Igaz vagy hamis? A jelen írásban 10, a kerékpározásban gyakran állított “igazságot” veszünk sorra, és eldöntjük, hogy megállják-e helyüket…
1. A kerékpárláncot kizárólag a kerékpárról leszerelve, áztatásos módszerrel lehet rendesen megtisztítani.
A fent szereplő módszer tisztítás szempontjából egyáltalán nem rossz, mivel az oldószer szép lassan behatol a lánc alkatrészeibe (rengeteg részből áll egy lánc, lényegében közel annyiból, mint a kerékpár összes többi alkatrésze együttvéve!), és feloldja a lerakódott szennyeződést, amit ezután akár vízzel is könnyedén kimoshatunk. Ellenben létezik túl tiszta lánc: igen nehéz ezután a teljes láncot újrakenni, elérni, hogy minden görgő és csap finoman fusson. Így sok esetben praktikusabb vékonyan újrakenni a láncot, lehetőleg az alsó ívben a belső oldalon, mivel ott tisztább. Az új olaj kimossa a kosz jó részét, és biztosítja a megfelelő kenést. Szóba jöhet még a láncra szerelhető tisztítószerkezet, mely keféivel és a bele töltött oldószerrel viszonylag jó munkát végez, de nem távolítja el a szemek belsejéből az összes kenőanyagot. Az állítás tehát HAMIS, bár a rendkívül szennyezett, elhanyagolt láncok esetében nincs más hátra, mint az áztatásos módszer.
2. Laza talajon legjobb, ha súlypontunkat hátra helyezzük, és nagyobb áttételbe kapcsolunk.
A nyereg hátsó felére ülve vagy akár mögé helyezkedve csökkentjük az első kerékre jutó terhelést, így az kevésbé süllyed a homokba vagy kavicsos laza talajba, így a kerékpár irányítható marad. Ha pedig több súly jut a hátsó kerékre, nagyobb áttételt is hajthatunk, anélkül, hogy a laza talajon a kerék kipörögne. A nagyobb áttétel miatt csökkenő pedálfordulat is segít a folyamatos, egyenletes erőátvitelben, és a test is stabilabb. Ha a laza talajos szakasz hosszú, természetesen vissza kell váltani, hogy a sebesség ne csökkenjen. Az állítás tehát IGAZ!
3. Bicajozás előtt a kerékpáron lévő csavarokat érdemes meghúzni.
A csavarok általában nem lazulnak meg, főképpen, ha menetrögzítő pasztát is alkalmazunk. Ha minden alkalommal húzunk a csavarokon, túlzott nyomatékot alkalmazunk, mely tönkreteszi a csavarmeneteket, illetve a rögzített alkatrészeket. A mai, könnyű kormányok, kormányszárak, nyeregszárak (mindenek előtt a karbonból készültek) igen érzékenyek a megfelelő megszorítási nyomatékra, a gyártók általában nyomatékmérő használatát szorgalmazzák. Így ha nem akarjuk tönkretenni a kerékpáron lévő alkatrészeket, csavarokat, kerüljük az ismételt megszorítást, használjunk nyomatékmérőt és rögzítőpasztát! Az állítás tehát HAMIS!
4. Kerékpározás közben együnk mielőtt megéheznénk, igyunk, mielőtt megszomjaznánk.
Kerékpározás közben mindenképpen figyeljük oda a megfelelő mennyiségű táplálék és folyadék bevitelére. Jó, ha már kerékpározás előtt feltöltjük magunkat folyadékkal, igyunk meg fél liternyit 1 órával indulás előtt. Ételt 2 órával indulás előtt vegyünk magunkhoz, az ne legyen nehezen emészthető, de azért bőséges. Menet közben a hőmérsékletnek és intenzitásnak megfelelően fogyasszunk táplálékot és folyadékot: átlagban óránként 60 gramm szénhidrátot és legalább fél liter folyadékot, így megelőzhető mind az éhségérzet, mint a szomjúság. Az állítás tehát IGAZ!
5. Töltsük fel szénhidrátkészletünket a nagy megmérettetés előtti napon.
Ha ezt a verseny előtti vacsorára értjük, akkor minden bizonnyal álmatlan éjszaka elé nézünk. Ha lehet, az előző napi ebéd se legyen kirívóan bőséges: a gyomornak és az emésztőrendszernek is szüksége van a megmérettetés előtti pihenésre, mint az izmoknak. Legjobb, ha a verseny előtt 2-3 nappal viszünk be többlet szénhidrátot, mely biztosítja, hogy a glikogénraktár teljesen telített lesz. Ne felejtsük el, hogy a hosszú, kimerítő verseny vagy teljesítmény-túra után azonnal pótoljuk az elégetett kalóriákat, hogy a test mielőbb regenerálódhasson. Ez ne csak szénhidrátból álljon, hanem tartalmazzon bőséges mennyiségben fehérjét, mely az izmok energiafeltöltését, újraépítését segíti elő. Az állítás tehát HAMIS!
6. Úgy állítsuk be a cipőn a stoplit, hogy az öregujj középpontja (a nagy lábujj mögötti csöntkinövés) pontosan a pedáltengely felett legyen.
Ezt kőbe vésett igazságként szokták emlegetni könyvek és az egyéb szakirodalom, de egyáltalán nem törvényszerű, ez az állás mindenki számára a legkényelmesebb és leghatékonyabb. Mivel az idők során a kerékpáros cipők talpai is egyre merevebbek lettek, majdnem mindegy, hogy mely részére esik a pedáltengely – a hatékonysága nem szenved csorbát. A kerékpár-ergonómiával foglalkozó orvosok szerint a legtöbb kerékpáros jobban teszi, ha kipróbálja az 5-10 mm-rel az öregujj mögötti tengelyállást, mivel a legtöbb esetben ez bizonyult a legkényelmesebbnek. Persze ha nincs panasz, nem biztos, hogy érdemes változtatni a jelenlegi beállításon. Az állítás tehát HAMIS!
7. A kormányzás oldalirányú berezgését úgy akadályozhatjuk meg, ha térdünket a felső csőhöz szorítjuk.
Ismerjük az érzést: 60-nal tépünk lefele, és a kormány berezeg, a kerék elkezd imbolyogni, és egyre irányíthatatlanabbá válik a bicaj. Veszélyes helyzet, melyet több tényező együttes megjelenése idéz elő. Ha ilyen történik, a legjobb orvosság, ami az állításban szerepel: támasszuk meg térdünkkel a felső csövet, mely csillapítja a rezgést, következésképpen stabilizálódik a kerékpár irányítása. Ezen a ponton érdemes elgondolkodni, hogy mi okozta a berezgést: néha ez jelzi a váz vagy villa kifáradását, esetleg a kereket szükséges centrírozni vagy csak egyszerűen a kormánycsapágy érett meg egy megszorításra. Az állítás tehát IGAZ!
8. Kanyarodáskor a belső íven lévő térdünket fordítsuk kifelé, mint a motorversenyzők.
A térd kijjebb tolása sajnos nem növeli a kerékpár stabilitását, éppen ellenkezőleg: a súlyeloszlást eltolja a belső oldal irányába, mely kicsúszáshoz vezethet. A leggyorsabban és legkisebb ívben úgy kanyarodhatunk, ha súlypontunk pontosan a kerékpár függőleges síkjában van, a kanyarba a lehető legszélesebben megyünk be (ami még a forgalom szempontjából biztonságos), és legnagyobb ívet írjuk le. Az állítás tehát HAMIS!
9. A kezdők számára a klipszes/szíjas pedál biztonságosabb, mint az automata pedálkötés (a patentpedál).
Ha valaki tényleg kezdő, akkor legjobban egy hagyományos platformpedállal és utcai cipővel jár. A szíjas pedálkötés oldásához le kell nyúlni, ha pedig nem húzzuk meg a szíjat, akkor használata nem jár jelentős előnyökkel. A bebújás sem problémamentes, mivel a pedált a cipőorral át kell fordítani. Sokkal egyszerűbb a patentpedál használatának elsajátítása, ha a delikvens már megszokta a kerékpárt, érdemes inkább ezt megtanulnia. Az állítás tehát HAMIS!
10. A kerékpár vázmérete akkor ideális, ha lenézve a kormány pontosan kitakarja az első kerékagyat.
Lehet, hogy ez az állítás egykoron, a hagyományos országúti kerékpárok esetében ez igaz volt, de ma már nemcsak az aszfaltos gépek geometriája lett modernebb, hanem MTB-k és számos más felhasználásra tervezett masinák uralják a piacot. A legtöbb esetben ideális vázméret és pontos beállítás mellett a kormány nem fogja kitakarni az első kerékagyat: gyakrabban attól előre helyezkedik el, de bizonyos esetekben lehet akár mögötte is. Gondoljunk csak arra, hogy Gary Fisher direkt a szokásosnál hosszabbra tervezi a felsőcsöveket, és rövidebb kormányszárat tesz a gépeibe. Más gyártó pedig éppen rövid felsőcsővel és hosszabb kormányszárral operál, és e szerint alakítja a vázszögeket is. A lehetőségek tárháza igen nagy, és a hagyományos országúti geometria csak egy a sok közül. Ami fontos, hogy a kerékpáron elfoglalt testhelyzetet a lehető legjobban “lőjük be”, a súlypontunk legyen 55/45% arányban a hátsó és első kerék között, karunk 15 fokban legyen behajlítva, hogy ezzel is csillapítsuk az új rezgéseit. Természetesen az “agykitakarást” is ilyen testhelyzetben ellenőrizzük. Az állítás tehát ismét HAMIS!
Szöveg: BikeMag
Képek: BikeMag