Talán nincs is annyira jellegzetes stílusú és karakteres magyar márka a kerékpárpiacon, mint amit a Csepel-nél hoztak létre az utóbbi pár évben. Noha egyelőre nem a felső kategóriában vannak jelen, ám népszerűségük növekedése töretlen, már nem csak idehaza, hanem külföldön is kezdik felismerni a színes, kiejthetetlen nevű magyar márka értékét, amit az értékesítési adatok is jól mutatnak.
A Csepel kerékpár palettája jelenleg három, elég jól elkülönülő részre bontható: Vannak a hagyományos városi/trekking kerékpárok, melyeket többnyire alacsonyra pozícionálnak, bár néhány alsóközép-, középkategóriás gép is fel-felbukkan már a trekkingek között, van a fiatalos, színes Royal bringák szegmense – mellyel szinte forradalmat indítottak anno a divatos városi gépek terén – és végül van a Woodlands márkanév alatt futó hegyikerékpár vonal, melyhez a cross gépek is tartoznak. És persze van a szintén a Csepel céghez kötődő, innovatív meghajtású, de teljesen önálló márkanév alatt futó Stringbike, mely azonban nem képezi jelen cikkünk tárgyát.
A Csepel standja már elsőre is látványos és meghökkentő volt, ami egy kiállításon fél győzelem. Nemzetközi szinten összehasonlítva is az ötletesebb standok közé tartozott. Az első, ami miatt megállt az ember, azok a szépen terített hófehér asztalok sora volt. A tányérok, tálak telis tele, színes bringaalkatrészekkel. Nem volt másik cég, mely – szó szerint – így tálalta volna termékeit, úgyhogy ez a téma méltán népszerű volt a fotósok körében, mindjárt bekerült a kiállítás saját lapjába is.
A konkrét termékek ismertetését kezdjük talán a legnagyobb újdonsággal, a Woodlands Trooper-rel. A 27,5-es kerekekre tervezett AM/Enduro váz 140 mm-t mozog, és hasonló rugóúttal bíró villával is adja a legjobb geometriát. Egyelőre csak a váz és csak fehérben lesz elérhető fényvisszaverő feliratokkal. Az olyan paraméterek, mint a kúpos fejcső, közvetlen PM fékkonzol vagy a 12 mm-es hátsó tengely már magától értetődik, de találunk a vázon ISCG konzolt, és leszerelhető Direct Mount első váltó konzolt is. A felfüggesztés jellemzője, hogy lebegő rugóstag felfogatást alkalmaz, azaz a rugóstag alsó vége is mozgó lengőkarhoz rögzül. Ára előreláthatóan 799 EUR lesz rugóstag nélkül.
A merevfarú montik között volt egy kis kínálat tisztítás az értékesítési eredmények tükrében: a kis kereslet miatt a 26-os gépek eltűnnek, valamint az olcsóbbik Sport verziójú váz szintén. Tehát lesznek Pro vázra épülő 27,5-es és 29-es gépek kátféle felszereltségi szinttel. Ezek a vázak nem változnak 2015-re. Marad az igen sportos XC geometria, a gyorszáras, belülről könnyített masszív papucs, az 1,1/8”-os fejcső. A váz egyébként négyféle színben lesz elérhető: a képen látható türkizes-világoskék mellett piros, sötétkék, valamint egy érdekes és nem éppen szokványos drapp (a katalógus szerint sand-brown) szín. Az alkatrészek zöme is a Csepel márkanevet viseli, ezekről bővebben lejjebb emlékezem meg.
Épp ilyen érdekes drapp színben pompázik a kiállított 29-es változat. Az alkatrészek tekintetében elég nagy a színkavalkád a gépen, ám ez most szándékos, így próbálták bemutatni – a már emlegetett terítékek mellett – hogy mennyi lehetőség áll a vásárló előtt a kerékpárjának színösszeállítására. Műszakilag semmiben sem tér el a 27,5-östöl, annak egy változatának tekinthető, a felszereltsége is azonos.
A Csepel cross gépek is szépen fogytak főleg a tárcsafékes verzió, ezért jövő évtől már csak ilyen lesz. A gép kétféle vázszínnel, ezüst-szürke és metálkék színben lesz kapható, és szintén kétféle felszereltségi szint lesz a komplett bringáknál: 1.0 és 2.0. Míg előbbit az Altus és Acera család neve fémjelzi, addig utóbbiét már részben az Alivio. A gépek ára a hasonló felszereltségi szintű montikéval lesz azonos.
Elmondható tehát, hogy a Csepel elsősorban a belépő és alsó-középkategóriás felszereltségi szintet célozta meg a komplett bringákkal, azt viszont szinte utolérhetetlen áron tudja nyújtani. A vázakra meg érdemes akár kicsit komolyabb cuccokkal is építkezni, ezért azok külön is kaphatók lesznek.
S akkor ejtsünk pár szót a Csepel MTB alkatrészekről is, mert ott aztán igazán színes a kínálat. A kínálatban szerepelnek kerékagyak, nyeregcsövek, nyergek, markolatok, kormányszárak, kormányok, kormánycsapágyak, illetve többféle láncterelő is. Talán az agyakkal érdemes leginkább részletesen foglalkozni. Az XC, maraton, cross felhasználásra tervezett típus a pillekönnyű Paragramm, melyek hagyományos gyorszáras típusok 7075-ös alutengellyel, ipari csapágyakkal, erősen lekönnyített küllőperemmel 32 lyukas verzióban. Az első agy tömege 118 g, míg a hátsóé 278 g gyorszár nélkül. Fekete, zöld, kék, piros és lila színben lesznek kaphatók.
Ez a kiállított Trooper-be is szerelt a Paragramm AM hátsó agy nem mindennapi lila színben. Tengelyadaptertől függően 135 és 142 mm-es tengellyel is használható. Szintén 32 lyukas változatban lesz megvásárolható. Tömege 346 gramm acél racsnitesttel 6 kalapácsos kialakítással, és természetesen ipari csapágyakkal. Ugyanazon színekben lesz kapható, mint az XC verzió.
A Paragramm AM első agy kifejezetten könnyű (186 gramm), és nagy előnye a többféle tengelyszabvánnyal való kompatibilitása is. Alapesetben 20 mm-es tengelyt fogad, de egy pár adapterrel 15 mm-es tengellyel lesz használható, egy másikkal pedig a normál gyorszárat fogadja.
Akkor ideje áttérnünk azokra a gépekre, melyekkel a Csepel cég újrafelvirágzása elindult, vagyis a színes utcai fixikre és társaikra. A Csepel Royal név valószínűleg még azok számára is ismerősen cseng, akiktől távol áll a fixizés. Gyakorlatilag mindenhol ott vannak, bárhol találkozhatunk velük, hiszen a trendi városi fiatalok között nagyon népszerű. A váz színét féltucatnyi, az alkatrészek zömét pedig tucatnyi színből válogathatjuk össze, nem kevés színkombinációt. Ezt reprezentálja az egyik kiállított háromcsillagos Royal is a maga kék-zöld színkombójával. Műszaki téren nincsenek igazán újdonságok jövőre, de ebben a szegmensben ez nem is mindenáron elvárás. A váz egyszerű acél, és az alkatrészek sem topkategóriás darabok, de nem is ez számít. Hanem hogy szinte mindenki elérhető áron építhet magának akár teljesen egyedi színösszeállítású bicajt, amilyen csak neked van, és ami kellően megbízható a mindennapi felhasználásra, amire nem kell mindenáron körmünket rágva vigyázni. Semmi sincs kigrammozva, mindenhol van benne tartalék.
A hölgyekről sem feledkeztek meg, számukra is megvan az oly népszerű klasszikus vonalvezetésű Royal itt éppen egy radikális sárga-narancs-piros színkombinációban. Ilyen női vázat csúszópapuccsal nem sokan kínálnak, úgyhogy szinte unikumnak is tekinthető a kerékpárpiacon. A gépek egyszerűségük ellenére is alig vannak 10 kiló felett. Bár a kiállításon nem volt jelen, azért továbbra is létezik a Royal gépek ejtőpapucsos, váltóval szerelt verziója mind férfi, mind női vázas verzióban Torpedo néven, a 2015-ös katalógusukban is szerepelnek.
E kategóriában találunk egy profibb típust is a négycsillagos Royalt, mely már 4130-as Cr-Mo csövekből készült és majd egy kilóval könnyebb a háromcsillagos Royal vázaknál. Komplett gépként nem, csak vázszettként elérhető (váz + villa), amire aztán mindenki saját kényes ízlése szerint építheti meg álmai bringáját. Ehhez a Csepel számos felsőbb kategóriás alkatrészt is kínál Luxus néven, melyek a képen látható gép komponenseit is adják.
A Csepel Royal Frisco voltaképpen csak viccnek indult. De nem úgy sült el, ahogy tervezték, ezért a váratlanul nagyszámban mutatkozó igénynek eleget téve sorozatgyártásra került. Igazi hippi járgány, talán ez jelenti fő vonzerejét, no és persze a végtelen egyszerűsége, no meg a változatossága, hiszen szintén egy rakás színből válogathatjuk össze.
A méltóságteljesebb gurulást eszköze lehet a Csepel Fractal városi trekking gép, mely mindennel fel van szerelve, amire szükség lehet a kényelmes munkába járáshoz, többek között agydinamós világítással és állítható magasságú kormányszárral. A rossz utak kisimításában a Suntour Swing villa segít egyedi stílust kölcsönözve az egész bringának.
Sokfelé népszerű a kiskerekű összecsukató kerékpár, főleg a nagyvárosok ingázóinak körében, nem véletlen, hogy például Japánban milliószám adnak el belőlük, de az igény Európában is egyre markánsabb, mivel olyan rugalmasságot biztosít a közlekedésben, amit más bringa nem. A gépet találóan Mini 16-nak keresztelték. 16, mert 16”-os kerekeken gurul. Tekinthetjük az egykori Csepel Camping modern utódjának is, viszont ez már aluvázra épül, 3 vagy 7 sebességes Nexus agyváltóval és Schwalbe Big Apple gumikkal van szerelve.
A Csepel honlapja: http://csepelbike.com/index.php
A Csepel Royal honlap: http://csepelroyal.hu/default/index/index
Szöveg: gg
Fotó: gg