fbpx

A 240-et reteszelő Kappius mountain bike hátsó agy

Az amerikai Kappius egy kis garázscég, amit két mérnök, Rus Kappius és fia, Brady vezet. Bár még nem hallott róluk szinte senki, mégis egy érdekes és jól kidolgozott találmánnyal rukkoltak elő. Ez pedig egy új, saját maguk által tervezett mountain bike hátsóagy és fogaskoszorú felfogatási módszer.

A fogaskoszorúk átalakulásának folyamata – fotó: bikeradar.com

Az ötlet még 2008-ban jött, amikor megjelentek a SRAM CNC-vel kimart fogaskoszorúi, melyeknél szinte csak a fogaskerekekből áll a szerkezet és csak egyetlen tartóbakot hagytak a legnagyobb fogaskerék alatt. Ez adta az ihletet, hogy magával az aggyal kellene kitölteni az űrt. A rendszer lényege, hogy a hagyományosnál jelentősen nagyobb átmérővel rendelkezik a fogaskoszorú belső fele, tehát a küllők felé eső része.
A hátsó agy racsnimechanizmusa az átlagosnál kétszer nagyobb méretet ölt, ezzel érhető el a csapágyakra jutó optimális terheléselosztás. Ezt az új fajta SRAM fogaskoszorúkhoz használhatjuk, melyeknek a belsejét kivájták, hogy elférjen a meghízott racsniszerkezet.

60 fog – 8 kalapácsos racsniszerkezet – 240 db reteszelés körönként

A szabadonfutót 1,5°-onként (egy körbefordulás alatt 240 alkalommal) reteszeli a nyolc kalapács közül kettő, ami akár a triálosok álma is lehetne. Összehasonlításként a Chris King 5°-onként (72 reteszelés körönként), a DT 240-es agy pedig 20°-onként (18 reteszelés körönként) zár. Ez a sűrű reteszelés a nagy átmérőből adódóan lehetséges, mert így nagyobb kerületen helyezkedhetnek el a fogak.

A hátsó agy a fogaskoszorúval

Felmerülhet a kérdés, hogy “mi a francnak kellene ezt a drága alkatrészt megvásárolni?”
A szerkezet kialakításából adódóan a tengely közepén nagyobb átmérőt lehet alkalmazni, ezáltal merevebb rendszert kapunk. A szabadonfutó kalapácsai a nagyobb átmérőn, egy átlagos agynál akár tízszer gyakrabban is reteszelnek, így elenyésző holtjátékot engednek.

Az ára kijózanító, a hátsó agy fogaskoszorúval együtt mintegy 700 dollárért (145 ezer Forint) kapható (persze úgy is lehet kalkulálni, hogy egy CNC-zett SRAM sor sem olcsó mulatság…).

Első körben 2009-ben, az Eurobike-on próbálták meg piacra dobni a találmányt, de bár megértették a lényeget, mégsem hittek benne a nagy cégek. Kappiusék emélik, hogy a felhasználók megértik a rendszer lényegét és engedik, hogy a Kappius agyak segítségükre legyenek.
Az agyak jelenleg már kompatibilisek a SRAM 9, 10 és a legújabb 11 sebességes fogaskoszorújával is, az XX1-gyel.

 

forrás: bikeradar.com

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.