Évekig ugrattuk egymást egy ismerőssel. A móka tárgya az volt hogy: „Mi a jobb? Az MTB vagy a trekking?” Nem sikerült dűlőre jutnunk… Sok év után végre megtudtam a választ. A cikkben elolvashatjátok.
Nagy kerékkel terepen?
Korábbi tapasztalataim alapján azt már tudtam a trekking kategóriáról, hogy ez egy ideális keveréke a MTB-nek, valamint a hagyományos és az országúti kerékpárnak. Időnként megmosolyogtuk azokat a túratársakat, akik ilyen géppel jöttek velünk az erdőbe. Aztán hamar rá kellett jönnünk, hogy nem a ducigumi az isten. Terepen montival sokkal kényelmesebben, gyorsabban tudtunk közlekedni, egy dózerútra kiérve azonban kiegyenlítődtek az erőviszonyok, országúton pedig kezdtünk lemaradozni a nagykerekű tesók mögött.
Váz, geometria
Montisként elsőre egy monstrumnak tűnt a gép, de beállítva passzolt hozzám az M-es méretű váz. Sőt, nagyon kellemesnek találtam, hosszabb úton sem fájt rajta a hátam. A titok nyitja, hogy jobban felegyenesedve lehet rajta tekerni, mivel magasan van a gép orra, a stucni rövid, a kormány pedig szép hajlított. Igazi túrázós kényelmes geometriával készítik. A gép orra azért is ilyen magas, mert a hosszabb fejcső hagyományos csapágyakat fogad, ami által magasra kerül a kormány. A váz igazán szép darab. Klasszikus kör keresztmetszetű a nyeregcső és a támvilla. Az első traktusban a merevséget fokozandó szépen ellapították a csöveket. Természetesen csomagtartó, lámpa és sárvédő is könnyen felszerelhető rá. A kitámasztó számára ügyesen elhelyeztek két furatot a bal oldali papucson. A hegesztések precízek, a bowdenezés az alsócső alatt fut, és egy merevítő hegesztés található a fejcsőnél. Örömmel láttam, hogy 2 kulacs is felszerelhető rá.
Lopakodón ülök?
A visszafogott matricázású military-szürke robosztus váz miatt sokszor úgy éreztem egy B2-es bombázót vezetek. Ha egyszer belendült a masina, senki sem állított meg. Többször széthajtottam magam országúton. Egyszerűen nem tudtam lassan menni vele. Szuper volt 35 km/h fölött suhanni. A gép áttételtartománya tökéletes. Síkon, emelkedőn, lejtőn mindenütt megtaláltam a megfelelő fokozatot. A harcias nevű Continental Double Fighter II gumi közepén körbefutó apró minták miatt szinte hangtalanul lehetett suhanni. A váltás szintén zajtalanul történt, semmi csörömpölés. Igen, a Shimano XT most is hozta a magas minőséget. A megállással sem volt gondom, csupán annyi, hogy túl jó a Tektro Auriga Comp fék. Bár remekül adagolható, azért könnyű vele blokkolni a kerekeket. A nagy fékerőre akkor lehet szükség, ha szép nagy csomagokkal zúzunk lefelé egy alpesi szerpentinen.
Nyereg, teleszkóp
A szivaccsal szuper módon teletömött nyereg már súrolja a karosszék fogalmát. Úgy belesüppedtem, mint otthon a fotelba. Ösztönösen keresni is kezdtem a TV távirányítóját. Helyette egy lock out kart találtam a kormányon. Lezárva a Suntour NCX-E RL Mag teló egyből felkeményedik, betonmerev lesz. Most konstatálom, hogy eddig milyen szépen elnyelte a döccenőket. A 63 mm hasznos úttal rendelkező levegős villában az előfeszítést könnyedén tudjuk állítani, a csillapításról pedig olajpatron gondoskodik. A fekete felületkezelést kapott magnézium 30 mm-es becsúszószárak elég merevek, nem nyeklenek a nagy kerekek ellenére sem. A fontos túrázó kiegészítők (lámpa, sárvédő, csomagtartó) is könnyedén felszerelhetők rá.
Ergonómikus markolat
Egyszerűen imádom. A nagyobb felületen jobban eloszlik a terhelés, ami fokozza a menetkényelmet. Kétkomponensű műanyagból készült. A világosszürke keményebb rész remekül tapad. A sötétebb jóval puhább felület alatt gélbetét található. Ez tökéletesen nyeli el az apró rázkódásokat.
Duna parti dumaparti
A HBSE csapattal beszélgetős tempóban tekertünk ki a Börzsönybe. A 20 fős bolyban jó érzés volt, hogy a kormánymozdulatokra direkt módon reagált a gép. A 640 mm-es riser kormánnyal könnyű volt a manőverezés. Bevallom mindig volt egy kis ellenérzésem a „nagykerekű” bringákkal szemben, de meglepően jól esett ezzel a nagyra nőtt mongúzzal a tekerés. Miért? Mert iszonyat kényelmes. Úgy kényeztetett, mint egy ötcsillagos szálloda VIP elnöki lakosztálya.
Monti vagy krosszgép?
Börzsönyben terepeztünk hárman. Egy fully, egy 29er monti és a Mongoose krosszgép. Síkon és felfelé teljesen egy tempóban közlekedtünk. Ilyenkor inkább a bringás fizikuma volt a meghatározó. A krosszgépen lejtőn és kanyarban a keskeny gumik miatt nagyon kellett koncentrálni. Bár a Conti gumin körben bütykök helyezkednek el a kanyarstabilitást fokozandó, de mégis éreztem, hogy a határon megyek. Konklúzió: Általános túrázós, zömében aszfaltozós használatra tényleg a trekking/cross a legjobb választás. Magamnak pedig egy 29”-os montit vennék, amin van csomagtartó szem. Mi tagadás, magával ragadott a nagy kerék….
Összefoglaló
„A Mongoose Crossway 850 egy felső kategóriás trekking kerékpár.” Az előző mondat tényleg igaznak bizonyult a teszt során. A szuper vázra a remek alkatrészeket igényesen válogatták, és precízen szereltek össze. Elég az XT váltóra, a lockolható telóra, és a hidraulikus tárcsafékre gondolni. Kényelmes, strapabíró, boldogan használható, utólagos tuningot nem is igényel. Nekem igen kellemes élményeim fűződnek ehhez a Crossway bringához. El is kezdtem fontolgatni, hogy felmálházom és elindulok világgá. Biztos vagyok benne, hogy remekül megállná a helyét.
Megjelent a Bikemag 2009. októberi lapszámában.
[poll id=”168″]
Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: XS, S, M (19” – tesztelt), L, X, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 199.900 Ft
Vázanyag: Mongoose Cross/Comfort 6061 alumínium
Villa: Suntour NCX-E RL Mag; 63 mm rugóút; lock out
Hajtómű: Shimano Deore M443; 28/38/48 fog
Középrész: Shimano ES-25; Octalink
Lánckeréksor: Sram PG950; 11-32 fog; 9 seb.
Lánc: KMC Z9000
Hátsó váltó: Shimano XT M772
Első átdobó: Shimano Deore M510
Fék: Tektro Auriga Comp hidraulikus tárcsafék; 160 mm
Fékkar: Tektro Auriga Comp
Váltókar: Shimano Deore M530 RapidFire; 27 seb.
Első agy: Shimano Deore Disc; 32 furat
Hátsó agy: Shimano Deore Disc; 32 furat
Felnik: Alex TD-24; duplafalú
Külsők: Continental Double Fighter II; 700×37C
Kormány: Mongoose komfort; 640 mm / 25,4 mm
Kormányszár: Mongoose alumínium; A-head; 90 mm hossz / 25,4 mm befogó
Kormánycsapágy: FSA 1 1/8”; integrált
Nyeregcső: Mongoose alumínium; 355 mm / 27,2 mm
Nyereg: Mongoose komfort
Markolat: Mongoose ergonomikus
Pedál: Wellgo komfort platform
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 485 mm
Felsőcsőhossz: 555 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 579 mm
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 440 mm
Kormányszárhossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Tömeg: 13,37 kg (pedállal)