Az év elején bemutattuk már nektek a Trek Top Fuel széria zászlóshajóját a 9.8 SL-t, most pedig megnéztük mit tud ugyanez a gép kedvezőbb áron, aluvázas kivitelben. Nem csalódtunk a végeredményben!
Mindig veszélyes dolog egy csúcsmodell után bármilyen „butított” verziót tesztelni, mert az ultrakönnyű és a kapható legjobb cuccokkal felszerelt bringák bizony mély nyomokat tudnak hagyni, a tömegeknek készült kivitelek pedig általában kompromisszumhegyeket tartalmaznak. Szerencsére a Trek nem engedne meg ilyet magának, ez viszont magában is hordozza azt, hogy azért az árcédulán még mindig vastagon fogott a cerka. De hát valamit valamiért.
A váz alapanyaga a Trek saját fejlesztésű Alpha Platinum alumíniumja, a csövek formáját hideg megmunkálással és hydroforming eljárással véglegesítik és ezáltal nagyon könnyű, de erős vázat tudnak készíteni. A kábelek a vázon belül vannak elvezetve, ez alól még a rugóstag hidraulikus lockout kábele sem kivétel! A lengőkar ABP (Active Braking Pivot) rendszerű, vagyis egy szabadalmaztatott megoldással küszöbölik ki fékezés közben a rugózást „bemerevítő” erőket. A lengőkar amúgy Full Floater kialakítású, vagyis a rugóstag egyik bekötési pontja sem a fő vázháromszögön található. Ez nem csak aktívabb és érzékenyebb mozgást biztosít, hanem a pedálozás „pogózását” sem tudja átvenni (annyira) a rugóstag.
Elöl/hátul Boost szabványúak a papucsok, vagyis a teleszkóp 110 mm-es, a hátsó tengely pedig 148 mm széles. Főleg hátul van ennek előnye, mert merevebb hátsórészt és nagyobb lánctányért lehet használni anélkül, hogy a Q-faktor hátrányosan változna. Szintén megtalálod benne a Mino Link megoldást, ami egy megfordítható adapter a felső link és a támvilla találkozásánál. Ezzel fél fokot lehet állítani a fejcső szögén. Okos találmány, egyre több gyártónál látom az ez irányú próbálkozásokat.
Érdekes módon bár egy XC/maraton gépről beszélünk, de a dropper post nyeregcső fogadására is felkészítették a vázat. Persze aki követi a cikkeinket annak ez nem lesz meglepő, hiszen az XC világkupákon is egyre többen használják a lejtőzés megkönnyítésére szolgáló leengedhető nyeregcsöveket, ezt a bringát pedig inkább amatőrök fogják vásárolni, akiknek még inkább jól jön ez az opció.
Fejcsöve természetesen tapered kialakítású, vagyis a felső csapágy 1 1/8”-os, az alsó pedig 1.5”-os, ami merevebb villanyakat és jobb irányíthatóságot eredményez. A Smart Wheel Size tervezésnek köszönhetően a 13.5” illetve 15.5”-os Top Fuel modellek 27.5”-os kerekekkel készülnek, az ennél nagyobbak pedig csak 29”-ossal.
A felszereltségen sem spóroltak. A villa FOX 32 Float, már a FIT4-es csillapítási rendszerrel, Boost szabványú papucstávolsággal, és a régi 26”-os bringák fordulékonyságát biztosító G2 Geometry-hez illeszkedő 51 mm-es offszetű kialakítással. 100 mm-es rugóúttal rendelkezik, akárcsak a bringa hátsó traktusa, melyet FOX Performance Float rugóstag tart kordában.
A hajtásban van némi „vegyes zöldség mix” mivel Shimano SLX váltókarok mozgatják a Deore első és XT hátsó váltókat. Az egyetlen szerencse, hogy mára annyira kicsik a különbségek a japán gyártó alkatrészcsaládjai között működésben, hogy ez szinte semmilyen hátrányt nem okoz bringázás közben. Persze egy Deore első váltó nem olyan könnyű mint az SLX, az XT hátsó váltó pedig „feleslegesen” jobb rajta, de ez van.
A hajtómű Shimano M627-es, ami nagyjából az SLX családhoz tartozna, bár szérián kívüliként kategorizálják. Minden esetre 10 sebességes kivitelű, 36/22-es tányérokkal van ellátva, ami a hátsó 11-36-os sorral párosítva nagyon széles áttételtartományt nyújt. Igazából ha van egy kicsi erőnléted, akkor ezzel bárhová fel fogsz jutni. Egyébként ISCG 05-ös láncvezető felfogatás is van a vázon, de annak nem sok hasznát fogod venni elöl dupla tányérral.
A kiegészítőkön és kerekeken a Bontrager márkanevet találod, ami a Trek tulajdona, így igazából házon belülről jönnek a cuccok. A kerekek Boost szabványúak, és Mustang névre hallgató Tubeless Ready felniket fűztek bele. Így szerencsére tudod használni a Top Fuelt belső nélküli gumikkal is, ami talán picit drágább, de mindenképpen kellemesebb megoldás. A felniken a gumik szintén Tubeless Ready-k, név szerint pedig Bontrager XR1 Expertek, jó ballonos 29×2.2”-os méretben.
A bringa menet közben nagyon hasonlított a csúcsmodellhez, persze nem súlyban, ugyanis a 8-as modell 12.8 kilót nyom. Ez egy 29-es össztelóstól főleg alu vázzal egyáltalán nem vészes, de azért visszasírom a 11-gyel kezdődő adatot. A rugózás valóban vajpuha, persze ha jól be van állítva, ugyanis elég érzékeny erre a felfüggesztés. Fél bar nyomás ide vagy oda nem mindegy, de megéri a beállítással eltöltött idő, mert köves lefeléken akár 120 mm-nek is érezhető a rugóút, de 110-nek mindenképpen. Éppen ezért nagyon gyorsan lehet vele lejtőzni, míg az emelkedőkön mindkét rugóstag mozgása blokkolható, bár ehhez le kell nyúlni hozzájuk, nincsen a kormányon vezérlő kar. Persze megszokható, de jobb lenne „távirányítással”.
Már megszoktuk hogy nagyjából mindegy milyen fékkel szerelnek egy bringát, ha az Shimano. Itt is így volt, a Deore hidrós tárcsafékek simán egy ujjal húzva állítanak meg nagyjából bármilyen tempóról. Kétféle gumival is kipróbáltam a Top Fuelt. A gyári XR1 Expert gumik apró mintázata nagyon jó gördülési ellenállással rendelkezik, de saras terepen nem az igazi még úgy sem, hogy egyébként meglepően ballonos, simán nézném 2.4”-osnak. Száraz utakon, köves terepen jól fog jönni. Mivel a tesztidőszak alatt esőben is volt részem, sokkal masszívabb mintázatú Contival is kipróbáltam, és bizony ennek a bringának messze vannak a határai, ha oldalirányba is kapaszkodik a gumi. Rendesen élvezetes volt vele lefelé veretni, pedig az nem a 100 mm-t mozgó fullyk vadászterülete.
Összességében egy nagyon tisztességes gép a Trek Top Fuel 8-as, komoly menettulajdonságokkal, amik a nagy tesót idézték fel bennem. Az sem hátrány, hogy a kinézete is tisztelet parancsoló, nincsen elgagyizva sem a design, sem az alkatrészek. Sajnos ennek eredménye, hogy alig kerül kevesebbe mint 1 000 000 Forint, és ez mégiscsak egy aluvázas bringa. Persze olyan ez, mint az autók esetében. Egy Opel Astra sosem annyiba kerül mint egy A4-es Audi, és a Top Fuel az utóbbi.
Forgalmazó: Genomed Kft.
Elérhetőség: http://trek.hu/kerekpar/item/13565-trek-top-fuel-8-kerekpar_347.html
Ajánlott fogyasztói ár: 955 000 Ft