fbpx

“Az eddig legkényelmesebb országúti kormány, amit használtam”: Coefficient RR Carbon

Az elmúlt hónapokban egy olyan kormányt használtam az országútimon, amihez foghatóval még nem mentem előtte, a Coefficient Cycling Road Race karbon kormányát arra tervezték, hogy minden fogásban a kényelmes legyen és emellett maximálisan ellása a funkcióját. Ehhez persze kissé szokatlan formavilág társul, viszont teljesítmény terén abszolút nem lehet rá panasz. Egyetlen hátránya van, ha kipróbálod utána lehet nem akarsz már más kormányt 🙂

Joggal kérdezhetitek, hogy hogyan került hozzám egy ilyen “egzotikus” márka kormánya?
Télen egy külföldi fb csoport kérdését dobta fel véletlenül nekem a facebook, amiben a “Coefficient RR Carbon Handlebar”-ról kérdeztek, hogy jó lehet-e gravelre, életemben nem hallottam még előtte róla, de éppen kormány keresőben voltam ezért rákerestem és egy egész érdekes kormányt dobott fel a google. Tovább keresve mindenhol csak jókat mondtak róla a szokatlan formán kívül, áradoztak róla, hogy mennyire kényelmes, ezért tettem egy próbát és írtam a cégnek, hogy szívesen tesztelném. A válasz rendkívül gyors volt és kissé meglepő, írták, hogy szívesen küldenek egyet tesztelésre, mert most lépnek piacra Európában is. Két héten belül nálam volt a kormány és gyorsan beépítettem a bringámba az új váltószettemmel együtt, melyről a cikket ide kattintva találjátok.

Mitől ennyire különleges a Coefficient RR Carbon kormány?

Ha nem nézünk rá a kormány fotójára, hanem csak a geometria táblázatban szereplő szélesség, előrenyúlás (77mm), esés (127mm) adatokat vesszük szemügyre akkor egy átlag országúti kormány értékeit látjuk, ami alapján nem igazán feltételeznénk, hogy forradalmi újításról lenne szó. De ha ránézünk a kormányra akkor egyből azt mondjuk, hogy elég futurisztikus formavilága és biztosan semmiben sem olyan mint a többi. Na, de melyik az igaz? Valójában ez egy normál kormány, ami mégsem az 🙂 , a tervezők minden részletet megfogtak, hogy a létező összes fogásban kényelmes legyen a megszokott geometria megtartása mellett.

A karbon alapanyagnak köszönhetően bármilyen forma elkészíthető a pozitív tulajdonságok megtartása mellett, ezért már nem kell cső profilúnak lennie egy kormánynak. Ezt alaposan kihasználta a Coefficient Cycling ennél a kormánynál, ugyanis a felső szakaszon csak a kormánybefogónál találunk cső profilt, valójában a felső szakaszon semmi nem olyan, mint amit megszoktunk egy klasszikus formánál. A befogó csövéből két oldalról előre, illetve felfelé egy komputer konzol nő ki, melyből szárnyként oldalra lejtve és visszahajolva fut ki az erősen lapított és széles felső szakasz. Ezután már csak normál csőformákkal találkozunk lefelé egy extrát kivéve, ami annyira nem meglepő, mert a fékváltókarokat kerek csövekhez tervezik. Az extra egyébként egy bevágás a hüvelykujjunk számára alsó fogásban, hogy kényelmesebb és stabilabb legyen a fogásunk.

A felső fogás több szempontból is érdekes, mert a 12 fokos visszahajlás mellett 15 fokos lejtése is van felül a kormánynak, ami azért jó, mert jóval természetesebb és kényelmesebb fogást eredményez a kormány ezen szakasza, mintha egy egyenes csövet fognánk. Pont a lejtés kiegyenlítése miatt van szükség a kormánybefogónál az emelésre, hogy a szélen a fékváltókarok ugyanolyan magasságba kerüljenek, mint egy normál kormánynál. A felső szakaszon többféle fogás lehetséges, akár lehet hagyományos felső fogásként is használni, de pl a komputerkonzol mellé befogva mini könyöklőként is használható. A fékváltókar alatti ív már normál kialakítású és 7 fokkal nyílik, ezáltal kb 2 cm a különbség szélességben a fenti és a lenti szakasz között.

 

A tömeg még érdekes lehet, mert tényleg méretes a kormány, a tesztelt 42 cm-es darab 327 grammot (320g a gyári adat) nyom a mérlegen, ami nem könnyű, bár mindenképpen érdemes leszámolni belőle egy komputer konzol tömegét is, hiszen ehhez beépítve jár. És ha már a konzolnál járunk akkor érdemes megemlíteni, hogy kapható Wahoo, Garmin, Bryton konzollal egyaránt, sőt lehet őket cserélni is és a konzol aljára egy Gopro konzol is feltehető, amivel nem csak akciókamerát, hanem lámpát is tudunk rögzíteni.

A beszerelés

A mai integrált bovdenes világban természetesen a Coefficient RR Carbon kormány is integrált bovdenezésű, ilyen forma mellett egyébként sem lenne túl sok esélyünk kívül vezetni a bovdeneket. A kormányba a kormányszárbefogó mellett lépnek be a bovdenek, míg a fékváltókarok mellett a szárnyprofil végén jönnek ki felül a vázból. Gyárilag úgy küldik a kormányt, hogy vannak benne szilikon béléscsövek, melyek segítik a bovdenek behúzását. Én éppen tárcsás elektromos Ultegra szetthez tettem fel ezt a kormányt, aminél a váltás már vezeték nélküli, így csak a hidraulika csöveket kellett áthúznom a kormányon.

A szerelők általában utálják ezt a feladatot, mert tényleg sokszor nem egyszerű, sok szenvedéssel jár, ezért én is tartottam tőle kicsit. Elsőként kipróbáltam, hogy mi van ha csak elkezdem betolni a csövet akkor átmegy-e a kormányon, természetesen nem ment át, pont a kibújásnál nem, de a fékcső végére rögzítettem egy bovdent amivel ki tudtam húzni a kormányból. Nem mondom, hogy gyorsan ment, 15-20 percet eljátszottam az elsővel, ezután a másodikhoz kb 2 perc kellett. Egyébként a váltóbovdenházakat könnyebb lenne befűzni, mert azokat a bovdennel belülről lehet vezetni, míg a fékcsőbe nem dughatom be a bovdent. És még annyi, ami fontos a bovdenezésnél, hogy sehol nem törik belül erősen a bovdenház, szóval a mechanikus váltóknak sem lenne baja ettől a kormánytól. Aki szeretne az kiegészítő gombot is tehet a felső rész aljára, van neki kialakított hely, amit ha nem használunk gumi dugó takar.

Ezután már csak a bandázsolás maradt, ami pont úgy működött, mint egy hagyományos kormánynál azzal a különbséggel, hogy nem bandázsoltam végig a felső szakaszt, hanem a kiszélesedés kezdeténél elvágtam, mert nem éreztem szükségesnek a lapított részek befedését. Egyébként a felső szakaszra árul a gyártó külön gumis bevonatot, amit fel lehet rá ragasztani. A gyári komputer konzolt kicseréltem Wahoo kompatibilissé, amihez mindössze 2 csavart kellett kitekerni és visszacsavarni.

Ami még nagyon fontos, hogy mivel az előrenyúlás és az esés egy normál kormányé volt, ezért nem kellett a kormányszár magasságán, sem a hosszán állítgatni, hanem minden maradhatott úgy ahogy a régi kormányomnál volt.

Menet közben

A szerelés után lássuk, hogy milyen vele menni! Mivel a kerékpározás jelentős részében a fékváltókart fogom, ami ezen a kormányon is pont ott van, mint a régin ezért alapesetben nem érzek különbséget. Viszont amikor először fogtam át felsőfogásba akkor azonnal elmosolyodtam, ég és föld a kettő a régihez képest, pedig annak is enyhén visszahajló teteje van, Coefficient RR Carbon kormányt nagyon jó felül fogni, abszolút kézre áll, nem csavarodik a csuklóm és a kormány is kezembe simul és a lapított rész nem nyomja a tenyeremet. Én ezt a fogást általában hosszabb emelkedőkön használom, amiből például a márciusi horvát nyaralós edzőtáborban volt bőven, itt meghálálta a kormány, de pl Franján a hosszú emelkedőn is itt fogtam, meg kb mindenhol a hegyekben. Amit még szeretek benne, hogy hiába izzadok rá nem csúszik le róla a kezem, pedig csak a puszta karbont fogom.

Alsó fogásnál a bemélyedés rázósabb helyeken jött jól, tudnék nélküle élni, de érezhetően jobban rá tudok fogni a kormányra a hüvelykujjammal. A komputer konzolnál fogással próbálkoztam, de nekem az kényelmetlen és nem is értem, hogy tényleg létezik olyan ember akinek ez jó, mert túl közeli ez a fogás. Viszont egy dologban még nagyon jó és kényelmes ez a kormány, a fékváltókarokat fogva nagyon stabilan le lehet rá “könyökölni”, pontosabban megtámasztani az alkarunkat úgy, hogy nem csúszkál rajta sehová a karunk. Én szeretem ezt a pózt, mert ilyenkor az alsó fogásnál is kisebb a légellenállásom, rendesen lehet haladni és Coefficient RR Carbon kormányon ráadásul stabil is vagyok, meg nem nyom sehol. Igazi szökő kormány 🙂 . És ha valakiben felmerülne a kérdés, UCI kompatibilis.

Összefoglalva

A Coefficient RR Carbon kormány azok számára ajánlott, akik szeretik használni az országúti kormányokon a felső fogást, ezenkívül azoknak is akik gyakran lekönyökölnek fékváltókar fogásban, illetve ha valaki stabilabb alsó fogást szeretne akkor is bátran válassza ezt a modellt, sőt gravelre is jó választás. De őszintén szólva nyugodtan megveheti bárki, aki egy extravagáns kinézetű kormány szeretne, biztosan nem fog benne csalódni. Aero, kényelmes, stabil, könnyen szerelhető, kell ennél több?

További információkat a gyártó oldalán találsz:
Coefficient RR Carbon kormány

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo