A friedrichshafeni expó tematikus beszámolóinak sorát most a német gyártó, a Cube motyóival folytatjuk. A cég modellpalettája most sem csak beltartalmi értékeivel, hanem a külső megjelenésével is igencsak felhívta magára a figyelmet, mint ahogy azt az utóbbi években már lassan megszokhattuk. A paletta ismét frissül kicsit 2012-re, és lesz több teljesen új fejlesztésű gép is, többek között egy új downhill masina és az aktuális trendeknek megfelelően egy egész sor 29-es. A cég nemcsak a kerékpárok terén állt elő újdonságokkal, hanem nagy elánnal erősít a kiegészítők terén is, utóbbiakkal egy külön cikkben foglalkozunk.
A Cube egyik csúcsgépével kezdem a sort, a hangzatos nevű Elite Super HPC Race modellel. A tavalyi beszámolóban már bemutatott HPC Monocoque vázon nem véltem változást felfedezni. A koncepció nem a lehető legkönnyebb gép megépítése volt – arra ott a nagytesó Elite Super HPC SLT -, hanem kiemelt figyelmet fordítottak a megfizethető árra. Így került „csak” X.0 szett, SID RLT villa a vázra. Az össztömege így 9,6 kg-ra adódik a gyári adat szerint. A kiegészítők is a már megszokott Syntace termékek, immár az egységesítés jegyében Cube logóval is ellátva.
Íme az a bizonyos nagytesó, a merevfarú XC vonal abszolút csúcsa, az Elite Super HPC SLT a maga 8,4 kg-os tömegével meglehetősen visszafogott matt fekete-fehér színben. Alighanem sok XC versenyző álma. Szerény 5700 euró az ajánlott fogyasztói ára, úgyhogy sokaknál az is marad. Érdekes, hogy még messze nem a lehető legkönnyebb cuccokkal szerelték, így „csak” a magnéziumlábas XRM 100-as DT villa került bele a karbon XRC helyett. Ha pár alkatrészt lecserélnénk, és elhagynánk a kormányvéget, simán befigyelne a mérleg mutatója 8 kiló alá! Na jó, túllépve ezen a gondolatkísérletemen, valamelyest a földön jártak a Cube-nál, mikor az alkatrészeket válogatták, hiszen elég-jó ár-érték arányú komponenseket sikerült összeválogatniuk a felsőkategóriából. A DT karbon kerék és az XX meghajtás terén viszont úgy látszik, ott szó sem lehetett kompromisszumról.
Egy igazi XC mindenes kicsit visszafogottabb külsővel, a GTC Reaction Pro, mely GTC karbon vázra épül – a csúcs HPC váz alatti kategória, mely egyébként elnyerte a világ egyik legnevesebb ipari formatervezési díját, a Red Dot Design Awardot – XT meghajtással Fox F100 villával, Formula RX fékekkel. Tömege 11,1 kg. Árban is még a méltányolható kategóriába esik, így méltán számíthat itthon is az igényes XC-sek érdeklődésére.
A német gyártó nemcsak a csúcskategóriás montik terén erős, hanem a középkategóriában is. Az Analog Disc az aluvázas merevfarú paletta alsó harmadában foglal helyet. 2012-re egy nagyon látványos színkombinációt kapott, ami ugyan megoszthatja az embereket, ám azt semmiképp sem mondhatjuk rá, hogy unalmas. Nekem személy szerint bejön. Az AMF jelölésű 6061-es aluból készült vázra épül SLX-Deore, egyszerűbb Easton alkatrészekkel, a Rock Shox XC szériájú villájával, mely a jövőben az eddigi Tora/Dart szériákat váltja. Árát is figyelembe véve itthon alighanem a legnépszerűbb Cube modellek között lesz.
A merevfarú montiknál maradva, haladva az elérhetőbb áru modellek felé eljutunk a paletta belépő szintjét jelentő Aim modellig, mely azonban első ránézésre egy sokkal drágább gép benyomását kelti még a V-fékek ellenére is. Noha csak egy Alivio-Acera felszereltségű gépről van szó, az összkép mégis mást sugall. Tömegével és felszereltségével nem a teljesítményorientált tekerőket célozták meg, sokkal inkább a kezdő montisokat, hétvégi harcosokat, akik egy meglepően igényes megjelenésű gépet kapnak a pénzükért.
Az XC-maraton felhasználásra szánt AMS modellek között találhatunk 100, illetve 110 mm-t mozgó, karbon- és aluvázas modelleket egyaránt. Ez itt a legjobban felszerelt aluvázas modell, az AMS 110 SL. Műszakilag csak pár változtatást fedeztem fel rajta az idei modellekhez képest, viszont az év közben végzett teszt pozitív tapasztalatából kiindulva nem is tartom szükségesnek, hogy csak azért változtassanak minden évben, hogy dicsekedhessenek annak tényével, de az X-12-es hátsó tengelyért azért jár a jó pont. A 4 forgáspontos Horst-linkes hátsó felfüggesztés (Cube-éknál „fsp 4link”) érzékenysége még mindig kiemelkedő, a Boost Valve-os Fox taggal a működése fantasztikus. A színvilága tipikusan Cube-os, bár azért talán a visszafogottabb fajtából. A full XT meghajtás, 11,7 kg-os tömege még akár a komolyabb maraton versenyzésre is alkalmassá teszi, de egész napos magashegyi túrákon is kompromisszummentes társunk lehet.
Az XC-maraton össztelósok új csúcsváza az AMS 100 Super HPC közelről, egész pontosan a hátsó háromszög. Azt hiszem, a kép magáért beszél. Az apró feliratok jelzik is, mit érdemes észrevenni, mi mindent zsúfoltak bele a tervezők. Csak vázlatosan: teljesen karbon konstrukció a hátsó háromszögben is, láncvillán elhelyezett forgáspont (Horst-link), aszimmetrikus láncvilla kialakítás, a karbont védő alu lapka a hajtóműnél, közvetlen PM tárcsafék-konzol, a merevséget fokozó üreges karbon papucs, PressFit középrész kialakítás, a középrész felé szélesedő alsócső és nyeregvázcső. Továbbá ami nem látszik: „Size Tuned Kinematics”, vagyis minden egyes vázméretre külön megtervezett felfüggesztési rendszer, külön-külön méretezett lengőkarral és komponensekkel, hogy minden vázméretnél pontosan ugyanolyan legyen a rugózás karakterisztikája.
Persze nem feledkezhetünk el a hölgyekről sem, hiszen a Cube számukra is külön készít gépeket WLS –„Women Like Series” néven. Ez az AccesWLS GTC modell, mely a női merevfarú XC széria felső végét jelenti. A váz a GTC monocoque váza némileg módosított geometriával. A felszerelést a Reba, XT-SLX, Formula RX, Sun Ringlé, Syntace nevek fémjelzik. A mérleg 10,6 kg-ot mutat alatta, ami nem rossz érték. A gépükre is igényes hölgyeknek tökéletes választás lehet a hétvégi hegyi hobbitekerésektől egészen a versenyzésig bezárólag.
Az extrémebb vizek felé evezve mindenképpen megemlítendő a Cube új Downhill gépe, a „Two 15”. A név a rugóutat takarja, mely hátul 215 mm a Kashima-s DHX tagjának közreműködésével, elöl pedig szintén a Fox Kashima-s 40 Fit RC2-ese dolgozik 203 mm-t préselve ki magából. A Saint meghajtással szerelt, 17,9 kilós, kifejezetten DH versenyzésre tervezett gép igen látványos festést kapott. A háttérben a gép prototípusai láthatók, ahogyan fokozatosan eljutottak az itt látható rendszerig. Így legalább látjuk, hogy valóban saját fejlesztésről van szó.
A Two 15 felfüggesztése kicsit közelebbről. A rendszer 3 lengőkart alkalmaz („Triple Linkage Geometry”), a gyártó szerint így lehet a legtöbbet kihozni a rendszerből, miközben például floaterre sincs szükség. A tervezőknek sikerült úgy megépíteniük ezt a rendszert, hogy mindhárom lengőkar egy darabból áll, így valószínűleg nem lesz gond azok csavarodásával.
A gyártó alpincross, all mountain és hosszabb hegyi túrákra ajánlja ezt a gépét, a Stereo Pro-t. 140 mm-t mozog a váz, míg a Revelation villából 150 is kihozható. Ehhez a rugóúthoz természetesen már dukál az X-12-es hátsó tengelyrögzítés. Szerintem elől sem ártott volna a 15-ös tengely, de azért a magas szintű triple-butted aluváz, a 4 forgáspontos igen aktív működésű Dual Trail Control felfüggesztés az alapvetően SLX-XT meghajtással, Sun Ringlé kerekekkel, Syntace cuccokkal összességében a legtöbb AM tekerő kívánalmait bőven kielégíti. Ehhez mérten a 13,6 kg-os össztömeg sem rossz. A váz tekintetében annyi az újdonság, hogy a tervezők az idei modellhez képest 5 cm-rel csökkentették az átlépési magasságot, ezzel is csökkentve a súlypontot, és még agresszívabb használatot téve lehetővé.
A Bianchi-s cikkben már emlegetett, éppen mostanában tetőzni látszó trend: a 29”-os montik divatja utolérte a Cube-ot is. 2012-re egy egész sor merevfarú montit kínálnak mind alu, mind pedig karbon vázzal – melyek elnevezése logikusan követi a hasonló felszereltségű 26-os merevfarú gépekét –, és egyelőre két össztelós gép is színesíti a kínálatot. A karbon merevfarú 29-es szériának a legkedvezőbb árú modellje, a Reaction 29 GTC Pro, mely a monocoque karbon vázával, XT/Deore 10-es meghajtásával, Reba villájával és kerek 11 kilós tömegével nem rossz ajánlat. Itt jegyezném meg, hogy a cég 29-es gépei esetén a legkisebb elérhető vázméret a 17”-os, szemben a 26-osok 16”-os induló méretével.
A teljesen új fejlesztésű vázat külön is bemutatták. Itt a váz egy érdekesebb részletét mutatom meg. A PressFit-es középcsapágy megoldás lehetővé teszi a csapágyház rendkívül széles kialakítását, így a támvillák is jó szélesen tudnak bele csatlakozni, ami egyrészt növeli az oldalmerevséget, másrészt a főleg a 29-eseknél problémás sárférőhelyet. A lehetőséget az alsócső és a nyeregvázcső esetén is kihasználták a mérnökök, gyakorlatilag amennyire csak lehet kiszélesednek a csapágyházat elérve, ezzel óriásit dobva a váz stabilitásán. Érdemes még figyelni a konzolos első váltó rögzítést, illetve a láncvillán a karbont védő kis alu lapkát.
A 29-es merevfarú sor csúcsán helyezkedik el a Cube versenymodelljeinek már-már hagyományos fehér-kék-piros színkombinációjában pompázó Elite 29 Super HPC modell. A színkombinációt természetesen igyekeznek valamennyi kiegészítőn és alkatrészen megjeleníteni, melyet a beszállítók – megfelelő mennyiségű rendelés esetén persze – készséggel támogatnak. Így lesz a DT agy világoskék, a Fox villa matricája piros, és a Formula féke – beleértve a tárcsát is – piros-kék, hogy semmi se lógjon ki a koncepcióból.
A palettába most bekerült egyelőre két 29-es össztelós XC gép közül az olcsóbbik, az AMS 29. Ugyanazokat a technológiákat vonultatja fel, mint a 26-os testvérei, csak természetesen a nagyobb kerékmérethez igazítva minden paramétert. Tehát a 4 forgáspontos, Horst-linkes felfüggesztés (a Cube nomenklatúrában „fsp 4 link néven fut), az aszimmetrikus kialakítású láncvillák, a hydroformingolt csövek, a PressFit-es középrész, a közvetlen PM fékkonzol, a rejtett bowdenvezetés stb. Viszont mindkét 29-es gép esetén már 120 mm a rugóút elől-hátul. Ehhez társul a Cube mércével mérve abszolút visszafogottnak nevezhető fehér-fekete külső megjelenés és a nagy kereket és a 120-as rugóutat figyelembe véve versenyképes 13 kg-os tömeg. A legnagyobb különbség a másik 29-es össztelós gép esetén, hogy azt Sram X.0-val szerelik, egyéb alkatrészeikben szinte megegyeznek.
Igazából nem sokat változott, ennek ellenére még mindig az egyik kedvencem a Cube csúcs országúti időfutam aszfaltszaggatója, a 7,6 kilós Aerium HPC Race. A monocoque vázban ugyan nem igyekeznek felvonultatni a szélcsatornában kitalált megoldások egész garmadáját, mint egyes gyártóknál láthattuk, ám a gép még így is simán ott van az élvonalban, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy profi triatlonos körökben igen népszerű, és többek közt olyan nagyágyuk győzelmeihez asszisztált, mint pl. a sokszoros Ironman bajnok, német bajnok és Európa-bajnok Nicole Leder. Egyébként ugyanez a gép Dura-Ace felszereléssel is elérhető HPC Pro néven.
A fenti karbon modell mellett megtalálhatjuk az aluvázas időfutam gépet is. Az Aerium Race sűrűn hydroformingolt triple butted csövekből készült váza ez esetben is hasonlóan neves alkatrészekkel van szerelve (Syntace, Profile Design, Easton, Ultegra alkatrészek, valamint ugyanazzal a Dedacciai Black Fin villával, mint a csúcsmodell), de ára sokkal visszafogottabb – majdnem csak fele az Aerium HPC Race-hez viszonyítva –, így jóval több akár amatőr versenyző engedheti meg magának.
Természetesen egy komoly kerékpárgyártó országúti téren sem feledkezhet meg a szebbik nemről. Az Axial GTC SL az igényes országútis hölgyeknek készült. A GTC karbon vázával, Ultegra felszerelésével, könnyű DT kerékszettjével és 8 kilós össztömegével az általa elérhető felhasználási körbe simán belefér a versenyzés is. A háromtányéros hajtóművel pedig az Alpokban tett túrán sem lehet zavarba hozni használóját. Belátom, hogy ez nem olcsó mulatság, de két többek számára elérhető országútit is kínál még a Cube kifejezetten hölgyekre igazítva: az Axial GTC Pro-t és az aluvázas Axialt.
Manapság a felsőkategóriás bringákon ugye szinte kötelező a rejtett bowdenvezetés, ám még mindig nem minden cég tudja ezt megfelelő komolysággal előadni, sőt rosszmájúan mondhatnám, hogy akár egy önálló citromdíj rovatot is megtölthetnénk a gagyibbnál gagyibb megoldásokkal, melyeket néha kifejezetten jó nevűnek tartott cégek adnak elő. Nem úgy a Cube! Ezt a nagyon igényesen, alubetéttel megoldott bowdenbevezetést egy Agree GTC SL gépen kaptam lencsevégre. Egy közbeiktatott állítócsavarral még a váltóállítás egy plusz lehetőségét is megadták a tervezők. A képen szépen látszik a GTC váz fejcső környékének csodaszép vonalvezetése és a nagyon igényesen kivitelezett matt festése is. A Cube ez utóbbi téren is a legprofibbak közt van.
A Cube természetesen nem feledkezhet meg a jövő bringásairól sem, így elég széles a választék gyerekbringák tekintetében is. A 12”-os kerekű pedál nélküli futóbringától egészen az extra alacsony építésű gyerek 26-os gépekig bezárólag minden méretben választhatunk a Cube kínálatából. Ezek jellemzően ugyanolyan látványos színvilággal csábítják a kisbringásokat, mint az eddig bemutatottak a nagyokat. A Cube tudatosságát jelzi, hogy minden méretben találunk egy fehér-kék-piros „Race Team” festésű változatot is, még a kis futóbringák közt is!
Az a bizonyos futóbringa – mely kategória hazánkban is igazi sikerterméknek bizonyult –, a „Cubie” a legkissebbeknek (a gyártó 2-4 éveseknek ajánlja), mellyel szinte észrevétlenül tanulhat meg porontyunk kétkerekű bringával menni. Ráadásul fiú és lány változatban egyaránt elérhető.
Tavaly már bemutattuk az elektromos rásegítésű EPO-t. 2012-re a Cube kihozza a 29-es monti változatát az EPO 29er-t. A hátsó agyba épített 250 wattos motorral, 3×10-es XT/SLX meghajtással, 100 mm-t mozgó Reba villával így aztán tényleg szinte mindenhová feljuthatunk vele különösebb erőfeszítés nélkül. Habár a gép elég robosztusnak tűnik – a brutális nyeregváz-cső rejti a 13Ah-s akkumlátort –, a 20,5 kg-os tömege relatíve mégis egészen jónak számít a konkurens modellekhez mérve, melyek jellemzően inkább 22-24 kg körül mozognak. 3000 eurós árából ítélve nem lesz idehaza tömegtermék, de bizony nyugat-európában a statisztikák szerint komoly mennyiségben adják el a nagyobb gyártók az ilyen modelljeiket.
Cube kerékpárok a weben: http://www.cube.eu
Cube bringák idehaza: Velobike Kft.; www.velobike.hu
Szöveg és fotó: gg
(x)