fbpx

Magellan Pyxis XT Disc

Úgy tűnik, „Magellánéknál” bevált a tavalyi recept, mert az idei gép csak pár apróságban tér el a korábbi modelltől. Felszereltségében csak a külső és a nyereg változott, a többi alkatrész a frissített verzió. A váz a színétől eltekintve változatlan maradt.

Első ránézésre

Az alap tehát továbbra is Kinesis Superlight 7005 AL csövekből készült, jól bevált geometriával. A hegesztési varratok szépek, egyenletesek, nem hiányoznak a szükséges felülhegesztések sem. A márciusi számban megjelent Magellan tesztben már említett láncvillán elhelyezett védőlemez apró, de annál fontosabb részlet. Saját bringáimon számtalan módszerrel próbáltam már védeni a vázat a láncfelkapástól, de ezek vagy teljesen csődöt mondtak, vagy az első felkapástól még védtek, aztán szépen feladták a harcot. Messziről szemet szúr a támvilla, és nem csak feltűnő kék színe miatt. Az ívelt csövek a kényelmet hivatottak szolgálni. Az erősen lejtő felsőcső jó irányíthatóságra enged következtetni. Az alatta elhelyezett bowdenek illetve fékvezeték egy újabb olyan részlet, amely más márkáknál még sokkal magasabb áron sem érhető el. A váz apróbb hibája, hogy a kényelmet szolgáló ívelt támvillába beleér a hátsó váltóbowden, ami azonban a működést nem befolyásolja, és lehet hogy csak egyedi hiba. Ó, és persze a „máz”! A feliratok elhelyezése változatlan, de a fehér-fekete kombinációt a kevésbé kényes fekete-kék váltotta fel.
Fotó: Kovács Botond, Kuchta Attila
A Rock Shox Recon XC villán elsőre feltűnik villavállon elhelyezett bowdentartó szem, ami a lockout utólagos felszerelését teszi lehetővé. A felnik fékfelülete V-fék használatát is lehetővé teszi, amire a váz és a villa egyaránt lehetőséget biztosít, mert nem hiányoznak a fékkonzolok sem. Bár kétlem, hogy aki tárcsafékes bringára vágyik, később kihasználná ezt a lehetőséget (inkább fordítva valószínű), így ezek elhagyása és tárcsafékes felnik felszerelése még szebbé tenné az amúgy is tetszetős bringát. A hátsó váltó is azon alkatrészek közé tartozik, amelyek vonzzák a tekintetet. A 2008-as Pyxis 2007-es XT-t kapott, így a Shadow technológia – amely a Shimano honlapján az alacsony profil miatt még agresszívabb bringázás lehetőségével kecsegtet – előnyei csak később derülhetnek ki.

Beállítások

Mielőtt a menettapasztalatokról írnék, pár szó a beállításokról. A hosszabbra hagyott villanyaknak és a megfelelő méretű hézagolóknak köszönhetően a kormánypozíciót ízlésünk szerint állíthatjuk. A nyeregcsőbilincs gyorszáras, így a nyeregcsövet könnyen tudjuk a vázban mozgatni. A nyerget két, oldalt elhelyezett, egyszerűen hozzáférhető csavar rögzíti. A teleszkóp működésének személyre szabása a bal száron elhelyezett táblázat segítségével könnyen megy: csak kiválasztjuk a súlyunkhoz tartozó nyomásértéket, majd a villát ennek megfelelően felpumpáljuk. A váltókarok és a fékkarok mozgatása is egyszerű, problémát csak a fékkarok beállítása jelentett. Mivel túl sokat kellett húznom, hogy a fék megfelelően fogjon, a fékkaron elhelyezett apró imbuszcsavarral próbáltam orvosolni a problémát. Már hozzáférni sem volt könnyű, amikor aztán állítani próbáltam vele, egy reccsenést követően megadta magát. Remélhetőleg idővel az olcsóbb Avid fékkarokon is megtalálhatjuk majd a kézzel is könnyen kezelhető állítócsavart. Szerencsére a probléma gyorsan megoldódott, mert kapható tolórúd-szervizcsomag…

Használat közben

Lehet, hogy nem normális, de ha új bringa kerül alám, egyből sprintelgetni kezdek vele. Sok minden kiderül ilyenkor. A Pyxis jól vizsgázott az első teszten. A váz az egyenes láncvillának és a középcsapágyház környékén vízszintesen lapított alsócsőnek köszönhetően oldalirányba kellőképpen merev. A villa a lockout nélkül sem bólogat túlságosan és a 25,4-es befogó ellenére sem hajlik érezhetően a kormány. Hiába nyomtam a pedált, a váltás megbízhatóan működött. Az XT váltókarok precízen és finoman kapcsoltak, de elsőre kissé zsúfoltnak éreztem a kormányt és az ujjaim akaratlanul is beleakadtak. Később picit beljebb raktam őket, ezután már nem zavartak. Ha már így begyorsultunk, valahogy meg is kell állni! Amíg a fékek nem koptak be, addig ez csak két ujjal ment, de később már egy is elég volt hozzá. Kezdetben a fékkarok is útban voltak, mert ha egy ujjal fékeztem, a többi a kar és a kormány közé „szorult”. A beállításoknál már említett, nehezen hozzáférhető, törékeny csavarral és a váltásnál már jól bevált beljebb csúsztatással aztán ez a probléma is megoldódott.

A kevésbé meredek emelkedőkön picit lassúnak éreztem a Pyxist. A gép 11,9 (pedálok nélkül) kilója, a súlyosabb kerekek és a nehezen gördülő külsők nem segítik a tempós felfelé haladást. Tartottam a komolyabb, igazán meredek mászásoktól, de meglepetésemre azokon az emelkedőkön, ahol nem a tempó, hanem a feljutás a kérdés, tökéletesen működött. Az első kerék nem emelkedett fel és a hátsó sem pörgött ki, amiben persze a geometrián túl, az előbb túl lomhának titulált külsők is szerepet játszanak.

A WTB Nano Raptor, mikor tapadásra volt szükség, száraz talajon jól működött. A kanyarokban nem csúszkált – mivel elég ballonos -, a nagyobb kövek, gyökerek sem okoztak gondot és jól fékezhető. A sarat viszont nem szereti, a karcsú és alacsony oldalmintázat ilyenkor már nem elég, könnyen kicsúszik, eltömődik, és emiatt elforog.

A lejtőkön elsőre nem tudtam, mi olyan furcsa. Túl simán gurult, pedig mindenütt kövek. A megoldás a Recon XC-ben keresendő, amely nagyon szépen nyelt el minden egyenetlenséget. A bevezetőben már említett ívelt támvilla nyugodtabbá tette a gépet, és az ejtett felsőcső elég mozgásteret hagyott a térdnek helyezkedéskor. Nagyobb tempónál a nehéz kerekek miatt az irányítás nehézkesebb, viszont súlya ellenére az utamba kerülő nagyobb akadályokat könnyen átugrottam vele.

A Pyxis hosszabb tekerések alkalmával nagyon kényelmesnek bizonyult, amiben a könnyen kezelhető alkatrészek, a kényelmes üléspozíció, a hajlított támvilla, a 27,2-es nyeregcső és a 100 mm-t mozgó teleszkóp egyaránt közrejátszott. A nyereg kényelem szempontjából kifogástalan, de az első próbautam végén nagyon bosszantó nyöszörgésbe kezdett, mert az egyik műanyag elem a nyeregpálcához ért. Véleményem szerint egy puhább markolat annak ellenére jobban illene erre a komfortos bringára, hogy a jelenlegi roppant stabil fogást biztosít. A bevezetőben említett láncvillavédő tökéletesen működik.

Aki szereti a sportos, hosszú bringázásokat, emellett maratonokon indul és vannak versenyzői ambíciói, annak ez a kiváló ár/érték arányú Magellan jó társa lesz. Ha szeretnénk többet kihozni a technikából, a kerekek terén erre még bőven találhatunk lehetőséget. Alacsonyabb gördülési ellenállású, könnyebb külsőkkel és belsőkkel nem túl nagy anyagi ráfordítással még gyorsabbak lehetünk Pyxisünk nyergében.
[poll id=”59″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. májusi lapszámában.

Forgalmazó: Cseke Zrt.
Származási hely: Magyarország / Tajvan
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 15”, 17”, 18” (tesztelt), 19”, 21”
Ajánlott fogyasztói ár: 299.000 Ft

Vázanyag: Kinesis Superlight 7005 AL
Villa: Rock Shox Recon; 100 mm út
Kormánycsapágy: B+ Smart Head
Hajtómű: TruVativ Firex GigaXPipe Team; 22/32/44 fog
Középrész: TruVativ Giga X-pipe
Lánckeréksor: Sram PG-970; 11-34 fog; 9 seb.
Lánc: Shimano HG 53
Hátsó váltó: Shimano XT
Első átdobó: Shimano LX
Váltókar: Shimano XT
Fék: Avid Juicy 3 Hidraulic Disc
Fékkar: Avid Juicy 3 Hidraulic Disc
Első agy: B+ Travel Disc; 2 csapágyas; 32 furat
Hátsó agy: B+ Travel Disc; 2 csapágyas 32 furat
Felnik: WTB Dual Duty XC; 32 furat
Küllők: 1,8 mm fekete rozsdamentes; 3 kereszt
Külsők: WTB Nano Raptor; 2,1”
Kormány: Oval M000
Kormányszár: Oval M400; 100 mm
Markolat: WTB Technical Trail
Nyeregcső: Oval M000; 27,2 mm / 350mm
Nyereg: Fi’zi:k Nisene Sport Mg
Pedál: –

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Tengelytáv: 1070 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Nyeregvázcső-hossz: 455 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 585 mm
Felsőcsőhossz: 570 mm (csőközéptől csőközépig)
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Súly: 11,9 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo