Karácsony közeledtével decemberben különösen aktuális téma a vásárlás. A legnagyobb hazai kerékpáros érdekvédelmi szervezet Bringával Boltba kampányával a kerékpáros vásárlók növekvő számára hívja fel a figyelmet. A Magyar Kerékpárosklub arra buzdít, hogy az üzletek, boltok fogadják örömmel a kerékpárral érkezőket, sőt, egy óriásfotókiállítást is megtekinthetnek az érdeklődők a budapesti Deák Ferenc utcában egészen karácsonyig.
A Bringával Boltba kampányt a Kerékpárosklub egy szabadtéri fotókiállítással indította útjára december 17-én. Az óriási méretű képek – melyek mindegyike arról tanuskodik, hogy a kerékpárral való vásárlás természetes része lehet életünknek – karácsonyig lesznek megtekinthetőek a budapesti Deák Ferenc utcában.
A kiállított molinók különböző kerékpárral közlekedő budapestiek egy-egy jellemző élethelyzetét mutatja be. A képeken láthatunk lányaival bevásárolni járó cargo-bringás apukát (Kürti Gábor Critical Mass szervező személyében), egyetemista fiatalt, turkálóban vagy épp a Váci utcában vásároló lányt, illetve piacra járó anyukát és elegáns férfit is. A fotók azt hivatottak illusztrálni, hogy bárki el tudja intézni hétköznapi bevásárlását kerékpárral. Csupán egy kosárra, egy csomagtartóra, vagy nagyobb szállítmányokhoz egy teherhordó biciklire lehet szükség. Az autózás költségeinek megspórolásával pedig sokkal több és jobb minőségű terméket vehetünk meg, ráadásul a dugókat és a parkolási gondokat is elkerülhetjük.
A képeket a Cyclechic.hu biciklis életmód blog szervezésében, az Ankert közreműködésével Kovács Márton készítette.
A kiállítás megnyitója egyben a Kerékpárosklub országos Bringával Boltba kampányindítója is: itt indította el a klub országos felhívását boltok, üzletek számára, hogy fogadják örömmel a kerékpárral érkezőket, és építsenek számukra jó bicikliparkolókat. Önkénteseiket útnak indították az ország minden pontjára azokkal a prospektusokkal, melyek tájékoztatást nyújtanak az érdeklődő kereskedőknek arról, miért érdemes támogatniuk a kerékpáros vásárlást, és mit tegyenek annak érdekében, hogy hozzájuk is egyre többen jöjjenek biciklivel.
(Azon aktivisták, akik nem tudtak személyesen jelen lenni, online kérvényezhetnek maguknak az információsanyagból itt: http://kerekparosklub.hu/
A kampány a Nemzeti Környezetügyi Intézet támogatásával, valamint a nemzetközi CycleLogistics projekt keretében valósul meg Magyarországon. Az európai uniós projekt 2011 májusától 2014 áprilisáig 11 országban azt célozza, hogy a városi áruszállításban csökkentse a motorizált forgalmat és az indokolatlan gépjárműhasználatot kerékpárra cserélje.
Érdekes külföldi kutatási adatok kerékpárral történő vásárlásról
Meglepő adatok áruszállítással kapcsolatban Grazból
(Forrás: http://bit.ly/IQFbmk 5. – 6. oldal)
– a vásárlási célú utak 85 százaléka hétköznapi fogyasztási eszköz vásárlása.
– a bevásárlások 80 százaléka szállítható lenne kerékpárral is (kosárban vagy hátsó csomagtartón)
– a vásárlási célú utak nagy része rövid (minden második út 5 km-nél rövidebb)
– mégis, gyakran könnyű dolgokat nehéz járművekkel visznek még rövid távolságokra is
Egy 2009-es grazi kutatás – mely 1600 esetet vizsgált – azt az eredményt hozta, hogy a bevásárlások 80%-a szállítható lenne kerékpárral is, és csak 6 százalékukhoz lenne valóban szükség gépjárműre. Ennek ellenére ezeknek a bevásárló utaknak a 77 százaléka gépjárművel történt.
Grafikon: http://bit.ly/18MSI4P
Érdekes információk a kerékpáros vásárlóról
– Hűségesebb, gyakrabban jár üzletekbe, mint az autós
– Összességében többet költ, mert a sok kicsi, ám gyakori vásárlás során többet hagy a kasszáknál
– Egy autóparkolónyi helyen 10 kerékpár parkolása is lehetséges.
( Forrás: http://bit.ly/IQFbmk 7. – 8. old )
Külföldi sikertörténetek
Amint Manhattenben bevezették a kerékpársávokat a 9. sugárúton, a kiskereskedelmi forgalom 49 százalékkal megnőtt, míg a környező kerületekben levő üzletek forgalma csak 3 százalékot emelkedett ugyanebben az időszakban. ( Forrás: http://bit.ly/1bL23Kl)
Egy münsteri kutatás kimutatta, hogy a kerékpárosok havonta 11 alkalommal tértek vissza az egyes boltokba, míg az autósok csak 7 alkalommal.
(Forrás: http://www.copenhagenize.com/
Egy osztrák kutatási eredmény szerint a kerékpárosok 80 százaléka jár hetente többször vásárolni, míg az autósoknál ez az arány csak 68 százalék.
( Forrás: http://bit.ly/IQFbmk 7. – 8. old )
Egy Portlandben készült kutatás szerint a kerékpárral érkezők többet költenek havonta a bárokban és éttermekben (75,66 dollárt), mint az autóval érkező vendégek (68,56 dollárt).
( Forrás: http://momentummag.com/
6 francia város vizsgálatának eredménye azt hozta, hogy a biciklivel érkező ⅘ annyit költ, mint egy autós, viszont kétszer gyakrabban megy boltba, így összességében többet költ.
( Forrás: http://bit.ly/IQFbmk 7-8. old) Grafikon: http://bit.ly/18MSI4P
.