Egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk a Eurobike 2013 Awards jelöléseivel, most lássuk testközelből 2013 legjobb, leginnovatívabb, legérdekesebb kerékpárjait, alkatrészeit, illetve kiegészítőit!
Kezdjük az eddig talán kevésbé ismert O-Synce-kel, kerékpárkomputer és navigációs eszközgyártóval, amelynek termékei hazánkban is elérhetőek. A 2009-ben alapított német cég ezen az igencsak nehéz piacon merőben új elgondolásokkal rukkolt elő 2013-ban, nem a nagy konkurensek modelljeit másolta le (mint a távol-keleti keleti gyártók általában), hanem új funkciókat, ötletes kerékpáros rögzítési rendszert és kiegészítőket kínál. Specialitásuk a mozgásban lévő emberek, sportolók lehető legjobb kiszolgálása. – a zsűri szerint ma a leginnovatívabb szinten.
Az Ortlieb túra- és speciális, részben kerékpáros felhasználásra szánt táskák gyártója, legendásan kiváló minőségben, teljesen vízhatlan, akár víz alá is meríthető csomagmegoldásokat kínál. Persze első látásra ez a rafting is hasonló vízi sportok esetében tűnhet fontos tulajdonságnak, de aki egy csomagos túra során már került zivatarba tudja, hogy az elázott felszerelés megszárítása nem éppen szívet melengető feladat – a túrázó általában ennél kellemesebb élményekre vágyik, amit az eső elvonultával akár folytatna is…
Az Airmenius az SKS egyik felső kategóriás pumpája, habár a többi modellhez viszonyítva drágának tűnhet, tervezése maximalista szemléletet követ, lényegében a német gyártó megalkotta a tökéletes eszközt az otthoni fújásokhoz. Fém ház, fa nyél, hajszálpontos nyomásmérő és még egy törékeny hölgy számára sem jelent gondot 12 Bar nyomást pumpálni szeretett izompacsirta ura országúti kerékpárjába!
Már a BikeMag hasábjain is bemutattuk az amerikai Topeak kiegészítő gyártó LED szálvilágítással integrált hátsó sárvédőjét és minipumpáját, most pedig már a teljes kereket szorosan burkoló modell is megkapta ezt az igen ötletes és hasznos funkciót, ezzel két eszközt egyesítve eggyé, minimalizálva az otthonfelejtés esélyét. Ez az elgondolás a zsűri szerint is másolandó: ezért az innovációs díj.
Az etalon hátizsákjairól méltán híres Deuter is bemutatott egy-két újdonságot, 2013-as kompakt modelljük ugyanúgy rendelkezik széldzseki funkcióval, esőálló burkolattal, mint ahogy azt a nagyobb méretűeknél megszerettük. Vízálló, praktikus, jól kezelhető, tartós… mi kell még egy Eurobike Awardhoz? Ismét egy kiváló példa a mintaszerű integrációra!
A Koga egy messze-messze alulértékelt kerékpárgyártó, főleg hazánkban, ahol legfeljebb egy-egy csodaszép retro ritkaság bukkan fel ezzel a márkajelzéssel. A holland tervezők szeretik a szokatlan, új megoldásokat, a zsűri is úgy döntött, hogy a terephasználatra szánt, félig országúti, félig montis irányítással rendelkező, 1X10 fokozatos meghajtású, tárcsafékes 29er-jük friss, formabontó ötlet, amely sok kerékpáros számára nyújthat alternatív megoldást a montis élményekhez.
A szíjhajtás terén is van még mit fejleszteni: szabad a pálya, amit több gyártó is kihívásnak tekintett. A Continental meglepő jelölt, de az eredmény magáért beszél: a zsűri is le volt nyűgözve!
A tárcsafékes országúti kerékpárok jelentik a fő újdonságot az idei Eurobike-on, ez jelenleg megvalósulhat hagyományos mechanikus változatban, a Shimano nemrég bemutatott hidraulikus tárcsafékrendszerével, illetve a SRAM keverte meg a kártyákat azzal, hogy választható kizárólag a hidraulikus vezérlés, és abban az esetben a „hidrós fékváltók” hagyományos abroncsféket működtetnek. A lehetőségek egy év alatt kinyíltak az országútisok előtt, erről a legtöbben nem is álmodtak idén tavasszal a fagyos utakon. (Pedig milyen jól jött volna a fagyott kezeknek, ha akár a kisujjal kellő fékhatást tudtunk volna produkálni!) Az Eurobike zsűrije a Stevens mechanikus Dura Ace-szel szerelt masináját tartotta etalon értékűnek, a tajvani TRP fékek állítólag ámulatba ejtő teljesítményre képesek. Mellesleg a Stevens karbonváza is megérdemel egy tüzetes mustrát!
A másik meghatározó országúti trend az aerodinamikus integrált fékrendszerek előretörése, amelyet a Focus példaszerűen oldott meg, megőrizve a hatékony működést és a praktikus karbantartás lehetőségét. Új időfutamgépük számos egyéb csodálatos megoldást is tartalmaz, végletekig fokozva a légellenállás minimalizálását.
A Factor márkanevet még tanulnunk kell, és mind szerintünk, mind az Eurobike zsűrije szerint érdemes is: a Forma 1-be és a repülőgépiparba is beszállítóként működő cég valóban újragondolt számos kerékpárokon alkalmazott technikai megoldást. Érdekesség még, hogy a kerékpáron alkalmazott összes elektronikus és mechanikus egység a vázba integrált, ezzel végletekig letisztult formát és rendszert kapunk.
A francia Look a karbontechnológia (és természetesen az első patentpedál megalkotás mellett) manapság ugyancsak az integráció zászlóvivője, az új 695-ös modelljükön lényegében minden vázhoz kapcsolódó szerkezet egyedi, integrált, és a mérnökök maximalista szemlélete szerint optimalizált. Mit nekik 30 mm-es csőtengely a középcsapágyban? Lehet az 50 is, karbon alapanyagú, egyetlen egységet képezve a karral – természetesen csak akkor, ha a vázat is e szerint tervezzük! A kormányszár legyen agyonállítható, de merev és könnyű: mindehhez ugyebár el kell felejteni a hagyományos felfogatás-rendszert, de ha egy egységben gondolkodunk, akkor ugyebár ez sem jelet gondot. A nyeregszár úgy stabil, ahogy annak lenni kell, és úgy hajlékony, hogy több óra kerékpározás se legyen megterhelő a testnek. Ja, és persze a fékek… még a bowdennek sem kell feltétlenül látszani!
Thule szerelőállvány? Miután a csomagtartóról lepakoltad a kerékpárt, hosszabb túra vagy verseny előtt célszerű kicsit átnézni, megolajozni, finomállításokat végezni rajta.
Milyen az ideális városi használatra szánt pedál? Ilyen!
Borítékolható volt, hogy az amerikai GPS-specialita, a Garmin nem fogja megúszni a díjazást: pedálba integrált wattmérő (teljesítménymérő) rendszere forradalmi, legfőbb előnye, hogy külön-külön méri a két láb által leadott erőt, illetve annak irányát is, mind a körkörösség tekintetében, mind oldalirányban. Ezt semelyik eddig létező wattmérő rendszer nem tudta, pedig így talán még fontosabb információkhoz juthatunk: hogyan hajtunk, miként lehetne a biomechanikát tökéletesíteni.