Na ezt a gépet szerettük volna idén kivinni enduro tesztre Semmeringre, ha már kész lett volna… Kicsit görcsbe is rándult a gyomrom, amikor megláttam a One-Sixty-t, és miután rutinszerűen végigfutott a szemem a felfüggesztésen, a kashimás Fox motyókon, az X0 szetten és a Reverb állítható nyeregcsövön, azonnali vágyat éreztem egy próbára…
A felfüggesztéssel új vizekre evezett a Merida, hiszen ez egy virtuális felfüggesztés, aminek különböző megoldásai idénre – szerencsére – annyira elterjedtek a gyártóknál, hogy aki nem villantott ilyet, az mondhatni totál lemaradt.
Tehát a Merida is letudta a „kötelező” leckét. Rossz hír, hogy a tábla szerint 2013-ra tervezik a piacra dobását. A felfüggesztést a Merida „M.O.R.E. VPP”- nek nevezi, és különlegesen pedálozás független mozgást ígérnek vele kapcsolatban, a rugóút természetesen 160 mm lesz, hiszen enduro gépről van szó.
A csúcsmodell karbon 29-es gépnél jobban csúcsra szerelt merev 29-est nehéz lenne összerakni. Tömege 9,2 kg a gyártó állítása szerint.
Durván belehúzott a Merida is a „friss” váztechnológiák alkalmazásába is. A már korábbról ismert karbon megoldásokon túl (Structure Element, Double Chamber, Nano Matrix, Flex Stay) megtalálunk mindent, ami jó: X-Taper fejcső, X12 hátsó tengely, PM fékrögzítés. Nem lehet kivetni valónk. A fenti képen látható 3000-D a középső modell a Big Nine karbon versenygépek családjában.
A csúcs alu technológiával (HFS) készült, döntően XT-vel szerelt Big Nine Lite 3000-D, Fox F32 RLC villával, 30 sebességes kiépítésben nem lesz nehéz. Gyári adata 11,8 kg.
Hazánk természeti adottságai és anyagi viszonyai között továbbra is jó választás lehet az XT-vel szerelt 120, azoknak, akiket még nem kapott el a 29-es gépszíj, vagy egész egyszerűen számukra egy 26-os, kis össztelós gép a szimpatikus. Az új One Twenty XT (vagy Pro) elég szép lett és lényegében egy új modell.
A fejlesztés fő sarokpontjai 2012-re a súlycsökkentés (a váz 300 g-mal lett könnyebb, így 2,5 kiló), a csökkentett átlépési magasság és a lineárisabb mozgási karakterisztika. Harminc sebességes kiépítésben, Fox 32 Float RL-lel és RP2 taggal 13,1 kg körül van az össztömege.
A tavalyi év rendkívül sikeres, 26-os verseny XC gépéről, az O Nine-ról Balázs már bővebben is írt (link: https://bikemag.hu/tech/merida-2012-ujdonsagok-a-jovo-szezonra), mint ahogy a Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012-es változatáról és a Reacto Teamről is, ezért én most 1-2 egyéb érdekességet mutatnék.
Itt van például az általunk is kedvelt Espresso városi száguldó „elektromosított” változata. Az elektromosítás is egy olyan trend lett, hogy igazából alig akadt, aki kimaradt belőle. Így természetesen a Merida sem.
A képen az E-Spresso 10 EQ látható, mely a hajtóműre ható Bosch elektronikát kapta. És, hogy drága-e. Hát igen, hiszen kb. 750 ezer Ft. Az e-bike-ok olcsósodására még azért várni kell.
A karbon Pro vázalapra épül ez az XT-s gép, itthon lesz egy gazdaságosabb változata XTD típusjel alatt 549 ezer Ft-ért. Megemlítendő amúgy, hogy 2012-re minden Merida karbon bringa és váz gyárilag 90 fokos „Block Head” kormánycsapággyal kerül forgalomba, így a kormányt nem lehet beleütni a felsőcsőbe.
Nem kell megijedni, lesz az S-Pressóból hagyományos változat is, motor nélkül, de nem hagyományos külsővel, hiszen az i11 hihetetlenül szép lett, legalábbis ebben a „selyem titánium” színben, férfi vázas kivitelben. A remek 11-es Alfine-nal és M505-ös tárcsafékkel és egy szinte észrevehetetlen fényes fekete sárvédővel szerelték, ára 319 ezer Ft.
És ha már a száguldásnál tartunk a Speeder fitneszgép – mely lényegében egy egyenes kormányos V-fékes országúti bringa – kapható karbon váz szettel is
Itthon is széles palettája lesz elérhető jövőre a Road Race gépeknek 220 és 340 ezer Ft-os ársávban. Fontos információ, hogy 2012-re ezek az „alap” országúti gépek is megkapják a drágább gépek Lite vázát, hozzá X-Taper 1,5”-os fejcsapággyal és double chamberes erősítésű karbon villával.
A Demo Day és a Merida sztárja idén kétségtelenül a Ninety-Nine volt. A Demo Day-en Gézának és nekem is sikerült tesztelnünk egyet, és hát azt kell mondjam, nagyon pozitív módon csalódtam a gyártóban. Ez a gép az a fajta volt, amire felültem, és azonnal éreztem, hogy „emberek alá tervezték”, tehát helyből kényelmes és jó volt a geometriája. Mozgott, mint a veszedelem, de csak akkor, amikor kellett, és hihetetlenül érződött az alacsony tömege.
Részletesebb teszttapasztalattal is jelentkezünk hamarosan, addig is annyit, hogy napokon belül érkeznek hazánkba a jövő évi Meridák – érdemes lesz várni őket.
Merida termékek a weben: www.merida-bikes.com
Merida cuccok idehaza: Bikefun Kft.; www.bikefun.hu
Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs
(x)