már olyan egyszerű 7 kiló alá vinni ezen a szinten, hogy akik a Colnago kerékpárok egyéb előnyeit szeretnék élvezni, minden bizonnyal meghozzák majd ezt az áldozatot. Ernesto Colnago a biztonságból nem hajlandó engedni, de hagyjuk is ezt a marketingdumát, a tapasztaltabb országútisok egyszerűen csak emlékezzenek vissza, hogy a saját környezetükben hallottak-e már törött Colnago bringáról? Majd jusson eszükbe, hogy egyébként milyen törött bringákról hallottak az ismerősöktől. Ha pedig mégis gond lenne, a muffolt vázkialakítás a garanciális szerviznek is kedvez, ami a Colnago-nál még 10-20 éves vázaknál is valóban érvényesíthető.

"Multifunkciós papucs"

“Multifunkciós papucs”

És egy technikai érdekesség a végére: a Colnago C60-hoz új alumínium papucsokat terveztek (ez is nehezebb megoldás például az egy darabból készülő karbonnál, de tartósabb), ami különösen a hamarosan bemutatandó tárcsás változatnál zseniális. A tárcsafék ugyanis részben közvetlenül az alumínium papucsot terheli majd fékezéskor, nem csak a vékony falú tám- vagy láncvillákat. Ha már szóba került a tárcsás változat, megemlítendő még, hogy elöl 15 mm-es tengellyel készül majd.

Colnago C60 Italia

Colnago C60 Italia

A műszaki megoldásokon túl beszéljünk még kicsit arról is, amit számokban nem lehet kifejezni. „Ernő bácsi” ragaszkodik hozzá – mert 82 évesen már megteheti – hogy továbbra is legyen 100%-ban Olaszországban készülő bringa, és a C59 után a C60 lesz az. Szeretné látni elejétől a végéig a gyártási folyamatot, ha lemegy az üzembe, a Colnago tulajdonosok pedig szeretnék, hogy Ernő bácsi lássa ezt a folyamatot, ha lemegy az üzembe. Nehezen megfogható dolgok ezek, de talán ettől is emberibb kicsit egy Colnago kerékpár, mint sok más személytelen high-end bringa.

A vázak külön bowdenes vagy külön elektromos vezetékes kialakítással kaphatók

A vázak külön bowdenes vagy külön elektromos vezetékes kialakítással kaphatók

S persze essék szó a Colnago kerékpárok festéséről, ami szintén megkülönbözteti ezeket a gépeket a legtöbb ismert márkától. A festőüzemben veszik a fáradtságot, pénzt és energiát, hogy maszkolva, kézi festéssel adják meg a bringák végső fényét, ami – ahogy az elején említettük – máshogy csillan meg a napfényben, mint a matrica. A C60 11 féle finissel érhető el egyébként, köztük a Racing változatokra kerül a legkevesebb festékréteg (mert a festék is súly), az Italia nemesen egyszerű, a Classic pedig giccsbe hajlóan díszített.

De ne szaporítsuk tovább szót, az írás és a képek helyett, aki kíváncsi az első hazai Colnago C60-ra élőben, látogasson mostanában sűrűn a Colnago hazai forgalmazójának boltjába, mert hamarosan megérkezik…

(x)

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo