fbpx

5 ok, hogy miért vegyünk túra pedelecet – Stevens E-4X Tour teszt

A túra kategóriás e-bike-ok mindig is egy érdekes szegmense voltak a pedelec kerékpároknak, hiszen a többnyire aszfalton használt kerékpárok egy edzettebb kerékpáros alatt már a rásegítési határ fölötti átlagot is tudnak, ami megkérdőjelezheti a motor és a hozzákapcsolódó rendszer értelmét. Én is elsőre furcsán néztem ezekre a kerékpárokra, de aztán nézőpontot váltottam és egy átlag kerékpáros szemével vizsgáltam meg a kérdést (amihez segítségem is volt), ami sokban változtatott a véleményemen, na meg a tesztelt Stevens E-4X Tour is nagyban befolyásolt, hogy másképp gondoljak egy ilyen pedelecekre.

Az elektromos rásegítéses kerékpárok tömeges megjelenése egyértelműen a mountain bike-ok piacát forradalmasította, ami valószínűleg nem véletlen, hiszen a hegyekben, terepen használt kerékpároknál tud legtöbbet segíteni a motor és általában ennél a felhasználási területnél a legalacsonyabb az átlagsebesség, tehát a 25 km/h-s rásegítési határtól itt van a legmesszebb, így többet dolgozik alattunk a rendszer . Mi is többnyire az mtb pedelecekre fókuszálunk lévén mtb gyökerekkel rendelkezik a magazinunk még akkor is ha mostanában az országút került a középpontba. De ezenfelül léteznek még a hobbi kerékpározás egyik legnépszerűbb ágának – túra vagy más néven trekking – is pedelec változatai, amik nem kapnak túl sok nyilvánosságot, pedig talán az egyik legsokrétűbben használható elektromos rásegítéses kerékpárok ezek. A Stevens hazai forgalmazójától éppen egy ilyet kaptunk tesztelésre az E-4X Tour személyében, ami tökéletesen alkalmas arra, hogy bemutassuk, miért is jó egy túra e-bike.

Stevens E-4X Tour

Elsőre soknak tűnhet az 1 millió forintos vételár, de a pedeleceknél ez éppen az a szint amiért már minőségi kerékpárt tudunk vásárolni és nem kell nagyobb kompromisszumot kötnünk az alkatrészeknél, hanem már minden megbízhatóan fog működni. Érdemes emlékeznünk a pedelec vásárlási támogatásra, ahol problémát jelentett, hogy a 900 ezres limitbe már alig fért be normális e-bike, és azok akik rendes pedelecet szerettek volna vásárolni csak támogatáson kívül tudták megtenni. Tehát csúcstechnikát nem érdemes várni ezért az árért, viszont megbízható, korrekt működést és igényesen összeválogatott felszereltséget igen.

A váz formavilága egyszerű, a félintegrált akkumulátor praktikus (erről még később), a színe pedig telitalálat. A csillámos színek most divatba jöttek és ezzel a metálzöld festéssel nagyon jól mutat. A teleszkóp egy egyszerűbb típus, de mivel nem terepre szánták ezt a kerékpárt, így bőven elég lehet a rázósabb utakon, és az ütések tompításában a ballonos gumik is nagy szerepet tudnak vállalni.

A rásegítést a Stevens a Bosch G3 Active Line Plus rendszerére bízta, ami 50 Nm-t tud, nem a legerősebb motor a piacon, de ehhez a felhasználáshoz bőven elegendő. 4 rásegítési fokozat közül választhatunk menet közben, meg persze le is kapcsolhatjuk a rendszert úgy is használható, és ezenfelül ott van a séta mód is ha tolnunk kellene a kerékpárt. Egy 500 Wh-s akkut párosítottak a rendszerhez, ami elég sokáig tud energiát biztosítani, ha éppen nem egy brutál hegyen akarunk felmenni maximális rásegítéssel. A kezelése félelmetesen egyszerű, gyakorlatilag bárki meg tudja tanulni fél perc alatt, csak a kijelző melletti gombokat kell nyomogatni és mindegyikre egyértelműen ráírták, hogy mire való.

 

A váltás/hajtás kissé szerényebb alkatrészekből épül fel – bár a pedelec felhasználók többség pont nem arról híres, hogy túl sokat váltogatnának és a megfelelő fokozatban használnák a váltót, ezért nem is biztos, hogy csúcstechnikát érdemes alátenniük – 1×9-es Shimano Alivio-Acera mix dolgozik a E-4X Touron, ami magabiztosan tologatja a láncot az egyik fokozatból a másikba.

A fékekre sem lehet panaszunk, a Shimano MT200-as sorozatból származó tárcsafékeit szerelték a kerékpárra, amit a japánok a belépő kategóriába sorolnak, de ennek ellenére nagyon jól fognak, egyszerűbb kerékpárról átülőknek talán elsőre túl jól is.

A kiegészítőket érdemes még megemlíteni, a kitámasztó egy igazán stabil darab, a funkcióját maximálisan ellátja, ugyanez igaz a csomagtartóra és a sárvédőre is, mindegyik atom biztosan a helyén marad kerékpározás közben és van egy olyan megérzésem, hogy a csomagtartó bőven súlyhatár fölötti csomagokat is elbír. A lámpákat sem aprózta el a Stevens, Trelock lámpákat szereltek az E-4X Tourra, amik a kormányról, pontosabban a Bosch kijelzőjéről vezérelhetők. És nem csak dísznek vannak a bringán, hanem látni is lehet velük.

Menettapasztalatok

Elsőként, amit fontosnak tartok kiemelni, hogy amikor megkaptam a teszt kerékpárt a házunk előtt, komolyan elgondolkodtam azon, hogy hogyan fogom ezt felcipelni a másodikra lift híján. Nem volt egyszerű… ezért azt mondom, hogyha nincs garázsod, tárolód vagy olyan helyed, ahol lépcsőzés nélkül biztonságban hagyhatod a bringát akkor sokat fogsz vele szenvedni (kivéve ha súlyemelő vagy 🙂 ). Szerencsére többször nem kellett felvinnem, mert később volt hol hagyni a kerékpárt, de másodszor biztos nem cipeltem volna fel.

Ha már a tárolás szóba került akkor a töltést is fontosnak tartom megemlíteni, ugyanis nem mindenhol van konnektor, ahol a kerékpárt tartani szoktuk, ezért gondolhatnánk, hogy a töltése is okozhatna problémát, de nincs így, hiszen az akkut könnyedén ki tudjuk venni (max fél perc kivenni) és be tudjuk vinni a lakásba, ahol fel tudjuk tenni a töltőre. Egyébként ez télen is fontos ha hideg helyiségben tartjuk a bringát, mert az akkumulátorok általában nincsenek jó barátságban a hideggel.

Sajnos vagy szerencsére gyorsan kiderült, hogy én rossz alanya vagyok egy túra pedelec tesztelésének, mert rásegítés nélkül is gyorsan átlépem a 25 km/h-s határt, onnantól meg viszlát rásegítés. Ebben szerintem nagy szerepe van a gyors Continental gumiknak, amikkel tényleg tempósan lehet haladni (ellenben egy e-mtb DH gumijaival amiket rásegítés nélkül egy rémálom hajtani), a nagyobb súlyt és a nagyobb stabilitást leszámítva rásegítés nélkül majdnem olyan menni vele mint egy normál kerékpárral. A bringa egyébként eléggé rendben van, működik rajta minden, semmi nem csattog, zörög, minden teszi a dolgát, a nagyobb súly miatt pedig jó ötlet, hogy ballonosabb gumikkal szerelték, és a fékekkel is könnyedén meg tudtam állni. Igazából nem volt olyan, amibe bele tudtam volna kötni. A rásegítés fokozatok között azért érezhető volt a különbség, az ECO-ban minimálisan tolt (40%-os rásegítési arány a gyári adatok szerint), TOUR módban már 100%-ot tett hozzá, SPORT-ban 180%-ot, míg a TURBO 270%-ot, az utóbbi már elég durván érezhető gyorsításkor, mondjuk szerencsére nem annyira, hogy kiugorjon az ember alól a bringa 🙂

Viszont kellett valaki, aki tud róla rásegítéses menettapasztalatokat mondani és a fél életét nem kerékpáron töltötte vagy legalábbis a fizikuma közelebb van egy átlag tókerülőhöz mint nekem. Ekkor jött a képbe barátnőm anyukája, aki egyébként rendszeresen szokott kerékpározni, meg amúgy is az ő garázsában tartottam a bringát, hogy mi lenne ha ő is menne vele. Ő azért jóval lassabb és sokkal közelebb áll a célcsoporthoz mint én, ráadásul még soha nem ment pedeleckel.

Nem volt nehéz neki elmagyarázni a pedelec működését, tényleg pofonegyszerűen használható a Bosch, elsőre megértette. A váz kicsit (nagyon) nagy volt neki, de simán tudta használni, ilyenkor látszik, hogy az átlag bringás mennyire rugalmas tud lenni a méretekben (én meg mennyire tudok hisztizni már 1 cm miatt is… )
Az első túra után mutatta a Strava adatokat, azt hogy milyen átlagot ment, és a bringa áráról kezdett érdeklődni. A második után pedig lelkesen mesélte, hogy hova tudott feltekerni vele, meg azt, hogy mennyivel többet lehet menni egy ilyen pedeleckel, mint egy normál kerékpárral. És a mosolyt sem szabad elfelejteni az arcán amikor mesélt a bringázásról. 🙂 Ezután már nem volt kérdés, hogy más szemszögből nézve mekkora élményt jelenthet egy túra pedelec.

140 kg a max terhelhetősége

5 ok, hogy miért vegyünk túra pedelecet

1. A távok lecsökkenek, akár a Balatont is megkerülheted vele
A rásegítésnek köszönhetően kevesebb energiát kell beletenned a tekerésbe és a sebességed is nagyobb lesz, így kevésbé fáradsz el miközben nagyobb távokat teszel meg. Gazdaságosan használva egy ilyen kerékpárral egy Balaton-kör egyben letekerve is beleférhet.

2. A legjobb túra társ, szinte mindenhol elvisz
Aszfaltról letérve földutakon is használható a kissé mintás gumijainak és teleszkópjának köszönhetően. És persze a rásegítés miatt nem azt fogod érezni tapadósabb talajon, hogy szinte megálltál, hanem normális tempóban fogsz tudni vele haladni. Az emelkedők sem jelentek majd problémát, hiszen itt jelenti a legtöbbet a rásegítés.

3. Tökéletes városi közlekedési eszköz, munkába járni első osztályú
Mindennel fel van szerelve, ami a városi közlekedéshez kellhet, lámpák, sárvédő, csomagtartó, akár egy kisebb bevásárlást is elintézhetsz vele. Nem kell a dugóban állnod vagy a tömegközlekedésre várnod, a városi forgalomban tempósan tudsz vele haladni anélkül hogy megizzadnál, ezenfelül az emelkedők sem jelentenek problémát a rásegítés miatt. Hegyes városban akár futárbringának is jó lehet.

4. Szinte bárhova feltekerhetsz vele, ahova eddig nem tudtál (a Kékes is megvan vele egy órán belül)
A hegyek, emelkedők jelentik a legnagyobb kihívást a bringások számára. Gyenge erőnléttel viszont nehéz feljutni bizonyos helyekre vagy legalábbis sokat kell hozzá szenvedni, egy túra pedeleckel viszont jóval könnyebben fel tudsz tekerni bárhova legyen az az ország legnagyobb hegye vagy csak egy meredek gát.

5. Mosolyogni fogsz az első alkalom után
Ha eddig nem voltál szélvész akkor egy túra pedelec nyergében az lehetsz, síkon könnyedén fogod tartani a 25 km/h-t és az emelkedőkön sem lesz gondod a feljutással (akár az országútisok mellett is eltekerhetsz), az átlagod erősen nőni fog és nincs más dolgod tekerés közben csak mosolyogni.

Természetesen nem csak előnyei, hanem hátrányai is vannak egy ilyen kerékpárnak. Nézzük!

1. Tárolás
Komoly súlya van egy ilyen kerékpárnak, egy hagyományosnak akár a duplája is lehet, így ha nincs garázsod, tárolód vagy olyan helyiséged, amit lépcsőzés nélkül meg tudsz közelíteni akkor problémáid lesznek, nem fogsz tudni vele csak úgy felfutni a lépcsőn. Ugyanez a probléma előjöhet vonatozásnál is.

2. Tölteni kell
Mivel árammal működik ezért időnként fel kell tölteni. Szerencsére a felhasználás típusa miatt elég nagy a hatótávja, de ha lemerül akkor sok-sok kg-ot kell pluszban cipelnünk rásegítés nélkül, ami emelkedőkön elég kellemetlen lehet.

3. Az ára
Jóval többe kerül, mint egy azonos kategóriájú normál kerékpár, akár a két-háromszorosát is elérheti árban, ami azért valljuk be nem kevés.

4. Ha erős vagy akkor nem segít
Ha magadtól is könnyedén tudsz 25 km/h feletti tempóval kerékpározni és a hegyek sem jelentenek problémát akkor neked nem fog segíteni egy túra pedelec. De úgy is fogalmazhatnánk, hogy nincs szükséged rá.

A Stevens E-4X specifikációja:

Súly: 22,3 kg
Méretek: 48, 52, 55, 58, 61 cm
Színek: Moonlight Blue, Glazed Green
Terhelhetőség: 140 kg
Váz: Aluminium 6061 TB
Első villa: SR Suntour NCX-D LO
Kormánycsapágy: STEVENS AH Taper 1 1/8″-1 1/2″
Hátsó váltó: Shimano Alivio Shadow
Váltókar: Shimano Acera
Fék: Shimano BR-MT200
Fékkar: Shimano BL-MT200
Kazetta: Shimano CS-HG400-9
Lánc: Shimano CN-HG53
Motor: Bosch G3 Active Line Plus Cruise
Hajtómű: Oxygen E-Scorpo
Akkumlátor: Bosch PowerPack 500
Fokozatok: 4 fajta üzemmód tolósegéddel
Limit: Rásegítés a következő sebességig: 25 km/h
Kijelző: Bosch Purion
Hatótávolság: https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/
Pedál: ATB Alu Comp Reflex
Kormány: Oxygen E-Scorpo
Kormányszár: Oxygen E-Scorpo
Nyereg: Oxygen Havoc
Nyeregcső: Oxygen E-Scorpo
Felni: Oxygen PRO-D A19
Agyak: Shimano TX505
Gumiabroncs: Schwalbe Smart Sam Performance
Világítás: Trelock I Veo 50 Lux | Duo Flat
Kiegészítők: Racktime RTA csomagtartó | SKS sárvédő | Pletscher Comp kitámasztó | STEVENS D85 csengő

Ajánlott fogyasztói ára: 1 049 000 Ft
Bővebb információkért kattints ide.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo