fbpx

ATom blog: A legkomolyabb fejlesztés

Vannak dolgok, melyek kis befolyással vannak a kerékpározási élményre, és vannak olyanok, amelyek elképesztő mértékben befolyásolják azt. Ez a cucc az utóbbi.

Bár országúton már évek óta jelen van a karbon kerékpár felni, mint technológia, de amíg nagyrészt csak szingós felniket készítettek ezzel a módszerrel, addig inkább csak a szponzorált élversenyzők privilégiuma volt a karbon felni használata. Aztán néhány cég bevállalta, és kiderült, hogy nem…

BikePro.hu Blog_1736

Nem törik le könnyen a pereme akkor sem, ha keményebben odaütöd. Persze azért ezt is le lehet zúzni, mint mindent, de a kis alapanyag tömeg miatt sokkal bátrabban lehet a perem falvastagságával, és erősségével játszani mint egy könnyű alu felninél.

A karbon felninek az előnye nem elsősorban az, hogy könnyű felnit lehet belőle készíteni. Persze ez is nagyon fontos, de ami a bicajozási élményt ennél is nagyobb mértékben befolyásolja, az a karbon felni stabilitása. Egyszerűen olyan könnyű, és erős az alapanyag, hogy ebből sooookkal nagyobb dimenziójú felniket lehet gyártani azonos, vagy kisebb tömeg mellett is.

Ha megnézed a második képet, láthatod, hogy a normál 26-os felni 405 g. Mondhatnád, hogy az nem túl nagy szám, hiszen készítenek 385-360 g-os MTB felniket is 7000-es aluból, vagy Scandium ötvözetből. Viszont azok 19 vagy 21 mm-es felnik. Ez pedig 30 mm-es…. Elképesztő a merevség, és a stabilitásbeli különbség egy 20 mm-es alu, és egy 30 mm-es karbon felni között. Egy 400 g körüli alu felni bizony rugalmas. Főleg az oldalmerevsége az elenyésző.

BikePro.hu Blog_1737

Ezeknek az Enve karbon felniknek 31 mm a mélysége, és 30 mm a szélessége. (ideális a profilja… imádom) Ez akkora különbség, hogy nagyjából nem egy ligában játszanak. Olyan, mintha egy komoly DH felni merevségét ötvöznéd egy XC felni tömegével, és gyorsíthatóságával. Szintén nagyon durva, hogy a felni méret növelésével, elenyésző mértékben nő csak az össztömeg.

Most már csak szurkolnunk kell, hogy egyre több gyártó álljon rá a peremes karbon felnik gyártására, egyre többen vegyék, hogy pár éven belül emészthető szintűre csökkenjen a karbon felnik ára, mert 100.000 Ft feletti árú gurigákat nem annyira mókás dolog lezúzni…

Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.