fbpx

Funn Drop in tárcsafék teszt – vidám lassulás

Megérkezett hozzám az új évtized első tesztalanya egy Funn Drop In tárcsafék. Kevésbé lejtőző beállítottságú olvasóink közül sokan kérdezhetik, hogy mi is az a Funn, a DH-sok meg, hogy mióta gyártanak ők féket. Hát bizony már jó régóta…

A cég már bő évtizede gyártja főleg lejtős alkatrészeit évről évre bővítve a palettát, és ma már hajtókar, fék, kerekek, nyereg, kormány, stucni, pedál is készül Funn logóval. Ennek ellenére – főleg Sam Hillnek köszönhetően – inkább csak a kormányaik és az integrált stucnijuk lett széles körben ismert. Ez talán hamarosan változni fog, ugyanis a Playbiker World Cup Team tagjai – Nathan Rankin, Floriane Pugin, az egyik legerősebb női versenyző és az újdonsült junior VB 2., Shawn O’Conner – is a Drop In fékeket fogják használni. Igaz, a még boltban nem kapható állítógombos fékkarral szerelt változatot.

Fékek terén eredetileg csak az új évezred második felében kezdtek fejleszteni. Először inkább az XC/AM vonalra szánt F1 és F2 jelent meg, amelyek nagyjából csak az alapanyagban térnek el: az egyik alu, a másik meg karbon. A komolyabb fékerőt igénylő lejtőző szakágak képviselői a Drop In és Drop Out modellekből választhatnak, amelyek látszólag nem sokban különböznek egymástól.

Tesztalanyunkat először pár éve egy külföldi magazin nagy összehasonlító tesztjében láttam narancssárga színben pompázni. A Funn „Unod a feketét?” programja ugyan a mai napig megmaradt, de a neonzöld, neonrózsaszín és narancssárga színek a Drop In fék esetében (már) nem elérhetők, így be kell érnünk a fehér, fekete és szürke variációkkal, ami azért még jóval nagyobb variációs lehetőség, mint amit a konkurencia biztosítani tud.

Tömegét tekintve fékünk inkább a nehéz kategóriába tartozik, hiszen a DH-ban manapság fékerő tekintetében referenciának számító négydugattyús Sainttel szinte grammra megegyezik, holott csak kétdugattyús. A 203 mm-es Fear Factor tárcsák viszont 10-20 grammal könnyebbek a Shimano vagy a Hayes azonos méretű tárcsáinál, de a 180-as is picit könnyebb a konkurenciánál. Az is mellette szól, hogy nagyon jól néznek ki, Fear Factory rajongóknak meg egyenesen kötelező.

A felszerelés a két bilincsnek hála rendkívül egyszerű. A fékkarok egyébként kétoldalasak, azaz bármelyik oldalra felszerelhetők, amiért megint piros pont jár. Egyszerűen érthetetlen, hogy a többi gyártó miért nem tudja alkalmazni ezt a két hihetetlenül felhasználóbarát megoldást. A fékek külleme megfelel egy nem verseny szintű DH féknek, amin ráadásul sokat dob a többféle színválasztási lehetőség.

A gyors felszerelés után (a csomagban van adapter és csavar is) azonnal megindultunk a hegyre. Elővigyázatosságból egy lankásabb pályán indítottunk, amit jól tettünk, mert a fémes betétek csak nagyon lassan akartak bekopni, de ez talán tartósságban megtérül majd. Csak a sokadik meredek lejtő után kezdett megjönni a fékerő némi égett gumiszag kíséretében, amit én speciel szeretek. A fékerővel ezentúl nem volt gond, bár hajlamos volt vándorolni a nyomáspont, de a pillesúlyuk ellenére is nagy felületű tárcsák miatt állandó és egyenletes maradt a lassulás. Ezt az utóbbi tulajdonságot a német kollégák már annak idején is külön kiemelték a laboratóriumi eredmények közül.

A teszt során érezhetően erősebb volt az első fék, így mindenképpen javallott hátul is egy nagy tányér, főleg ha szeretünk a hátsó kerék blokkolásával is irányítani.

A fékkar ujjakkal érintkező felülete nekem kicsit vékonyka volt, ami hosszú távon néha kényelmetlenné tette a fékezést, mert bár elegendő volt a fékerő, azért nagyon húzni kellett a kart. Érdekes volt, hogy meglepően hosszú úton járt a kar a fogáspontig, aminek megítélése szintén egyéni szimpátiától függ. Aki nem így szereti, az majd rátölt egy kis olajat. A karon egyébként csak a kormánytól való távolságot lehet állítani a már jól megszokott kettes imbusszal, ezt viszont megfelelően tág határok közt, így rövid és hosszú ujjúak is megtalálhatják az ideális állást.

Összességében a robosztusság miatt egy tartós és megbízható teljesítményű féket kap a vásárló. Elsősorban azoknak ajánlom, akik most kezdenek belekóstolni a déházásba, és hozzám hasonlóan az olyan alkatrészeket szeretik, amit a felrakáskor kell csak belőni, majd nem kell többet hozzányúlni. A 203/180 felállással elsősorban könnyebb embereknek ajánlom DH-ra, míg a hozzám hasonló 90 kg fölöttieknek inkább AM/enduró vonalra. Ők DH célra mindenképpen nagy tányért vegyenek hátra is.

Termékadatok:

Forgalmazó: Mali kft.
Származási hely: Tajvan
Eredeti javasolt fogyasztói ár: 31.500 Ft / db
Most 20%-os akcióban kapható 25.200 Ft/db áron 180-as, vagy 203-as Fear Factor tárcsával!

Tömeg:
Első fék: 320 g
Hátsó fék: 336 g
180 mm tárcsa: 155 g
203 mm tárcsa: 183 g
Fékező felület: tárcsa: 17,8 mm; betét: 15,6 mm
Al 6061 fékkar és nyereg

További információk:
Forgalmazó: www.mali.hu
Funn Drop In a forgalmazónál: http://mali.hu/hu/alkatreszek/fekek/611-alt-2507
Funn Drop In a gyártónál: http://funnmtb.com/brakes/dropIn.html

Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo