Újra egy Kross a fenekem alatt, és ez jó. A lengyel márka igencsak belehúzott mostanában. Ezúttal egy 26-os gépük, a Kross Level A7 került terítékre, elvégre ezek sem tűntek el. Remélem nem is fognak, mert kategóriájukban bőven a jobbak közé tartoznak. Lássuk, miért állítom ezt!
A váz az előző tesztalanyomnak – a Level B7-nek – a 26-os megfelelője azonos csőszettből, ugyanazokkal a technikai részletmegoldásokkal, sőt, alig eltérő festéssel, szóval mindazon dicséretek, amiket ott leírtam, most is érvényesek. Vagyis igényes kidolgozás: könnyű ultralight csőszett, kiforrott XC geometria, bőséges sárférőhelyek, minden helyen logikusan formált csövek, végiggondolt részletmegoldások, elcsiszolt hegesztési varratok, szupermerev papucs, masszív közvetlen Post-mount tárcsafék-konzol, igényesen kivitelezett fényezés, és úgy általában esztétikus, komoly megjelenés. Az érdekes megoldású váltótartó fület is megtaláljuk, mely a belső oldalról csatlakozik a papucshoz, és a csavarjai a gyorszár alatt találhatók.
A láncvillák kialakítása tér még el az általában elterjedt megoldástól. Ugyanis itt nem egyszerűen egy behegesztett csődarab a keresztmerevítő, hanem az agyonhydroformingolt két láncvilla nyúlik el befelé, és találkozik középen egy hegesztéssel, olyasmi formát hozva létre, mint a monocoque karbonvázaknál. Ez mostanában kezd a jobb alu Kross merevvázak jellemzője lenni, mint amilyen évek óta a monostay támvilla.
Szóval egy szó, mint száz, a váz tényleg a lelke a gépnek, talán nem túlzás, hogy a legjobb alkatrésze a bringának. Bár halkan hozzáteszem, a hegesztési varratok elcsiszolása – ahogy a legtöbb ilyet alkalmazó cégnél lenni szokott -, a jól látható részekre koncentrálódik, a hajtókar takarásában lévő középcsapágyház körül már nem foglalkoztak vele, ez azonban nem von le sokat a váz esztétikumából.
Az XC 32-es villa már SoloAir egységet rejt magában, vagyis a testsúlyhoz szinte korlátok nélkül beállítható, és tömege is jóval barátságosabb a tekercsrugós verziókhoz képest, bár még így is jócskán két kiló felett van. A villa egészen jól mozog, és megtalálhatjuk a kormányról vezérelhető lock-out-ot is, mely ezúttal tökéletesen működött. A villa visszaút csillapítása is széles tartományban állítható.
A fékek terén eltérés van a tesztelésre kapott példány és a szériadarabok közt. Míg a tesztgépen Avid Elixir 3-as fékek voltak, addig a boltokba kerülő gépeken Shimano BR-M446-os fékek vannak 505-ös fékkarokkal. Ezeket már több bringán is kipróbálhattuk, működésüket én személy szerint nagyon szeretem, elsősorban a nagyon finom adagolhatóságuk miatt, de fékerőben is eleget nyújtanak a megcélzott felhasználási körhöz. Hasonló a helyzet az agyakkal is, noha a gépen 475-ös agyakat találtam, a forgalmazó szerint a sztenderd sorozatgépeken az RM-66-os agyai kerülnek beépítésre. Ezek egy kicsit kilógnak a sorból, sajnos itt spóroltak, ha úgy tetszik ez az ára az XT hátsó váltónak.
Ennél a gépnél is kiemelném a gyártó saját márkás alkatrészeit, melyek technikai szintben és esztétikailag is passzolnak a géphez, kifejezetten színvonalas alkatrészeknek tűnnek, a kormány hajlítása éppúgy el van találva, mint a feliratok elhelyezése rajta. A Kross logós Selle Royal Seta nyereg is nagyon pofás, kifejezetten szép darab, formáját és keménységét tekintve is elég sportos darab, valószínűleg nem a hosszú, egész napos túrákon szerzi a legszebb élményeket használójának, bár nálam ez inkább a formája, mint a keménysége miatt van. Viszont a keskenysége miatt könnyen lehet csusszanni a nyereg mögé, ha a terep meredeksége úgy kívánja.
A menettapasztalatok kapcsán előzetesen annyit megjegyeznék, hogy a Kross gépeket mindig is szívesen hajtottam, mert nekem nagyon bejön a geometriájuk, sportosan merevek a vázak, vagyis nagyon hatékonyan lehet gyorsulni, tempót menni velük. Esztétikai oldalról szintén kifejezetten a sportos jelzővel tudnám illetni. Olyan sportautós hangulatuk van. Egy XC gépnél ez szerintem nagyon helyén van, bár ez erősen szubjektív. Ráadásul nagyon igényes a jobb vázaik kidolgozása, ahogy fentebb is említettem. Szóval kezdek némileg elfogult lenni velük szemben, de ezt vállalom.
Mivel a gép geometriájában és felszereltségében sem történt eget verő változás, koncepcióváltás az elmúlt években, így körülbelül ugyanúgy pozitív gondolatokat tudom megfogalmazni. Vagyis nagyon haladós, hosszú felsőcső, stabil futás, érzésre is merev, hatékony váz határozza meg leginkább a mászást, lefelében szintén a stabil futás, jó fordulékonysága említhető, viszont a gép hátulja függőlegesen is elég merev, amit a monostay támvilla kialakítás is fokoz, így bizony kicsit dobál, ráz gyökeres, köves részeken. Szerencsére nem fokozták ezt a hatást még egy drabális nagy átmérőjű nyeregcsővel, hanem maradtak a tervezők a 27,2-es méretnél, ami egy keveset azért elnyel a rezgésekből.
A Schwalbe Rapid Rob külsői nekem nagyon bejöttek, elég sokoldalú típus, ritkán jött zavarba. Tökéletes úgy általában a hazánkban jellemző erdei ösvényekre, akár a nem szélsőségesen köves szakaszokon, sóderes utakon is. Aszfalton persze ráz kissé, de a terepre kiérve nagyon elemében volt. A tesztidőszakban időnként előforduló mély sárban kezdte elérni a határait, ahhoz már kicsit alacsonyak a bütykei, hogy ilyenkor is jól érvényesüljön.
A gép össztömege megfelel a kategóriában jellemző értéknek (12,47 kg), viszont érzésre könnyebbnek tűnik, talán a fürgesége miatt, amit a fentebb már kitárgyalt vázmerevség okoz. A gép ára visszafogottnak nevezhető figyelembe véve a nagyszerű vázat, és a pár jobb darabbal megspékelt felső-középkategóriás alkatrészeket. A jobb hátsóváltóért viszont az olcsóbb kerékagyakkal fizetünk.
Ha valaki nagyon versenyezne vele, vagy egyszerűen csak mindenképp ki szeretné aknázni a vázban rejlő lehetőségeket, akkor a továbbfejlesztés gyanánt a könnyű kerékszettet javaslom, a későbbiekben esetleg a villa cseréjét egy könnyebb típusra, de még egyszer hangsúlyozom, működésre nem tudok nagyon belekötni a villába, csupán a tömeg tekintetében. Jelen felszereltségében a hétvégén rendszeresen tekerőknek, amatőr maratonozóknak, illetve hegyi túrákra, edzésre ajánlom a Level A7-et, az említett módon feltuningolva akár teljesítményorientáltabb versenyzésre is.
Pozitívumok:
+ vázgeometria
+ váz kidolgozása
+ esztétikai összhang
Negatívumok:
– egyszerű kónuszos agyak
InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el:
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:
Származási hely: Lengyelország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: S (16″), M (18″), L (20″), XL (22″)
Alkatrész-garancia: 1 év (saját márkás alkatrészekre 2 év)
Ajánlott fogyasztói ár: 330.600 Ft
Specifikáció:
Váz: XC alumínium Super Lite
Villa: Rock Shox XC32 TK SoloAir, rugóút: 100 mm, PopLoc lockout
Első váltó: Shimano Deore M-591
Hátsó váltó: Shimano XT M-781
Váltókar: Shimano Deore 3×10 sebesség
Fékek: Shimano Disc M446 (hidraulikus)
Fékkarok: Shimano Disc M505 (hidraulikus)
Féktárcsák: SM-RT54 160/160 mm
Hajtómű: Shimano Deore M590 42/32/24T
Lánc: Shimano CN-HG54
Lánckeréksor: Shimano Deore HG62-10 12-34T, 10 seb.
Agyak: Shimano RM-66 Disc, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk
Felnik: WTB Speed Disc i19 559x18mm 6061/T6 alu duplafalú disc 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: Schwalbe Rapid Rob PP 26×2,1
Kormány: Kross Race Alu, 31.8 mm, 600 mm
Kormányszár: Kross Race Alu, 31.8 mm
Kormánycsapágy: VP A41AC Semi-Integrated 1,1/8”
Nyeregcső: Kross Race Alu, 27,2 x 350, 2 csavaros fej
Nyereg: Selle Royal Seta Kross
Markolat: Kross Race csavaros
Pedál: Alumínium VP-519A
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,3 fok
Nyeregvázcső-hossz: 452 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 597 mm
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Kormányszár-hossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Fejcső-hossz: 120 mm
Összsúly: 12,47 kg pedál nélkül
Szöveg: gg
Fotó: gg
.