Következzen a trekking teszttábor egyik legkedveltebb bringájának tesztje. A Giant Roam tárcsafékes változata olvasónk tetszését is elnyerte. Miért is?
A tajvani márka nemcsak nevében óriás, a világ legnagyobb kerékpárgyártójaként mind tervezés szempontjából, mind pedig a gyártástechnológiát nézve abszolút a kerékpáripar élvonalába tartozik. A piaci igények felmérésében nagy szerepe van annak, hogy az 1980-as évek végétől kezdve európai, holland székhellyel is rendelkeznek.
A Giant kerékpárok hírnevét a kiváló minőség és ehhez képest kedvező ár alapozták meg, ezek az értékek a mai napig meghatározóak. Egy olyan sok vásárlási opciót biztosító kategóriában, mint a cross-trekking bringák piaca, kell valami plusz, amivel az adott modell kiemelkedhet az ellenfelek közül. Legyen ez a szürkétől eltérő színű festés vagy a kábelek elvezetésére egy új metódus, mindjárt másként néz a leendő vásárló a Giant modelljére, mint a szürke eminenciásokra. Már nem egyszerű cross/trekking biciklivel áll szemben, hanem egy „adventure” gép hívja új kalandra nap mint nap, amint meglátja a garázsban.
A Roam széria alumínium vázas bringákat takar, tárcsafékes változatban négy felszereltség kapható. Az általunk próbált Roam 2 Disc alulról második a palettán, már hidraulikus tárcsafékekkel és 3×9 sebességes Shimano váltórendszerrel.
Vázszett
A váz Giant terminológia szerint Aluxx konstrukció, ami 6061-es szimplán húzott alumínium csöveket takar. Technikai jellemzők tekintetében mondhatjuk, hogy a már bevált, évtizedek óta működő megoldások adják az alapot. Ilyen az 1-1/8”-os fejcső, a menetes középrész és a hagyományos gyorszáras hátsó papucs is.
Az egyik legérdekesebb extra az alsócsövet védő műanyag elem, ami egyrészt segít a kábelek elbujtatásában, másrészt első sárfogóként is funkcionál. A megmunkálás igényes, a szerelést sem nehezíti meg, hiszen egy imbuszkulccsal pár másodperc alatt kitekerhető két csavar fogja. Bővíthetőség szempontjából a lehetőségek széles tárházából válogathat a tulajdonos. A két kulacstartó felfogatás alap, csomagtartót, hátsó sárvédőt és még akár kitámasztót is lehet szerelni a vázra.
Geometria tekintetében a stabilitásra helyezték a hangsúlyt a tajvaniak, a fejcsőszög 70,5°, a láncvilla 29”-es összteleszkópos gépeket felülmúló 455 mm, ezáltal a tengelytáv is gigászi 1,1 m fölötti, M-es méret estén. 174 cm-es magasságommal az S és M méret határán mozgok, utóbbi 600 mm-es effektív felsőcső-hossza már a versenyzős XC MTB kategóriába esik nekem. Ami mégis lehetővé tette a kényelmes, felegyenesedett háttal történő tekerést az a rövid, 70 mm-es kormányszár. Szintén ez az alkatrész kompenzálja a nagy tengelytávból és az átlagosnál hangyányival laposabb fejcsőszögből adódó lassabb kormányreakciót. Erre méretválasztásnál érdemes odafigyelni, a geometria rövid stucnihoz lett kitalálva, a gyártói ajánlás abszolút releváns.
Felszereltség
Az acélrugós Suntour NEX villa átlagosnak számít ebben a kategóriában, maximum 63 mm mozgásra képes. Kátyús aszfalton, jobb minőségű földúton érezhetően tompítja az ütéseket, viszont nagyobb gödröknél, nyomvályúknál vagy padkára fel-és lemenetelkor érződik a visszaút-csillapítás hiánya. Legnagyobb hátránya mégsem ez, hanem a közel 2,5 kg-os tömege.
A váltórendszer 3×9 sebességes Shimano, Altus karokkal és Acera váltókkal. Aki régóta bringázik, annak biztosan nem fog tudni újat mutatni, hátul mutatóujjal kapcsolhatunk a nehezebb, míg hüvelykujjal a könnyebb fokozatok felé, elöl fordítva. A hátsó váltó hozza a 10 évvel ezelőtti Deore szintet, míg az átdobó beállítása kicsit több figyelmet igényelt, de utána hiba nélkül tette a dolgát, nem villámgyorsan, de még terhelés alatt is megbízhatóan.
A négyszögtengelyes hajtómű esetében nem azon kell aggódnunk, hogy a középcsapágy kotyogni fog, a Shimano BB UN-26 kifejezetten megbízható darab, valószínűleg a szegecselt tányérok miatt szorul majd előbb cserére a rendszer. Félreértés ne essék, ez átlagos felhasználás mellett sok-sok évig szolgálni fog, és a 48-36-26-os kiosztás a 11-34-es sorral kombinálva tökéletes kompromisszumot nyújt meredek emelkedőkhöz és haladós aszfaltos lejtőkhöz is.
A hidraulikus Shimano tárcsafékek tökéletesen működnek, akárcsak a saját márkás Giant kerekek. A felni kellően széles (19mm) a 38 mm-es „gravel” gumikhoz, melyek jól gurulnak aszfalton és poros döngölt földúton, sőt még komolyabb erdei lejtőn és a lépcsőn se sikerült felütni őket.
A kiegészítők itt jelentősen hozzájárulnak a bringáról kialakult összképhez, a 70 mm hosszú kormányszár szerepét már említettem, ehhez kifejezetten jól passzol a 670 mm széles „low-riser” kormány. A széles fogás több szempontból jól jön, egyrészt lefelé növeli a stabilitást, másrészt felfelé kiállva mászásnál is ki lehet használni.
Az egycsavaros nyeregcső beállítása hagy némi kívánnivalót maga után, a barázdák miatt csak hosszú pepecseléssel tudtam tökéletesen vízszintesre beállítani az amúgy kellemes formájú és jól párnázott nyerget.
Menet közben
A Bikemag.hu és RideHard.hu közös trekking tesztjén olvasóink is kipróbálták a gépeket, Deme Tamás ipari termék-és formatervező a következő véleménnyel volt a Roam 2 Disc-ről:
“A Giant az egyik legjobb volt, nagyon tetszett a modern geometriája. Sajnos egy picit nagy volt nekem, de jól irányítható, amiben szerepe van a széles kormánynak is. Nagyon szép a váz kialakítása, igényesen megmunkáltak a papucsok, látszik a tervezésre és gyártásra fordított figyelem.
A teleszkóptól többet vártam, érezhető volt a merevség és a visszaút-csillapítás hiánya, egy merevvillás változat valószínűleg sokkal jobban tetszett volna. Fejlesztési lehetőségként még a hajtómű cseréje merülhet föl, azt követően jó áron, egész jó kis bringa lehet.
Aszfalton sem fáradtam el vele, teljesen pozitív az összkép, 4,5/5 csillag.”
A Giant tényleg jó munkát végzett a Roam tervezése során, nemcsak az élénk, kék-sárga festésével tűnik ki ez a bringa, hanem az igényes egyedi megoldásaival és kezelhetőségével is. Aszfalton kényelmesen lehet vele tartani a 30 km/h körüli tempót, és könnyebb terepen is élmény vele a haladás. A szűk fordulók nem tartoznak az erősségei közé, komolyabb terepen pedig a teleszkóp is zavarba hozható, de az már súrolja a rendeltetésszerű használat határát. Tulajdonképpen olyanoknak, akik szeretnek kerékpározni, de a versenyzés nem szerepel a terveik között, remek társ lehet. Egy szimpla Balaton körbetekerésnél jóval többre hivatott, remekül teljesít majd a borvidék lankáin is.
Infobox
Bővebb információ: Giant Bicycles
A tesztelt modell adatlapja: Giant Roam 2 Disc Blue
Vázméretek: XS-S-M(tesztelt)-L-XL
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 199 900 Ft
Specifikáció
Váz: Giant Roam Disc 2 Aluxx alumínium
Villa: SR Suntour NEX HLO
– 63 mm út
– lockout
Kormány: Giant Connect
– low rise
– 31,8 mm átmérő
Kormányszár: Giant Sport Alloy, 7°
Markolat: Giant
Nyeregcső: Giant Sport
– 1 csavaros
– 27,2 mm átmérő
– 375 mm hossz
Nyereg: Giant Connect Upright
Fékkar: Shimano BL-M315 hidraulikus tárcsafék
Fékek: Shimano BR-M315 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Tektro 160mm/160mm
Váltókarok: Shimano Altus SL-M370
Első átdobó: Shimano Acera FD-M390 bilincses
Hátsó váltó: Shimano Acera RD-M390 SGS hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano CS-HG300 11-34T 9 sebesség
Lánc: KMC X9 patentszemmel
Hajtómű: Shimano FC-M371 48-36-26
Középcsapágy: Shimano BB-UN26
Kerekek: Giant GX28
– Giant GX28 622x19c alumínium felni
– gyorszáras tárcsafékes agyak, 6 csavaros féktárcsa rögzítéssel
– 2mm-es fekete acél küllők, réz anyákkal
Gumik: Giant Crosscut 700c 38 mm széles
Extrák: X-Defender alosócső védelem
Geometria