fbpx

Suntour Axon-P RLD villateszt

A Suntour márkanév hallatán életem első „komolyabb” hegyikerékpárja, egy Trek 830-as jut eszembe. A Cr-Mo vázra épült „csoda” elejében egy 7005-ös SR villa dolgozott. Egyszerűnek minden további nélkül nevezhettük, de nagyszerűnek semmiképpen…

Suntour Axon-P RLD; szöveg: Kovács Botond, fotó: Török Melinda, Kovács Botond, Lcs

Suntour Axon-P RLD; szöveg: Kovács Botond, fotó: Török Melinda, Kovács Botond, Lcs

A szerkezet lelke két spirálrugó és két gumibak volt. Csillapításról akkor még nem is hallottam. Emlékeim szerint az a teleszkópnak becézett nehezék kb. 6 centit mozgott, de rövid idő elteltével ezt inkább előre és hátra, mint fel-le tette. Másfél év használat után aztán megváltam tőle és merevvillára cseréltem… Ezek után jó 13 évre megszakadt a kapcsolatom a SR-ral. Tavaly aztán két tesztbringán ismét találkoztam a márkával. Elragadtatva akkor sem voltam tőlük. Működik, működik, de a nevesebb villákkal össze sem hasonlítható.

Hagyományos SR lockout rendszer

Hagyományos SR lockout rendszer

Ilyen előzmények után került hozzám a Suntour Axon modellje, ami – külföldi magazinok szerint – arra hivatott, hogy a hasonlóan gondolók véleményét megváltoztassa. A már említett külhonból származó szakirodalmi források szerint, ez a SR már nem az az SR. Megemlítendő egyébiránt, hogy a Suntour több csapatot is támogat Európában, és Parti András is évek óta Axonnal versenyez. Hát lássuk mire képes az új és magasabb árkategóriába tartozó Axon!

Igényes levegőkamra kupak

Igényes levegőkamra kupak

Vesszőparipám – bár tudom, hogy csak a csajoknak fontos a szín – a fehér máz, ami ennek a villának sem áll se jobban, se rosszabbul, mint másoknak. Optikai kiegészítőként ezüst feliratokat találunk a telón. A lányos témától eltekintve masszív magnézium külső szárai, 32-es 7005-ös alu becsúszói, alu villaválla és nyaka van. A rugózásról a bal szárban elhelyezett légrugó, a csillapításról a jobb szárban lévő zárt olajkamra gondoskodik. Az olajszelep a kormányról lockouttal zárható, ha netalántán merev villára lenne szükségünk. Azzal, hogy a – sajnos csak IS – tárcsarögzítés mellet V-fék konzolokat is találunk, a felniféket használóknak nem kerül egy vagyonba, hogy új villával lássák el a bringájukat. A villa – 1,7 kg körüli súlya és 100 mm-es útja alapján – egyértelműen a XC, MX villák csoportjába tartozik.

Felső kategória: alu nyak, üreges alu váll

Felső kategória: alu nyak, üreges alu váll

A szemrevételezés után szerelősdi következett. A telón elhelyezett távirányított lockout kapcsolót szerintem feleslegesen bonyolították. A szelepet záró tekerentyű aprócska fogaskerékben végződik, amihez egy fogazott rudacska kapcsolódik. Ennek mozgatásáról nyitás esetén egy rugó, záráskor a bowdenen keresztül a hüvelykujjunk gondoskodik. A teszt során nem volt vele gond, de szerintem feleslegesen túlbonyolított a rendszer. Miután a villa a helyére került, pumpálással belőttem a rugóerőt. Ez megint a kísérletezős módszerrel történt, mert a villán nem található meg a más márkáknál megszokott nyomástáblázat. A csillapítás beállításához a jobb külső szár alján elhelyezett „csap” jobbra-balra tekergetése szükséges.

Rendkívül igényes kidolgozású és totál szerelhető / karbantartható belsőség

Rendkívül igényes kidolgozású és totál szerelhető / karbantartható belsőség

A szerelés és a beállítás után végre indulhatok! Terepre menet aszfalton szokás szerint a blokkolt állapotot vizsgáltam. A lockout kapcsoló nagyon kézre áll, könnyen kezelhető. A „kikapcsolt” villa valóban merevvillaként viselkedik.

Kézreálló lockout kar

Kézreálló lockout kar

Az erdőbe érve egy meredek kaptatóval folytattam a tesztet. Blokkolt villával indultam neki, de kíváncsi voltam, hogy mennyire hajlamos a bólogatásra. Semennyire. Épp csak annyit mozdul, amennyi az egyenetlenségek kisimításához szükséges.

Hibátlan és minőségi csillapító fej

Hibátlan és minőségi csillapító fej

Az emelkedő végén fűcsomós ösvény várt rám. A légrugó ellenére spirálrugós villákra jellemző érzékenységgel dolgozott az Axon. A csillapítás beállítása is jól sikerült, mert a sűrű egymásutánban következő fűcsomók sem tették rázóssá az előrehaladást. Az eddigi pozitív meglepetéseket aztán egy rázósabb, nagyobb kövekkel tarkított lejtőn némi negatívum követte. A villa ugyan gyorsan és érzékenyen reagál, az olajkamra is teszi a dolgát, de nagyobb ütésekkor a teleszkópút végét koppanás jelzi. A másik lejtőn szerzett tapasztalat ennél sokkal kellemesebb. A villa kellően merev, tehát az irányíthatósággal nincs gond. Nem nyeklik-nyaklik, arra megy, amerre mondják neki.

A villában mindenhol csúcsminőségű és elegendő kenőolajat találtunk. Ez a nyúlós zsír-olaj átmenet a levegőkamrában van. Ez a tökéletes kenőanyag állag

A villában mindenhol csúcsminőségű és elegendő kenőolajat találtunk. Ez a nyúlós zsír-olaj átmenet a levegőkamrában van. Ez a tökéletes kenőanyag állag

A száguldást újabb emelkedő követte, ezúttal a hosszú, tempós fajtából. Ülve, egyenletesen pedálozva haladtam. Az Axon ezúttal sem rabolta az energiámat, a befektetett erő nem „bólogatásra” pazarlódott.

Suntour Axon-P RLD

Suntour Axon-P RLD

A villával szerzett tapasztalataim egyértelműen pozitívak. Az Axon teljesen más színben tünteti fel a SR márkát, mint a korábbról ismert, olcsóbb modellek. A drágább villák piacán is van keresnivalója. Eddig a Suntourt egy legyintéssel elintéztem, de a teszteléssel töltött egy hónapot követően nagyot változott a véleményem. Elfogadható összegért nyújt jó teljesítményt, a V-fék szem miatt pedig kiválóan alkalmas régebbi paripák tuningolására is.

Suntour Axon-P RLD

Suntour Axon-P RLD

Termékadatok:

Forgalmazó: Neuzer Kft.; www.neuzer.hu
A termék (tárcsafékes verzióban) a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 78.900 Ft

Részletes tömegadatok:
Nyak + váll + becsúszó: 736 g
Láb: 601 g
Levegő oldali nyomórúd, negatív rugóval: 90 g
Csillapítás belső cső, lockout belsővel: 133 g
Csillapító nyomórúd fejjel: 55 g
Olaj: 37 g
Kupakok, csavarok: 58 g
Össztömeg: 1718 g + lockout kar 42 g = 1760 g

Műszaki paraméterek:
Beépítési magasság: 464 mm
Becsúszó falvastagság: 1,75 mm
Becsúszószárak széttartása: 1,5 mm
Szivacsgyűrű nincs, a persely 10 mm széles

Szöveg: Kovács Botond
Fotó: Török Melinda, Kovács Botond, Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo