Nem olyan régen számoltunk be nektek egy új hazai kerékpármárka indulásáról. A Baddog és Badcat bringák tószegen az Accell-Hunland gyárában készülnek, ahol a Winora, Haibike, Hercules, Ghost, Koga és még számos más világmárka is! Most pedig betekinthettünk a színfalak mögé is, ahol a gépek születnek! Jöjjön hát a gyárlátogatás!
Jónéhány gyárlátogatáson túl vagyunk már, így nyugodtan kijelenthetjük, világszínvonalon történik a kerékpárok összeszerelése. A hazai gyártókapacitás elég komoly mértékű. 2002-ben indult az első 3000 m2-es csarnok, ahol Hercules kerékpárok összeszerelését végezték, majd 2003-ban 9000, 2007-ben pedig újabb 18 000 m2-rel bővítették. Erre volt szükség ahhoz, hogy 8 év alatt 1 000 000 bringa készüljön itt. Az egymilliomodik 2009-ben már egy Lapierre elektromos kerékpár volt, haladva a korral. 2012-ben komoly szintet léptek és egy újabb 24 000 m2-es csarnokkal bővültek és most úgy tűnik októberre meglesz a 2 000 000. kerékpár! És itt készülnek most már a férfiaknak szóló Baddog és a csajos Badcat gépek is!
A látogatás során végighaladtunk a teljes folyamaton. Minden a raktárban kezdődik. Óriási polcsorokon sorakoznak a vázak, melyek várják az összeépülésüket. Láthatóan minőségi gyártóktól érkeznek az alu és karbon modellek, de komoly logisztika kell a gyártás optimalizálására, mivel alapvetően csak annyi alkatrészt tartanak raktáron amennyi egy gyártási blokk idejére elegendő.
A nyers vázakat még a festés előtt minőségellenőrzésnek vetik alá, hogy fel se kerüljön a gyártósorra nem tökéletes termék.
A festő üzemben kezdődik a kerékpár élete. A festetlen vázak először ide kerülnek ahol a föl-le járó festékszóró egyenletes réteggel látja el az összes csövet. Környezetbarát vizes bázisú festékkel dolgoznak, a lakkozás pedig a BMW-nél is alkalmazott acryl porlakkal történik.
Az alkatrészek pontos azonosítókkal vannak ellátva, amire ma már óriási szükség van, hiszen a 26″/650B/29″, és az egyéb pluszos méretek miatt még nagyobb odafigyelésre van szükség mint mondjuk 5-10 éve.
Van néhány árnyalat amiből választani lehet! A színátmenetek már kézi erővel történnek, a profi kezek minden egyes alkalommal ugyanoda ugyanúgy fújnak.
Festés és száradás után szintén ellenőrzés következik, hiszen nem kerülhet festékhibás váz az összeszerelő sorra. Van amit ki lehet javítani, van amit már nem érdemes.
A matricázás nagy kézügyességet igényel, főleg ezekkel a vékony “vizes” feliratokkal! Sajnos ezen nagyon sok gyártó spórol, de a Baddog és Badcat gépeken ilyeneket találsz, akárcsak a 3-5000 eurós bringákon! Ha nincsen hiba a matricázásban, akkor mehet a váz lakkozásra, mivel ezek lakk alatti matricák lesznek. A mai kor követelményeinek megfelelően. Bár sajnos még mindig sok ellenpéldát látunk… Ottjártunkkor még nem ment 100%-on a termelés, de a gyártósorokon az ütemidő nagyon fontos tényező, hiszen nem lehet bármeddig szöszmötölni a gépekkel!
A megszilárdult acryl lakk nagyon kemény bevonatot képez. Hamarabb horpadt be a váz az ütéstől mint hogy a festés sérült volna! Ha eldől a bringád, nem kell tartanod a festés sérülésétől.
Egy bringagyárban a lánc 100 méteres tekercsekben van, nem úgy mint ahogy a bicajboltban találkozol vele. Mindig annyit bontanak belőle ami az adott szériákhoz szükséges.
Egy kerékpár elkészüléséhez renget féle-fajta csavar szükséges. Mindent felcímkézett ládában tartanak, és a munkaállomásokra csak kis adagokat visznek. Külön érdekesség, hogy a bekerülő alkatrészeket egyenként ellenőrzik, és vonalkóddal látják el, így a teljes gyártási folyamat alatt nyomonkövethető melyik bringába mit építettek be.
Belőlük órákon belül kész bringa lesz. A tisztaság patika minőségű.
Lázasan folyik a munka. Egy-egy ember csak részfeladatokat csinál, így gyorsabban készül el a kerékpár. Az elektromos bringák összerakása majd kétszer annyi ideig tart. A Badcat és Baddog pedelec kerékpárok is egyre többféle kivitelben lesznek kaphatóak, és ugyaninnen, Európa legnagyobb ebike összeszerelő üzemből kerülnek ki!
Sok mindenhez ügyes női kezekre van szükség, így a gyár alkalmazottainak nagy része a szebbik nemhez tartozik.
Utolsó fázis a csomagolás. Van ami teljes méretű dobozba megy, mint a Badbike bringák is, hiszen ez véd a legjobban a szállítás közben bekövetkezett sérülésektől, másokat részlegesen dobozolnak, mindent a megrendelő igényeinek megfelelően. Sajnos itthon még mindig bevett gyakorlat a “pufifóliás” szállítás, ami szinte garantálja a már 0km-es állapotban hiányos fényezést…Ilyen itt nincs.
A kész kerékpárokat szúrópróba szerűen kiveszik a sorról, és alapos minőségellenőrzésnek vetik alá.
A gyártósorról nagyon ritkán (főleg a legyártott darabszámhoz képest) gurul le hibás bicaj. Ezeket viszont profi szerlő kollégák veszik kezelésbe.
Ahogy látható nagyon komoly logisztika szükséges ahhoz, hogy minden akkora, olyan színben, azzal a felszereltséggel, és akkorra készüljön el amikorra a megrendelő(k) kívánják. A mai termelési kapacitással Európa szinten is nagynak mondható a tószegi Accell-Hunland kerékpárgyár, ahol most már szerencsére hazai kerékpárok is készülnek.
A BadBike bringákról bővebben ITT találsz infót!