fbpx

Mit tegyünk járatkésés vagy -törlés esetén?

Sajnos előfordul, hogy egy várva várt nyaralás a repülő késése vagy a járat törlése miatt hiúsul meg. Mindegy, hogy csak pár óra késésről van szó, esetleg az egész út törléséről, bárki számára kellemetlen lehet.

Komoly anyagi veszteséggel jár, ha végül nem a megadott időpontban jutunk el a célpontra, ha egyáltalán eljutunk, főleg ha például egy sporteseményre, rendezvényre vagyunk hivatalosak. Persze felmerülhet a kérdés, hogy miért történik mindez, mi áll a tömeges késések hátterében?

Világszerte történő járattörlések

Amikor a koronavírus-járvány átírta az utazási szabályokat, az komoly forgalomcsökkenést hozott. A gazdasági kárenyhítések érdekében az üzemeltetők leépítéseket hajtottak végre, aminek hatására a mai napig nincsen elegendő földi kiszolgáló személyzet.

Az utasbiztosítás 2024-ben járattörlés vagy -késés esetén is fizet, így hiába nincs elegendő dolgozó, vagy nem érkezik meg a gép, esetleg nem indul el időben, akkor sem ér bennünket akkora anyagi veszteség. Persze ez cseppet sem csillapítja le a lelkünket, hiszen bárkit rosszul érinthet egy út, ahova nem jut el, vagy nem időben ér oda.

A járvány utáni gyors fellendülés a repülőterek forgalmát tekintve azonban nem hozta magával a repülőtéri személyzet létszámának forgalommal arányos bővítését. Ez azt jelenti, hogy a mai napig kapacitáshiánytól szenvednek, ha pedig nincs, aki kiszolgálja az embereket, akkor hiába van elég járat, nincs, aki azt elindítsa, lebonyolítsa a légi indulást.

A másik probléma a személyzeti sztrájkok és az európai légtér telítettsége. Kiszámíthatatlanná vált a légi közlekedés, így a CoverMe oldalán is köthető utasbiztosítás nélkül senkinek sem szabad útnak indulnia.

Jogszabály szerinti kártérítés

Az erre vonatkozó jogszabály 2004 óta van érvényben. Eszerint minimum 3 órás késés esetén az utas jogosult az út hosszával arányban lévő kártérítésre. 1500 km-nél rövidebb út esetén 250 euró, 3000 km-ig 400 euró, 3000 km felett pedig 600 euró jár jelenleg. A légitársaságok természetesen nem akarnak fizetni, érdemes tehát erre szakosodott cégeket megbízni az ügyintézéssel kapcsolatban. Némi jutalék ellenében mindent intéznek helyettünk.

Járattörlés esetén az utasoknak jár a jegyár visszatérítése vagy az átfoglalás lehetősége. Amennyiben az utas az átfoglalást választja, abban az esetben a légitársaságnak ellátási kötelezettsége van. Ez azt jelenti, hogy meg kell oldania a szállást, az étkezést, valamint új járatot kell biztosítania és transzfert kell küldenie.

Mit kell tudni az 5 órát meghaladó késésekről?

Fontos tudni, hogy az 5 órát meghaladó késések esetében igényelhetjük a járat árának visszatérítését, sőt, a légitársaságnak saját magának kell ezt felajánlania. A számlát utólag is benyújthatjuk, amennyiben észszerű keretek között magunk gondoskodunk az ellátásunkról.

Ebbe beletartozik az étkezés, a szállás, valamint a transzfer egyaránt. Amennyiben az ügyintézést lassúnak tartjuk és a légitársaság nem válaszol az igényre, abban az esetben forduljunk a Fogyasztóvédelemhez.

(X) Támogatott tartalom

Hozzászólások

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo