fbpx

Specialized Crosstrail Expert

Az amerikai Specialized nem követni szokta a divatot, hanem sokkal inkább diktálni, így nincs olyan szegmense a kerékpároknak, ahol ne tudnának ütőképes modelt kiállítani. Nincs ez másképp a krosszgépek között sem. A Crosstrail géposztály öttagú, amiből itthon a középső három felszereltség érhető el: a Comp, az Elite és a most tesztelt legjobb felszereltségű Expert. Aki közülük választ, egy olyan hibrid társra lel, amivel bejárhatja a hazánkban található utak nagy részét, legyen az aszfalt, murva vagy akár erdei földút.

specialized-crosstrail-expert-1
A váz geometriája inkább a hegyibringák vázaihoz hasonlatos, ejtettebb felsőcső, magasabb középcsapágyház. Ez és a 700C „nagykerekek” párosítása alkot egy olyan keveréket, amivel a legtöbb felületen gyorsan, kényelmesen tudunk haladni. Kivitelezése természetesen a Specihez méltó, így megtaláljuk a megszokott alsócső hajlítást, melyet itt most íves felsőcső egészít ki. Hagyományos fejcsapágyat fogad – fő a tartósság. Papucsai szépen előrenyúlnak a láncvilla hátsó harmadáig és itt kapcsolódnak, ahogy itt helyezkedik el a tárcsafékszem is. Találunk még rajtuk furatot a sárvédőnek és a csomagtartónak. A 44 centis láncvilla miatt nyugodtan felmálházhatjuk, nem fogjuk rugdosni sarokkal. A bowdenek alul futnak, ahol legkevésbé sincsenek útban, esetleg a koszolódás miatt majd gyakrabban kell cserélni őket.

specialized-crosstrail-expert-3
Villafronton rég találkoztam ilyen szépen kivitelezett, jól működő RST darabbal. Kezdve a szép felületű becsúszószárakkal, a felülről átfúrt, könnyített vállakon át a hidraulikus lock outig ez egy igényes, jó minőségű villa. Az acélrúgó keménységét állíthatjuk a bal száron, kompressziót egészen a blokkolásig a jobbon. A visszaút-csillapítás erőssége fix, a rugós ajkas szimeringek kellőképpen puha darabok, így kint tartják a dzsuvát, a kenőanyagot pedig bent. Lehetőségünk van első csomagtartót is felszerelni a magnézium ötvözetű lábon található szemeknek köszönhetően.

specialized-crosstrail-expert-4
Erős középkategóriás alkatrészeket találunk az Expert kivitelű modellen, mégis azok annyira összhangban vannak egymással, hogy bekötött szemmel simán egy kategóriával feljebb tippelnénk az összeset. A Specinél már nem először járunk így: a tudatos építés következménye ez. Az erős váz/villa összeállítás mellett is figyelemre méltó az Octalinkes Shimano hajtómű, az Avid fékek, illetve a könnyű kerekek a saját márkás mindenes külsőkkel. Meg persze az elmaradhatatlan Body-Geometry kiegészítők, amelyek észrevétlenül teszik természetesebbé a tekerést.

specialized-crosstrail-expert-5
Felpattanva egyből otthon érezhetjük magunkat, akár montiról, akár egy hasonló nagykerekű trekkingről ülünk át. Az üléshelyzet sportosabb, nem hajtunk annyira egyenes derékkal, ez a gyorsabb haladást segíti elő, ugyanakkor azért a forgalom felett jobban átlátunk, mint egy XC vagy országúti bringa nyergéből. A húzósabb emelkedőket viszont könnyebb leküzdeni, mintha egyenesen ülnénk, ebben partner a meghajtás is, gyorsan tudunk váltani még kisebb terhelés alatt is, a kétirányú kioldásra képes Deore váltókarok miatt lejtőhöz érve villámgyorsan tudunk a nehezebb fokozatba kapcsolni hátul.

specialized-crosstrail-expert-6
A teleszkóphoz inkább az aszfaltos működés áll közelebb, csak a nagyobb hibákat csillapítja, de azt igen hatékonyan. Ebben szerepe van a XL-es méretű kerékpárhoz adott keményebb rugónak is, a gyártó jogosan feltételezi, hogy az ekkora kerékpárt vásárlók nem a kákabelűek csoportjába tartoznak. Érdemes megfigyelni, hogy a hajtókarhossz is a váz méretével arányosan nő. A villa blokkolásának az alapból progresszív mozgás miatt kevés értelme volt, de hatékonyan működik.

A 160 mm-es tárcsák játszva lassítják a nagy átmérőjű kerekeket is, a fékerő XL-es felhasználók esetén is elég lesz. A kerekek a bringa 13 kg-ot meghaladó tömegéhez képest könnyűek, igen jól lehet gyorsulni a géppel, minden alkatrész merev és erős, semmi nem recseg, nyöszörög, nagyon jól át tudjuk vinni az erőnket az aszfaltra. Ebben partner a középső részén slick mintázatot megszégyenítően kopasz külső, amely az oldalán viseli harci díszeit, melyek segítségével murván, laza talajon is meglepően sok tapadásunk marad. Bátran lehet dönteni, meg fog kapaszkodni, persze nem egy 2,7 colos traktor DH külsőhöz mérve, de kiválóan alkalmas rázósabb útviszonyok esetére is.

Az Expert változatot továbbfejleszteni nem igazán érdemes, a gyártó beskálázta helyettünk a tuning szinteket, annyi a dolgunk, hogy ezek közül kiválasszuk ki a számunkra, illetve a pénztárcánknak megfelelőt.

Összefoglalásként elmondható, hogy sportosabb geometriájával, menettulajdonságaival tűnik ki a hasonló gépek sűrű mezőnyéből. Ezért az árért természetesen már jár a kompromisszummentes működés és minőség, az egyedi, gyártóra jellemző dizájn, nem felejtve az „örökgaranciát” kedvencünk vázára. Jelen kiépítésében igazi nagybetűs kerékpárként bármerre elindulhatunk vele, olyanoknak ajánlható, akik elvesznek a millió kategória elnevezésben, és csak egy jót szeretnének biciklizni minden nap, vagy akár csak hétvégéken, nyaraláson. Két csomagtartóval esetleg sárvédővel felszerszámozva nekiindulhatunk bármelyik kontinensnek, persze azért a kezdők ne az Antarktisszal kezdjék.

Megjelent a Bikemag 2009. szeptember-októberi lapszámában.
[poll id=”161″]
Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: az első tulajdonosnak a regisztrációs kártya visszaküldésével élettartam garancia a vázra
Vázméretek: 49, 53, 58 cm
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 259.900 Ft

Vázanyag: Specialized A1 Premium alumínium
Villa: RST Vogue Comp SL 700; 75 mm út
Hajtómű: Shimano FD-M443
Középrész: Shimano BB-ES25
Lánckeréksor: Shimano HG-50
Lánc: KMC X9
Fék: Avid Juicy 3 hydraulic disc; 160 mm
Fékkar: Avid Juicy 3
Első váltó: Shimano FD-M530
Hátsó váltó: Shimano SLX
Váltókarok: Shimano Deore SL- M531
Agyak: Specialized Hi Lo / Shimano FH-M475
Felni: Alex Crosstrail; 32 furat
Küllők: fekete rozsdamentes; 2 mm átmérő
Külsők: Specialized Borough XC Sport; 700×45C
Kormány: Specialized W2002001-EST; 620 mm
Kormányszár: Specialized 3D forged; 2×4 csavaros; 70 mm / 7 fok
Kormánycsapágy: FSA 1 1/8”
Nyeregcső: Specialized alloy; 350 mm / 27,2 mm
Nyereg: Specialized Indie XC Body Geometry; 143 mm
Markolat: Specialized Enduro
Pedál: alu

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 533 mm
Felsőcsőhossz: 590 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 620 mm
Tengelytáv: 1118 mm
Láncvillahossz: 442 mm
Kormányszárhossz: 70 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Súly: 13,03 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.