Sok gyártónál találkozhatunk egy „almárkával”, ami egy másik piaci szegmenst céloz meg. Nincs ez máshogy a Tektro házban sem, ahol a TRP márka megalkotásakor a kiemelkedő szintű teljesítmény és tartósság elérése volt a cél. A gyártás fejlett technológiája és aprólékos minőségellenőrzése a garancia felhasználók elégedettségére. A felhasznált alapanyagok közt találkozhatunk titánnal és karbonnal is, ami a felsőbb kategóriába pozícionálja a termékeket.
A TRP még sokak előtt ismeretlen lehet, de ha szóba kerül, hogy a Tektro márkája, akkor már szinte mindenki tudja miről van szó. Rengeteg kerékpáron találkozhatunk vele, mivel sok gyártó használja OEM termékeit, és a legismertebb nagy alkatrészgyártók fékei közül is számos modell ugyanazokban a csarnokokban készül… Míg a Tektro a középső és alsó kategóriát, addig a TRP a prémium kategóriát szolgálja ki.
A Tektro tárcsafékek csúcsa az Orion. A 300 gramm alatti tömegével és a 30 ezer forintot alig meghaladó árával jó alternatívája lehet bármely neves gyártó fékének. A fékkaron látható piros gombbal szerszám nélkül állíthatjuk a fékkar nyomáspontját.
A három tárcsaméret mellett a színek kavalkádja is bővíti a lehetőségeinket, mivel a fehér és fekete szín mellett pirosban és szürkében is megvásárolhatjuk.
A Parabox rendszer lényege, hogy egy normál bowdenes fék-váltókar mellett tudjuk használni a hidraulikus tárcsafékünket (A témát bővebben egy korábbi cikkünkben részleteztük). Ehhez a kormányszár alá szerelhető adaptert kell használnunk. Az adaptert húzza a bowden, ami pedig a munkahengert működteti. Az ötlet alapvetően jó, a megoldás és a kivitelezés is dícséretes, a tömege miatt viszont nem fog tudni elterjedni a profi versenyzői körökben, ahogy a bowdenes tárcsafékek sem hódítottak maguknak túl nagy teret.
Niels Albert (a 2011-2012-es szezon cyclocross világbajnok) kiállított kerékpárján is a Parabox bowdenes-hidraulikus tárcsaféke található. Niels a versenyeken általában a hatásfokában kissé elmaradó, de könnyebb canti féket használja.
A Parabox egy darabból készült alumínium fékteste direkt Post Mount felfogatással rendelkezik a maximális merevség érdekében. Adapterekkel elérhető akár 140mm-es hátsó tárcsamérethez is.
A TRP széles skáláját vonultatja fel a cyclocross fékeknek is. Legyen szó mini v-fékről vagy canti fékről. A canti fékek két csoportra oszthatók: az első a hagyományos (a képen a sárga) és a nagyobb sártűrést biztosító (a képen a fehér) fajta.
A legkönnyebb verziók darabonként alig vannak 100 gramm felett, ami a két lemezből álló felépítésnek és a felhasznált prémium anyagoknak is köszönhető.
Kevés gyártónál találkozhatunk már bowdenes tárcsafékkel. Pedig sok esetben nincs lehetőség mást felszerelni. Bizonyára többen vannak, akik anyagi megfontolásból megtartják a régebbi fék-váltókarukat és csak egy bowdenes tárcsaféket beszerezve lépnek előbbre a kerékpár fejlesztésben. De ne feledkezzünk meg egy hazánkban komoly fejlődésben levő szakágról, a cyclocrossról. Az első hidraulikus fékek még csak most kerülnek forgalomba, így egy jó darabig még előnyben lesznek a bowdenes fékek.
A bowdenes tárcsafék mellett egy belépőszintű olajos tárcsafékkel bővül a Tektro paletta. A Mota sokak kedvence lehet, mivel olcsó és külsőre mégsem tűnik “gagyinak”. Önállóan beálló munkahengerek, a karcsú féktest az okosan elhelyezett olajtartállyal és három választható szín várja a bringásokat.
Az időfutam bringák fékei elérhetők középről vagy a képen látható oldalról húzott bowdenvezetéssel is. Az időfutamon elvárt aerodinamikus dizájn és az akár 144 grammos darabonkénti tömeg jellemzi a féket.
A Tektronak egyik nagy előnye, hogy nem komplett szetteket gyárt, hanem csak egy bizonyos területre koncentrál. Ez azért jó, mert egy területen tud igazán jó lenni és gyorsabban le tudja reagálni a piaci igényeket. Sok kerékpáron találkozhatunk eltérő márkájú hajtókarral, mint maga a szett, ugyanez tapasztalható a fékeknél is. A Tektro kínálatával is számos cég olcsósítja a kerékpárját.
Az időfutam kerékpárok kevésbé elterjedt fék, aminek a v-fékhez hasonló felfogatása van, a Ridley Naoah-n például F-féknek nevezik. Egyelőre úttörő szerepet tölt be a közvetlenül rögzíthető aerodinamikus fék, ami a teljesen a villa síkjába lapulva biztosít tökéletes légáramlást. Direkt ilyen váz szükséges hozzá, de hamarosan több gyártónál is találkozhatunk ezzel a rendszerrel.
További információ a hazai forgalmazó vagy a gyártó honlapján érhető el.
(x)