fbpx

Author Traction 29” – hű, de nagy!

A félreértések elkerülése végett, az alcím nem egy tini lány rácsodálkozása az ellenkező nem ama testrészére. Kerekekről van szó, csak ezúttal extra méretben. A 29”-os hegyikerékpár ötlete Gary Fisher, a főállású mountainbike legenda fejéből pattant ki 2002-ben. Rendes adag önbizalomra vall, hogy saját állítása szerint, ezzel megmutatta, hogy messze még a merevfarú gépek idejének vége. A „szenzáció” tehát megszületett, de ez nem volt elég, mindenképpen szükség volt össztelós verzióra is. Mindezekkel párhuzamosan Fisher érthető módon komoly lobbizásba kezdett, hogy az UCI is elismerje a nagykerekűeket. Fáradozását siker koronázta, legalábbis az engedélyezés szempontjából, mert bár hivatalosan is használhatók a 29-esek versenyeken, mégis csak elvétve találkozni velük.

fotó: Kovács Eszter

fotó: Kovács Eszter

A váz duplán húzott 6061-es alu csövekből készült. A fejcső két végénél „izmosabb” és az alsó- valamint a felsőcső nagy felületen, szép hegesztési varratokkal csatlakozik hozzá. A nagyobb merevség érdekében ezek már jóval a fejcső előtt találkoznak és alulra még egy plusz merevítés is került. A felsőcső háromszög keresztmetszetű, lekerekített csúcsokkal. A váltóbowdenek valamint a fékvezeték felül fut rajta. Az alsócső két végénél az őt érő erőhatásoknak megfelelően a fejcsőnél függőlegesen, míg a középcsapágyháznál vízszintesen lapított. A tám- és láncvilla keresztmetszete ovális, és hátrafelé haladva szép papucsokba „bújik”. A hegesztések mindenütt szépek, egyenletesek. A vázra két kulacstartó, valamint igény szerint akár csomagtartó is szerelhető. Az utóbbi idők színkavalkádja után igazán üdítő látvány volt a nagyrészt csak lakkozott és fekete, valamint fehér feliratokkal díszített ráma.

Az utak, ösvények kisimítását az RST villa hivatott elvégezni. A meghajtás FSA karokon keresztül történik. A váltásért nagyrészt Shimano Deore alkatrészek és egy új SLX hátsó váltó felelnek. A lassítást és megállást a 160-as tárcsákra harapó, hidraulikus Tektro fékekre bízták. A neves gyártók termékei mellett szép számban találni saját márkás termékeket is. A kormányszáron, kormányon, nyeregcsövön, nyergen, az agyakon és a pedálokon is nagy „A” betű díszeleg.

Na, de lássuk, miért is jó, mire is jó, jó-e egyáltalán?

Miután magamhoz igazítottam, elsőként a ház körüli kisebb lépcsősorok kezdtek hívogatni. Nekik mentem, legurultam rajtuk, és láss csodát, nem üt, nem ráz annyira. A bohóckodást félretéve irány a terep! Az induláskor kapásból feltűnt, hogy igen nehézkesen érem el az utazósebességemet. Szerencsére elértem és utána már nem volt gond tartani. A városból kiérve már csak a mezők választottak el az erdőtől, és velük együtt persze a fűcsomók, amik ráznak, de nagyon. Hmm, vagy mégsem annyira… Először igazán itt éreztem a nagy kerekek előnyét, mert kényelmesebben haladtam, mint a 26”-osokkal szoktam. Aztán az erdő szélén laza talaj, majd terepjárók kerekeitől szaggatott útszakaszok kerültek elém. Itt ért a következő meglepetés, mert a bringa nem hagyta zavarba hozni magát. A süppedős homokon jól irányíthatóan haladtam, nem terelgetett ide-oda az ösvény, a mély keréknyomokba pedig nem „estem” bele.

Az első emelkedőkön aztán szembesültem a rövidebb hajtókarok hátrányával. Amint komolyabb erőt kell kifejteni, az ember kevésnek érzi a 170 millimétert. Ettől eltekintve a bringa nagy súlya ellenére jól mászik, és a gyökeres, sziklás részeken kevésbé kell attól tartanunk, hogy elkapar a kerék.

author-traction-29_2

Felértem! Lefelé a bringa a nagy kerekek miatt nagyon egyenesen „akar” menni. Ilyenkor a meredekebb emelkedőkön inkább hátránynak számító hajlított és széles kormány jól jön, mert az irányváltáshoz jelentősen több erőre van szükség, mint kisebb kerekek esetén. A kanyarodáshoz idő kell, mert a bringa alaposan meggondolja. Ha azonban elkezdte, a nagyobb kerekekkel érezhetően jobban tapad, kicsúszásra kevésbé hajlamos. A kövek, gyökerek nem ráznak annyira, ami csak a nagyobb kerekeknek köszönhető, mert a teló csak akkor moccan, ha igazán „belerúgnak”.

A váltás szépen működött, de inkább komótosan sétál, mint villámgyorsan rohan a lánc a kívánt áttételre. Ja, és a 29”-os kerék a megszokott fogszámoknál picit bezavar, mert a 44/32/22 és a 11-34 ekkora kerekeknél nyilván mást jelent.

A fékek a bekopásig kevésnek tűnnek, de ha ez megtörtént, ha nem is bivalyerősen, de megfelelően fognak. Előre azért a nagy kerékhez elférne egy 180-as is. Az adagolhatóság is elfogadható, de a karok nem a legkényelmesebbek, és inkább másfél, mint egy ujj ereje szükséges a bringa megállításához.

A saját márkás kiegészítőkre nem lehet panasz. A kormányszár és a kormány merev egységet képez, a nyereg és a markolat kényelmes, az agyak pedig simán futnak.

A Traction 29” öt másik bringával a Respect sorozat tagja. Az Author ezt a szériát rutinos, haladó kerékpárosoknak szánta és a versenyek világának előszobájaként emlegeti. A besorolás első részével egyetértek, de a másodikat túlzásnak tartom. A felszereltsége és a súlya nem versenypályára való. Tapasztalt kerékpárosoknak ajánlom, akiket nem kerget a tatár, és akik hátsó felfüggesztés nélkül szeretnének egy kis kényelmet csempészni a hétvégi bringatúrákba.

Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.
[poll id=”121″]

Forgalmazó: Author Hungary Kft.
Származási hely: tervezés Csehország, gyártás Taiwan
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 210.000 Ft
Tesztelt bringa mérete: 17″
Elérhető vázméretek : 17″, 19″, 21″
Vázanyag: Alu 6061 double butted
Villa: RST M29; Lockout; olaj; 80 mm út
Kormánycsapágy: Ritchey Zero Logic félintegrált 1 1/8″
Hajtómű: FSA Moto MegaExo / 22-32-44 fog
Középcsapágy: FSA MegaExo
Lánckeréksor: Shimano HG50 / 11-34 fog 9 seb.
Lánc: Shimano HG53
Váltókarok: Shimano Deore
Első átdobó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano SLX
Fék: Tektro Auriga Comp hidr.tárcsafék; 160 / 160 mm
Fékkarok: Tektro Auriga Comp
Első agy: Author Xenon Disc ip. csap.
Hátsó agy: Author Xenon Disc ip. csap.
Felnik: Jalco X 320 / 32 furat
Küllők: rozsdamentes fekete; 2 mm
Külsők: Maxxis Crossmark; 29×2,1
Kerekek tömege: gyz-ral, tárcsákkal (e / h) 2084 g / 2707 g
Kormány: Author alu hajlított; 620 mm
Kormányszár: Author alu; 31,8 mm befogó
Markolat: Author
Nyeregcső : Author alu; 31,6 / 400 mm
Nyereg: Author Super Sport
Pedál: Author alu taposó
Össztömeg: 13,33 kg (pedál nélkül)

Geometria
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Felsőcsőhossz: 565 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 584 mm
Nyeregvázcső-hossz: 432 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Tengelytáv: 1113 mm
Kormányszárhossz: 80 mm

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.