fbpx

A hegyibringák jövője? Elektronikus váltórendszerek mountain bike kerékpárokon…

A Shimano 2009-ben vezette be az első kereskedelmi forgalomban is kapható elektronikus váltórendszert a 7970-es Dura Ace Di2 szettel. A nagy ellenfél, az olasz Campagnolo 2012-ben tette elérhetővé az EPS névre keresztelt (Electronic Power Shift) alkatrészcsaládot. A japán óriás eközben az eggyel kedvezőbb árfekvésű Ultegra szettet is „felvillanyozta”. Látható tehát, hogy az országúti szakág kedvelői már válogathatnak az elektronikus váltórendszerek között. A technológia adott, vajon mikortól lesz elérhető hivatalosan az első ilyen megoldás MTB bringákra?

A bowdenek kiváltására már több érdekes módszer látott napvilágot, de napjainkig nem történt olyan forradalmi újítás a váltók mozgatási módjában, ami széles körben elterjedt volna. A Shimano 2000-ben jött ki az Airlines névre keresztelt, alapvetően downhill bringákra tervezett szettel, amit sűrített levegő működtetett. A pneumatikus mozgatás megvalósítása komoly mérnöki munka lehetett, de pár elégedett felhasználón kívül alig van, aki emlékszik erre a megoldásra.

Shimano Airlines az ezredforuló környékéről

Shimano Airlines az ezredforuló környékéről

Szintén egyedi ötlet volt a 5Rot hidraulikus váltórendszer, amiben az Acros cég is látott fantáziát, így 2011-től A-GE néven árusítani is kezdte. A gyönyörűen megmunkált egyedi alkatrészekért borsos árat kell fizetni, a komplett szett (első- és hátsó váltó, váltókarok) 1599 €.

A gyönyörű Acros A-GE

A gyönyörű Acros A-GE

Személy szerint azt gondoltam, hogy az első elektromos Dura Ace rendszer után nem sokat kell majd várni, hogy a japánok csúcs MTB szettje, az XTR is megörökölje a „villanyos” működést. A Shimano ezzel komoly fejlesztési kényszer alá helyezhette volna az örök rivális SRAM-ot. Nem így történt, sőt tavaly az XX1-től volt hangos a szaksajtó. Az amerikaiak 11 sebességes alkatrészcsaládja már X.0-ként is elérhető, a japán óriásnak tényleg valami ütős megoldásra lenne szüksége, hogy visszajöjjön a meccsbe.

Pletykák voltak, kémfotók is jelentek meg szép számmal, de hivatalos bejelentés a mai napig nem történt. Az aftermarket cégek viszont látják a potenciált az elektromos váltásban hegyibringák terén is, így a tehetősebbek már vásárolhatnak terep használatra átalakított elektromos rendszert.

Elektromos első váltó és az akkumulátor egy Niner-en

Elektromos első váltó és az akkumulátor egy Niner-en

Az amerikai K Edge cég láncleesés gátlóiról vált ismertté, amiket többek között a Garmin, vagy a BMC Pro Tour csapatai is használnak. 2011-től elérhető a kínálatukban a Ki2 névre keresztelt szett, ami tulajdonképpen MTB-re optimalizált Shimano Di2 alkatrészeket takar. A hátsó váltó kanala egyedileg gyártott, így nem okoz gondot akár egy 11-36-os lánckerék sor sem.

Az egyedileg készített kanál

Az egyedileg készített kanál

Az első váltó szerkezetileg azonos az országútikon használttal, egy bilincs kell csak hozzá, amivel a vázra rögzíteni lehet (kivéve, ha direct mount-os alapból a váz). Természetesen MTB-n is csak 2 tányérral használható. A váltókarok kísértetiesen hasonlítanak a Di2 kiegészítő kapcsolóihoz. Az ár csillagászati, közel 3400 $ a fizetendő összeg a komplett rendszerért, akkumulátorral, töltővel, kábelekkel.

Csili-vili kapcsoló

Csili-vili kapcsoló

Végül, de nem utolsó sorban nézzünk egy kifejezetten esztétikus példát elektronikus szettre egy Scott Spark-on. A Bikerumor cikke egy olvasó bringáját mutatja be, aki szerelőként megépítette magának ezt a különleges gépet.

Scott Spark egy kicsit másképp...

Scott Spark egy kicsit másképp… (forrás: www.bikerumor.com)

A koncepció az volt, hogy a váltásrendszert, a Fox elektronikus vezérlőrendszert és az Alfine fokozatkijelzőt is egy akkumulátor lásson el árammal. Így egy legújabb szériás 9070-es üléscsőbe integrálható áramforrásra esett a választás. A váltást az előbb bemutatott K Edge rendszer végzi hátul, a meghajtás pedig egy XX1 karon keresztül valósul meg.

Az új akkumulátor elfér az üléscsőben. A szivacs a rázkódást hivatott elnyelni

Az új akkumulátor elfér az üléscsőben. A szivacs a rázkódást hivatott elnyelni (forrás: www.bikerumor.com)

Extraként felszerelésre került egy Alfine fokozatkijelző is, ami amellett, hogy megmutatja, milyen fokozatban vagyunk tudtunkra adja az akkumulátor töltöttségi szintjét is. A teleszkóp és a rugóstag zárása is teljesen elektronikusan történik, előbbit az iCD, utóbbi saját fejlesztésű megoldás végzi. Összességében a vázon belül vezetett kábeleknek köszönhetően nagyon letisztult az összkép.

Az Alfine kijelző kifejezetten tetszetős

Az Alfine kijelző kifejezetten tetszetős (forrás: www.bikerumor.com)

Úgy gondolom, hogy az elektromos szettek legfőbb problémája a magas vételár. Talán ez az oka annak, hogy a Shimano még mindig nem lépte meg a logikusnak tűnő döntést az MTB piacon. Idővel talán belátják, hogy ha mást nem, marketing előnyt kovácsolhatnának belőle.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.