A Wilier standjára lépve az első, ami feltűnt, hogy 2013-ban a fekete uralkodik majd, keverve az utóbbi időben megismert élénk, merész színekkel. Műszaki tartalom szempontjából pedig az új Cento1 SR volt a sztár, amely teljesen megújul jövőre.
Az 1906-ban alapított olasz gyár, amely 1946-tól Wilier Triestina néven ismert, a nemrégiben elhunyt Fiorenzo Magni idejében vált világhírűvé, a legutóbbi években pedig a Lampre olasz sztárjai, Cunego, Petacchi és Scarponi öregbítették hírnevét. Bár a Lampréval való együttműködés véget ért, az új országúti zászlóshajót még Scarponi alatt láthattuk tesztüzemben a Tour de France-on.
Természetesen az olaszok hamar új partnerre leltek a profi kerékpársportban, jövőre a Pro Continental, azaz másodosztályú Columbia Coldeportes gárdáját támogatják majd, Duarte, Quintero, Duque és a többiek a liliom logóval ellátott bringákon repesztenek majd a tengerentúli WorldTour viadalokon is.
Az Eurobike kapcsán közölt 2013-as márkabemutatóink során többször írtuk, hogy a gyártók általában olyan országúti csúcsmodellekkel rukkolnak elő, melyek a könnyű, merev, komfortos, aerodinamikus tulajdonságok közül legalább kettőre helyezik a hangsúlyt. A Wilier az új Cento1 SR-rel kicsit kilóg a sorból: SR: Super Rigido – szupermerev vagyis kinyilvánítottan ez a legfontosabb tulajdonság.
Szembeszökőek a szögletes formák, nyoma sincs az aerodinamika jegyében húzott íveknek, melyek valljuk meg őszintén, egy mezőnyversenyen nem sokat számítanak, bármilyen jól is hangzanak a százalékban kifejezett mutatók. A profi versenyzők többsége ha eldönthetné, valószínűleg előnyben részesítene akár a légellenállási mutatóval, akár néhány gramm súlyelőnnyel szemben egy olyan vázat, melynél minden egyes leadott Watt az aszfaltra zúdul.
Nos, a Cento1 SR-t ebben a szellemben tervezték, és nem csak a forma utal erre, ugyanis a szénszálas szerkezetet kitöltő Nanoparticles Zinc Oxide gyantának és a tökéletesen egyenletes szálelrendezést biztosító technológia alkalmazásának köszönhetően a vázanyag szakítószilárdság mutatója a legjobbak közé tartozik a világon.
A kábelek a vázon belül futnak, természetesen elektromos és hagyományos váltórendszerrel is kompatibilis a Cento1 SR. Nem mindennapi megoldás a váltóbowdenek állítócsavarjainak elhelyezése, mondjuk funkcióját nem biztos, hogy maradéktalanul teljesíti így, ugyanis álló helyzetben még csak-csak megmozdul, de menet közben egy finomállítás… (Bár mit fanyalgok itt, hiszen az elektronikus vezetékeknél úgysem áll fenn a probléma.)
A legfontosabb pontokon a lehető legmerevebb megoldásokat láthatjuk. A középrész a Wilier és az FSA BB386 túlméretes szabványa, a láncvillák pedig a terhelésnek megfelelően aszimmetrikusak. A homlokcső kúpos kialakítású, 1 1/8-1 ¼” átmérőjű a villanyakkal. Az integrált nyeregcső sem a kényelmet szolgálja, hanem a hajtáshatékonyság maximumát.
A Wilier pehelysúlyú versenyzője 2013-ban is az egy éve debütáló Zero 7, esetében már büszkén beírható a katalógusba a váz 800 gramm alatti súlyadata. A középrész ennél a bringánál is lehet a BB386 szabvány vagy akár hagyományos menettel Campa, Shimano vagy SRAM rendszer.
És akkor az impozáns adatok gramm mániásoknak: a legkönnyebb, Super Recorddal és Bora karbonkerekekkel szerelt Zero 7 változat pedál nélküli súlya 6 kilogramm alatt marad: 5,9 kg. De a Scarponi Design modell elektromos Super Recorddal is csak 6,1 kg-ot nyom, ami „250 grammnyi pedállal” is bőven a 6,8 kg-os UCI limit alatt van.
Magyarországon az elérhető árú karbongépek közül nagy népszerűségnek örvend a Wilier Izoard, így remek hír, hogy extravagáns, fekete-neonsárga designnal, megegyező színű Miche kerekkel készül majd a Campagnolo Veloce szettel szerelt modell. Itt kezdődik egy olasz országúti, várhatóan a szokásos verhetetlen áron.
Nálunk kevésbé ismert, de nem lebecsülendő az olaszok mountain bike palettája sem. A Wilier már tavaly is kínált 29-es paripákat, az új karbon csúcsmodell az országútihoz hasonlóan Cento1, illetve itt számokkal pingálták a 101-et a vázra, és egy XN kódot kapott mögé.
A szintén Nanoparticles Zinc Oxide alapanyagból készülő Monocoque karbonváz több ponton is hajaz az országúti tesóra, például azok a bizonyos belül vezetett bowdenek, és a tekerentyűk… A felszerelésbe nem lehet belekötni: a legjobb DT villa, Ritchey WCS kiegészítők XTR szett, de rendelhető SRAM-mal, fekete-vörös designnal is a 101 XN.
A 101 XN megjelenésével az 501 lejjebb vándorolt a hierarchiában, de a karbonváz és az XT szintű felszerelés még így is maratonversenyzésre alkalmas géppé teszi ezt a Wiliert, az olasz design pedig hab a tortán. És ami jó hír: árát tekintve bőven versenyképes lesz a kevésbé csinos konkurensekkel!
Triatlon és időfutam specialisták számára 2013-ban is a Wilier Twinblade a nyerő, az új fekete változat ütősre sikerült, műszakilag azonban megegyezik a jelenleg is futó modellel. Kínál a Wilier egy kevésbé csicsás, de szintén karbon monocoque vázra épülő kronógépet is Blade néven.
Ami még nagyon érdekes a Wilier palettán, a Bevilacqua és Pontevecchio névre hallgató fixik, egysebességesek. Valóban szép designnal, megbízható acélvázakkal, árban is versenyképesek (még a nálunk méltatlan népszerűségnek örvendő ultragagyi minőségű vázra épült szörnyekkel is). Többféle feltűnő színvariációból és stílusból választhatunk a kormányt, nyerget, kerekeket tekintve is.
Wilier kerékpárok a hazai forgalmazó oldalán: KATTINTSON IDE!
(x)