fbpx

A spártai – Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

Megvannak azok a Calvin Klein modellek, akik bőrfecskében, piros lepedőben és partviskefével a fejükön rohangáltak és közben gyilkolászták a perzsákat? Ők a spártaiak – legalábbis Zack Synder hollywoodi feldolgozása szerint. Hogy jön mindez egy kerékpárteszthez? Mindjárt elmondom…

Mongúz a természetes élőhelyén

Mongúz a természetes élőhelyén

Ugyan a patinás amerikai gyártó a Khyber modelljének ezt a felszereltségű változatát Elite-nek nevezi, ránézésre nekem valahogy nem a kifinomultság jut róla eszembe, hanem a spártai egyszerűség, ami természetesen attól még lehet nagyszerű.  Például, az a tény, hogy Eric Carter, a Mongoose legendás atlétája ezzel kente neki a francia Megavalanche-on, ad némi hitelt látatlanban is.

1,5”-os impresszív fejcső és ama bizonyos ifjú művész tollvonásai

1,5”-os impresszív fejcső és ama bizonyos ifjú művész tollvonásai

A Khyber robosztus és ipari. Vannak rajta olyan megoldások, melyek esztétikai értéke megkérdőjelezhető – gondolok itt például az önzáró anyákkal rögzített forgáspont-tengelyekre –, de a strapabíróságuk és praktikusságuk semmiképp. Egyszerű, de működését tekintve kifogástalan. Az volt az érzésem, mintha egy bringaparkban kölcsönözhető könnyű freeride bringán ültem volna, és ezt most jó értelemben mondom. A kölcsönzős kerékpárok ugyanis a maximális, egész napos gyepálásra vannak beélesítve, általában hülyebiztos alkatrészekkel szerelik őket, melyek a szélsőséges körülmények közt is biztosítják, hogy a bringás ne alkatrészhiba miatt törje össze magát. Persze kerékpáros tudást nem lehet kölcsönözni, de a hardvernek rendben kell lennie… A fékek, a gumik, az irányítópult, a váz puritánsága mind-mind azt a célt szolgálja, hogy az egyszer belőtt szerkezet sokáig üzembiztosan tegye a dolgát, és ne kelljen matatni az újrahangolással.

Egyszerű, mint a... Juicy 3

Egyszerű, mint a... Juicy 3

A váz dukkója egyébként szintén a spártai iskolát követi, fekete-fehér fényes lakkal, némi vérvörössel meghintve. A fehér graifkát sem szofisztikálták túl, mert körülbelül úgy néz ki, mintha egy örjöngő óvodás fehér hibajavító tollal összefirkálta volna a fekete alapot. Dadaista ihletést érzek a dologban. Az alkatrészlista felsorolásától eltekintenék, cserébe inkább kiemelnék néhány érdekes részletet, ami vagy nagyon igen, vagy nagyon nem illik a képbe.

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A „Jucik” fogását mindig is imádtam és még mielőtt a barátnőm rosszra gondolna, leszögezném, hogy most az Avid fékjeire gondolok. A 3-as verzió egy hamisítatlan „kölcsönzős bicó” fék, amit jobban talán nem is lehet leegyszerűsíteni. Szép fehérek, erősek, mint a Laci, és szerintem az egyik legigénytelenebb fékek ma a piacon karbantartás szempontjából. A 203-as korongoknak örültem elől, hátul pedig szintén jó, hogy 185-ösök pörögnek.

Nomen est omen

Nomen est omen

A váltás egy finom, de nem kiugró Sram mix, a láncot vezetők őrzik, és az irányítópultról sem lehet túl sok extrát elmondani azon kívül, hogy tökéletesen illenek az összképbe. A nyereg fertályon viszont van némi érdekesség. A nyereg maga hatalmas, van hely rajta helyezkedni, és egy-egy elbaltázott leérkezésnél is jól fog jönni. A nyeregcsövet tartó bilincsnél viszont érdemes megállni egy szóra. Az egy szörny. Akkora, mint Geronazzo Mária felső ajka – aluból CNC-zve. Az egy dolog, hogy nagyon kellemes fogása van, amikor behúzza az ember, de tök értelmetlen ekkora kallantyút rakni egy gyorszárra. Bár rühellem az éles szélű változatokat, de itt kicsit átestek a ló túloldalára a srácok, amin még az sem segít túl sokat, hogy alibiből egy kis CNC-t is kapott a könnyítés érdekében.

Aki ennek a himbának a működését fejben szimulálja, azelőtt megemelem a kalapom

Aki ennek a himbának a működését fejben szimulálja, azelőtt megemelem a kalapom

Alkatrészek szintjén a kerékben éreztem némi javítani valót. A Deore agyak egyrészt szerintem nem egy ilyen bicóba valók, másrészt – a bringa többi alkatrészével ellentétben – nem a tartósságukról híresek, legalábbis az én eddigi tapasztalataim szerint. Ezt leszámítva, az Equializer felnikre nem lehet panasz, kiváló ár/érték arányú karikák, melyek mellőznek mindenféle mozaikbetűs űrtechnológiát.

Lírikus

Lírikus

A gumiválasztás szerintem legalább annyira ízlés kérdése, mint a nyereg: én inkább az újiskolás amorf bütyköket szeretem, de a Kenda Excavátorainak kocka alakú karmai szépen haraptak a tesztpályán, ami leginkább egy száraz talajú bringapark volt. Az oldalfal nem éppen hártyavékony, cserébe beton stabilan tart kanyarokban és bírja a sziklás gyepát is.

A felfüggesztés a Khyber kiemelkedő erőssége. Elől ugye van egy RockShox Lyrikünk taperes nyakkal és U-turnnel. A mozgására nem lehet panasz, hozza az RS finomságot, a Maxxle átütős tengely és a masszív fejcső pedig garancia a merevségre.

Bírja az ívet…

Bírja az ívet…

A hátsó traktus nem a rugózó elem miatt érdekes, mert a RS Monarch levegős tag nem muzsikált kiemelkedően jól, hanem a Mongi messziről felismerhető Freedrive névre hallgató felfüggesztési rendszeréről, ami nagy okosságot rejt. A középcsapágyház és vidéke függetlenül mozog nemcsak a hátsó lengőkartól, hanem az első „háromszögtől” is (nem könnyű elmondani a működését, képről is nehéz belegondolni, leginkább látni kell), így biztosítva azt a bizonyos pogózásmentes tekerési potenciált.

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

Most pedig jöjjön a lényeg, azaz a tekerési élmény. Na, az annyira nem jó, mint a lejtőzési. Bár a Mongoose egy fel-és-le-egyaránt AM bicónak hirdeti, a gép a maga szerény 15 és fél kilós tömegével kicsit nehéz ehhez a műfajhoz. Én inkább enduro-bringaparkoid bringaként jellemezném. A U-törnös villa és a Mongoose szerinti „legjobb” mászós felfüggesztési rendszer valóban elősegíti a mászást, de a súly szerintem ebben az esetben bőven többet nyom a latban.

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

Kis lankákra felmenni teljesen rendben van, de azért erősen korlátozottak a mászó képességei. Azt mondom, hogy olyan 60-70 km-es túrát simán lehet vele vállalni egy átlagos állóképességű tekerőnek, annál többet viszont már nem biztos, hogy őszinte mosollyal fogunk teljesíteni. Inkább a „felfele éljük valahogy túl, aztán lefele jöhet a móka”-típusú bicó.

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A továbbfejlesztés szintjén két irányba is simán el lehet vele indulni, mert igen jó alap. Ha a levegős tagot mondjuk egy jobb rugósra cseréled, máris egy kompromisszummentes parkbringád van, ha pedig túrásabbra szeretnéd venni a figurát, egy fürgébb kerékszettel egy-két túlépített alkatrész cseréjével (hello nyeregcsőbilincs!), illetve a láncvezető szett likvidálásával máris kopnak a grammok és nő a tekerési élmény.

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

A spártai - Mongoose Khyber Elite kerékpárteszt

Mi a Mongoose Khyber, ha egy mondatba kéne sűrítenem? Egy ésszerűen, maximálisan a praktikumot szem előtt tartva összerakott enduro bringa.

A tesztkerékpár 564.900.- helyett most 399.000.- forintos kedvezményes áron vásárolható meg a Mali Bycycle Technology márkaboltjában – Stop-Shop; 1036, Budapest, Bécsi út 136.

InfoBox:

Forgalmazó: Mali Kft.; www.mali.hu
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: M (18”)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 564.900 Ft

Vázanyag: 6061 Alumínium; 165 mm rugóút
Rugóstag: Rock Shox Monarch 3.1
Villa: Rock Shox Lyrik R U-Turn; 115-160 mm út
Kormánycsapágy: Gravity 1 integrált ACB; Tapered
Hajtómű: Gravity Moto X; 24/36 fog + rockring
Láncvezető: MRP Long Range Patrol kéttányéros láncvezető
Középcsapágy: Gravity MegaExo
Lánckeréksor: Sram PG-950; 11-34 fog; 9 sebesség
Lánc: KMC Z9200
Váltókarok: Sram X.7 trigger
Első váltó: Shimano SLX
Hátsó váltó: Sram X.7
Fék: Avid Juicy 3; 203 / 185 mm
Fékkarok: Avid Juicy 3
Első agy: Formula; 20 mm; átütős
Hátsó agy: Shimano Deore
Felnik: Sun Equalizer 27; alu; szegecselt; 32 furat
Küllők: 2 mm; acél
Külsők: Kenda Excavator Stick-E keverékkel; kevlárperemes; 2,35”
Kormány: Funn Fatboy PG AL6061; 31,8 × 30 × 710 mm
Kormányszár: Funn Crossfire All Mountain; 31,8 × 65 mm
Nyeregcső: Noname 2014 alu; kétcsavaros; 31,6 × 350 mm
Nyereg: SDG Bel Air RL; acél sín
Markolat: Mongoose Lock on
Pedál: Crank Bros Acid
Össztömeg: 15, 74 kg (pedállal)

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 67,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 71,5 fok
Felsőcsőhossz: 575 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Nyeregvázcső-hossz: 445 mm
Láncvillahossz: 435 mm
Középcsapágy-magasság: 348 mm
Tengelytáv: 1130 mm
Kormányszárhossz: 65 mm

Szöveg: Farkas Dániel
Fotó: Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.