Általános célú mountain bike, amit a legszélesebb körűen használhat a hegyikerekesek legszélesebb rétege: a Merida megújult One-Twenty 3000 D modellje figyelemre méltó kerékpár a rövidebb rugóutas all-mountain gépek között.
A kategória megállapítása miatt már magyarázattal is kell kezdenem a tesztet, hiszen a Merida nemzetközi oldalán a Maraton/Tour szekcióban szerepel a One-Twenty, a Ninety-Nine (XC/maraton) és a One-Forty (all-mountain) között. Több okból pozicionálnám mégis all-mountain irányba, egyfelől a magyarországi kerékpár kínálat és a hazai terepek miatt.
A Merida „hivatalos” all-mountain gépe, a 140 mm-t mozgó One-Forty itthon ugyanis nem kerül forgalomba, ami logikus, hiszen Magyarországon az „átlagos hegyikerékpáros” nem az Alpokban nő fel, mások a szokások, nálunk az élménybringázás, technikás túrázás könnyebb terepen zajlik, ahol a 120 mm a megfelelő szögekkel tökéletes megoldás.
Ráadásul, az új One-Twenty érzésre sokszor olyan volt, mintha nagyobb úton mozogna a hátulja, mint 120 mm, és a fejcsőszög (68,5 fok pontosan) is inkább az átlagos 130-140 mm-es fullykat idézte. Persze ilyenkor az érzésekkel csínján kell bánni, különösen, ha a tesztelő országúton kezdte az évet, és idén a One-Twenty által kínált 120 mm volt a legnagyobb mozgású fully alatta.
Hivatalosan is „TÖBB”:
Elsőként lássuk, miben változott a Merida 120 mm-t mozgó alumínium fullyja, melyet minden évben van szerencsénk tesztelni. Röviden: teljesen új a vázforma és a felfüggesztés. A korábbi szögletes formákat „speciálisan” ívelt csövek váltották fel, a felfüggesztést pedig a Merida új koncepciója, a M.O.R.E. szellemében dolgozták át.
A M.O.R.E. (Merida Optimized Ride Engineering) a fullyk esetében még „TÖBB” odafigyelést jelent a tervezőasztalnál a Merida olvasatában. Azon túl, hogy a kerékpárnak milyen körülmények között kell optimális teljesítményt nyújtania, figyelembe veszik például a himba elhelyezkedésének tervezésénél, hogy a hajtásláncban melyek a kedvenc fokozatok, mert tekerés közben ilyenkor kell leginkább hajtássemlegesnek lennie a felfüggesztésnek (nem ugyanúgy áll a lánc mondjuk nagytányér 28-on, mint középtányér 16-on). Ugyanígy figyelembe veszik azt is, hogyan változik a kerékpár geometriája a felfüggesztés mozgásakor, különböző helyzetekben.
Az egyforgáspontos rendszert sikerült is továbbfejleszteni, rövidebbek a forgáspontok közötti távolságok, érzésre folyamatosabb a mozgás korábbi modellekhez képest, és érzékeny a rugózás, mint a legjobb egyforgáspontos felfüggesztéseknél. Súlyban is sikerült faragni, az alumínium váz is stabilan 2,5 kilogramm alatt marad. 2012-ben persze már a kúpos fejcső és a postmount tárcsafék-nyereg is „alap”.
Arról nem beszélhetünk, hogy a bringa ne pogózna, a Fox RP2 rugóstagot Propedal állásba állítva is mozog a felfüggesztés tekerés közben, de a hajtáshatékonyságot szerintem ez a jelenség ennek a kerékpárnak és utasának a szintjén különösebben nem befolyásolja (amúgy nyilván mérhetnénk elveszett wattokat). Fontosabb, hogy a kerékpár lassan, felfelé is kisimít minden apróságot, nem akasztanak meg a kisebb egyenetlenségek sem.
Élesben:
Nagyon pozitívak voltak az első tapasztalataim, annak ellenére, hogy még nem szoktam a szántást, a mallorcai tesztelésen kívül a One-Twenty nyergében merészkedtem először terepre. Vizdák Jani mögött a hármashatár-hegyi tesztköre meg is adta az alaphangot, hamar teljes biztonságban kezdtem érezni magam a kerékpáron, s végül elég intenzívre sikerült a lazára tervezett másfél óra.
Komótosan kezdve az emelkedőket nem fért hozzá kétség, hogy felmegy ez mindenhol, persze forgatni kell a pedált és a helyes üléspozíciót is meg kell találni. Pont arról beszélgettünk, hogy magasabb kormánypozíciójú bringáknál sokan elkövetik azt a hibát, hogy belekapaszkodnak a kormányba és azt rángatva próbálják abszolválni a meredekebb mászásokat, és csodálkoznak, ha „a kerékpár emelgeti az orrát”.
Helyes tartással, a nyereg megfelelő pontján ülve, és csak csípőtől lefelé koncentrálva az erőt (közben a kormányt szinte csak érintjük), s persze forgós áttétellel egy ilyen kerékpárral sem jelentenek gondot a legnehezebb „falak” sem. Olyannyira nem, hogy a „Kövesen” felfelé a tervezett laza tempó helyett már a 180-as pulzust sikerült verdesni, de jól esett, hogy a hatékony rugózásnak köszönhetően a nagyobb kavicsok sem akasztják el a gépet.
Az egyetlen, ami megakasztja, a szűk ösvényeket határoló faágak, ugyanis a 680-as kormánnyal nem olyan egyszerű ellavírozni a HHH bizonyos ösvényein. Lefelé viszont minden más szempontból nagyon jól esett a Meridával haladni, ahogy már az elején említettem, én inkább all-mountain-esnek éreztem a szögeket.
A meredekség nem nagyon ijesztett meg sehol, pedig volt, hogy gondolkozóba estem, például az előbb említett ride alkalmával, amikor Jani egy sziklás hegyoldalon ismeretlen „ösvényt” mutatott. A szögek szempontjából kiderült az is, hogy kevésbé technikás lejtőzőknek sokat segít a gép kisebb leléptetéseknél. Frissen belecsapva a lecsóba én kevesebb akadályt mertem beugrani, mint ahány előtt lelassítottam, de szerencsére azok a kisebb leléptetések, melyek XC-geometriával nem, a One-Twenty-vel megoldhatóak lassan, nyereg mögé csúszva is, nem esünk orra.
A felfüggesztés minőségét dicséri, hogy a kanyartartása is remek lett a One-Twentynek nagyobb sebességnél, korábbi modelleknél még emlékszem idegeskedésre, remegésre, ami a mechanizmus elemeinek kevésbé olajozott együtt dolgozásából adódhatott. Most erről szó sincs, sokkal inkább „egyben van” a gép, mint a régebbi One-Twenty-k.
Felszereltség:
Valószínűleg nem véletlenül kaptuk tesztelésre az egyébként igen széles One-Twenty kínálatból a 3000 D-t, s valószínűleg Mallorcán sem véletlenül ilyen bicókat pakoltak az állványokra, ugyanis az új XT szettben talán még az általában kukacoskodó, technokrata újságírók (jómagam szerencsére nem tartozom közéjük) sem hinném, hogy képesek fogást találni…
Jó, tudom, nem kell használni, meg fölösleges egy kerékpárra, blabla… de legnagyobb kedvencem az új XT fék, egyszerre határozott, mégis kiválóan adagolható nyomáspont, visszatérve kicsit a vázra, a felfüggesztés sem nagyon érzékeny a fékezésre, tökéletes a kontroll. Nagyon jól esett, hogy a kioldókarral többet lehet váltani, apróság, de jól esik. Többen megegyeztünk ismerősök közül, hogy egyértelműen a kedvezőbb árú XT-t választanánk most saját bringára, ha új gépet vásárolnánk.
A Fox RL villa 15 mm-es átmenőtengellyel ugyancsak a tökéletes kategória, a megszokott kiváló csillapítással, érdekes módon hiába legelső montizások idén, nem fáradt el a felsőtest. Ebben a kategóriában a 15 mm-es tengely elöl több mint elég merevvé teszi a gépet, amihez a Fulcrum Red Power XL kerékszett is hozzáad. A további kiegészítők – kormány, kormányszár, nyeregcső, nyereg – szintén a felső kategóriát képviselik, utóbbi, a Prologo nyereg különösen kényelmesnek bizonyult.
Összefoglalva:
A menettulajdonságokat figyelembe véve a nem túlságosan „watt-orientált” vagy kevésbé elvetemült riderek számára tökéletes játékszer lehet a hazai terepeken a One-Twenty, s persze az eredeti „Maraton/Tour” címkét sem kell képletesen leszakítanunk róla, akár egy Duna Maraton is jó móka lehet vele, s még az sem biztos, hogy kevésbé edzett ridereknek nem számít-e többet a testünket kímélő remek csillapítás, mint az alacsony súly vagy a sportosabb szögek, amiről le kell mondanunk. A 3000 D változat ráadásul kompromisszumok nélküli felszereltséget kínál, nem olcsó, de nem is fogunk azon gondolkozni, mit kellene fejleszteni a gépen.
A One-Twenty XT mint hivatalos teszt bringa ki is próbálható a Merida TESZT kereskedőknél. http://www.bikefun.hu/merida-
InfoBox:
Forgalmazó: BikFun Hungary Kft. (bikefun.hu)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 16-18-20-22″
Tesztelt gép mérete: 18”
Ajánlott fogyasztói ár: 749 000 Ft (A váz külön is megvásárolható 249 000 Ft-ért)
Geometriai adatok (18”):
Ülőcső (mm): 460
Felsőcső (vízszintes) (mm): 590
Láncvillahossz (mm): 435
Homlokcső szög (°): 68,5
Ülőcső szög (°): 73,5
Középcsapágy esés (mm): 0
Homlokcső hossz (mm): 120
Villa beépítési magasság (mm): 490
Súly: 12,7 kg
Specifikáció:
Váz: One-Twenty Pro-D-Single BC A-Link (alumínium)
Villa: Fox 32 Float RL-15 120 Taper
Rugóstag: FOX Float RP2 BSD
Első váltó: Shimano Deore XT
Hátsó váltó: Shimano Deore XT-10
Váltókar: Shimano Deore XT Rapidfire
Fék: Shimano Deore XT-Fin 180
Hajtómű: Shimano Deore XT 42-32-24
Lánc: Shimano CN-HG74
Kerekek: Fulcrum Red Power XL F15
Fogaskoszorú: Shimano CS-HG81-10 11-36
Gumik: Schwalbe Racing Ralph 2.25 Evo Fold
Kormány: FSA Afterburger Rise R15 680
Kormányszár: FSA SLK
Fejcsapágy: BC Pro Neck
Nyeregcső: FSA SLK 31.6
Nyereg: ProLogo Scratch Pro T2.0
Pedálok: Shimano M520
Szöveg és fotók: Takács Tamás