fbpx

Kona Caldera SE

Magyarul viszont „KK”, azaz különleges kiadás. Ezt a gépet jelen felszereltséggel csak hazánkban lehet megvásárolni, és ennek igazán örülhetünk. Ez a legjobb bolti Caldera, amivel dolgom volt. Az összeállítás mindenben túlszárnyalja a világ többi táján forgalmazott bringáét. Nem is fogom azzal összevetni, inkább nézzük az ezen található csemegéket.
Szép fekete telivér, fehér pofával. Nem lehet nem észre venni a fehéren izzó orrot, ezzel azonnal rávilágítva a fő attrakcióra, a bringa legértékesebb pontjára, a villára. Nem ez az első váz, amit fényes-feketére pingálnak Konáék, de ez az eddigi legdizájnosabb összeállítás számomra. Telitalálat bele a fehér teleszkóp, habár lehetségés, hogy még sok hasonlót fogunk látni, mivel eléggé trend lett a csúcsvillákat fehérre festeni. Mégis, nekem már örökre „Ő” marad az első…

fotók: Szelcsik Gábor

A váztól önmagában még – valljuk be – kevesen jönnének izgalomba. Tisztességes Kona iparos munka, semmi több. Túl sok elemzést nem is érdemel, az előző éviekhez hasonlítva, (amit megmondtam, hogy nem teszek, de most csak a vázról van szó!) igencsak átugrott a „back-country” irányba az XC-ből. Baseballütő vastagságú csövek, mindene alaposan túlméretezve. Megkockáztatom, kevesen fogják verni a boltok ajtaját, hogy ők márpedig Caldera vázra képzelik el felépíteni álmaik bringáját, annál is inkább, mert ezt megtette helyettük a magyar importőr.

Lássuk hát azt a csodát, ami Fox F100 RLC névre hallgat, és mindig mosolyra húzódik a szám, ha csak rá gondolok. Figyelem, csöpögős áradozás következik! Hihetetlen masszívitás és az eddigi legjobb mozgás jellemzi a levegős villák között. A kidolgozása hibátlan, 32 mm-es becsúszókkal rendelkezik (ez alá már évek óta nem is adja a Fox), baloldalon a levegős rugózás, míg jobboldalon a mindent egyben intéző csillapítási rendszer foglal helyet. Összesen 4 dolgot állíthatunk kis színes plusz lézergravírozott alumínium tekerőgombokkal. Felül a visszaút-csillapítást és a kompressziót szabályozhatjuk, illetve itt is blokkolhatjuk a villát, aminek keménységét az alul található tekerentyűvel szabályozhatjuk. Ezek a külsőségek, de láttam – akarom mondani – éreztem én már kiválóan kivitelezett villát gyatrán mozogni. Szerencsére itt erről szó sincs, 100 mm útját a tökéletes mozgás miatt jóval többnek érezzük. Erre rásegít a betonszerű merevség, így bármilyen nyomvályúból kivágtathatunk, csak a kormányt kell biztos kézzel fogni.

A bringa többi alkatrésze sem makacsolja meg magát, tartják a lépést a villa által ránk „kényszerített” tempóval. A képzavart oszlatandó, ez azt jeleni, hogy mind remek minőségűek. Az El Camino fékekről zengtem ódákat már a fórumunkon is, miután keményebb használatnak vethettem alá őket külhonban. Nem nehéz kitalálni, hogy hogyan viselkedik ezen a merev villán. Csak az ügyességünk és a külső gumi teljesítménye szabhat határt a lassulás intenzitásának. Kicsit hosszabb a bekopási idejük, ezért az első pár fékezés után ne szidjatok, hogy miket írt ez a lüke. A totál személyre szabhatóságot szintén tudom kedvelni, jelen esetben szerszám nélkül állíthatjuk a kartávolságot és a nyomáspontot is. A kettő kombinációjával nincs az a különc, aki ne tudná belőni magának.

Igazából közel sem értem el a bringa határait, mégpedig azért nem, mert vasággyal együtt vagyok 70 kiló. A villa, a váz, a hajtómű, de az összes kiegészítő sokkal nehezebb, keményebb bringásokat is elbír. A lockout állítása kellemes kis finomság, tág határok közt, kőkeménytől az alig észrevehetőig állítható, hogy milyen kemény legyen a villa blokkolt állapotban. Ezzel kapcsolatos az egyetlen negatívum is, kesztyűs kézzel a pöckét átkapcsolva könnyen odébb tekerhetjük vele együtt az alatta elhelyezkedő kompressziót is. Világos? Nem? Na, ennyire fajsúlyos problémáról lenne szó… A 12,6 kiló is hümmögésre késztethet egyeseket, de ilyen működés, és ennyi tartalék mellett én kifejezetten jónak tartom.

{sidebar id=3}
Valóban nem XC-gép ez már, annál sokkal több. Nincs olyan (ésszerű) felhasználási terület, ahol, ha kis kompromisszumokkal is, de ne állná meg a helyét. Simán nekivágnék vele az Alpokat átszelő túrának, de bármelyik maratonnak is, sőt, kedvenc edzőköreinken is élvezném egyre lejjebb és lejjebb szorítani az időmet. Ezért a sokoldalúságért – na meg a kiváló alkatrészekért – bizony fizetnünk kell, nem is keveset. Nekem azonban megérné!

Megjelent a Bikemag 2007. márciusi lapszámában.

{mos_ri}Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcsőszög: 70,0 fok
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Nyeregvázcsőhossz: 460 mm
Felsőcsőhossz: 555 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 580 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 315 mm
Súly: 12,6 kg (pedállal)

InfoBox:
Forgalmazó: X-Factor Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 4+2 év
Vázméretek: 14”, 16”, 17”, 18”, 19”, 20”, 22” (két szélső méret csak rendelésre)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 359.900 Ft
Vázanyag: Kona All-Mountain Aluminium Butted
Villa: Fox F100 RLC; 100 mm út
Kormány: WTB; 670 mm
Kormányszár: WTB CXC; 2×4 csavaros; 100 mm; 30 fok
Kormánycsapágy: Cane Creek; 1 1/8”
Nyeregcső: WTB; 27,2 mm / 350 mm
Nyereg: WTB Laser V
Hajtómű: Race Face Evolve XC
Középrész: Race Face XC/AM X-type
Váltókarok: Shimano Deore
Agyak: Shimano M-525
Lánckeréksor: Shimano CS-M580
Lánc: Shimano HG 53
Fék: Hayes El Camino; 160 /160 mm
Fékkar: Hayes El Camino
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano XT 2007
Felni: Sun DS2-XC; 32 furat
Küllők: Wheelsmith; 2,0 mm
Külsők: Maxxis Ignitor 2,1”
Pedál: Shimano PD-M505
Markolat: Kona

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.