fbpx

ATom blog: A patacipő és a holdjáró esete

Fatbike: 2,6 kilónyi gördülő tömeg. Kerekenként. Ennyi kellene ahhoz, hogy bármin átjuss?

Először volt a Nokian Gazzaloddi 3.0. úgy az évezred forduló környékén. Azaz 26×3.0-s DH külső gumi. Nem volt túlzottan népszerű. Ki is veszett majd 10 évre. Pedig akkor már vagy 10 éve nyomták az IditaBike-ot, ami a világ leghosszabb, és leghidegebb teljesítménytúrája.

BikePro.hu Blog_2105

És ide bizony kell valami, ami nem süllyed el a hóban. Ez az igény hívta életre az extrém széles külső és felni kombinációkat. Kispályások persze próbálkozhatnak a 29×2,4-es Racing Ralph + a 48 mm széles triál felni párossal is, de az igazi különbséget a 3 col feletti külsők nyújtják.

BikePro.hu Blog_2101-1

Aztán rájöttek, hogy az alap koncepció, miszerint „ne süllyegyé’ el” bizony hasznos dolog, és nem csak a mínusz 40 fokban, Alaszkában. Jól jöhet ez a tulajdonság, például a sivatagi homokban, a mély sárban és mocsárban, nedves sziklákon és gyökereken, vagy akár a jégen.

BikePro.hu Blog_2102

Egyre több cég kezdett el építeni olyan kerékpárokat, melyek alkalmasak voltak ekkora gumi méretek fogadásra. A Surly mindig is különc cég volt – én speciel imádom őket, de erről majd később- , és pár éve úgy döntöttek, hogy belevágnak ebbe a szegmensbe. Azóta nagyjából e kerékpár kategória egyik élharcosaivá váltak.

BikePro.hu Blog_2106

Jelenleg ott tart a trend, hogy 4,8 colos, azaz 122 mm széles külső gumikat szerelnek 100 mm széles felnikre. Kisebb tömegű bicajosoknak, kisebb csomaghoz persze van 3,7 colos verzió is. Ezeket a hatalmas gumikat viszonylag alacsony nyomáson használják, hogy a 12 cm széles mintázat nagy része érintkezésbe lépjen a talajjal, és kihasználható legyen a hatalmas felület tapadása ez extrém csúszós saras talajon vagy akár jégen is.

BikePro.hu Blog_2103

És hogy milyen lehet közlekedni egy olyan géppel, aminek 1270 grammos a külső gumija, (még jó, hogy kevláros… ) 960 grammos a felnije, és 450 grammos belső való bele? Hát bizonyára érdekes. Gyakran lelassítani nem célszerű, mert a felgyorsítása lehet a leginkább kényelmetlen. De ha egyszer belendült, akkor a hatalmas gördülő tömeg, az elképesztő átmérő, és az alacsony guminyomás tuti, hogy sok mindenen átgázol ami az útjába kerül.

BikePro.hu Blog_2104

A felni átszámítva 56.000 Ft, a külső „csak” 40.000 Ft, míg a belső 3500 Ft-ból megúszható. Szóval 200.000 Ft a két kerék. Szükséged lesz még egy spéci vázra, és villára is. Biztosan mindig, mindenhol, és minden körülmény ellenére kerékpározni akarsz? Vannak, akiknek erre egyértelmű igen a válasz. Te hogy vagy vele?

Szerző és fotók: Ardó Tamás

A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.