Tudja-e a kedves olvasó, hogy mit jelent az „alma” spanyolul, hogy pontosan mivel is nyert idén Eurobike Awardot az Orbea, illetve hogy mi az összefüggés a karbon és a különböző nemesfémek között? Emellett az is kiderül, hogy egy háromszögnek olykor lehet akár négy szöge is…
Ezekkel az információkkal mi sem voltunk feltétlenül tisztában, így a számtalan érdekesség között bóklászva betértünk a spanyol kerékpárgyártó standjára is. A kérdések megválaszolása és a 2010-es újdonságok bemutatása ürügyén a cég kommunikációs szakembere Jokin szegődött mellénk, aki egyből a cég büszkeségével, az új Orbea Alma merevfarú karbon MTB bemutatásával kezdte a tárlatvezetést.
Megtudhattuk, hogy az Alma típusnév spanyolul annyit jelent, hogy lélek. Ezután következett az ideológiai háttér (MTB + kikapcsolódás + szabadság + … + … = lélek) felvázolása, de hogy őszinte legyek közben egy kicsit elvesztettem a fonalat. Némi derültséget okozott, amikor megemlítettük, hogy mit is jelent az alma magyarul. Ezen a ponton azonban nem időztünk sokáig, inkább áttértünk a technikai paraméterekre. Az Orbea az általa alkalmazott karbon technológiákat három lépcsőbe sorolja. A nemesfémek értéke szerint ezek a következő névre hallgatnak: arany, ezüst és bronz. Az Alma esetében a felhasznált karbon alapanyag tulajdonságai szerint létezik arany és ezüst változat. Ezek közül az arany a „ultra-high modulus fiber” fogalmat takarja, ennek a karbonszövetnek legfőbb erénye pedig, hogy ebből készülnek a cég legmerevebb karbon vázai.
Az első szembetűnő fejlesztés DCR, azaz Direct Cable Routing néven fut, mely koncepció lényege, hogy a fejcsőplaketten megakasztott bowdenházakból kilépő fék- és váltóbowdenek a sártól védett helyen egy spéci (Gore Ride on System) műanyag csőben futnak. A bowdenek pályáját vezetőszemek pozícionálják, a gyártó szerint így garantálható a lehető legrövidebb kábelhossz és a legkisebb súrlódás.
További újdonság az első ránézésre pusztán dizájnelemnek tűnő 4PT, azaz „four-point triangle” (a négyszögletű kerek erdő mintájára ez mondjuk négyszögű háromszögnek fordítanám). Ennek lényege – a gyártó olvasatában – a merevebb első háromszög, és az, hogy a felsőcső/támvilla kapcsolatának lejjebb süllyesztése következtében a nyeregcső és a nyeregvázcső csonkjának együttes rugalmassága megnő, így a legádázabb terepen is jut némi extra komfort a ridernek.
Az Alma természetesen megkapta a BB30 középcsapágy-rendszert, de valami sokkal fontosabbat is: a merevfarú MTB kategóriában az Eurobike Awardot. Persze nem ez az első, ami befigyel az Orbeának, hiszen 2006-ben az Orca országúti modell látványos karbon konstrukciójával is bezsebeltek egyet. Apropó Orca…
A következő szezonra, azaz 2010-re megújul az országúti csúcsmodell, az Orca is. Természetesen ez is a cég legkorszerűbb karbonszövetéből, a „gold” szériából épül fel, monocoque technológiával. A fejcsövön továbbra is megtalálható a sokszor megcsodált bowdenvezető plakett, a csapágyazási rendszer azonban megváltozott: 1,5” – 1 1/8”-os fejcsapágyat fogad az új Orca.
Ami jó, azt nem kell bolygatni, így változatlan maradt a dizájngyőztes nyeregcsőbilincs. Hogy másoknak is tetszik, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a fejcsőemblémával kombinált bowdenütköző rendszerrel együtt már szintén láttam lekoppintott verzióban.
A jövő év egyik fő trendje a hagyományos angol menetes középcsapágy felcserélése valami más, menet nélküli rendszerrel. Az Orca esetében a Campagnolo Ultra Torque rendszerének bepréselt csészés változatát láthattuk. A régi szabvány utáni kesergésre nagyon okunk nincsen, hiszen az integrált hajtókar/tengely kombók világában valóban nincs sok jelentősége már a menetes csapágyháznak.
Persze az Orbea nemcsak a versenykategóriában van jelen. Cáfolat gyanánt itt van például az új Ravel sport/krossz modell, mellyel párhuzamosan ismét egy új fogalommal kell megismerkednünk: ez pedig a „MyO” lenne. Ez egész pontosan a „My Orbea” összetételt takarja, és lényege, hogy a leendő tulajdonos „megtervezheti” saját bringáját, azaz egyedi színt, dizánjt és felszerelést választhat.
Aztán van még teljes felszereltségű túragépe is a cégnek. Ezzel a típussal tavaly két spanyol sportrajongó szülőhazájából egészen Pekingig tekert, hogy megtekintsék az olimpiát – tehát úgy tűnik, a gyakorlatban is működik a masina.
Távozás előtt még áttekintettük az Orbea ruha- és kiegészítő szekcióját, melyből ezt a szerény mintázatú – hála Absalonnak – sisakot adnánk közre. További modellek megtekintése céljából érdemes felkeresni a 2010-es újdonságokkal frissített Orbea honlapot, vagy a hazai forgalmazó site-ját: www.orbea.com
(x)