A korábbi években mindig vágyakozva lestük a Superior bringákat, és gyakran velük példálóztunk, hogy „bezzeg a csehek…”. Kiegyensúlyozottan jó paletta, elérhető árakkal, dögös bringák, és mindig csinálnak valami különlegeset is. Szóval ábrándoztunk. Aztán egyszer csak lett magyar forgalmazója. Mindjárt más értelmet nyert a Superior stand meglátogatása, hiszen a gépek most már könnyedén megvásárolhatók itthon is. Lássuk, miből főznek jövőre!
A jövő évi designtrendekről és az új divatszínekről már írtam. A neonszínek, ugye… Nos, a Superior az egyik népszerű modelljéből szinte az egész színpalettát átfogó sorozatot készített, nemcsak a neonszíneket felvonultatva. Az Oxide Neon alkatrész-összeállítása alapján egy középkategóriás XC monti: Suntour XCR, Sram X7, FSA Gamma, Hayes Stroker Ryde nevek jellemzik a listát, és körülbelül 200.000 Ft-nak megfelelő koronáért vesztegetik, illetve osztogatják. A pláne az a gépben, hogy amikor valaki meglátja így őket együtt, nem is az alkatrészeket nézi, hanem egyből átjárja az a pozitív életérzés, amit a színes palettájuk sugároz.
Hasonlóan felkapja a fejét a látogató erre a gépre. Legalábbis, ha meglátja az árcédulát, azon ugyanis 350.000 Ft-nak megfelelő összeget tüntettek fel. Ezért kap egy karbon vázat, egy Suntour Raidon villát, Sram X7-X9 szettet egy FSA Comet hajtókarral, Hayes Stroker fékeket és többek közt olyan kiegészítőket, mint fi:zi’k Nisene, Scandium kormány vagy a Smart Sam külsők. Szóval összességében így elsőre nem tűnik rossz ajánlatnak, aztán van egy komoly alap, amit kedvünk és lehetőségünk szerint lehet fejlesztgetni.
Lássunk pár csúcsmodellt, mivel van nekik nemzetközi szinten is ütős gépük, melyekkel időnként szép eredményt ér el egyik-másik versenyzőjük, például Tereza Hurikova is ennek a modellnek, a Racing Team Issue-nak egy korábbi évjáratú példányának a nyergében lett világbajnok. A karbon váz a ragasztott verzió, vagyis csövekből illesztéssel készül, a talajegyenetlenségek kisimításáért a Manitou-ék R7 MRD-je felel, a meghajtást az XTR 20 sebességes duplatányéros hajtóművel szerelt családja adja, a lassítást pedig a legkönnyebb Formula fékekre, az R1-re bízták. Mindez a jobbfajta DT alkatrészekből fűzött kerekeken gördül. Az össztömeg 8,8 kg-ra jött ki. A cég gyári versenycsapata, az S&H Superior MTB Team is ilyenekkel megy.
Érdemes vetni pár pillantást a részletekre is. Az egész gépre jellemző a minőségi kidolgozás. A nyeregcsőbilincsen látszik, hogy vigyáznak a nyeregcső-nyeregvázcső találkozásra is.
Egy érdekesség még mindig a Team Issue-ról: A-head kupak Superior módra, azaz Superior Torque System, mely – ha jól értelmeztem -, középcsapágy-szerszámmal húzható meg.
A fully vonalon egyelőre nem olyan erős a cég, legalábbis elég kevés összteleszkópos modellje van. A Team Racing F80 viszi a prímet: karbon első háromszög és 7005-ös alu hátsó, szintén R7 MRD villa, a szériagépekben a képen látható Radiumtól eltérően DT Swiss 210M lockout-os rugóstagot fogunk találni, XTR hátsó váltóval megspékelt XT szett, Formula RX fékek, Fulcrum Red Metal 5 kerekek. Egy jó ár-érték arányú felsőkategóriás XC fully, de nem azért nem a csúcskategória 11,3 kg-os tömegével.
Ez a gép a hab a tortán, egy teljesen egyedi építésű különlegesség, mely a Prestige Mach Carbon Drive sorozatot hivatott reprezentálni. Ahogy a neve is sejteti, fogasszíjas meghajtással rendelkezik. Az új Shimano Alfine agyváltó 11 átfedésmentes sebességfokozatot nyújt, ritka látvány a German Answer Xcite villa, a teljesen újszerű felépítésű Ashima Pancake fékek, de a legfullossabb Schmolke és Tune alkatrészek sem jönnek minden nap szembe az utcán, nem is beszélve az Edge full karbon felnijeiről. Szóval ez a gép szinte minden elemében csemege. Nem tudom, mennyi lehet az össztömege, de nem hinném, hogy sok. Az ára annál inkább…
A Gates Carbon Drive rendszer közelebbről. A rendszer nagy előnye ugyebár a tartósság, a karbantartás-mentesség, és hogy nem koszol. Természetesen a fogasszíj feszességéről itt is gondoskodni kell, akárcsak a sima láncos egysebességes rendszereknél. Ezt a hátsó papucsnál lehet megtenni, amit 2 imbuszcsavar rögzít, és egy hatlapfejű csavarral lehet finomszabályozni.
Még mindig az übergép. Egy másik szép részlet a minimál designt képviselő ultrakönnyű nyeregcsőbilincs a Schmolke karbon nyeregcsővel.
Az All Mountain széria két drágábbik képviselője az F40 és a hátérben az F50. 130mm-t mozog mindkettő, és Manitou Minute villa dolgozik bennük elől és lockout-os DT 210M hátul, de míg az olcsóbbik F40-et javarészt X9-cel szerelték, addig az F50-et full XT szettel. Kár, hogy az F40-be sajnos csak egy egyszerűbb FSA Comet hajtókar jutott, de az árral azért talán kompenzálják a dolgot.
Közelebbről megnézve jól látszik, hogy a vázcsöveken serényen használták a hydroformingot, a fejcső – mondhatni ebben a kategóriában már természetesen – tapered, vagyis alul 1,5”-os méretű, a hegesztések pedig kifejezetten egyenletesek, szépek. Ez a fajta igényesség a vázak előállítása és a gépek összeszerelése tekintetében általában igaz az egész Superior palettára.
A Modo 830 ugyan nem úszik a rózsaszín-lila árnyalatokban, ennek ellenére igazi női modell. Geometriája, felszerelése a hölgyek igényeihez lett igazítva. Jelen típus a női MTB paletta közepe táján helyezkedik el, hiszen az Aliviótól az X9-es felszerelésig terjed a kínálat. A Modo 830-at Deore szettel és Suntour XCM villával szerelték. Azon hölgyek körében számíthat nagy népszerűségre, akik igénylik az ő anatómiájukhoz igazított gépet, ám a megjelenés tekintetében mellőznék a Barbie-feelinget.
A cseh gyártó természetesen nem maradhat ki a 29”-os gépek piacából sem. Ez itt a vezető 29-erük, a Team 29 U6-os superlite alu vázzal, fejezetten a nagykerekűeknek fejlesztett Manitou Tower villával, teljes XT meghajtással, a Fulcrum Red Metal SL29-es kerekeivel, valamint a Formula RX fékeivel. Mindez 11,4 kg-os össztömeggel és a még elviselhető kb. 460.000 Ft-os árért. Átnézve más cégek ajánlatait, bizony megfontolandó annak, aki egy fullos nagykerekűt szeretne, de nem horror áron.
Aki pedig egy kifejezetten baráti árú 29-est keres, annak álljon itt a 829-es típus. Szintén a Tower villa mozog benne, de az olcsóbb Comp verzió, a meghajtást a Deore adja, a fékezést pedig a Hayes Stroker Ryde. Hajtómű terén itt is befigyelt egy elég egyszerű FSA (Gamma), de a 250.000 Ft-os árat figyelembe véve szerintem ezen ne húzza fel magát senki! Ráadásul már 16”-os mérettől elérhető egészen 23”-ig.
Városi/fitnesz vonalon is találunk egy Carbon Drive-os gépet a félelmetes nevű Dark Face-t. Mit tud a sötét arc? Egy modern, ám mégis kicsit klasszikus kinézetű, karbantartást alig igénylő gépezetet hoztak össze egy igényes kidolgozású alu vázra, karbon villával, az új 11 sebességes Alfine agyváltóval. A látvány kedvéért ott vannak a Hayes Stroker tárcsák és az FSA új, kifejezetten városi gépekre kitalált alkatrészcsaládja a Metropolis. A gép igazán stílusos lett, és a stand egyik legnépszerűbb kerékpárjának tűnt.
A Metropolis közelebbről. Csodaszép, szálcsiszolt alu felületkezelés, a kényelmet előtérbe helyező ergonomikus forma: egyszerre klasszikus és modern. A kormányszár kialakítása eleve olyan, hogy szükségtelenné teszi sok hézagoló bepakolását a kényelmes kormánymagasság eléréséhez, és akkor a helyet kihasználva a rögzítő csavart is áttették előre, így biztosan nem akad bele semmibe, még ha egy teljesen felmálházott bevásárló bringáról próbál is az ember leszállni a felsőcső felett átvetett lábbal. Egyre több cég kezd ilyen városi használatra optimalizált alkatrészek gyártásába, és ez itt a szebb megoldások közül való, a Superior pedig egy hasonlóan szép és stílusos gépet épített belőle.
Sok más céghez hasonlóan a Superior is felfedezte a gyerekekben a jövőbeli vásárlóit, így egyre nagyobb figyelmet szentelnek az ő kiszolgálásukra. Eljátszották ugyanazt a geget – noha a képen pont ne látszik -, mint az Oxide Neonnál, a 20”-os és a 24”-os Panda modelljüknél egyaránt kiterjesztették a színválasztékot a szivárvány szinte minden színére.
A Superior gépekről készült további fotók galériája ide kattintva érhető el.
Forgalmazó: Xfactor
Superior nemzetközi: http://www.superior.cz
Szöveg és fotó: gg