A napsütés állandósulásával egyre nagyobb vágyat érzünk arra, hogy megmozgassuk tagjainkat egy-egy remek bringázás alkalmával. Sokan ilyenkor elgondolkodnak, hogy valóban megfelel-e nekik az addigi bringájuk, vagy esetleg le kéne már cserélni egy komolyabbra, mert idén aztán megmutatják az egész világnak, de leginkább saját maguknak, hogy igenis 100%-osan fittek lesznek a nyárra. Így aztán sokszor rendbe sem rakják a régi drótszamarat, vagy csak annyira, hogy jó áron el lehessen passzolni, aztán kezdődik a következő kedvenc kiválasztása. Jelen tesztünk tárgya – a Rockhopper – pont egy ilyen komolyabb bringa, és mindenképpen ajánlatos számolni vele a leendő sportos arcoknak.
A márkanevet illetve a többletértéket – ahogy a Specinél már megszokhattuk – leginkább a váz képviseli, nem feledve persze a kiváló alkatrész összhangot. Szóval a lényeg, hogy nemcsak a névért fizetünk valamivel többet, mert a váz komoly tervezés eredménye által lett olyan harmonikus amilyen. Anyagául az M4 fedőnevű matériát használták, a fejcsőnél felülhegesztés nélkül is megfelelő varrathosszt tudtak elérni, a jellegzetes alsócső görbületnek köszönhetően pedig jó hosszan össze tudták olvasztani a felső és az alsócsövet is.
Hátul nagyon enyhe S-bend található a láncvillán, míg a támvilla szárai egyenesek, akár a nyíl. Ugyanakkor utóbbiak meglepően vékonykák, legalábbis ha ez egy sziklaugró, akkor nem lesz ez kevés? Hát nem! A váz meglehetősen optimalizáltnak tűnik, és szerintem egy kicsit más szemszögből nézve meg kifejezetten jó ötlet volt ilyenre összehozni. Ez a szemszög a magas nyurga felhasználóké, mint amilyen én is vagyok. Nekünk ugyanis nem baj, ha kicsit rugalmasabb a váz hátulja, amit elősegít az is, hogy nincs keresztmerevítés a láncvillák között. A kerekek fűzését elnézve szintén arra juthatunk, hogy nem 110 kilós emberekre tervezhették sem a 28 db 1,8-as küllős első kereket, sem pedig a hátsót, de ezzel most rendesen előreszaladtam… Mindenesetre ilyen szemüveggel érdemes szerintem nézni az egész kerékpárt, így már inkább túlépítettnek tűnhet, én pl. 32 küllővel és 500 grammos felnivel keményebben bringázom, és simán bírja. Szóval a váz és a papucsai egyszerűnek tűnnek, de megfelelőek, a tárcsaoldali átkötés pedig kifejezetten örömteli. Élettartam garanciát kap az első tulaj, úgyhogy már csak ezért is számíthatunk rá hosszú távon.
A villa egy Tora, de elsőre azt hittem Reba, hiszen mozgása, kidolgozása, kinézete nem áll messze tőle. Acélrugós, de érzésre nem éppen túlsúlyos, és állítható rajta minden, ami elvárható: csillapítás, előfeszítés és lock out. Tíz centi útja meglehetősen progresszív, és ugye a fentebb említett felhasználó típust figyelembe véve kifejezetten merev minden irányban. A krómozott acél becsúszóknál nem nagyon létezik tartósabb, ahogyan az acélrugónál sem, úgyhogy tartósság szempontjából is méltó társa a váznak.
A kerekekről már esett pár szó, mint pozitív példa az építés nagyszerűségére. Specialized agyak kapcsolódnak ugyanilyen felnikhez, mindkettő jó minőségű, igényes saját márkás termék. Érzésre nem tudtam volna megmondani, hogy elöl 28 küllőt használtak. A felszereltség nem nevezhető Deore szintűnek, noha a hajtáslánc nagy része ilyen elemekből épül fel. Az SLX Shadow hátsóváltó jól passzol a sziklákon gázoló image-hez, alig lóg ki oldalra, kellőképpen feszesen tartja a láncot és a váltásteljesítménye is megfelelő. Elvben ez egy LX szintű alkatrész lenne, de egyes tulajdonságai szerintem túlmutatnak azon. A fék is hozza az elvárt szintet, annyit azért megjegyeznék, hogy lehetséges, hogy rosszul volt feltöltve, de különösebb erőlködés nélkül markolatig lehetett tépni a kart, ami kellemetlen lehet. A vezérlőpult rendkívül széles kormányt tartalmaz, kellemes enyhe emeléssel, a stucni is rövidnek mondható a maga 8 centijével, mégis megfelelő az összhang a több mint 60 centis felsőcsőhosszal párosítva. Eredményeképpen fürgébben reagál a kanyarokban, agresszívabb lesz így az összeállítás.
Menet közben
A leglényegesebb dolgokat már az egyes alkatrészeknél említettem, hogyan viselkednek, milyen pozitív tulajdonságokkal rendelkeznek, most viszont nézzük az összhangot. Valóban sikerült egy agresszívabb XC gépet összeállítani. Geometriája alkalmassá teszi durvább felhasználásra is, ugyanakkor mindehhez megfelelő, 12 kiló körüli tömeg társul. A könnyű kerekek a kis gördülési ellenállású, alacsony mintázatú gumikkal jól gyorsíthatóvá teszik a bringát, az irányítópult gyors kanyarvételt tesz lehetővé még az agresszívabb fordulókban is. Semmi extra – mondhatjuk -, de az első úton majdnem tökéletes összhang és hibátlan működés (várhatóan hosszú távon) jelent valamit. Ha még ennél is többre vágyunk, vegyünk durvább mintázatú külsőket, bár 2,0” jelzésük ellenére inkább a 2,3 colhoz állnak közelebb a gyáriak is, de mégsem harapnak elég mélyen a talajba.
Összefoglalva
Jelen konfigurációban teljesen megfelel a bevezetőben említett kívánalmaknak, azaz haladó bringásoknak egy újabb továbblépési lehetőség, ami akár egyben a végső is lehet. Vékonyabb embereknek ajánlom, ebben a méretben meg vékony és magas bringásoknak. Ha legfeljebb amatőr versenyeken szeretnénk indulni és főleg az öröm, az egészség megőrzése a célunk, könnyen lehet, hogy életre szóló társra lelünk benne.
[poll id=”111″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.
Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: az első tulajdonosnak a regisztrációs kártya visszaküldésével élettartam
Vázméretek: 17″, 19″ (feketében 15″, 17″, 19″)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 257.900 Ft
Vázanyag: M4 alu, ORE alsócső
Villa: RockShox Tora SLite; 100 mm út
Hajtómű: Shimano FCM442; Octalink
Középrész: Shimano BB-ES25
Váltókarok: Shimano Deore
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano SLX Shadow
Lánc: KMC X9
Lánckeréksor: Shimano HG-50
Fékkar: Avid Juicy 3 SL
Fék: Avid Juicy 3 SL
Agyak: Specialized
Felni: Specialized Stout; 28/32 furat
Küllők: 1,8 mm átmérő
Külsők: Specialized Fast Trak LK Sport 26×2,0”
Kormány: Specialized XC rise; 640 mm
Kormányszár: Specialized 3D forged; 2×4 csavaros; 80 mm; 7 fok
Kormánycsapágy: Specialized; 1 1/8”
Nyeregcső: Specialized micro adjust head; 400 mm / 30,9 mm
Nyereg: Specialized XC Body Geometry
Markolat: Specialized
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Felsőcsőhossz: 590 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 610 mm
Nyeregvázcső-hossz: 490 mm
Tengelytáv: 1100 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Kormányszárhossz: 80 mm
Tömeg: 12,3 kg (pedál nélkül)