A Suntour márkanév hallatán életem első „komolyabb” hegyikerékpárja, egy Trek 830-as jut eszembe. A Cr-Mo vázra épült „csoda” elejében egy 7005-ös SR villa dolgozott. Egyszerűnek minden további nélkül nevezhettük, de nagyszerűnek semmiképpen…
A szerkezet lelke két spirálrugó és két gumibak volt. Csillapításról akkor még nem is hallottam. Emlékeim szerint az a teleszkópnak becézett nehezék kb. 6 centit mozgott, de rövid idő elteltével ezt inkább előre és hátra, mint fel-le tette. Másfél év használat után aztán megváltam tőle és merevvillára cseréltem… Ezek után jó 13 évre megszakadt a kapcsolatom a SR-ral. Tavaly aztán két tesztbringán ismét találkoztam a márkával. Elragadtatva akkor sem voltam tőlük. Működik, működik, de a nevesebb villákkal össze sem hasonlítható.
Ilyen előzmények után került hozzám a Suntour Axon modellje, ami – külföldi magazinok szerint – arra hivatott, hogy a hasonlóan gondolók véleményét megváltoztassa. A már említett külhonból származó szakirodalmi források szerint, ez a SR már nem az az SR. Megemlítendő egyébiránt, hogy a Suntour több csapatot is támogat Európában, és Parti András is évek óta Axonnal versenyez. Hát lássuk mire képes az új és magasabb árkategóriába tartozó Axon!
Vesszőparipám – bár tudom, hogy csak a csajoknak fontos a szín – a fehér máz, ami ennek a villának sem áll se jobban, se rosszabbul, mint másoknak. Optikai kiegészítőként ezüst feliratokat találunk a telón. A lányos témától eltekintve masszív magnézium külső szárai, 32-es 7005-ös alu becsúszói, alu villaválla és nyaka van. A rugózásról a bal szárban elhelyezett légrugó, a csillapításról a jobb szárban lévő zárt olajkamra gondoskodik. Az olajszelep a kormányról lockouttal zárható, ha netalántán merev villára lenne szükségünk. Azzal, hogy a – sajnos csak IS – tárcsarögzítés mellet V-fék konzolokat is találunk, a felniféket használóknak nem kerül egy vagyonba, hogy új villával lássák el a bringájukat. A villa – 1,7 kg körüli súlya és 100 mm-es útja alapján – egyértelműen a XC, MX villák csoportjába tartozik.
A szemrevételezés után szerelősdi következett. A telón elhelyezett távirányított lockout kapcsolót szerintem feleslegesen bonyolították. A szelepet záró tekerentyű aprócska fogaskerékben végződik, amihez egy fogazott rudacska kapcsolódik. Ennek mozgatásáról nyitás esetén egy rugó, záráskor a bowdenen keresztül a hüvelykujjunk gondoskodik. A teszt során nem volt vele gond, de szerintem feleslegesen túlbonyolított a rendszer. Miután a villa a helyére került, pumpálással belőttem a rugóerőt. Ez megint a kísérletezős módszerrel történt, mert a villán nem található meg a más márkáknál megszokott nyomástáblázat. A csillapítás beállításához a jobb külső szár alján elhelyezett „csap” jobbra-balra tekergetése szükséges.
A szerelés és a beállítás után végre indulhatok! Terepre menet aszfalton szokás szerint a blokkolt állapotot vizsgáltam. A lockout kapcsoló nagyon kézre áll, könnyen kezelhető. A „kikapcsolt” villa valóban merevvillaként viselkedik.
Az erdőbe érve egy meredek kaptatóval folytattam a tesztet. Blokkolt villával indultam neki, de kíváncsi voltam, hogy mennyire hajlamos a bólogatásra. Semennyire. Épp csak annyit mozdul, amennyi az egyenetlenségek kisimításához szükséges.
Az emelkedő végén fűcsomós ösvény várt rám. A légrugó ellenére spirálrugós villákra jellemző érzékenységgel dolgozott az Axon. A csillapítás beállítása is jól sikerült, mert a sűrű egymásutánban következő fűcsomók sem tették rázóssá az előrehaladást. Az eddigi pozitív meglepetéseket aztán egy rázósabb, nagyobb kövekkel tarkított lejtőn némi negatívum követte. A villa ugyan gyorsan és érzékenyen reagál, az olajkamra is teszi a dolgát, de nagyobb ütésekkor a teleszkópút végét koppanás jelzi. A másik lejtőn szerzett tapasztalat ennél sokkal kellemesebb. A villa kellően merev, tehát az irányíthatósággal nincs gond. Nem nyeklik-nyaklik, arra megy, amerre mondják neki.
A száguldást újabb emelkedő követte, ezúttal a hosszú, tempós fajtából. Ülve, egyenletesen pedálozva haladtam. Az Axon ezúttal sem rabolta az energiámat, a befektetett erő nem „bólogatásra” pazarlódott.
A villával szerzett tapasztalataim egyértelműen pozitívak. Az Axon teljesen más színben tünteti fel a SR márkát, mint a korábbról ismert, olcsóbb modellek. A drágább villák piacán is van keresnivalója. Eddig a Suntourt egy legyintéssel elintéztem, de a teszteléssel töltött egy hónapot követően nagyot változott a véleményem. Elfogadható összegért nyújt jó teljesítményt, a V-fék szem miatt pedig kiválóan alkalmas régebbi paripák tuningolására is.
Termékadatok:
Forgalmazó: Neuzer Kft.; www.neuzer.hu
A termék (tárcsafékes verzióban) a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 78.900 Ft
Részletes tömegadatok:
Nyak + váll + becsúszó: 736 g
Láb: 601 g
Levegő oldali nyomórúd, negatív rugóval: 90 g
Csillapítás belső cső, lockout belsővel: 133 g
Csillapító nyomórúd fejjel: 55 g
Olaj: 37 g
Kupakok, csavarok: 58 g
Össztömeg: 1718 g + lockout kar 42 g = 1760 g
Műszaki paraméterek:
Beépítési magasság: 464 mm
Becsúszó falvastagság: 1,75 mm
Becsúszószárak széttartása: 1,5 mm
Szivacsgyűrű nincs, a persely 10 mm széles
Szöveg: Kovács Botond
Fotó: Török Melinda, Kovács Botond, Lcs