Első benyomás: milyen picike, de milyen szép és milyen masszív! Az ejtett váz és a kis méret miatt bizalmatlan voltam. A nyereg (Velo Lady) láttán is berzenkedtem egy kicsit. Egy-két dolog viszont már elsőre tetszett: például a színe, amely megy a klubom mezéhez (SHKE). A fékeket, stucnit, nyerget kellett beállítani, kis centírozásra is szükség volt, de a váltókhoz nem kellett nyúlni.
A nyeregcsövet jól ki kellett húzni, viszont a drabális átmérő (31,6
mm) biztató jel. Aszfalton másztam meg néhány hegyet vele: a geometria
– rövid hátsó villa, alacsony váz, rövid tengelytáv, extra jó hajtómű –
a felfele ideálisnak tűnik. Meglepődtem az Avid SD 3 fékek
hatékonyságán. Az RST villa lockout beállítása nekem még újdonság:
elsőre tetszett, de a villát még nem tudtam tesztelni minden téren.
Izgatottan várom az igazi terepezést. Eddig 75 km-t mentem a Sky-al.
240 km / 2. lapszám:
„Az összecsiszolódás ideje.” Volt egy hosszabb túra a Mátrába. A nyereg váratlanul jól szerepelt, a közel ötórás túrát jól bírta a fenekem. Aszfalton, helyenként extrém körülmények között – havas, letaposott út – a köpenyek jól működtek. Váltó- és fékrendszer rendben van, vizes úton a fékpofa szokás szerint nyikorog, de fog. Felfelé menet, sima úton a lockout hasznos funkció. A teló egy-egy kátyúba esve zörgő hangot ad, még nem bizonyíthatott a hideg idő és a viszonylag sima utak miatt. Az előfeszítést keményre állítottam, melegebb időben lesz talán megfelelő. Kezdem szokni a geometriát is: kicsit rövid a gép, ezért jól kanyarodik. Kiállva hajtáskor a térdemnek viszont kicsit szűk a hely. Kicsit terepeztem is, de még nagy sár volt, így visszafordultam. A kis mérethez képest kissé nehéz a bicaj, de nálam a súlykérdés nem elsődleges.
550 km / 3. lapszám:
Túl a félszázon. Ennyi tekerés – keményebb terepen is – már ad némi tapasztalatot. Az állítható stucni segít a megfelelő pozíció beállításához, bár hosszabb lenne az ideális. Meglepő, hogy a kicsit magasan lévő kormány ellenére nem emeli nagyon az orrát meredek emelkedőn sem: talán a kissé nehéz teló miatt. A külsők egyaránt jól működtek sárban és homokban, köves úton, a sűrű bütykök miatt még aszfalton is elfogadhatóak. Precízen működik minden, egyszer volt egy kis félreváltás. A rövid tengelytáv miatt igen fordulékony, jól kezelhető gép. A merev váz és hajtómű biztosítja a hatékony erőátvitelt. Szokatlan, hogy a villa nagyobb zökkenőnél csattogó hangot ad, de a rúgózása megfelelő. Az eddigi szervizelés csak mosásból, lánctisztításból és olajozásból állt.
1004 km / 4. lapszám:
Ezer kilométer már elég egy markánsabb véleményhez. A hosszabb túrák tapasztalatai alapján az egyik használaton kívüli biciklimről átraktam a hosszabb stucnit negatív szögállásban, így a kormány lejjebb és előrébb került, illetve ülést cseréltem. A főpróba egy hosszú túra volt, a tapasztalatok kedvezőek, minden szempontból javult a geometria és a menettulajdonságok. Egyébiránt a villa előfeszítést állító csavarja hibásodott meg, körbeforgatható, miközben nem történik semmi. Emiatt egy ideje már nem lehet állítani az előfeszítést, de így is használható. A Szilvásvárad „saraton” megette a fékpofákat, a hátsó köpeny erősebben megkopott, így megcseréltem az elsővel. Az alapos tisztítás és karbantartás után megtett rövidebb próbaút tapasztalatai azt mutatják, hogy szerencsésen átvészelte a bicaj a megpróbáltatásokat, a váltórendszer teljesítménye is helytállt.
1380 km / 5. lapszám:
Pihenés volt a villa cseréje miatt, ez egy kis időbe tellett, így most kevesebbet szaporodott a kilométerek száma. Az előfeszítést állító csavar ment tönkre, de a forgalmazó a teljes villa cseréje mellett döntött. A BikeMag segítségével ez gyorsan megtörtént (köszönet Szadai Szilviának). Az új villa fekete, nekem jobban is tetszik, és csattogó hangot sem ad, ez egyedi hibája lehetett a másik villának. Egy szlovákiai, lengyelországi országúti túra volt jelentősebb esemény az utóbbi időben, az alkalomra slick gumit tettem fel. A környéken tett tereptúrák kerültek még terítékre. Összességében továbbra is jó a véleményem a bicajról. A Szilvásvárad Maraton utóhatásaként még a kerékcsapágyakat is meg kellett zsírozni.
2112 km / 6. lapszám:
Sikerült egy kicsit szaporítanom a megtett kilométereket. Volt egy kemény „dzsungeltúra”, a hátsó keréken egy küllő bánta a sűrű növényzetet. Más probléma e hónapban nem volt, a cserevilla bevált, nyújtja azt, amit ez a kategória tud, most már az előfeszítés is állítható. A fekete szín még férfiasabb is. A szokásos karbantartásra (mosás, lánckenés) volt csak szükség. A nyúlásmérő szerszám szerint lassan már aktuális lesz a lánccsere. Mint azt már írtam, szerintem a bicaj súlya az árkategória fényében lehetne jobb is, talán a villa és a kerekek, ezen belül különösen a külsők nyomják meg egy kicsit. Mivel alapvetően nem versenyzem, ez nagy gondot azért nem okoz nekem. A csere fékpofák még tartják magukat.
2596 km / 7. lapszám:
Az augusztus is a biciklizés jegyében telt, így a tesztelés félidejére szépen szaporodtak a kilométerek. Már-már magaménak érzem a bicajt, igen csak megszoktam mostanra. Volt pár hosszabb egyéni túra, no meg a hétvégén a Mátra Maraton. A lánccsere kb. 2100 km-nél megtörtént, egyéb probléma nem adódott, csupán az első váltón kellett kicsit kalibrálni, és persze a fékpofákat kell néha utána állítani, az elhasználódás mértékében. A külsők ugyan kopnak, de még azért használhatóak, ez részben a stílusomnak is köszönhető, mivel ritkán blokkolom állóra a kerekeket. Továbbra is jó a véleményem a fék- és váltórendszerről, a villa ugyan csodákra nem képes, de éppen azt nyújtja, amit ez a kategória tud. Az őszi jó időt még ki kell használni, bár előreláthatóan télen sem áll majd le a tesztelés.
3079 km / 8. lapszám:
A szép nyárias őszi időt kihasználva, sikerült az előző cikk óta közel 500 km-t teljesíteni. Ennek nagyobb része terepen volt, ahol egy újabb küllőtörést szenvedtem el. A pontos ok nem ismert, talán egy felvágódó kő volt a ludas, mivel az út egy része igencsak köves volt. A teszt első felében megúsztam defekt nélkül, most viszont rövid időn belül több defektet is összeszedtem, melyeket többnyire akáctüske okozott. Más probléma nem adódott, a szokásos karbantartásokra volt csak szükség. A külsők kopnak, de még mindig tartják magukat, úgy tűnik, kibírják a teszt végéig, egyébként meg vagyok velük elégedve. A Shimano fékpofák – amelyeket a Szilvásvárad maraton után raktam fel – sem szorultak még cserére, igaz, azóta nem is mentem annyira nagy sárban.
3637 km / 9. lapszám:
A hosszú és száraz ősz további tesztelést tett lehetővé. Továbbra is elsősorban terepen túráztam, egyrészt a környéken, de december elején egy Bükkbeli túra is sorra került. Az előző beszámoló óta semmi különös nem történt, meghibásodás nem volt. A tapasztalataim sokat már nem változtak, összességében jó bringa az Univega, talán a fék és villa lehetne magasabb kategóriájú ezért a vételárért. Működik mindkettő – mint azt már írtam -, a fék egyszerűsége ellenére elég hatékony, de lehetne kicsit finomabban adagolható. Ízlés szerint tárcsafék is szóba jöhet, bár nagyobb gondot az utóbbi időben a sár nem okozott a V-féknél sem. A hűvösebb időben a villa nehezebben mozdul, az elasztomernek köszönhetően.
4005 km / 10. lapszám:
A teszt véget ért, így összefoglalnám a tapasztalataimat. A tesztidőszak alatti alkatrészcsere nem képez jelentős listát. Kb. 1000 km-nél volt fékpofacsere, ezek aztán kitartottak egészen a teszt végéig. A villát az állítócsavar meghibásodása miatt kb. 1100 km-nél garanciálisan kicserélték. A teszt felénél, kb. 2100 km-nél megtörtént a lánccsere is. Ezen kívül két küllőt kellett még cserélnem törés miatt. A vázgeometrián a stucni cseréjével javítottam, mivel számomra a vázméret lehetett volna nagyobb is az ideális elhelyezkedéshez. A viszonylag rövid listából kiderül, hogy a megtett kilométerhez viszonyítva kevés probléma adódott a bicajjal. A villa gyári hibás lehetett, mert már a kezdetetektől fogva elég furcsa csattogó hangot adott, a cserevillánál viszont ezt már egyáltalán nem tapasztaltam. A többi elhasználódás miatti csere volt, a külsők viszont kibírták a teszt teljes idejét, pedig vegyes használatban voltak, terepen és aszfalton egyaránt. Egyebek iránt csak a szükséges karbantartások estek meg, na meg egy kis kerékcentrírozás volt még szükséges. Még a viszonylag kíméletes használat mellett is ennyi kopás nagyon jónak mondható, ilyen téren is bizonyított az Univega.
Az egy év során mindenféle körülmények között használtam a bicajt, így esőben, sárban, homokban, köves úton, melegben és hidegben egyaránt. A villa az elasztomer miatt melegben lágyabban rúgózik, hidegben viszont merevebb. Ezt némileg lehet szabályozni az állítócsavarral, többnyire ez elegendő is. A lockoutot inkább csak aszfalton használtam, akkor sem mindig, de azért hasznos ez a szolgáltatás. Nem volt gond a meghajtással és a váltórendszerrel sem, csak néha kellett a váltóbowdeneken állítani. A fék is panaszmentesen működött, egyszerűsége ellenére elég hatékony, bár esetenként bizony erősen kell húzni a kart. A hajtómű jól továbbítja a hátsókeréknek a hajtóerőt, de a hatékony meghajtást a kisméretű, merev váz is segíti. A vázméret miatt is egy fordulékony, jól kezelhető bicajt ismertem meg, amellyel jól lehet emelkedőket is mászni.
A teszt előtt a Bikemagban megjelent ismertetésből kiderül, hogy a kerékpár bolti ára kb. 250.000.- Ft. Ez az összeg – talán ez kijelenthető – már eléri azt a mértéket, amennyit magyar viszonylatban már nem túl sokan adnak ki egy kerékpárért. A teszt tapasztalatait összegezve és más forgalmazók hasonló felszereltségű gépeit is figyelembe véve, kicsit drágának tűnik az Univega Alpina HT Sky. Kétségtelen, hogy ránézésre is egy nagyon masszív és egyben szép váz adja a bicaj alapját, az alkatrészek is minőséget képviselnek, azonban úgy gondolom, ha ebbe az árba egy magasabb kategóriájú villát és fékrendszert lehetne „beleszorítani”, akkor csábítóbb lenne ilyen szempontból is a bicikli.
Összefoglalva: azoknak ajánlanám az Univegát, akik adnak a minőségre, a megjelenésre, egy masszív, strapabíró vázat szeretnének, és van pénzük, hogy később egy-két alkatrészt jobbra cseréljenek. Versenyzésre egy könnyebb bicaj javasolható, de túrázásra, hobbicélra ajánlanám azoknak, akik hosszabb időre tervezik a használatot.
Tesztelte: Domonkos György “Gyuri bá”
Forgalmazó: Cool-Sport Sarusi Kiss István
Származási hely: Taiwan
Váz garancia: 2 év
Alkatrész garancia: 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 247.900 Ft
Teszgép mérete: 15″
Elérhető vázméretek: 15″, 17″, 19″
Vázanyag: 7005 DB SL Delta Force alu
Villa: RST Gila TnL Lockout 80mm
Rugóstag: –
Kormánycsapágy: Tange ZS TE félint. 1 1/8
Hajtómű: FSA Gamma Drive 170mm 44-32-22T alu/ac/ac
Középrész: FSA Mega Exo
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG50 11-34T 9S
Lánc: Shimano CN-HG53
Váltókarok: Shimano Deore
Első átdobó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT
Fék: Avid Single Digit 3
Fékkarok: Avid FR 5
Első agy: Shimano HB-M495 32 furat
Hátsó agy: Shimano FH-M495 32 furat
Felnik: Rigida Zac2000
Küllők: rozsdamentes fekete 2mm
Külsők: Geax Barro Marathon 26×2.1 52,5mm széles, 49mm magas
Kormány: Tacoma X-treme Flat 560mm
Kormányszár: Zoom TDS-AL-200-8 állítható 4 csavaros
Markolat: gumi
Nyeregcső: Tacoma Ultra 31,6 / 345mm
Nyereg: Velo Lady VL-4049
Pedál: –
Fejcső-szög (fok): 69
Nyeregvázcső-szög (fok): 72
Tengelytáv (mm): 1000
Láncvilla-hossz (mm): 420
Nyeregvázcső-hossz (mm): 380
Felsőcső-hossz (Csőköz.től – csőköz.ig) (mm): 500
Vízszintes felcső-hossz (mm): 530
Kormányszár hossz (mm): 95
Középcsapágy-mag. (mm): 305
Első kerék tömege (g): 2029
Hátsó kerék tömege (g ): 2688
Súly: 13,44 kg pedál nélkül