Vegyes érzelmekkel összegezheti a magyar országúti kerékpársport rajongótábora az idei világbajnokságon látottakat. Az, hogy négy számban összesen 9 versenyzőnk állhatott rajthoz, fantasztikus eredmény, Kusztor Péter jóvoltából pedig hatalmas reklámot kapott a magyar országúti kerékpársport. Ez azonban nem változtat a szomorú tényen: az elit és U23-as mezőnyverseny összesen hat indulója közül egy sem fejezte be értékelhetően a versenyt.
A svájci Mendrisio nem először ad otthont UCI kerékpáros világbajnokságnak, hiszen 1971-ben már láthatta itt nyerni Merckx-szet a helyi közönség. A magyar csapat ekkor egy csapat időfutam 7. hellyel hangolódott rá a következő évi olimpiára, ahol végül hatodikak lettek. Az országúti szakág első világbajnokságát az almanachok szerint 1921-ben rendezték, majd 1927 és 1992 között külön folytak az amatőrök és a profik versengései. Az egyéni időfutam 1994-ban jelenik meg a világbajnokságok programjában, ugyanebben az évben szerepel utoljára a 100 kilométeres csapat időfutam.
Ennyi történeti áttekintés után nézzük, mi is történt 2009. szeptember 23. és 27. között Mendrisióban! A világbajnokság első versenynapján, szerdán az U23-as időfutamra került sor, ahol hazánkat Fejes Gábor képviselte. A 33,2 kilométeres távot leggyorsabban végül az ausztrál Jack Bobridge teljesítette, aki 40’44,79”-es idejével 48,887 km/h-s átlagot hajtott. Fejes 44’04,63”-as idejével a 48. helyen végzett a 65 fős mezőnyben. Csütörtökön (2009.09.24.) a férfi elit időfutam versenyre került sor, amelynek végén Fabian Cancellara nyakába akasztották az aranyérmet. A svájci gyakorlatilag leiskolázta a mezőnyt, 1 perc 27 másodperces előnnyel, mindvégig vezetve nyert. A 49,8 kilométeres távot 57’55,74”-es idővel és 51,58-as átlaggal teljesítette. A 66 fős mezőnyben Cador Rida (Atlas Romer’s Hausbäckerei) 7’34” hátránnyal az 55., míg Madaras Zoltán (Betonexpressz 2000-Limonta) 9’05” hátránnyal a 62. helyet szerezte meg.
Nagy várakozással tekinthettünk a szombati U23-as mezőnyverseny elé: a kvalifikációt megszerző Lovassy egész évben remek teljesítményt nyújtott, Vígh Zoltánról és Simon Balázsról pedig végre kiderülhet, mire is képesek nemzetközi mezőnyben. A versenytáv 179,4 kilométer volt, ami 13 kört jelentett a 13,8 km-es körpályán. A futamra 166 U23-as versenyző nevezett, közülük 72-en fejezték be a versenyt, de sajnos magyart nem találhattunk köztük. Lovassy Krisztián a mezőnyből az elsők között adta fel a versenyt, nem sokkal utána pedig a válogatott másik két tagja is. Mindez a 13 körös küzdelem 2. körében történt…
Ilyen előzményekkel rajtolt el az elitek 19 körös versenyének 202 résztvevője, benne a három magyarral: Cziráki Istvánnal, Kusztor Péterrel és Ivanics Gergellyel. Az előzetes hírek szerint Stubán Ferenc, a magyar országúti kerékpáros válogatott kapitánya és Ivanics Gergely „egy meglepetésre” készül. Nos a meglepetést végül nem Ivanics, hanem Kusztor okozta, amikor egy tízfős bolyban meglépett a mezőnytől a verseny első órájában. A magyar olimpikon ezután 200 kilométert, azaz közel 15 kört hajtott szökésben, előnyük 5 perc körül mozgott, a magyar sportrajongók közben büszkén dőlhettek hátra a televízió előtt: nemzetközi kerékpárversenyt szemlélve a sör mellé jár végre valódi szurkolói élmény is. Arról nem is beszélve, hogy vajon létezik-e ennél jobb reklám a magyar kerékpársportnak? Mármint hogy majdnem öt órán át milliók ismerkedhettek a magyar válogatott mezzel (talán most már tényleg jó lenne gyártatni egy normálisan kinézőt). Ahogyan azonban várható volt, az utolsó két körben rákapcsolt a mezőny, az esélyesek előretörtek, és szépen bedarálták a szökevénybolyt, majd lejátszották a saját kis privát csatájukat, amelyből végül az ausztrál Cadel Evans került ki győztesként 6:56’26”-os időeredménnyel. Közben Ivanics a nyolcadik körben szállt ki a versengésből, az aktuális magyar hosszútávú országúti bajnok pedig féltávnál. Sajnálatos, hogy Kusztor Péter sem tudta befejezni a versenyt, így mindhárom magyar versenyző neve mellett a DNF megjelölés szerepelt végül.
Kesergés helyett azonban inkább mélyedjünk el a magyar kerékpárosok eddigi vb szerepléseinek statisztikájában, és reménykedjünk: lesz még egyszer magyar a top tízben, illetve lesz még Budapesten világbajnokság. Mondjuk 1928 után 2028-ban…
Kiemelkedő magyar eredmények az országúti világbajnokságok történetében:
1927. Nürnburgring – Hugyecz Károly, országúti mezőny – 7. hely
1928. Budapest – Vida László, országúti mezőny – 4. hely
1928. Budapest – Vida Mihály, országúti mezőny – 7. hely
1937. Koppenhága – Karaki Zoltán, országúti mezőny – 4. hely
1962. Saló di Garda – Megyerdi Antal, országúti mezőny – 9. hely
1963. Herantals – Juszkó János–Mahó László–Stámusz Ferenc–Török Győző, 100 km csapat – 7. hely
1964. Albertville – Juszkó János–Mahó László–Mészáros András–Stámusz Ferenc, 100 km csapat – 10. hely
1971. Mendrisio – Debreczeni Tibor– Géra Imre–Pettermann József––Takács András, 100 km csapat – 7. hely
1973. Grannoliers – Debreczeni Tibor– Géra Imre–Pettermann József–Takács András, 100 km csapat – 9. hely
1974. Montreal – Debreczeni Tibor– Géra Imre–Kiss István–Takács András, 100 km csapat – 10. hely
2000. Plouay – Bodrogi László, országúti időfutam – 3. hely
2001. Lisszabon – Bodrogi László, országúti időfutam – 5. hely
2002. Zolder – Bodrogi László, országúti időfutam – 4. hely
2007. Stuttgart – Bodrogi László, országúti időfutam – 2. hely
További információk:
Az idei országúti vb mezőnyversenyének történései percről percre
Az idei országúti vb eredményei
Az országúti profi mezőnyversenyek világbajnokai és helyezettjei 1927-2009
Az országúti profi- és amatőr- országúti világbajnoki számok helyezettjei 1921-2009
Közlemény az eredményekről a Betonexpressz 2000-Limonta honlapján