A friedrichshafeni expóról most következzen az egyik legpatinásabb és legnagyobb kultusszal övezett kerékpármárka, a Pinarello. A Giovanni Pinarello által 1952-ben alapított trevisói cég fejlesztések terén mindig is az élvonalban állt, és nem változott ez napjainkban sem. A közelmúltat nézve például az ő nevükhöz fűződik az első aszimmetrikus országúti kerékpárváz – a Dogma 60.1 – megalkotása.
A Pinarello standja évről-évre kicsit más, a koncepció azonban ugyanaz: egy homogén háttérszín, mely vagy fehér vagy fekete (idén a fehérre került a sor), semmi dekoráció, és ebbe a puritán környezetbe belehelyezve az extravagáns megjelenésű bringák. Ezek vagy aktuális modellek új, jövő évi színvariációi, avagy teljes egészében új modellek – volt példa ezúttal is mindkettőre. Lássuk hát, mivel villantanak 2012-ben a trevisóiak!
A strandra toppanva a Graal időfutamgép fogadja a látogatót. Tavalyhoz képest nem sokat változott, ellenben karakteres darab még mindig. „Hátránya” talán, hogy kizárólag a hozzá tervezett Most Anura 1K időfutam kormánnyal mutat igazán jól, de aki ilyen gépet vesz, az úgysem tenne mást rá. Katalógus szerint szériában két színváltozatban érhető el 2012-ben, ezek közül az egyik a képen látható Movistar 604 verzió.
A Graal vázak – hasonlóképpen az összes többi Pinarello karbon vázhoz – japán alapanyagból, Torayca karbonból készülnek. A képen látható nyeregvázcső-felsőcső-támvilla kapcsolat már-már etalonnak számít az időfutam bringák piacán, a nyeregcső rögzítése is a jobb megoldások közül való.
A Graal másik színvariációja a fényes-matt fekete fényezéssel operáló BoB 610. Személy szerint nekem ebben a színvariációban tetszenek legjobban a Pinarellók, mert a hullámos Onda villaszárak miatt nekem formailag már néha egy kicsit sok egy-egy ilyen váz, szerintem nem kell arra még ráerősíteni színekkel…
Pillantás az Anura időfutamkormány alá. A bowdenek a kormány csövein és idomain belül vezetettek, az adapter végén pedig a Campagnolo új, 11 sebességes időfutam váltókarja figyel. Nem ez volt azonban az egyetlen 2012-es Campagnolo újdonság, amit megfigyelhettünk a Pinarello standján…
Dogma 60.1 Team Sky színekben. A Pinarello a hatvanas évek eleje óta szponzorál országúti csapatokat, megszámlálhatatlan komoly nemzetközi versenyt nyertek a gépek nyergében (elég csak Miguel Indurainra, Pedro Delgadóra vagy Jan Ullricra, no meg a Tour de France-ra gondolni). Ezt a vázat kifejezetten a Dura-Ace Di2 rendszerhez optimalizálták, ennek megfelelően most már nem látunk kötegelőkkel rögzített kábeleket a vázon kívül, hanem mindent esztétikusan a csöveken belül oldottak meg.
A fékbowden és a váltórendszer adatkábele szépen eltűnik a vázban a Dogma 60.1 modellen. További finomságok, hogy a Most alkatrészek nemcsak a szponzorált versenyzők bringáin jelenhetnek meg bármilyen színű logóval, hanem bárki választhat ötféle színből (ezüst, fehér, kék, zöld és piros), amelyik a bringájához jobban passzol. A villaváll a váz vonalait lekövető hátsó nyúlványa az aerodinamikai tulajdonságait hivatott javítani a váznak.
Egy további Dogma 60.1 is figyelt a standon, az előzővel közös az volt benne, hogy erre is elektronikus vezérlésű váltórendszer került, viszont más gyártótól… Igen, a Campagnolo újra felmelegítette elektronikus váltással kapcsolatos projektjét. Maga a bringa tipikus példája annak, hogy a dizájn az, amihez valóban az olaszok értenek a legjobban. A fényes/matt fekete fényezésű váz megbolondítva egy csipetnyi rózsaszínnel kivételesen jól nézett ki – szerintem legalábbis.
A Campagnolo váltórendszerének akkumulátora formásabb lesz, mint a Shimanóé, ellenben az első váltó kicsit robosztusra sikeredett. Sebaj, a bemutatott alkatrészek még nem szériatermékek, lesz még idő csiszolni rajtuk.
Nem vagyok nagy barátja a rózsaszínnek, de tényleg… Ennek ellenére amikor pont elegendőt tesznek belőle valahová, az feketével kombinálva nagyon jól tud kinézni. A Monolinkes nyeregcső/nyereg kombó nem volt túl gyakori madár a 2012-es gépeken, tömeges elterjedése a versenysportban még várat magára.
A Pinarello 2012-es zászlóshajója a Dogma 2 lesz. Miben más ez a gép, mint elődje a Dogma 60.1? Nos a céges kommunikáció szerint a váznak 6%-kal csökkentették a légellenállását, 19%-kal növelték rajta a fékezés hatékonyságát, 14%-kal javították az oldalmerevségét, 6%-kal csökkentették a hajtás során fellépő terhelés aszimmetrikus voltát, és mindemellett még fogyott 30 grammot.
Az új Dogma 2 kilenc színvariációban szerepel a katalógusban, ebből a fenti képen az Arg Red 615 látható. Természetesen a leendő váz a megrendelő igényei szerint továbbra is rendelhető egyedi színterv alapján is.
Persze nem mindenki engedheti meg magának a gyártó csúcsmodelljét, de azoknak is kínál alternatívát a cég. A Paris régi típusnév a cég palettáján, amely ezúttal egy Torayca 50HM1.5K Carbon vázat takar.
A standon kiállított Paris a Shimano új, Ultegra Di2-es elektronikus működtetésű szettjét kapta meg. Az adatkábelek természetesen ezen a vázon is mindenhol rejtve futnak.
A termékpaletta közepén helyezkedik el az FP Quattro, mely a képen az új, pirosra eloxált alkatrészekkel tuningolt 2012-es Campagnolo Centaur szettel szerepel.
A Pinarello legolcsóbb országúti modellje az FP Uno, mely 6061T6-os alu vázzal és karbon hátsó háromszöggel rendelkezik – a képen éppen Shimano Tiagrával szerelve.
A Pinarello jó pár extravagáns fixi/singlespeed modellel is rendelkezik, ebből szemezgetnék most egy kicsit. Elsőként egy valódi furcsaság a standról: a ruházati cikkeiről ismert Diesellel összeborulva született meg ez a modell, mely „Only the Brave” névre hallgat, és mindent megtalálhatunk rajta, ami hydroforminggal elkészíthető. Fényezése is egyedi, matt/fényes csíkozást kapott a váz.
Hát, ez a fényezés nálam már határeset, de biztosan akad, akinek tetszik… A Treviso kétfékes 6061-es aluból készült vázra épült fixi városi harcosoknak. Ugyanezzel a dizájnnal, egyenes kormányos fitneszgépet is kínál a Pinarello 2012-ben.
Biztos sokan vannak, akik hozzám hasonlóképpen nagyon szerették a Pinarello acélvázait. Annak idején két klasszikus Pinarello szín létezett, az azúrkék, és a képen látható tűzpiros (Red 584, a cég színskálája szerint). A Catena ezt az időszakot idézi meg, csúszópapucsos kétfékes fix- vagy szabadonfutós egysebességesként kínál alternatívát a városi fixisták és singlespeederek egyre növekvő csoportjának.
Bár a muffok kevésbé cizelláltak, mint egykoron, de a króm mennyisége megfelelő, és a hangulat is a régi. Többek között a filigrán, belső illesztékes villaváll tette egyedivé a régi Pinarello vázakat – szerencsére ez visszaköszön ennél a kései utódnál is.
Pinarello a weben: www.pinarello.com
Pinarello bringák és vázak idehaza: www.bikeexpress.hu/kategoria/pinarello_10.php
Szöveg és fotó: HBalage
(x)