fbpx

Magellan Pyxis XT

282 kilométert sikerült a bringával megtenni az első héten. Tapasztalataim eddig nagyon pozitívak. A kezdeti fék, nyeregpozíció, váltóbeállítások után nem kellett mást tenni, mint a láncot olajozni, de ez ebben a havas, latyakos márciusi télben ez elkerülhetetlen.

Eddigi menettapasztalatok: a váz fordulékony, kellően merev, igazi mászógép. A villa hihetetlen, de -9 fokban is tette a dolgát, nem lassult be és a 85 mm-es rugóutat simán kimozogta. Természetesen tud 130 mm-t is, de először ennyire volt állítva. A Dual Control váltórendszert igen gyorsan megszoktam, az LX és XT teszi a dolgát. Az alsó Rapid Fire jellegű kart a második alkalom után leszereltem. A fékektől féltem egy picit (csak egy Deore V-fék), de hóban is meg tudtam eddig állni velük, igaz számítottam a csekély fékhatásra, amíg lepucolta a fékpofa a felnikről a havat.

886 km / 2. lapszám:
Gyűlnek a kilométerek, de sajnos az idő még mindig nem kedvez a hajtásláncnak. Sokszor sáros, vizes útszakaszokon kellett tekernem, ami meg is látszik a láncon, hiszen már 0,2 mm-t nyúlt az alap 107 mm-hez képest. 107,4 mm a felső határ, amikor jöhet lánccsere. Két kis problémát tapasztaltam, essünk túl rajtuk már az elején: A festék nagyon könnyen lepattan, lekopik a vázról. A láncvilla már 500 km után leverődött. Nem szabad a láncvilla védőt lespórolni! Egyben az első „alkatrész” csere is megtörtént: küzdöttem egy elforgott lemezanyával a kulacstartó felszerelése közben. Ezt végül kiszedtem, mivel menthetetlen volt, pedig mindent megpróbáltam. Beletettem egy újat, most ez jó. Ezektől eltekintve a bringa egészében még mindig tökéletes. Nagyon kedvelem: egy igazi vérbeli versenygép. Kezdünk nagyon összeszokni.

1455 km / 3. lapszám:
Megsajnáltam a gépet és feltettem rá egy láncvilla védőt, mert már rossz volt ránézni. A lánc sajnos igencsak leverte róla a festéket. Állítanom kellett az első és a hátsó váltón is. Picit nyúltak a bowdenek, ami természetes, hiszen eltelt 2 hónap az első beállítás óta. A fékpofákon sincs már sok anyag, de azért még tartják magukat. A fékeket szintén folyamatosan utána kellett spannolni. A hátsó gumin is látszanak a kopás jelei, de legalább tovább csökken a külső gördülési ellenállás, ami eredetileg is kimondottan jó volt. Az első gumi szinte még eredeti állapotban van. Kellemesen lepődtem meg azon, hogy centírozni még mindig nem kellett a kerekeket pedig elég sok rázós lefelét láttak már. A lánc megérett a cserére, és egy PC69-es váltja majd fel a Deore-t.

1810 km / 4. lapszám:
A gépen még mindig minden eredeti a láncot kivéve. Érdekes, hogy a Deore láncot felváltó SRAM PC49-es lánc középtányér egyben és kettőben sem szereti ezt a hajtóművet. Egyszerűen ledobja kistányérra a láncot. Közelebbről megvizsgálva a közbenső szem külső része felül a fogra és ez egyszerűen letolja kistányérra. A következő lánccsere 3000 km körül lesz esedékes, akkor majd ismét az eredetileg a gépen lévő típust választom, és kíváncsian várom az eredményt!
A hátsó WTB Laser Disc Lite agyat részben szétszedtem. A kilincs-mechanizmus elkoszolódott és terhelés esetén sokszor üresjáratban forgott akár egy teljes pedálfordulaton keresztül is a hátsó agy. Elég zavaró volt a dolog, de szerencsére könnyen tisztítható, hiszen csak le kell venni a lánckeréksort majd egy zárógyűrűt kell kipattintani a küllőperemnél.

2016 km / 5. lapszám:
A lánc után egy másik alkatrész is cserére érett: a hátsó Deore fékpofák teljesen elkoptak. Véleményem szerint elég jól bírta, igaz, csak akkor fékeztem, ha már nagyon muszáj volt. Most cserélhető betétes Sram Koolstop fékpofákat kapott a bringa. A fékhatás jobb lett, de ezek a pofák egyúttal gyorsabban is kopnak. Beállításuk lényegesen egyszerűbb, hiszen a Deore profilja nagyon magas, és a WTB ballonos külsőknél nem volt egyszerű a keskeny felnimagassághoz úgy utánállítani, hogy ne érjen hozzá a külsőkhöz, és a felnin optimálisan felfeküdjenek a pofák fékezéskor. A TruVativ Firex Team hajtókar elkezdett kotyogni, pontosabban a Giga X pipe középrésze haldoklik. Sajnos utánhúzással sem orvosolható a probléma. Megmondom őszintén: ettől 2000 kilométernél többet vártam!

2398 km / 6. lapszám:
Újabb alkatrészcsere történt a nehezebbik keréknél. A megnyúlt lánc és az elkopott hátsó fékbetétek után az egyik 2 mm-es, gyári, noname, fekete küllő sem eredeti már. Tekerés közben, egy pattanó hang kíséretében a menet végénél adta meg magát az egyik. Természetesen rögtön nyolcas került a kerékbe, és csak a V-fék kiakasztásával tudtam hazatekerni. Szerencsére otthon volt hasonló méretű darabom, igaz az DT és ezüstszínű, de a célnak megfelel. A problémát gyártási hiba okozhatta, mert sem felpattanó kő, sem faág nem volt a környéken. Remélem, a többi küllővel nem fog ilyen történni a későbbiekben. A váltógörgők is egy picit nyöszörögni kezdtek. Kaptak egy kis kenőanyagot, és most újra csendben teszik a dolgukat. A teljesítményükkel nagyon elégedett vagyok, hiszen most nyúltam hozzájuk először. Az XT azért mégis csak XT!

2852 km / 7. lapszám:
A hátsó kerék folytatta a küllőszaggató hagyományokat. Már összesen 6 db 2 milliméteres gyári fekete küllőt cseréltem natúr rozsdamentes DT-re. Minden egyes küllő ugyanazon a ponton szakadt el, a menetes rész végénél. A külsőket is felcseréltem, ha már úgyis le kellett venni párszor a hátsót a küllőcserék miatt. Az első szinte eredeti állapotú a hátsó viszont olyan 30%-ra lekopott, így talán majd egyszerre érik el majd a cserét. Egyébként a bringa többi része számomra pozitívan teljesít, egyedül a hátsó kerékkel nem vagyok kibékülve. A centrírozások mellett a könnyen koszolódó kilincsmű tisztítása jelentet állandó feladatot. Ez a művelet egyszerű volt kezdetben, de a kopások és berágódások miatt ez mostanra már egyre nehezebb. Igazi szabadidő-alkatrész ez a hátsóagy, minden idődet felemészti a szervizelése…



3269 km / 8. lapszám:

Megtörtént az első garanciális javítás is. Az előző cikkekben már többször felemlegetett WTB Laser Disc Lite hátsó agy teljesen megsértődött és megadta magát. Egy keményebb mászásnál nagy recsegés közepette egyszer csak teljesen szabadonfutóvá vált a kerék. Ezután mintegy 10 km futás és rollerezés után otthon derült ki, hogy a kilincskerék 2 foga kitörött így a kilincsmechanizmus terhelésnél nem zárt, hanem szabadon futott tovább. Volt egy kis gondom az Fi’zi:k Aliante Sport nyereggel is, pedig azt nagyon szeretem. Talán az eddigi legkényelmesebbik fajta amin valaha hosszabb ideig ültem. A fényképen is látható rész rögzítő csavarja kilazult majd elfordult tekerés közben és kihasította a kedvenc bicós nadrágomat. Akinek ilyen nyerge van érdemes egyszer leellenőrizni és szükség esetén utána húzni ezt a bizonyos csavart.

3598 km / 9. lapszám:
A WTB kerék továbbra is az örökzöld tartósteszt-témám. Köszönet a Cseke Rt.-nek a garanciális csere zökkenőmentesen lezajlott. Kíváncsian vártam az új hátsó teszteredményeit. Az eddigi 300 km alatt már 2 küllő megadta magát, így összesen eddig 8 küllőt cseréltem le. Oka: valószínűleg a küllő menetkifutásánál a feszültség megmaradt a gyártási technológiából kifolyólag és azért szakad el folyton. A cseredarabokból érdekes módon nem tört el még egy sem. Mellesleg 77 kg vagyok és küllőt még nem szakítottam ezelőtt. Tisztítanom kellett a hátsó váltó és a hátsó fék bowdenjeit, bowdenházait. Egy kicsit belassult már, de ez ennyi kilométer után több mint jó. Nagyon elégedett vagyok a gyári bowdenekkel, a japán „SIS SP ++” házakkal és zárókupakokkal. A bowdenek kaptak egy kis kenést a házak pedig sűrített levegőt és a rendszer most olyan, mintha új lenne.

4412 km / 10. lapszám:
Elérkeztünk az utolsó cikkhez és éppen könnyes szemmel tisztogatom a bringát. Egy év alatt rendesen összeszoktunk és a gép végül is kibírta velem együtt ezt a tartóstesztet, azaz a 4000 kilométert. Az első csere egy lemezanya volt rögtön a kulacstartó felszerelése közben. Egyszerűen elforgott a vázban amikor be akartam tekerni a csavart. Láncból már a harmadik van rajta és az is igencsak megnyúlt. Az első Deore lánc 1491 kilométert bírt ki ami nálam teljesen szokványos.

A Deore helyett kapott egy Sram láncot, amit 3019 kilométernél ismét egy Shimano lánc váltott fel és a lent megadott kilométernél ismét csereérett lett a láncmérő szerint. Egyébként az első lánccsere után előjött egy olyan hiba, hogy a középtányér egyben és kettőben nem lehetett használni a bringát, mert a láncot automatikusan letolta kistányérra közös erővel egy-két kopott, deformálódott fog és váltást elősegítő szem. A hátsó fékpofák sem gyáriak már, az eredeti garnitúra tagjai 2016 kilométerig állták a lassításokat, míg az elsők mindvégig bírták a megpróbáltatásokat. Nem sok anyag maradt rajtuk, de még fognak. A hátsó kerék agya 3200 km körül vált szabadonfutóvá, így a kerék sem teljesen az, amivel nekiindultam a tesztnek egy évvel ezelőtt. Szerencsére mindent gyorsan és garanciálisan javítottak a Csekénél. A két hátsókerékben összesen 9 db küllőt cseréltem ki. Mindegyik ugyanazon a ponton, azaz a menetes rész végénél a küllőanyában szakadt meg. Igazából még a 2000 km körül kikotyogósodott középcsapágyat kellett volna kicserélni, de nem bántottam. Még mindig működik, igaz fél centis oldalirányú holtjátékkal.


Összességében
jól teljesített a Pyxis, csak a hátsó kerék és a középrész gyenge láncszem a többi igazán tartós és strapabíró cucc.

Bátran merném ajánlani ezt a bringát akár XC-re is, hiszen én ennél jóval alapabb bringával kezdtem el a versenyzést annak idején. Igaz előtte nem árt azért kicsit harapósabb fékbetéteket betenni a Deore helyett, illetve felkészülni arra, hogy a hátsó kerék nehezebb versenyzőknél küllőszaggató élményekkel szolgálhat…
A járgány ár/érték aránya nagyon jó, ugyanis 240 ezerért kapunk egy megbízható alap-versenybringát ami bármikor továbbfejleszthető. Végül pedig amiket nagyon megkedveltem az a Dual Controllos váltás, a ballonos, defektmentes WTB külsők amelyekkel 2 bar nyomáson szinte mindenhol felmentem és a szépen mozgó és merev Recon villa, amit ha százharmincra állítottam, kicsit déhásnak éreztem magamat és lényegesen bátrabban száguldoztam lefelé. Nagyon bejött a váz geometriája, az ülés és a bowdenezés is.

Tesztelte: Breznai Béla “Fürti”

Forgalmazó: Cseke Rt.
Származási hely: Magyarország / Taiwan
Váz garancia: 3 év
Alkatrész garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 240.000 Ft
Tesztgép mérete: 20”
Elérhető vázméretek: 16”, 18”, 20”
Vázanyag: Kinesis SL Double Butted
Villa: RockShox Recon 351 U-Turn 85-130mm
Rugóstag: –
Kormánycsapágy: WTB Momentum GG 1 1/8
Hajtómű: Truvativ Firex Team 175mm 44-32-22T alu/alu/alu
Középrész: Truvativ Giga X Pipe
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG50 11-32T 9S
Lánc: Shimano CN-HG73
Váltókarok: Shimano LX Dual Control
Első átdobó: Shimano LX
Hátsó váltó: Shimano XT
Fék: Shimano Deore V fék
Fékkarok: Shimano LX Dual Control
Első agy: WTB Laser Disc Lite 32 furat
Hátsó agy: WTB Laser Disc Lite 32 furat
Felnik: WTB Laser Disc Beam XC
Küllők: rozsdamentes fekete 2mm
Külsők: WTB ExiWolf 26×2.1 56mm széles, 51mm magas
Kormány: Oval 560mm
Kormányszár: Oval 6 csavaros
Markolat: WTB
Nyeregcső: Oval 27,2 / 350mm
Nyereg: Fi’zi:k Aliante Sport
Pedál: Shimano PD-M505

Fejcső-szög (fok): 69,5
Nyeregvázcső-szög (fok): 71
Tengelytáv (mm): 1090
Láncvilla-hossz (mm): 420
Nyeregvázcső-hossz (mm): 490
Felsőcső-hossz (Csőköz.től – csőköz.ig) (mm): 590
Vízszintes felcső-hossz (mm): 640
Kormányszár hossz (mm): 100
Középcsapágy-mag. (mm): 320
Első kerék tömege (g): 1974
Hátsó kerék tömege (g ): 2550
Súly: 12,65 kg pedállal

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.