fbpx

BBB fékbetétek tesztje: a három muskétás

Nem egyszerű feladat tárcsafék betéteket tesztelni, hiszen majd minden paraméter szubjektív. Mennyire kopik? Hát ahogy használod. Mennyire fog? Attól függ milyen fékerőt szeretsz? Szerencsére egy etalont találtunk a sokismeretlenes egyenletben, és ez nem más mint a Shimano tárcsafékrendszer. Ami mindig tökéletesen fog bármilyen időjárás, terep vagy bringa legyen is az alany.

bbb_tarcsafek_betet_teszt

Tesztünk főszereplője a BBB Shimano kompatibilis tárcsafékbetétje a BBS-56 Discstop széria volt. Ennek mindjárt háromféle kivitelét fogtuk vallatóra. A „sima” BBS-56 sötétkék színű és hagyományos műgyantás összetételű fékfelülettel rendelkezik. Célja a nagy fékerő, minden más másodlagos. Ennek saras időjárásra és kemény igénybevételre ajánlott verziója a BBS-56S amiben az „S” a szinter rövidítése, a köznyelvbe pedig csak „fémes” betétként ivódott be. Végül az új „T” jelölésű világoskék betétet is kipróbáltuk, ami a trekkingekhez lett kifejlesztve, vagyis olyan felhasználási területre, ahol jól kell fognia, de tartósnak is kell lennie. Kétféle bringa volt itthon.

Egy enduro monti XTR fékekkel, egy enduro gép SLX fékekkel, és egy tárcsafékes országúti RS805-ös fékrendszerrel, ezért ide kerültek felváltva beépítésre a betétek. Szerencsére a Shimano okosan tervezi a fékjeit, és nagyjából minden hidraulikus tárcsafékjébe ugyanaz a betét kell. Amire viszont különösen kíváncsi voltam, hogy miként teljesítenek mind a fékek, mind a fékbetétek a plusz hűtőborda nélkül, mivel az XTR és az RS805-ös is plusz hűtőfelülettel ellátott betétet hordozott magában.

Először az enduro gépben kellett bizonyítaniuk, ott elvileg hamarabb kijönnek a gyengeségek, mivel nagyobb terhelést kapnak a pofák. A sötétkék „gyantás” betét gyakorlatilag bekopást sem igényelt, és digitálisan fogott (moduláció nélkül rögtön harap) amit én különösen kedvelek. Ami meglepett, hogy semmilyen fékerő eltérést nem tapasztaltam az XTR gyári titán lapos, hűtőbordás betétjeihez képest. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy itthon nehéz olyan lejtőt találni, ahol túl tudod terhelni a fékeket, míg tőlünk nyugatra azért vannak 20-40 perces lejtőzések is.

bbb_tarcsafek_betet_teszt 5

Ezután bekerültek a világoskékek, és nagy meglepetés itt sem volt. Talán picit halványabban fogtak mint a sötétkékek, de nem volt számottevő különbség. A rézszínű szinteres betét már érdekesebben alakult. Picit nagyobb fékerő kellett ugyanahhoz a lassuláshoz mint az előző kettő esetén, de ez még bőven tűréshatáron belül volt. Hosszú technikás (értsd sokat húztam a féket) lejtőn viszont a hőáramlásba hiba csúszhatott, mert kicsit felmelegítette a fékolajat. Valószínűleg nem hűlt olyan gyorsan a betét és átadta a hőt a féknyeregnek, ahol megnőtt az olaj hőfoka, ezért az kitágult, és ezáltal kijjebb fogott a fék. Problémás szintig nem jutott el, mindössze annyi történt, hogy érezhető volt a változás.

bbb_BHS56

Sokkal érzékelhetőbb volt a különbség az országúti tárcsafékbe helyezve őket. Fékerőben a sorrend gyantás-trekking-szinter volt. A kisebb tárcsaátmérő, és vélhetően a kisebb áttétel miatt jobban kijöttek a fékerő eltérések. A szinteres betéttel nekem határeset volt a megálláshoz szükséges fékkar behúzási erő nagysága főleg felső fogásban, de cyclocross bringában például biztosan szívesebben látnám a fémes betétet mint a kiválóan fogó, de sárban gyorsabban kopó gyantásat. A pofákat egy hónapnyi használat után kivettük, és megnéztük a kopottságát. Nagyjából az jött be amire számítottunk, kivéve az 56T esetében. A gyantás pofa nagyjából élettartamának felénél jár, de ezen nem is csodálkoztunk, hiszen ha valami jól fog, akkor az kopik.

bbb_tarcsafek_betet_teszt 1

A szinteres betét gyakorlatilag újnak tűnik, jóval hosszabb az élettartama mint a gyantásnak, fékerőben viszont azért elmarad tőle. Az 56T viszont meglepetés volt. Alig tűnt kopottabbnak a szinteresnél, ellenben a fékereje sem maradt el a gyantástól. És azért azt is vegyük hozzá, hogy idejének nagy részét egy enduro bringában töltötte, nem egy tárcsafékes trekking bringában. Utóbbiban az élettartama jelentős lehet! Arról nem beszélve, hogy az ár/érték aránya több mint kiváló, de ez a többi betétről is elmondható. A gyári Shimano fékbetéteket ennél borsosabb áron mérik.

A BBB tárcsafékbetéteket keresd a forgalmazó parnterboltjaiban! Természetesen nem csak Shimano kompatilbilis tárcsafékbetéteket lehet kapni, hanem az összes nagy gyártó modelljeihez találsz megfelelőt a BBB kínálatában.

Ajánlott fogyasztói árak (1db fékhez való mennyiség):

BBS-56: 4 160 Ft

BBS-56S: 5 055 Ft

BBS-56T: 2 845 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.