A Schwalbe országúti termékpalettáján némi átalakulásra lehettek figyelmesek az erre fogékonyak. A csúcs versenykategóriát megtestesítő Ultremo modellcsalád alá pozícionált, felső kategóriás verseny/edző külsőként ismert Stelvio típusokat ugyanis a Durano széria példányai váltották fel. Jó hír viszont, hogy egy ideig még elérhető a Stelvio is, tesztelésre pedig az elődből és az utódból egyaránt kaptunk egy-egy párat…
A búcsúzó Stelvio modellcsalád számtalan taggal rendelkezett, volt szerencsém évekig edzeni/versenyezni jó pár típusával, és meglehetősen kedvező tapasztalatokat szereztem. A Stelviók defektekkel szembeni ellenálló képessége jó volt, tapadásuk minden körülmények között elsőrangú, mindehhez pedig hosszú élettartam is társult. Volt olyan darab, amelybe 10.000 km feletti mennyiséget hajtottam bele. Negatívumként talán a szokásosnál érzékenyebb oldalfalat említeném, de ez sajnos az alacsony súly egyik velejárója.
A 2010-es év a Stelvio helyét átvevő Durano széria kiteljesedését hozta, immár 4 típusból válogathatunk. Az alap Durano fő erénye a hosszú élettartam, a defektállóság, a jó tapadás, és mindezek mellett a súlyára sem lehet túl sok panasz. A tesztelésre kapott Durano S ugyanennek a könnyített, „gyorsabb” változata, hogy miért, arra a típus ismertetésénél térnék ki. Emellett a modellcsaládban helyet kapott még egy szingó (Durano T), valamint egy extra defekt ellen védő réteggel ellátott darab (Durano Plus).
Stelvio
Haladjunk azonban szépen sorjában! Szóval itt van még nekünk a Durano elődje is, egy pár vadító neon-narancs színben pompázó Stelvio Race Guard 23-622-es méretben. Futófelületének gumikeveréke kétkomponensű, a Race Guard technológia pedig egy szúrásos defektek elleni védelmet nyújtó szalagot takar a futófelület alatt. A peremben természetesen kevlárszálat találhatunk, így a hivatalos súlyadat tartható: 235 grammot állít róla a gyártó. És ekkor jön a pozitív csalódás. Többször is lemértem, de az egyiknél rendre 225-nél, a másiknál pedig 208-nál állapodott meg a digitális mérleg kijelzője. Ezt nem igazán bántam, legalább az is világossá vált, hogy melyik példány kerül majd előre…
Itt szúrnám közbe, hogy a tesztelés a totális rendszerben gondolkodás jegyében zajlott. A gumival kapcsolatos cuccok terén évek óta a kék fecske teljesít nálam szolgálatot, Schwalbe kék textil felniszalagot (9 g / kerék) és SV20 extralight belsőket (65 g) nyúzok már jó ideje megelégedéssel.
A külsők felszerelésével nem volt gond, könnyen felpattantak a helyükre, alacsony nyomásnál szépen elhelyezkedtek, majd ellenőrzés, apró igazítás után már meg is kaphatták a maguk 7-7,5 barját. Ha már a nyomásértékeknél tartunk, ismét közbeszúrnék valamit – ma ilyen szurkálós kedvemben vagyok. Tök jó dolog, hogy a minőségi peremes külsők többsége már akár 10 baron is használható, de érdemes megnézni azt is, hogy a felni elbírja-e ezt. A peremes rendszerek sajátossága, hogy a tömlő kifelé feszíti a csatlakozó felnifalat, hogy mennyire, az pedig egyáltalán nem mindegy. Például 23-622-es méretű külsők esetében egy átlagos Mavic felnit 9 barnál többel nem érdemes terhelni a gyártó ajánlása alapján. No, erre azért még érdemes figyelni a nyomásválasztás során.
Durano
A Durano család esetében hangsúlyozottan a futásteljesítményre erősítettek rá. A gyártó kommunikációja szerint normál használat mellett, a szélsőséges fékezések (értsd: blokkolás) mellőzésével 10.000 km feletti élettartam várható. Tekintve, hogy tapasztalataim szerint ezt a Stelvio is tudta, szerintem biztos, ami biztos inkább alálőttek a valós értéknek, ergó nem lepődnék meg, ha 12-13.000 km is simán beleugorhatna egy Duranóba.
A Durano S az alapmodell könnyített változata, ez 23-622-es méretben 235 helyett 225 gramm a gyári adatok alapján. Ez a gyakorlatban ezúttal 223 illetve 232 gramm volt. Felépítése nagyon hasonlít – mondhatni megegyezik – a szintén tesztelt Stelviónál látottakkal, mindent tud, amit a narancsszín rokon: a Race Guard defektvédelem és a kétkomponensű futófelület alapanyag szintén a sajátja. A felszerelés hasonlóképpen problémamentes volt.
Menet közben
Miután két teljesen rokon viselkedésű külsőről van szó, ezért egy blokkban írnék mindkettőről. Nem is meglepő ez a hasonlóság, hiszen míg a Stelvio egy alapból könnyű külső, mely magas futásteljesítménnyel bír, addig a Durano S egy magas élettartamra tervezett család könnyített darabja. Ergo a végeredmény majdnem ugyanaz. Tapadása mindkét modellnek tökéletes, volt szerencsém esőben, illetve poros úton egyaránt döntögetni velük, és minden szituációban kiválóan teljesítettek.
A defektállóságra és az oldalfal erőségére ezúttal nem lehet panasz, ugyanis mindkettő sokat kapott felütéses defekt gyanús szituációkból. Ennek ellenére zokszó és oldalfalsérülés nélkül éltek túl mindent, a nyeregben helyet foglaló versenyző/tesztpilóta hatalmas örömére. A futásteljesítményről korai lenne nyilatkozni, de a Stelvio családdal szerzett régebbi tapasztalataim alapján elmondhatom, a Schwalbe már bizonyított, én elhiszem nekik, hogy tudnak olyan gumikeveréket kutyulni, ami túlél akár 10.000 országúti kilométert is.
Kinek ajánlható?
Elsősorban versenyzőknek – edzettségi szinttől függetlenül. Versenyzésre, de akár edzésre is. Jó külsővel versenyezni és edzeni egyaránt jó dolog, a visszatartó erő egyedül a most tesztelt/bemutatott külsők ára lehet. Ha azonban utánaszámolunk, hogy manapság már egy átlagos külső is a Durano S árának felébe kerül, a többlet árért nyújtott többletszolgáltatás talán megéri a plusz befektetést.
Termékadatok:
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu, www.lanchalozat.hu
Schwalbe Stelvio Race Guard
Tesztelt méret: 23-622
Perem anyaga: kevlár
Előírt nyomásérték: minimum 6,0; maximum 10,0 bar
Tömeg: gyári adat: 235 g; mért adatok: 208 g, 225 g
Ajánlott fogyasztói ár: 10.890 Ft
Schwalbe Durano S Race Guard
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Tesztelt méret: 23-622
Perem anyaga: kevlár
Előírt nyomásérték: minimum 6,0; maximum 10,0 bar
Tömeg: gyári adat: 225 g; mért adatok: 223 g, 232 g
Ajánlott fogyasztói ár: 10.490 Ft
Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage, G.M.S., Studio5.com