A Helix 8.3 egy igazi kőkemény cross bringa, és úgy is néz ki. Kőkemény, és ezt most szó szerint kell érteni! A márkanév még sokaknak ismeretlenül csenghet, hiszen idehaza valóban csak pár éve kezdték meg a forgalmazását, pedig a hamburgi gyártó már régóta a minőségi kerékpárpiac egyik erős szereplője, legalábbis Nyugat-Európában. „German precision engineering”, hirdeti büszkén a felirat a vázon. És valóban olyan németes érzése van az embernek…
A Bergamont cross palettájának a második legjobb gépe ez. Felette már csak a 9.3-as típus van, mely csak annyiban különbözik jelen tesztünk alanyától, hogy jobb Shimano fékszettel van felszerelve, illetve a váltókar is XT. Lefelé viszont több modellt is találunk, egészen a kifejezetten kedvező árú V-fékes – 115 ezer forintos– Helix 2.3-tól kezdődően.
A 8.3-as típus váza egy igényes kidolgozású, felső kategóriás típus. Triple butted ultralight csőszettből készült, ahogy a matrica hirdeti az alsócsövön, a papucsok egyedi gyártásúak: belülről könnyítettek, a tárcsafék a láncvillán kapott helyet, közvetlen Post-mount-os, és szintén a papucson kitámasztó rögzítési lehetőség is adott, valamint ott figyel rajta a Bergamont logó. A váz geometriája szerintem jól ki van találva, de erről majd később.
A váltóbowdenek rejtetten futnak, és a középcsapágynál egy jókora résen át bukkannak ki, ahol egy szokványos bowdenvezető sín tereli őket a megfelelő irányba. A váz dizájnja kicsit „németesre” sikerült, de az összhang meglétéhez kétség sem fér: minden alkatrésznél követték a fekete-sárga koncepciót, és ez a határozott kontraszt bizony gyakran felkeltette a többi bringás érdeklődését.
A villa a Suntour egy jobb trekking típusa, az NRX-D. Ez a típus már levegős, úgyhogy az állíthatósági tartománya rendkívül széles. A villa elfogadhatóan mozgott, de kicsit nehéz a megindulása, hiába játszottam a légnyomással. Talán majd ha bejáratódik. Merevségre a géphez mért felhasználási kör esetén nem volt gond. A lock-out kormányról vezérelhető, és a remote control kar a legjobb, legfinomabb volt, amit eddig valaha próbáltam beleértve a legnevesebb gyártókét is. A könnyű és strapabíró, szerényen megbújó vékony acél pánttal rögzülő kapcsoló szuperül kézre állt, nagyon finom mozdulattal lehetett mind be, mind pedig kikapcsolni, mégsem fordult elő véletlen kapcsolás a jól elhelyezett karok miatt. Ezt imádtam.
A meghajtás elemei bár nem egészen egységesek, az általános trendektől eltérően mind színvonalas cuccok, nincs gagyi alapszintű agy, meg lánckeréksor, de még a belsők is könnyű Schwalbék. Az agyak a Sram szép kidolgozású, középszintű, bár még csak kónuszos darabjai (506-os). A hajtómű a már unalomig bemutatott Deore kar trekkinges áttételkiosztással, a láncvédő – amelyet én egyébként utálni szoktam – egészen jól kitalált cucc, sem esztétikailag nem bántó, és nem is törik le a második véletlen belerúgásnál.
Az Avid Elixir 1-es fékszett talán az egész specifikáció egyetlen viszonylag gyenge láncszeme. Működésük elég változó. A fékerővel – 180-as tárcsával – nem volt gond, de kicsit nyúlós a fékérzés, ami megszokható, viszont úgy éreztem, hogy állandóan vándorol a nyomáspont, a jobb fékkar pedig időnként műanyagos kattanásokat produkált. Összességében működik, de volt már jobb is…
Ennél a gépnél is kiemelném a gyártó saját márkás alkatrészeit. Ezek műszaki színvonalukat tekintve megfelelnek egy-egy jobb alkatrészmárka közép-felsőközép kategóriás típusainak, és esztétikailag is nagyon mennek a vázhoz. A kormány dizájnja a sok kis Bergamont logóval kifejezetten trendi és látványos. A kormány szélessége a kerékpárméretétől függően változik: 620, 640 vagy 660 mm. 9 fokos hajlítását pont megfelelőnek éreztem. Hasonlóan igényes darab a nyeregcső is, mely a legtutibb 2 csavaros nyereg felfogatási rendszert alkalmazza. A nyeregcsőbilincs is említésre méltó, ugyanis 3 okosságot is találtam eme piciny alkatrészben: a szorítókar nem gyorsan szétkopó műanyag alátéten fut, hanem egy erős fémlemezen, a csavar ellendarab is jól megfogható barázdás kialakítású (triviálisnak hangzik, de mégis oly ritka), harmadsorban pedig a nyeregvázcső hátul elhelyezett bevágását takarja egy lenyúló gumi takaróelem, így akadályozva meg a sár és víz bejutását.
A cross kategória gépeire jellemző, hogy elég sokrétűen alkalmazhatók: kirándulásra, túrára, könnyebb erdei ösvényeken csapatásra, városi használatra. Ennek megfelelően én is elvittem mindenhová, ami csak belefér ebbe: voltak városi körök éppúgy, mint 60-70 km-es túrák vagy könnyebb hegyi ösvények. Az első dolog, amit észrevettem, az a váz elképesztő mértékű függőleges merevsége. Meglehetősen ráz! Ami nem is csoda a brutális keresztmetszetű, szinte teljesen egyenes támvillákat elnézve. A tervezők ezt még tetézték is egy 31,6 mm-es nyeregcsővel. Nem igazán értem, mi volt a céljuk ezzel. E kategória jellemző felhasználói nem a nyers teljesítményhez szokott versenyzők, hanem hétköznapi emberek, akik némi kényelemre is vágynak a nyeregben töltött kilométereik során. Talán egy kicsit ballonosabb külsővel, egy jobban párnázott nyereggel és egy szűkítővel berakott vékonyabb nyeregcsővel enyhíthető a probléma.
A gépet elég fürgének éreztem annak ellenére, hogy pedállal bő 12 kg-mal mérlegelt. Jól gyorsítható, agilis szerkezet. Irányíthatósága is tetszett, montis érzés volt. A vékonyka Rapid Rob gummák méretüket megszégyenítően harapták a talajt, így a kanyartartással, kigyorsítással, fékezéssel nem volt gond.
Megpróbálva összefoglalni azt mondanám, hogy a Helix 8.3 egy nagyon teljesítményorientált cross gép javarészt felsőkategóriás alkatrészekkel, igényes vevőknek, a színvonalhoz mért kedvező áron. A főleg kényelemre vágyó, rendszertelenül bringázóknak nem biztos, hogy ajánlanám, de azoknak, akik egy cross gép személyében is a teljesítményt, a nyers erőt keresik, azoknak igen.
Ahogy említettem, a cross gépekben kedvelem a sokoldalúságukat. Adva van a lehetőség, hogy túrabringává fejlesszük, hiszen a rögzítő szemek a sárvédőhöz, csomagtartóhoz is adottak. Egy kisebb gördülési ellenállású, jó defektállóságú külsőt kell feldobni a gépre, és lehet gyűrni a száz kilométereket. Emellett egy városi romboló képe is felsejlik lelki szemeim előtt: keskenyebb aszfaltkülsők (mondjuk úgy 28-as, 32-es), lefelé fordított kormányszár, kicsit keskenyebbre vágott kormány, és már sistereghet is az aszfalt a Helix kerekei alatt.
Szóval akár nem is egy, hanem mindjárt három gépet vesz, aki a Helixbe fektet. A gép most akciós áron 324.990 Ft helyett 275.000 forintért megvásárolható.
Pozitívumok:
+ egységes alkatrész színvonal
+ váz kidolgozás minősége
+ esztétikai összkép
Negatívumok:
– menetkényelem a túlzott függőleges vázmerevség miatt
– fékek
InfoBox:
Forgalmazó: Speed Sport Kft. – Vadonsport
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el:
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:
Származási hely: Németország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: 46, 52 (tesztelt), 56, 61 cm
Alkatrész-garancia: 1 év (saját márkás alkatrészekre 2 év)
Ajánlott fogyasztói ár: 324.990 Ft helyett most 275.007 Ft
Műszaki adatok:
Váz: 6061 alumínium Super Lite, Triple Butted
Villa: Suntour NRX-D RL, Air, 63mm, Remote Lockout
Első váltó: Shimano Deore XT Top-Swing
Hátsó váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano Deore 3×10 sebesség
Fékek: Avid Elixir 1 (hidraulikus)
Féktárcsák: Avid 180/160 mm
Hajtómű: Shimano Deore FC-T551 48/36/26T, láncvédővel, 175 mm (46-os vázméretnél 170 mm)
Lánc: Shimano CN-HG54
Lánckeréksor: SRAM PG1050 11-32T, 10 seb.
Agyak: SRAM MTH-506 disc, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk
Felnik: Alex EN24 622×19 mm 6061/T6 alu, duplafalú, szegecselt, 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Schwalbe Rapid Rob 35×622
Kormány: Bergamont Pro Alu, 31.8 mm, 640 mm, 15 mm emelés, 9 fok hajlítás
Kormányszár: Bergamont Pro Alu 7 fok, 31.8 mm
Kormánycsapágy: BGM Comp, Semi Integrated, ZS44/28.6 | ZS44/30 1,1/8”
Nyeregcső: Bergamont Race Alu, 31,6 x 350, 2 csavaros fej
Nyereg: Bergamont Pro
Markolat: Bergamont Race
Pedál: VP 349S, MTB
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 520 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 585 mm
Tengelytáv: 1063 mm
Láncvillahossz: 440 mm
Kormányszár-hossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 302 mm
Fejcső-hossz: 115 mm
Összsúly: 11,8 kg (gyári adat, pedál nélkül)
További képek:
Szöveg: gg
Fotó: gg, Viszlay Zsuzsanna
.