Lassan vége a szezonnak, mindenki elkezd gondolkozni, milyen bringával vágjon neki jövőre a mountain bike futamoknak. A Mesterbike megfontolandó alternatívát kínál: a BMC teamelite 01-et.
Legyenek amatőrök vagy élsportolók, a mountain bike versenyeken induló bringások egy része még mindig idegenkedik az össztelós kerékpároktól. Egyszerűen a plusz 1 kg tömeg miatt, amivel nem tud megbarátkozni, hiszen azt fel kell cipelni pluszban a meredek emelkedőkön.
Egy kerékpárteszt keretein belül most nem szeretnék állást foglalni ebben a kérdésben. El kell ismerni, hogy a watt/kg mutató romlik a plusz egy kg tömeg miatt. A másik oldalon abból is előnyt kovácsolhatunk, ha kevésbé fáradunk el a megnövekedett komfort miatt és biztosabb a kerék-talaj kapcsolata a rugózás és a csillapítás következtében.
A svájci BMC 2015-ben sietett a hezitáló profik – Julien Absalon – segítségére egy „softail” megoldással, ami annyit jelent, hogy a váz hátsó része nem egy össztelós himbarendszer, de egy rugalmas elemnek köszönhetően mégis enged némi függőleges mozgást, a fullykhoz képest, jóval rövidebb rugóúttal. A neve is erre utal: MTT, azaz Micro Travel Technology.
A bringa azóta bizonyított, hiszen Juju érett kora ellenére az elmúlt két évben továbbra is a legfőbb ellenfele maradt a világkupákon a svájci olimpiai bajnoknak, Nino Schurternek. A BMC egyébként is azon ritka márkák egyike, amely elsősorban a versenysportban végrehajtott fejlesztéseiről híres, már a Phonak csapattal kötött házasságuk óta megpróbálnak fél lépéssel a világ előtt járni. Profi országúti és MTB csapatuk méltó módon követi a hagyományokat.
A BMC teamelite 01 váza is igazi mestermű, a rugózó elemmel együtt is alig nyom többet a mérlegen egy hagyományos merevváznál. Nincsenek forgáspontok, csapágyak, a karbon láncvilla az anyag rugalmasságából adódóan mozdul el, hogy mennyit, annak az MTT elasztomer szab határt, amit a támvilla tetején találunk. Ez a „rugóút” mindössze 1,5 cm, de cserébe a tömegnövekedés is csekély, a váz 1080 grammot nyom M-es méretben.
Az elasztomer cserélhető, nem bonyolult a rendszer. Háromféle keménységű áll rendelkezésre, a középsővel próbálva a bringát már kiadja a „rugóutat”, hozzátéve, hogy nem versenyző mércével mérve átlagos testalkatú vagyok. Gondolom a 60-70 kilós hegyimenő alkatúaknak játszhat a legpuhább betét is. 90-100 kilósoknak pedig a kemény, bár ők vegyenek inkább rendes fullyt, nem hinném, hogy a vázon megspórolt 800 gramm számít majd.
A logikusan elhelyezett és megépített rugózó elemtől eltekintve is hightech karbonvázzal van dolgunk, a csöveket végigkopogtatva érezhető a vékony falvastagság, nem véletlen, hogy az elasztomer egységgel is sikerült tartani az 1 kg környéki tömegadatot. A homlokcső és a középrész környéke túlméretes, brutálmerev, a hátsó tengely természetesen 142 mm-es thru-axle.
A BMC mountain bike palettáján van teamelite 01, 02 és 03 is, ha valaki böngészi a honlapot, ne tévedjen el, ezek nem mind a softail bringát jelzik. A 01-es a softail, a legkönnyebb karbonból, a 02-es hagyományos merevfarú könnyű karbonból, a 03-as pedig alumínium modell. Különböző specifikációkkal a 01-esre kattintva találkozhatunk, elektromos XTR-rel, XT-vel, mechanikus XT-vel és vázszettként is hozzájuthatunk a csúcsgéphez.
Mi az XT-es verziót próbálhattuk ki, ez tulajdonképpen az alapfelszereltséget jelenti, mégis kijelenthetjük, hogy XC-versenyekre, maratonozásra így ahogy van alkalmas. Az XT szettről sokszor leírtuk már, hogy nehéz elérhető áron jobbat választani. Az új 8000-es XT fékek maradnak csak el teljesítményben a korábbi szériától, nem szeretik a hosszas fékezgetést, de azért ezt a kritikát fogadja mindenki „Shimano-mércével”, konkurens gyártók hasonló modelljeivel még bőven pariban van.
A FOX Float 32 villában sem kell csalódnunk. Bár a mozgás tekintetében a FOX kicsit lecsücsült a babérjaira az utóbbi években, de a választható climb-trail-descend állásokkal játszadozva mindig megfelelő lesz a csillapítás. Merevségüket tekintve pedig a FOX-ok még mindig világelsők, ezek a villák csavarodnak a legkevésbé, egyáltalán nem hajlamosak „idegeskedésre” nagy sebességű kanyarokban sem. Az értékelésnél csak azért nem kapja meg az 5 csillagot a váz+villa mezőben, mert egy könnyebb és finomabban mozgó csúcs DT-vel még jobb lehetne a teljes kerékpár.
Üdvözítőnek tartom, hogy az XT felszereltséghez jár a DT Swiss XR 1501 Spline ONE kerékszett, az ilyen szintű kerekeket azért sok gyártó kispórolja egy XT-s bringából. Gyakorlatilag csak a tömeget tekintve találunk ennél jobb kerékszetteket jóval drágábban, de már az 1500-as is megfelelő versenyzésre, megfelelően könnyű, merev, kiválóan gyorsítható és jól használható belső nélkül. Mindennek tetejébe a DT agyaknál jobbat nehéz elképzelni gyári kerékszettekben.
Lefutva a felszereltséggel kapcsolatos köröket, nyilván mindenkit az érdekel leginkább, hogyan teljesített a softail megoldás menet közben… A legfontosabb benyomásom az volt, hogy nem csak tömegét, hanem karakterét tekintve is a BMC teamelite 01 inkább merevfarú bringa, mint össztelós. Olyan bringásoknak való, akik egy merevfarú rakétára vágynak, de jól jön, ha bizonyos helyzetekben, például kövesen, sziklakertben van egy kis plusz tolerancia, könnyebben megússza a kerék a durva ütéseket.
Nyilván a másfél centi rugóút az elasztomer betéttel nélkülöz minden progresszivitást, ami egy össztelós mechanizmus és egy jó rugóstag kombinációjánál fennáll. Arra viszont tökéletesen alkalmas, hogy egy XC pálya legveszélyesebb „aknáit” megússzuk a segítségével. Amikor gyorsul a tempó, nagyon jól tud jönni az a minimális elmozdulás is. Elkapva egy nagyobb gyökeret, követ pont nem katapultál a bringa hátulja, egyértelmű, hogy lejtmenetben durva talajon gyorsabbak leszünk ezzel a kerékpárral, mint egy merev géppel.
Felfelé nem olyan markáns a különbség ez hardtailhoz képest, ne várja senki azt, hogy alacsony tempónál is kisimítja a gyökereket, köveket. Ehhez egy komoly felfüggesztéssel rendelkező fully kell. Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy cserébe nem is pogózik felfelé, mint egy fully, nem hátráltat a lehetséges másfél centi rugóút akkor sem, amikor maximális erővel terheljük a pedált. Amennyit az elasztomer bemozog a súlyunk alatt emelkedőn, az szinte elhanyagolható.
XC vagy maraton? Ritkán tesztelünk már olyan bringát, amire inkább azt mondanám, hogy XC. Nem csak a softail megoldás miatt, amivel sikerült könnyűsúlyban tartani a teamelite 01-et. A geometria is XC-s, illetve kicsit oldschool, lehet Jujunak is van némi köze ehhez. A manapság divatos laposabb fejcsőszögekhez képest ez érezhetően meredekebb, ami a kanyargós pályákon jön jobban, mint a hosszú, meredek, veretős lejtőkön.
Összességében azt vegye figyelembe, aki ezen a bringán gondolkozik, hogy a teamelite 01-gyel olyan előnyhöz juthat az MTT-nek köszönhetően (egy hardtail-hoz képest gyakorlatilag tömegnövekedés nélkül), amilyenre kevés más alternatívát talál. Ráadásul a Mesterbike-ban most olyan akciós áron kapható, ami ritka jó vételnek számít, ismerve a BMC által ajánlott árakat!
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
innovatív váz | kissé unalmas design |
XT szett és DT kerekek | kissé meredek fejcsőszög |
alacsony tömeg | |
versenyzésre alkalmas |
Ár: |
***** |
Rendeltetésének megfelel: |
***** |
Váz+villa: |
**** |
Alkatrészek: |
***** |
Tömeg: |
**** |
Infobox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: www.mesterbike.hu
Származási hely: Svájc
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: XS, S, M, L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 1 099 900 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Teamelite 01 29 MTT, Premium Carbon, Tuned Compliance Concept, DTi
Méretek: XS / S / M / L / XL
Villa: Fox 32 Float Performance Elite Series FIT4 Remote (100mm)
Hajtómű: Shimano XT 36-26T
Fogaskeréksor: Shimano XT 11-40T
Lánc: Shimano XT
Első váltó: Shimano XT Side-Swing
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow Plus
Váltókar: Shimano XT
Fékek: Shimano XT (160/160mm)
Kormány: BMC MFB 01 720mm Carbon
kormányszár: BMC MSM 02
Nyeregcső: TCC 01 Premium Carbon Compliance Post, 5mm offset, 27.2mm
Nyereg: Fizik Tundra M7
Kerékagyak: DT Swiss XR 1501 Spline ONE
Felnik: DT Swiss XR 1501 Spline ONE
Gumik: Continental Race King Performance 29×2.2
Geometria:
.