2009-ben megjelent a Zero Suspension virtuális forgáspontú felfüggesztés. 2013. a Forward Geometria éve volt a Mondrakernél. Közben az alumíniumvázaknál tökélyre fejlesztették a Stealth-technológiát. Mindezeket kombinálva a nemrég megjelent 27,5-es kerékmérettel látatlanban lefogadjuk, hogy az új Mondraker Dune főszereplő lesz jövőre az Enduro-piacon. És akkor még csak a Dune-t említettük a 2014-es Mondraker palettáról…
A Forward Geometria bevezetése merész lépés volt idén, hiszen adott méretben radikálisan megnőtt a tengelytáv és a felsőcsőhossz, laposabb lett a villaszög, a 10 mm-es stucnik pedig iszonyú furán mutattak a közepes rugóutas bringákon. Borítékolható volt, hogy ilyen horderejű újításnál nagy lesz a szkeptikusok tábora, de végül a teszteken bizonyított a Forward Geo, az MS Mondraker Team-nél is, hazai vonatkozásban pedig Liszi Attila minden idők legjobb eredményeit érte el a világkupában és az Európa-bajnokságon is Mondraker Summum kerékpárral.
Kezdjük is az Eurobike-on kiállított bringákról szóló beszámolót a nagybiciklikkel! Ahogy említettük, a zászlóshajó Summum versenyeken is bizonyított a Forward Geometriával, és alumínium vázzal is a súlyrekorderek között vannak a bringák. Újdonság, hogy a jobb testreszabhatóság miatt elérhető lesz 2014-től nemcsak a 10 mm-es hanem a 20/30mm-re állítható kormányszár is. És ez nem csak a DH-bringákra igaz, hanem rövidebb rugóutas kategóriákra is.
A gyári MS Mondraker csapat által is használt gépek 2014-től levegős FOX 40 villákkal kaphatók majd, a csúcsmodell Mavic DeeMax kerekekkel, Formula fékekkel. Ha már szóba kerültek a fékek fontos megemlíteni néhány szerelő rémálmát, a vázon belüli kábelezést. Nos, a Summum vázon belül és kívül is vezethető bowdenek. A versenyzők kérésére már külső bowden vezetés is megoldható, megkönnyítve egy esetleges fék vagy váltóprobléma javítását verseny közben, amikor a futamok, edzések között esetleg nem sok idő van erre…
A legnagyobb szenzáció 2014-re kétségtelenül a 650B kerékméretű Dune, amiben mintha tényleg egyesültek volna a mountain bike-ozás utóbbi években megjelent legfőbb vívmányai. Az alap, hogy a két himba között lebegő rugóstagról immert Zero-felfüggesztést használja a Mondraker, valamint az idén bevezetett Forward geometriát. Mindezeken felül azonban kijelentették, hogy kizárólag 27,5-es kerékmérettel készül majd a Dune, mert az all-mountain és enduró felhasználásra szerintük ez az ideális. Így nincs 26-os vagy 29-es kerékméret, megkönnyítve a vásárlók választását, akiknek nem kell majd fölöslegesen matekozni.
Messziről és közelről is látszik, hogy az új Dune vázát nem úgy kezdték tervezni, hogy minimális költséggel megússzák ezt a fázist, hanem a lehető legjobb, versenyzésre és örömbringázásra is alkalmas enduró bringát akarták megalkotni a spanyolok, ahogy tették azt anno a downhillre készített Summum esetében is. A váz a négyszögletes Stealth csövekből épül fel, gyönyörű varratokkal, minden apró elem a helyén. 2014-ben a Dune aszimmetrikus láncvillával készül, az így megspórolt súlynak köszönhetően elöl belefér még egy plusz merevítés, ami jobb csavarodási merevséget ad a váznak.
Aki már ült nagyobb rugóutas „nagyobb kerekű” (29-es vagy 27,5-es) bringán, biztos érezte, hogy a nagyobb kerék jobban elcsavarhatja a vázat menet közben. Különösen igaz ez egyes„összecsapott” all mountain vagy enduro gépekre, ahol a nagykerekű hullámra felülve az amúgy sem merev 26-os kinematikát kb. változtatás nélkül adaptálták a nagyobb, nagyobb erőkarral csavaró kerekekhez… Nos, mint látható a Mondrakernél nem elégedtek meg azzal, hogy leírhatták volna a katalógusba: „könnyebb lett a váz”. A spanyolok inkább a lehető legjobb menettulajdonságokat helyezték előtérbe a tervezésnél.
A 160 mm-re optimalizált új virtuális forgáspontú mechanizmus jobban is mutat a korábbiaknál, érdemes megnézni, ahogy a felsőcső egy vonalba simul a támvillával. A felső himba egy darabból készül a nagyobb merevség érdekében, és a a tavalyi Dune-höz képest még kompaktabbra átdolgozott himbarendszer (az 1×11-es hajtáshoz optimalizálva) és az aszimmetrikus láncvilla többek között a rugóstag könnyebb tisztítását is lehetővé teszi. Hátul amúgy az új Fox Float X dolgozik, és ide is kapcsolódik egy okos megoldás: Elegáns az átdobó és a sárvédő felszerelésének lehetősége a kétcsavaros konzollal. Az 1×11-es áttételnél nem kell hogy a vázon éktelenkedjen a váltó felfogatására használt csonk…
A közepes rugóutas bringáknál, így a Dune esetében is a felszereltség szempontjából kétféle Forward Geometria érhető el, ami azonban nem jelent más vázat, csak másféle stucnit. Amíg az FG10 (10 mm-es stucnival) inkább az extrémebb bringázást kedvelő riderek számára ideális, addig az FG30 egy picivel „hosszabb” 30 mm-es kormányszárat takar. A Dune-nál az XR változat érkezik FG10 geometriával. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az XR a legkisebb kormánymozdulatra is azonnal reagál, ezt a viselkedést azonban a kevésbé gyakorlott riderek idegesnek érezhetik, így számukra megfelelőbb lehet a 30 mm.
Az idén általam is próbált all mountain bringa, a Foxy, amit akár enduró kategóriába is sorolhatnánk, szintén 27,5-es kerekeket kapott 2014-re, és hasonlóan a Dune-hoz, az XR változat FG10, az RR és R pedig FG30 geometriával (eltérő stucnival) kapható. Hasonlóan átdolgozásra került a kinematika, és az első váltó konzolját is ugyanolyan kétcsavaros megoldással rögzíthetjük, vagy tuningolhatjuk a bringát elöl egytányéros hajtóművel. Ha valaki inkább csak leejtőzne vagy 1×10-zel (1×11-gyel) tekerne, akkor nem marad kihasználatlanul egy konzol a váltó helyén.
A Foxy esetében számomra kicsit fura volt, hogy az idei arany-design után a másik végletet választották 2014-re, és az Eurobike-on kiállított mindhárom változat nyers alumínium finist kapott. Szerintem valamelyik vázat érdemes lett volna feldobni élénk színnel, ami a zöld Dune esetében nagyon bejön. Megnyugodtam azonban, mert a forgalmazótól kapott információ alapján a Mondraker jövőre is készül egy arany/fekete verzióval, de ez a modell más újdonságokat is tartalmaz. Erre vonatkozóan még teljes a hírzárlat Mondrakerék háza táján.
Természetesen a Foxy bringákon és az enduró gépeken is állítható a nyeregcső, a képen a Foxy R-re szerelt X-Fusion HiLo kioldókarja látható, ami minden irányból mozgatható, cserébe kicsit nagy mozdulat szükséges a működtetéséhez.
Maradjunk még kicsit all-mountain vonalon, biztosan sokak érdeklődését felkelti majd a Vantage, ami egy új All Mountain merevfarú kerékpár. 67 fokos villaszöggel, 140mm-es első telszkóppal és 27.5-ös kerekekkel, megőrizve a Mondraker-hagyományokat a görbített felsőcsőben és a Stealth alumínium csőszettben. A Vantage is Forward Geometriával készül, 30 mm-es stucnival.
Több bringástól hallottam már, hogy van ilyen-olyan „különleges” merevfarúja, 140-es telóval, és imád vele ilyenkor ősszel csapatni a hegyekben órákon át. Na ez a Vantege valami ilyesmi lehet. Amúgy brutálkemény alapra épül, csak rá kell nézni a csövekre, papucsokra, tapered fejcsővel, a támvillák között extra merevítéssel…
A Mondraker trail/XC fullyjai is igazi egyéniségek, a 2013-as Factor kapcsán is a kiváló menettulajdonságok jutnak eszembe. A Mondraker itt is meghúzta azt, amit a közepes rugóutas bringáknál, vagyis ne matekozzanak a vásárlók, döntöttek helyettük: ezek a modellek 29-es kerékmérettel kaphatók.
2014-től már a XC-ben is hódít a Forward Geometria, a 120 mm-t mozgó Factor R és XR mountain bike-ok váza is ezt mutatja. Ráadásul a Factor szérián egy különleges, 50 mm-es, lefelé álló stucnit is láthattunk. Kicsit hosszabb kiadásban, ennek valószínűleg sok XC-versenyző is örülne, akik túl magasnak találják 29-es bringájuk kormányát. Szép darab!
2014-től a 10 milliméterrel rövidebb rugóutat kínáló Tracker széria is 29-es kerekeken gurul és a drágább Factorhoz hasonlóan aszimmetrikus láncvillával és csavart csövekkel rendelkezik. Gyakorlatilag egy csúcsminőségű alumínium vázra épített marathon/XC fully-val van dolgunk, belépő áron.
A merevfarú 2014-es Mondraker XC bringákkal kapcsolatban a legfontosabb hírek, hogy egyeduralkodó a 29-es kerékméret, valamint egy új és egy átdolgozott modell is színesíti a palettát. Őszintén szólva nekem kicsit furcsa, hogy pont a spanyolok meg merték lépni a 29-es kerék egyöntetű szentesítését ebben a kategóriában, hiszen ismeretes, hogy az Ibériai-félszigeten nem nőnek az átlagemberek az egekbe, szükség van a kisebb méretekre, de ők tudják…
Az új alumínium XC mountain bike, a Chrono mindenesetre szépre sikerült, akik vágynak még minőségi aluvázra épült bringára, azoknak remek választás. A Stealth csövekből épített váz könnyű és merev, a felszereltség pedig Sram X9/X7 szintű. Hasonlóan míves alumínium gép az új Finalist, triplán húzott csövekből ez a 29-es váz is alig lépi túl a másfél kilót. Felszereltség szempontjából pedig jóárasított konfigurációt is választhatunk.
Az extravagáns formájú integrált stucnis versenygép, Podium Carbon 29-es új színekben és felszereltséggel is kapható lesz, például a Podium Pro SL Sram 1×11-es váltórendszerrel. A Podium Pro-t is teszteltük idén, a 2013-as bringában egy rendkívül agilis, merev, masszív twentyninert ismertünk meg.
A forgalmazó ígérete szerint hamarosan testközelből is megismerhetjük az új Foxy-t és a 29-es Factort és Trackert is. Már alig várjuk ezt a pillanatot!
további információk: http://montik.hu/
(x)