Az itthon is méltán népszerű márka 2012-re számtalan örömteli műszaki- és esztétikai újítással érkezett a Eurobike-ra. A Sram csoport összességében nem tétlenkedett a legerősebb trendek gyors lekövetésében, így a korábban is említett 10-es váltásrendszer kiterjesztése mellett a 29-es vonalat jócskán megtámogatták villákkal. Emellett a másik robbanásszerűen fejlődő all mountain / enduro szakágak is kaptak fejlesztéseket. Az alábbiakban szó lesz az új 29-es SID-ről, a felfrissített Reverb nyeregcsőről, az új útállító rendszerről – melyet Dual Position-ként ismerünk meg – az új Monarch tagokról, egy hosszú utas 29-es villáról, az új Motion Control csillapításról és a világ legkönnyebb DH villájáról…
A világ legnépszerűbb verseny XC villája 2012-től a 29”-osok szerelmesei számára is kapható lesz. Ebbe az XX World Cup villába mindent beletettek, ami a mai csúcstechnológiát jelenti. Ami új, az természetesen a 29”-os kerékhez tervezett alsó szár és a vadiúj Motion Control DNA csillapításrendszer (erről lentebb olvashattok). Ami nem új, de hibátlan megoldás, az a tapered karbon nyak, a könnyű 15-ös átütőtengely és a kormányról való lockolhatóság. Végeredményben a 2012-es 29-es SID könnyebb lett, mint a 2009-es 26”-os változat. Gyárilag megadott tömege 1582 g, rugóútja pedig 80-100 mm. A SID a következő verziókban lesz elérhető: World Cup XX, World Cup, RCT3, RLT és RL.
Amikor a RS 2005-ben kijött a Motion Controllal, 2 villában volt elérhető, a Rebában és a Pike-ban. Mostanra, hogy eltelt azóta 7 év, változtak a dolgok: a pályák és a bringások egyaránt durvultak, szükségessé vált a MC technológia fejlesztése. A MC előnyeivel (könnyű és jó állíthatóság, jó teljesítmény és kicsi szervizigény) eddig is tisztában voltunk, most azonban könnyítettek a „plasztik rugó” egységen, és az XX modellhez járó hidraulikus(!) kormányról lockoló gomb is megújult. Az MC DNA a Dual Flow csillapítással kiegészülve a 26”-os és a 29”-os SID és Revelation villákban lesz megtalálható.
Az MC DNA 4-féle felhasználási stílushoz igazodik majd:
1. XX – kifejezetten az XX villához, versenyfelhasználásra. Tartalmazza az XLoc hidraulikus lockoló kart.
2. RCT3 – ez lesz a legsokrétűbben állítható csillapító egység. A kompressziónak 3 állása lesz: nyitott, közepes és lockolt. A nyitott egyértelmű, ekkor áll rendelkezésünkre a legaktívabb kompresszió. A közepesnél kevésbé pogózik a villa, de megfelelően aktív marad a mozgás. A lockolt pedig a leghatékonyabb mászást, haladást teszi lehetővé. A kis sebességű kompresszió ezen 3 állásával jól testre / terepre szabható a bemozgás.
3. RLT – fokozatmentes kompresszió-fokozást tesz lehetővé a nyitottól egészen a lockolt állapotig. A kioldási küszöb az RLT esetében még külön állítható.
4. RL – fokozatmentes kompresszió-fokozást tesz lehetővé a nyitottól egészen a lockolt állapotig, gyárilag beállított kioldási küszöbbel.
A Revelation már 26”-osban is egy nagyon szerethető trail / all mountain villa volt, a 29-es változata viszont különleges, hiszen akár 140 mm-es úttal is kapható. A 29-es Revelationnek is 4-féle változata lesz, mely leköveti a MC DNA csillapítás lehetőségeit – tehát XX, RCT3, RLT és RL lesz a 4 verzió. Technológialag is nehéz lenne a Revelationnél jobb trail villát választani, hiszen a tapered alu nyak, a Maxle Lite átütőtengely és a Revelationben új Dual Position Air útállító rendszer elég durva kombináció. Mindez 1806 g-os tömeggel (RLT esetében) párosul.
Hosszú utas villákkal bringázni nagy élvezet, kiváltképp lefelé zúzni. A mászás velük már egy másik történet. A gyártó ezért az összes hosszú utas villájában (a Boxxert kivéve) elérhetővé teszi a Dual Position rendszert, mely talán a „nem minden esetben sikeres” 2 Step-et hivatott leváltani. Az Air változata értelemszerűen a levegőrugózású Revelation, Lyrik és Totem modellekben, míg a Coil változata a Sektor-ban tudja 30 mm-rel csökkenteni a rugóutat, tehát ennyire lehet lejjebb ültetni a villát.
A Sektor a recept arra, hogyan juthatunk egy Revelation felépítésű villához kedvező áron. A villa nyaka és becsúszói aluból vannak, ami kordában tartja a tömeget (1788 g a Solo Aires változat). Az árat viszont az tartja kordában, hogy egyszerűbb rugózási rendszerek közül választhatunk (Solo Air és acélrugó), melyek nem mennek már újdonságszámba és egyszerűbbek, így olcsóbbak is, valamint a csillapításrendszer is a már régóta alkalmazott sima Motion Control / régi csillapítás kombó. A legolcsóbb rugós változathoz pedig a Dual Position Coil útállító rendszer passzol. A rugóút maximum 150 mm. Az égvilágon mindenféle verziója lesz a Sektor-nak: rugós, Solo Air-es; 1 1/8”-os, vagy tapered nyakas; 9-15-20 mm-es tengelyű; Push Lockos, Pop Lockos, stb. – csak győzze a kereskedő eldönteni, melyikeket hozza.
A Lyrikkel egy új dimenzióba ugrunk. A Revelationhöz és a Sektorhoz képest a becsúszó felhízott 35 mm-esre, az átütőtengely fix 20 mm-es, elérhető Mission Control DH csillapítással és akár 170 mm úttal is. Ami új 2012-re, hogy a korábbi Solo Air, 2-Step Air, acélrugó, acélrugó-Uturn rugózási rendszereken felül a Lyrikben is alkalmazzák a fent már többször említett Dual Position Airt is (2-step helyett), valamint, hogy a Boxxerből örökölt Solo Airrel és Mission Control DH kompressziós résszel is elérhető lesz.
A Lyrik miatt most direkt kiszámoltam, hogy hányféle variációval tömik a vásárlót. Ha a rugózás, csillapítás, szín, nyak verziókat összeszorozzuk, akkor csak a Lyrikből elvileg minimum 48-féle lesz, ráadásul ebből nincs 29”-os, mint a Revelationből… Agyrém :-).
Ha a tömegadatokat nézzük, akkor a legkönnyebb, legegyszerűbb Lyrik R Solo Air 2127 g, a csúcsmodellnek tekinthető Dual Position Air RC2 DH 2243 g, míg a legnehezebb Coil U-turn RC2 DH 2426 g – ezek elég jó adatok.
Az XC Series egy új család azoknak, akik nem grammokban, hanem jó működésben és jó ár / érték arányban gondolkoznak. Tehát a nagy többségnek készültek az XC villák.
Lesz belőle 26″-os 80, 100, 120 mm úttal és 29″-es 80 és 100 mm-rel.
Típusjeleik XC 28, XC 30 és XC 32, mely a becsúszó átmérőket jelöli. Becsúszójuk acél, a rugózás acélrugós, a legtöbb típus nyaka acél. Ami új, az az alu lockout tekerő, és a 4 részes becsúszó szimering-rendszer. Ezek a villák még V-fék szemmel is kaphatók, tömegük 2180 és 2352 g között mozog.
Még mindig lehet karbonból újat mutatni, vagy jelen esetben lemaradást behozni. Most már a RockShox-nak is van csúcs levegős tagja karbon levegőkamrával. Tömege 200 g és a csillapítási rendszer lelke az RCT3, tehát a pogózást csökkentő floodgate küszöbnek 3 állása van.
Az idei Eurobike egyik tekintetcsalogató alkatrésze az új fehér RS levegős tag volt. Tucatnyi gyártó XC és all mountain gépe volt szerelve az RS fehér tagjaival, így nem lehetett nem észrevenni a fehér szín másodvirágzását. A sima Monarch és a Vivid csillapítás rendszerét használó túlfolyós Monarch+ is kapható lesz fehérben.
A Vivid Air tag egy kitartó próbálkozás a DH tagok levegősítésére. Tömege mindenesetre 400 grammal kevesebb, mint a rugós változaté (így 520 g), aminek az 170-180-at mozgó enduro tulajdonosok biztosan örülhetnek. A benne rejlő csillapítás megegyezik a rugós változatéval.
A Vivid Coil 2010-ben világbajnok lett Sam Hillel, és bár igaz, hogy jó bornak nem kell a cégér, a RockShox-nak ez mindenképpen jól jöhetett egy olyan erős konkurencia mellett, mint a Fox.
2012-es újdonság a Kage, mely „a rugóstagok Domain-je” – áll a gyártó honlapján, tehát gazdaságosabb a Vividnél és inkább FR felhasználásra való. Megtalálható benne azonban a DropStop technológia, mint a Boxxerekben és a Vividben is. Ez a kompressziós rész egy olyan beállítása, mely a durva leérkezésekkor gátolja a tag felkoppanását, anélkül, hogy elasztomer ütközőt kellene alkalmazni, vagy a túlfolyót túlfújni. Az új Dual Flow csillapítás pedig a visszautat kontrollálja megfelelő módon szintén a nagy puffok miatt. Neki köszönhetően belőhető úgy a csillapítás, hogy a kis rázkódásokat finoman csillapítsa, de közben a letörések leküzdésekor szükséges erősebb csillapítás is meglegyen. RC és R típusa lesz elérhető.
Régi vágyam teljesült idén, amikor a Demo Day-en egy all mountain gép nyergében kipróbálhattam egy állítható nyeregcsövet. Korábban Ádám az enduro gépe tesztje során írt az állítható nyeregcsővel begyűjtött pozitív tapasztalatairól, amit én is csak megerősíteni tudok. Bátran ki merem jelenteni, hogy all mountain / enduro vonalon kötelezővé tenném. A Reverb azonban az Ádám által írt negatívumokat kiküszöböli, hiszen ez egy hidraulikus megoldás, tehát a koszra totál immunis, zárt rendszer (a kormányra szerelt gomb hidraulika útján közvetíti a parancsot hátra). A másik pedig, hogy ezzel már nem tudunk „tobozokat kilőni” :-), mert csillapítottan tér vissza a kihúzott állásba, pont a megfelelő gyorsasággal. Nagyon jól megoldotta a RS! Ezen kívül sok mindenen javítottak, így a hidraulikakábel csatlakozásán, továbbá teljesen fekete színben is lesz. Kapható lesz 355, 380 és 420 mm-es hosszban, 30,9 és 31,6 mm-es átmérővel, és az eddigi 125-ös út mellett már 100 mm-es úttal is elérhető lesz.
A Reverb 2012-re kihozta a Stealth-t, melybe alulról fut be a hidraulika cső. Mivel a vázon belül lesz elvezetve a vezeték, ezért külön nem kapható, csak OEM-ként, gyári gépekben. Egyelőre 2 branddel állt össze a RS: a Scott-tal és a Trekkel, e két márka egyes modelljei lesznek a Stealth-tel szerelve.
RockShox termékek a weben: www.sram.com
RockShox cuccok idehaza: Biker Kft.; www.biker.hu
Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs, Sram
(x)