Ismét egy Magellan. Először kaptam ilyen kategóriájú Magellan gépet tesztelésre, így nagyon kíváncsi voltam, vajon mit is tud egy ehhez hasonló belépő szintű monti. Igen, én ezt a kategóriát tekintem a belépőnek az igazi hegyigépek világába. No de ne szaladjunk ennyire előre! Mivel nem tudtam, mire számíthatok, ezért kicsit szégyenlősen kezdtem az ismerkedést, de aztán úgy tűnt bírja a strapát, úgyhogy bekeményítettem. Hogy milyen volt? Lássuk!
Kezdjük a váznál! Egy 6061-es aluból igényes hegesztésekkel készült hagyományos geometriájú váz. Szép papucsok, fejcsőerősítés, tetszetős fényezés, a csomagtartó rögzítési lehetőség is adott, ahogyan azt az ilyen kategóriájú Magellánoktól már megszokhattuk. Különlegesnek talán csak a háromszögprofilú lánc- és támvillák számítanak. Ebben a kategóriában ez a váz így ebben a formában nagyon korrekt.
A villa az árkategóriában szinte már sztenderdnek számít, rengeteg hasonló gépben figyel ilyen. Azért pár mondatban megemlékeznék róla. Az előfeszítés állítható a két lábban külön-külön is, így szerintem minden elképzelhető testsúlyhoz könnyen belőhető. A csillapítás ebben az árkategóriában ritka, ám a kirúgás- és a felkoppanás-gátlót kár volt kispórolni. Nagyobb huppanók esetén bizony koppan oda-vissza. Végül is teszi a dolgát, de azért kár, hogy két ilyen filléres dolog kispórolásával rontanak a működésén. Az én súlyom mellett az egyébként elég tisztességesen harapó tárcsafék csavaró hatásának is egészen jól ellenállt, de azért ne feledjük, hogy a Crater egy XC gép, a villa is az, úgyhogy ne terheljük egy 200-as pizzával!
Az alkatrészek terén szintén már-már sztenderdnek számító összeállítással találkoztam. Az Aliviósnak nevezett gépen a hátsó váltó képviseli a nevezett alkatrészcsoportot, a többi komponens az eggyel vagy kettővel olcsóbb családokból valók, ám ezek jól dolgoznak együtt. Az alsó középkategóriás Shimano cumó mellé feldobott négyszögtengelyes TruVativ hajtókart is láttam már valahol… No, itt lóg ki a lóláb, miért is ilyen kedvező az ár. Bizony nem kell nagy meláknak lenni ahhoz, hogy a kar és a középcsapágy-tengely miatt egyfolytában beletapossuk a lánctányért az első váltóba, és még csak emelkedő sem kell hozzá. Szerintem meg is van a későbbi tuningbeavatkozás egyik lehetséges áldozata. Egy merevebb kar-csapágy kombóval bizony nagyot dobhatunk a gép teljesítményén. Mondhatnám úgy is, a mostaninál jobbat is megérdemelne a gép. A pedál egy tartósnak ígérkező alumíniumtestű, acélkeretes darab. Nem kopik el egyhamar, jól tapad rajta a cipőtalp, és a csapágyazása is finomnak tűnik.
A gép a forgalmazó preferenciáinak köszönhetően telis-tele van mindenféle Bike Positive cuccokkal. Ezek jól működnek és egységes képet kölcsönöznek a gépünknek. Ezek közül részletesebb ismertetés céljából kiemelném a nyeregcsövet. Ez egy masszív rögzítést lehetővé tevő kétcsavaros fejjel ellátott darab, fokozatmentesen állítható dőlésszöggel. Ráadásul a cső hátulján beosztást találunk a könnyebb nyeregmagasság beállítását segítendő. Ennek örültem…
A fékek a feltörekvő tajvani gyártó, a Tektro IO nevű darabjai 160-as tárcsákkal. Meglepően jól harapnak már az első kilométerektől kezdve, sárban sincs jelentős fékerő csökkenés, legalábbis az nem a fékeken múlik. Na, itt aztán el is érkeztünk a gép legneuralgikusabb pontjához. Az egyébként korrekt kerekeken a Duro nagyon furcsa mintájú Buffalo Black Hawk gummái feszülnek. Hát… Az már elsőre feltűnt, hogy nincsenek is igazán oldalbütykei. A mintázatban semmilyen logikát nem találok, inkább érdekes, mint jó. Nagyon könnyen megcsúsznak, oldaltartásuk pedig alig-alig van. Terepen száraz körülmények között sem tapadnak igazán jól, sárban meg teljesen felejtősek. Aszfalton ellenben meglepően kicsi a gördülési ellenállásuk, talán ténylegesen oda is szánták őket?! Streetelésre? Lehet…
Milyen volt összességében? Mint egy csinos lány némi szeplővel. Amolyan első szerelem lehet ez a bringa. Igazi első monti, mellyel megnyílnak előttünk az erdei ösvények, és amely kellően dögös is, köszönhetően többek közt a tárcsafékeknek. Megvan ugyan a kedvező ár böjtje – a kicsit nagyobb súly és itt-ott egy kis kompromisszum az alkatrészválasztás terén -, ám elég jól működik ahhoz, hogy totális függőséget alakítson ki a montizás iránt. Azoknak ajánlom tehát, akik első hegyigépüket keresik, vagy akik hétvégi laza hegyi bóklászásaikhoz szeretnének egy alkalmas társat kedvező áron. Ha viszont tényleg terepen is szeretnénk használni, akkor megtérülő befektetés lehet akár mindjárt egy külsőcserével kezdeni az ismerkedésünket. Ha meg rákaptunk a dolog ízére, és tovább akarjuk fejleszteni, akkor ahhoz is nagyszerű alapot kapunk a Crater személyében.
[poll id=”39″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. júliusi számában.
InfoBox:
Forgalmazó: Cseke Zrt.
Ajánlott fogyasztói ár: 92.000 Ft
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 16” (tesztelt), 18”, 20”
Váz: 6061 Alu
Villa: RST Capa T7; 76 mm
Hajtókar: TruVativ X-flow; 22-32-42 fog
Középcsapágy: Bike Positive Norma; 113 mm; négyszögt.
Első váltó: Shimano Acera
Hátsó váltó: Shimano Alivio
Lánckeréksor: Shimano CS-HG30-8I; 11-32 fog
Lánc: KMC Z7
Fékváltókarok: Shimano ST-EF50-8R
Kormány: Bike Positive 6061 alu; 630 mm / 50 mm emelés
Kormánycsapágy: Bike Positive Cartridge ST
Kormányszár: Bike Positive Norma 2+4 csavaros; 25,4 mm
Markolat: Bike Positive Micro Bump
Fékek: Tektro IO mechanikus tárcsa; 160 mm-es átmérő
Agyak: Bike Positive All Terrain Disc
Felnik: Bike Positive Acrobat Pro; 36 furat
Küllők: Mach1; 2 mm; fekete
Külsők: Duro Buffalo Black Hawk; 26 x 2,1
Tömlő: DURO; 26 x 1,9-2,1 A/V
Nyereg: Bike Positive Comfort
Nyeregcső: Bike Positive Norma alu; 2 csavaros fej; 27,2 mm / 400 mm
Nyeregcsőbilincs: Bike Positive; gyorszáras
Pedál: Bike Positive Norma; alu test, acél keret
Geometria adatok:
Fejcsőszög: 70°
Nyeregvázcső-szög: 72°
Felsőcsőhossz: 548 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 570 mm
Nyeregvázcső-hossz (tetejéig mérve): 410 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Tengelytáv: 1044 mm
Kormányszárhossz: 90 mm