fbpx

Merida 2010 Speeder T5

Amikor megérkezett a gép, a szemem egyből a karbon villára, és az Ultegra váltóra szegeződött. Ó mondom, egy csúcs országúti bringát tesztelhetek. De tovább vizsgálódtam. Egyenes kormány, V-fékek. Hopsza. Hogy is van ez?

Ugyanígy csodálkoztam, amikor Ausztriában vagy tíz éve egy panzió előtt tömegével parkoltak a hasonló fitnesz kerékpárok. A kerthelységből kirajzó sportos nyugdíjas csoport számára tényleg ez volt az ideális megoldás? A válasz: igen. Hiszen a fitnesz gép úgy suhan, mint egy vérbeli versenybringa, de a széles, magas kormány egy jóval felegyenesedettebb üléspozíciót biztosít. Remekül lehet vele haladni, miközben kényelmesen tudunk nézelődni.

A Merida Speeder T5 még rá is tesz egy jókora lapáttal az előbb felsorolt előnyökre, hiszen súlya 10 kg alatt van, mivel csúcskategóriás alkatrészekkel szerelték fel. Igen ez a Merida fitnesz gépeinek zászlóshajója: a 8 tagból álló család királyával állunk szemben.

Lássuk sikerült-e ideálisan vegyíteni az MTB és országúti komponenseket!

speedert5_2

Váz
A váz vizsgálatához egy ősi indián módszert hívtam segítségül. Megpöcköltem a csöveket. A fülemet nem is kellett sehová sem tapasztani, mivel szép kólásdoboz hangot hallottam. Szépen kikönnyítették a csöveket, ahogy kell. A katalógusból megtudhatjuk, hogy anyaga Racelite 6061 alumínium. Versenyzésre tervezett nagyon komoly darab. Az alacsony tömeg ellenére a váz a gyakorlatban kellőképpen merevnek bizonyult. Ezen nem is csodálkoztam, hiszen elég rátekinteni a csövekre. Szép nagy átmérőkkel találkozhatunk. A középcsapágy környékén az alsócső brutálisan ki is szélesedik, hogy felvegye a jelentkező terhelést. Szerencsére a láncvillákat összekötő merevítő hidat nem spórolták ki. A bowdenezés az alsó cső alatt fut, de a hátsó fékhez nagyon látványos módon a felsőcsőbe rejtették. Örömmel láttam, hogy 2 kulacs is felszerelhető rá. A váz nem csak jó, hanem igazán szép darab is. Hegesztései gyönyörűek, hiszen a varratokat lecsiszolták. Természetesen csomagtartó lámpa, sárvédő könnyen felszerelhető rá, mivel a megfelelő furatokkal mindenütt ellátták.

Mavic Aksium kerékszett

Mavic Aksium kerékszett

Kerékszett
Az Aksium a Mavic legkedvezőbb árú terméke. A top technológiával azonos módon készült kardküllős kerék könnyű, erős, aerodinamikus, mindemelet pedig nagyon jól mutat a bringában. Bár a szett 1795 gramm, de úgy gyorsul vele a Speeder, hogy időnként magam is meglepődök. Olyan, mintha hátulról tolna valaki. Nagyon tetszik az érzés. Ilyenkor elgondolkodom egy aszfaltszaggató beszerzésén. A magas profilú felnibe lapított aero küllők csatlakoznak, melyek egyrészt csökkentik a légellenállást, másrészt az anyagkifáradás valószínűségét. Az erős 21 mm magas felnibe nem a hagyományos rövid szelepes belső került, hanem a hosszabb változat. Ez néhány gramm plusz súlyt jelent csak. A szép iparos munkával készült agyak természetesen hozzák a remek gördülési teljesítményt. Ami nem is csoda, hiszen ipari csapágyas darabok.

Alkatrészek – kiegészítők
Az FSA montis kínálatából került a gépbe az oversize-os kormány, a kormányszár és a nyeregcső. Minőségi, közepes súlyú, igényes kivitelű darabok ezek. A 610 mm-es kormányon szépen elfér az Avid fékkar és a RapidFire rendszerű váltókar, mely az Ultegra rendszert hibátlanul vezérli. A karok mellett bőven maradt még hely lámpának, kilométerórának, pulzusmérőnek. Ízlés szerint a kormány szélességéből vághatunk is. A váltás pontosan, gyorsan, és zajtalanul történt. A Shimano mérnökeinek jól sikerült a RapidFire kar és az Ultegra váltó összehangolása.

10 sebességes váltás rendszer

10 sebességes váltás rendszer

Manőverezés a városban
A kormánymozdulatokra direkt módon reagált a gép, de városi cikázással azért óvakodjunk. A 120 milis stucni remek dolog, de nem igazán szlalomozásra való. A téli edzőmontimról, amikor átültem a Speederre egy új világ tárult fel előttem. A brutális gyorsulás, majd a simán tartható 35 km/h fölött tempó mosolyt csalt az arcomra. Ami rá is fagyott gyorsan, hiszen 0 fokot mutatott a hőmérő. A suhanásnak egy széllökés vetett véget, mely a váci úton bevitt egy jobbhorgot és majdnem kicsavarta a kezemből a kormányt. Így az országúti tekerés helyett a fáktól szélvédett hegyi szerpentineket választottam.

Gyönyörű-, integrált kompakt R600-as hajtómű

Gyönyörű-, integrált kompakt R600-as hajtómű

Fent a hegyen
A gép áttételtartománya kicsit sportosra sikerült. A gyártó a hátsó 10-es soron (12-27) nem változtatott, de a korábbi 3 tányéros FSA hajtóművet most 2 tányérosra (50-34) cserélte le. Ezzel sikerült súlyt spórolni, meg 10 fokozatot. Síkon, átlagos emelkedőn, lejtőn gond nélkül megtaláltam a megfelelő áttételt. Egyedül egy 15%-os emelkedő izzasztott meg. Ott a 60-as pedálfordulatszám is befigyelt néha. Montimon kattintgattam volna lefelé a 22-es kistányérra, most legalább tudtam erősödni.:) Amikor elfogyott alólam az aszfalt, akkor gondoltam letesztelem a gépet terepen is.

A Kenda Kwick Trax meglepően jól teljesített

A Kenda Kwick Trax meglepően jól teljesített

Teljesen ledöbbentem, hogy a kék kereszt jelzésen fel tudok tekerni a hegyre. A vékony Kenda Kwick Trax gummancsok remekül tapadtak a hóban. A gumi felületén rengeteg rece, vízelvezető barázda található. Országúton ezek szépen elvezették az olvadó hólevet, remekül tapadt a gép a kanyarokban is. Azért egy sárvédő jól jött volna.:) Ezek a sűrűn elhelyezkedő miniatűr fogak jól tartottak a hóban is, ezért tudtam gond nélkül tekerni. Érdekes dolog, hogy az edzőgépemen levő 2,3-as böhönce MTB gumik hamarabb elkaparnak a hóban.

Az egyik legjob ár / teljesítmény arányú V-fék hazánkban

Az egyik legjob ár / teljesítmény arányú V-fék hazánkban

Álljunk meg!

Bringázás után szép fekete tócsákat találtam a konyhában. Csak nem feltört az olaj itt a negyediken? Sajnos nem lettem olajmágnás. A felniről és a fékről folydogált a fekete anyag. Valószínű elég puha lehet a fékbetét, amit a Mavic felni kicsit megdolgozott. Hozzáadódott még egy kis hólé, és máris kőolaj szerű tócsák képződtek a lakásban. Ez azonban nem zavart, hiszen a fék remekül teljesített. Naná hogy Avid, abból is a Single Digit 5R változat. Bekoptatás nélkül is remek fékerőt kaptam már a teszt első percétől kezdve. A kirándulás közben meglepődtem. „Hmmm, a V-fék nem szokott működni a hóban, most még is gond nélkül tudok fékezni”. Aszfalton minimális erővel szinte kisujjal lehet fékezni, könnyű blokkolni a kerekeket.

speedert5_1

Összefoglaló
A Speeder T5 olyan igényes sportos hobbybringásnak ajánlható, aki szereti a száguldást, de mégsem szeretne koskormány fölött görnyedni. Szeret jókora túrákat tenni. Az aszfaltos suhanás mellett néha könnyebb földutakra is letér, hogy az erdő csendjében pihenjen. Akár a városban minden nap használná kedvencét, de az utcán nem hagyná őrizetlenül egy másodpercre sem. Élvezné az alacsony tömeget a lámpáktól való kigyorsítások közben és akkor, amikor a túráról fáradtan hazaérve a negyedik emeletre viszi fel kerékpárját. Élvezné, hogy tökéletesen vált, fékez, kanyarodik a gépe. A Speeder T5 pont egy ilyen, felső kategóriás fitnesz kerékpár.
[poll id=”175″]

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Tengelytáv: 1019 mm
Láncvillahossz: 430 mm
Nyeregvázcső-hossz: 460 mm
Felsőcsőhossz: 540 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 555 mm
Kormányszárhossz: 120 mm
Középcsapágy-magasság: 290 mm
Tömeg: 9,84 kg (pedál nélkül)

Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft
Származási hely: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 299.000 Ft
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 51 (tesztelt)-, 53-, 55,5 cm

Vázanyag: Speed Alloy
Villa: Carbon CC
Hajtómű: Shimano FC-R600; 50-34 fog kompakt
Középrész: Shimano SM-FC4500 integrált
Lánckeréksor: Shimano CS-5600; 12-27; 10 sebesség
Hátsó váltó: Shimano Ultegra GS
Első átdobó: Shimano R773; 34,9 mm
Fék: Avid Single Digit 5R
Fékkar: Avid FR5
Váltókar: Shimano SL-R770-3 x 10
Kerékszett: Mavic Aksium
Külsők: Kenda Kwick Trax 32 Reflex 700 x 32C
Kormány: FSA XC-180; 610 mm / 31,8 mm befogó
Kormányszár: FSA XC-XT 6° / 120 mm hossz / 31,8 mm Oversize befogó
Markolat: Merida ergonomikus
Nyeregcső: FSA SL280 SB25 350 x 31,6 mm
Nyereg: X-Mission Line
Pedál: XC Alloy

A hazai forgalmazó honlapja  ide kattintva érhető el

A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján, itt érhető el

A gyártó honlapja, és további infók  ide kattintva érhetők el

Szöveg és fotó: Kiss Árpád

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo