Fordított sorrendben hívnám fel a figyelmet a Haibike standján látott legérdekesebb kerékpárokra, ugyanis árérzékeny piacunkat ismerve talán a legfontosabb, hogy a német gyártó kínál legkedvezőbb áron, alumínium vázra épített 650B kerékméretű bringákat, már 1300 eurótól! Ezen kívül a Haibike-nál láthattuk az Eurobike legtöbb dróttal ékesített kerékpárját és a talán a terepre szánt elektromos bringák terén is a Haibike a legerősebb.
Utóbbi jelenség nem véletlen, bár itthon nem erős a pedelec vonal, a Haibike folyamatosan nyeri a díjakat ezekkel a gépekkel, főleg a sportosabb, mountain bike kategóriában. Immár a hazánkban, Tószegen is összeszerelő és festőüzemet működtető Accel Group-hoz tartozó – egyébként 16 éves múltra visszatekintő – Haibike a hagyományos kerékpárokat tekintve is a sport kategóriákra szegmentálódik, a túra és városi vonalat inkább a Hercules és a Winora fedik le a vezető konszernen belül.
A műszaki szempontból is legérdekesebb bringa mindenképpen a friss fejlesztésű intelligens rugóstaggal szerelt Heet RX volt, aminek mellesleg kiajánlottam „a legtöbb kormányból kilógó kábelt felvonultató kerékpár” elismerést is. Váltóbowdenek, fékkábelek, lockout, pneumatikus nyeregcső kezelője, elektromos rugóstag kezelője, a kijelzőhöz tartozó vezetékek és talán még ki is felejtettem valamit.
Az e:i shock az Accel Group és a RockShox közös projektjének eredménye, egy elektronikusan (automata vagy manuális módban) vezérelt rugóstag, amely alkalmazkodik a terephez és a kerékpáros stílusához.
Két szenzor található a villán, az egyik a terhelést és az intenzitását érzékeli, vagyis különbséget tesz olyan szempontból is, hogy a rider nyomja éppen a fekvőtámaszokat a kormányon, vagy a terep felől érkeznek éppen a különböző intenzitású erőhatások. A másik a sebesség változását méri. Egy harmadik szenzor pedig a pedálfordulatot érzékeli.
A központi egység ezeket az információkat kiértékelve dönt egy tizedmásodperc alatt, hogy a Rock Shox Monarch RT3 rugóstag alapjain kifejlesztett e:i shock-ot nyitott, félig nyitott vagy zárt állásba kapcsolja. Természetesen ugyanezeket a módokat manuálisan is kiválaszthatjuk a kormányra szerelt karral. Az egész rendszer – akkumulátorral együtt – 350 gramm pluszt jelent egy hagyományos rugóstaggal szerelt kerékpár összsúlyához képest.
Nem csak a Sram XX-vel szerelt Heet RC-t (ami még így is 12 kg alatt marad), és nem csak az all-mountain kategóriában kínál a Haibike e:i shock-kal szerelt kerékpárokat, annak ellenére, hogy itt van a legfőbb létjogosultsága. A 29-es XC fully, a Sleek RC és a 11 kilós csúcskategóriás Team verzió is ilyennel működik, valamint a 26-os kistesók is.
A már a bevezetőben is említett 27,5-es szegmensben először vásárolhatunk Haibike kerékpárokat, a németek azonban úgy gondolták, nem a csúcskategóriában próbálkoznak indulásképpen, hanem két merevfarú alumínium modellel és két jó ár/érték arányú all-mountain bringával rukkolnak elő.
A döntés logikus, hiszen így a vásárlóknak sem kell sok ezer eurót beruházni, és ha mégsem jön be annyira az új kerékméret, könnyebb szívvel adhatnak túl rajta. A 150 mm-t mozgó 27,5-es kerekű Trail Hunter all-mountain gépek talán világviszonylatban is kuriózumnak számítanak, biztos sokan lesznek, akik tesznek velük egy próbát.
A merevfarúak kedvelőinek kimondottan jó áron kínálnak 650B alumínium bringákat, a Big Curve SL belépő szintű maraton bringa Deore felszereltséggel, RST telóval, a Big Curve SL pedig XT szettet és Magura villát kínál 650B kerekekkel, várhatóan a 600 000 Ft-os árszinten.
Nyilvánvaló, hogy jövőre már karbon 27,5-eseket is választhatunk, hiszen a gyári csapat mountain bike ikonja, Sabine Spitz alatt már az Olimpián láthattuk a Greed 650B verzióját, amiről már mi is írtunk a női sztárbringákat bemutató cikkünkben.
A tavaly Eurobike nagydíjat nyerő karbon 29-est, a Greedet nem kellett sokat fejlesztgetni, a 2013-as évet elviszi még a lendület, egyébként a teljes XC palettára (Sleek és Greed) jellemző, hogy mindkét kerékméretben választhatunk bringát különböző felszereltségi szinteken.
Országúton nehéz elmenni a 10 000 eurós csodagép, a Lightweight kerekekkel és Dura Ace szettel szerelt Haibike Affair RX Pro mellett, amivel ha versenyezni is szeretnénk, kicsit nehezítenünk kell valahol, ugyanis pedálokkal együtt is hibádzik még fél kiló az UCI által szabott limit eléréséhez.
Bővebb információ Haibike kerékpárokról a forgalmazó oldalán, IDE KATTINTVA.
(x)