A tematikus beszámolók sorában következzenek mostan a Boneshaker márkái, mindenekelőtt természetesen a Haibike. Tavaly is megjegyeztük, hogy ők nagyon belecsaptak a lecsóba, több szakágban is megjelentek, profi csapatot kezdtek szponzorálni, most pedig egy egész rakás pedelec géppel, 29errel, új országúti- és monti modellekkel gazdagodott a kínálat. Ráadásul ők mintha kiemelten ráálltak volna a súlykérdésre, szinte valamennyi szériában találunk figyelemre méltó tömegadatokkal rendelkező modelleket, és ez nemcsak a csúcsgépekre vonatkozik. Éppen e bőség zavara miatt nem tudok a teljességre törekedni, inkább csak szemezgetek az újdonságok között, de azért érdemes megnézni a többit is a Haibike honlapján. Hasonlóan nagy megújuláson esett át a Magura palettája is…
Az olimpiai bajnok Sabine Spitz 2011-es fully versenygépe (van egy merevfarú is), a 110 mm-t mozgó Sleek Team Edition a Hai standon kiállítva. A Central Pro Team-et 2011-től a Haibike látja el bringákkal. A csapatban teker egyébként a többszörös cseh bajnok és junior világbajnok Tereza Hurikova is. Az amúgy is könnyű vázat olyan cuccokkal szerelték, mint Syntace, AX Lightness, Schmolke alkatrészek, Tune kerékszett, full Sram XX szett, EggBeater titan pedál, a legkönnyebb Magura Durin villa, Nokon bowdenek. A végeredmény jóval 9 kiló alatt van.
Egy kicsit hosszabb rugóutas kategóriát képvisel a Heet széria, annak is a képen az RX nevű típusa, a Haibike-tól talán kicsit szokatlan festéssel. A váz 155 mm-t mozog a Monarch tag segítségével, ezt egészíti ki a maximum 150-et mozgó Fox 32 Talas villa. A kor szellemének megfelelően full karbon konstrukció, tapered fejcső, közvetlen PM fékkonzol, rejtett bowdenek, aszimmetrikus láncvilla kialakítás jellemzik a vázat. A gép felszereltsége sem kevésbé fullos, hiszen XX-szel van szerelve, Reynolds karbon kerékszettel, illetve KS kormányról állítható magasságú nyeregcsővel.
A Hai az egyre nagyobb rugóutak fémjelezte szakágak felé is terjeszkedik. Ennek egyik eredménye a Zone 7.0 RC, mely 180-at mocorog elől-hátul. Mavis Deemax Ultimate kerékszettjével, full Sram X.0 meghajtással, Totem villával, Avid Code fékekkel elég tuti ajánlat. A külső megjelenése is tetszetős, ebben a nyers ezüstben kicsit ki is lógott a Hai palettából. Virtuális forgáspont és 16,6 kilós össztömeg még a megemlítendő paraméterek.
29-es gép Hai színekben. Alu és karbonvázas 29-es gépeket egyaránt találunk a Hai-nál. Ez itt az elérhetőbb árú karbon modell, a Greed 29 SL, melynek 10,6 kg-os tömege éppenséggel nem számít rossznak a kategóriában. Nagyrészt XT meghajtás, Sun-Ringlé kerékszett, Reba villa adják a felszerelését. A két karbon gép mellett három aluvázas nagykerekű is szerepel a kínálatban.
Ha pedelec őrület, akkor a Hai sem maradhat ki belőle. A képen látható modell, az EQ XDuro FS RX elnyerte az Eurobike Award-ot is. A Hai egyértelműen a Bosch-féle rendszer mellett tette le a voksát annyi különbséggel, hogy ők a középcsapágynál beépített motoregységet a többi gyártóval ellentétben fejjel lefelé építi be, tehát úgy, hogy a hajtómű felett legyen a motor. Így jelentősen tudták e részegység sérülékenységét csökkenteni, viszont módosítani kellett a felfüggesztési rendszert, hogy elférjen a rugóstag és a motor is. A Demo Day-en teszteltük is a gépet, melynek során kiderült ennek a rendszernek az egyik nagy előnye: az egyenletesebb, semlegesebb súlyelosztás. Az agyba épített motor nagyon elviszi a súlypontot előre vagy hátra, ami terephasználatkor nagyon érződik.
A Hai egyre jobban nyomul az aszfaltos vonalon is. E nyomulásnak gyümölcse a képen látható Affair széria, melynek valamennyi modellje 8 kiló alatt van! Sőt, még az Ultegrával szerelt modell is a UCI súlyhatáron billeg a 6,8 kilójával, de a Lightweight kerekes, Dura-Ace-es csúcsmodell, az Affair RX Pro mindössze 5,9 kg! Ez szériamodellnél azért még manapság sem mindennapos! A villanyak tapered, de nem a szokásos 1 1/8”-1,5”-os, hanem 1 1/8”-1 1/4”-os szabványt alkalmazzák. Gondoltak a Campagnolo pártiakra is, hiszen nekik Record szettel szerelve is kínálja a gépet.
Vonzódom a profi versenyzők egyedi összeállítású gépeihez, így nem bírom ki, hogy be ne mutassam Sabine merevfarú gépét is. A felszereltsége a már bemutatott Sleekhez képest, ha lehet, még brutálisabb. Itt már a karbon Clavicula hajtókar, Schmolke nyeregcső is bejátszik. Össztömege a csapat honlapja szerint 7,5 kg, bár ott XX hajtókar szerepel, plusz pár egyéb eltérést is felfedeztem – úgy látszik, azóta tuningolt -, szóval most lehet ez 7,4 kiló is…
A gép elölről. Jól látszik a kis súly mindenek előtt elv konzekvens betartása: még a markolat helyett is országúti bandázst használtak. Jól látszik ugyanakkor a Magura új fékcsaládjának legfelső tagja az MT 8 karbon fékkarja is. Meglepő módon 2012-re a Magura a teljes tárcsafékpalettát kidobta, és teljesen új alapokon újat tervezett helyettük. A jelölések tekintetében az alapító Magenwirth család nőtagjainak névsorát átvette egy áttekinthetőbb nomenklatúra: árban növekvő sorrendben: MT 2, MT 4, MT 6, MT 8. Ezzel együtt le is tisztult és sokkal áttekinthetőbbé vált a kínálat. Valamennyi típusnál integrált túlfolyótartályt terveztek a karba, melynek anyaga „CarboTecture” néven fut, aminek mibenlétére egyértelmű leírást nem találtam, de valamiféle karbont is tartalmazó műanyag lehet.
…és az a bizonyos MT 8 féktest közelről: Monobody kialakítás és pillesúly jellemzi. A csúcs MT 8-as komplett fék szett tömege 160-as tárcsákkal 279 g, ami kiemelkedően jó érték. Az alap MT 2-es is csak 345 g gyári adatok alapján! Nagyon kíváncsiak lennénk az új fékek működésére…
Bár idehaza kevesen használnak Magura villákat, de a német gyártó bizony nemcsak a fékeiről ismert. Anno Sabine is Magura villával győzött az olimpián, de sok profi versenyző használja ezeket az elég jó súlyban lévő darabokat. A kínálat a 80-tól egészen a 150 mm-t mozgó villákig terjed. A gyártó büszkén vallja, hogy „Designed and manufactured in Germany”, ami ma már szinte ritkaság.
A legkönnyebb villa a kínálatban a Durin SL, mely 1299 g-ot nyom a mérlegre téve. Ez egy kifejezetten XC versenycélokra készült villa, olyannyira, hogy a súlycsökkentés oltárán feláldozták a lockoutot is. 80 és 100 mm-t mozgó verzióban egyaránt kapható.
A DT elkészítette a karbon felnis All-Mountain kerékszettet is, az EXC 1550-et. A kerékszett ebben a kategóriában igen jónak számító 1530 grammot nyom. Kapható 15-ös és 20-as tengellyel kompatibilis verzióban az első kerék, míg a hátsónál 10 mm-es, és 142/12 mm-es tengely közül választhatunk.
A DT termékpalettája egyre bővül, egyre több szakág, stílus képviselőnek kínálnak megoldásokat. Most már a tandemeseknek is ennek az agypárnak a képében. Az 540-es agyak nagyszilárdságú acéltengelyt kaptak, és az agytest is elég robosztus darab. A hátsó agy 135- és 145 mm-es tengelyszélességgel egyaránt elérhető.
A stand közepén forgott ez a Tricon FX-1950 kerékszett a nem éppen szokványos rikító zöld színben. Habár a komplett kereket gyártók közül a DT sokáig kitartott a hagyományos hajlított fejű küllőknél, a pár éve bemutatott Tricon koncepciónál már egyenes küllőket, és ennek megfelelően kialakított agytestet alkalmaznak. Azóta egyre-másra jönnek ki az újabb és újabb Tricon kerekeik a legkülönfélébb felhasználási célokra. Az FX-1950 egy csúcskategóriás Freeride kerékszett, így szinte minden technológiát belezsúfoltak, amit mostanában kitaláltak: Ratchet System racsniszerkezet, lazulásmentes pro-lock küllőanyák, természetesen SBWT hegesztett illesztés, tubeless kompatibilis kialakítás, hidegen húzott lapított küllők, hogy csak a fontosabbakat villantsam fel. A választék tengelyszabványok tekintetében széles: 15 és 20 mm-es elől, 135/10, 142/12 és 150/12 hátul. A szett tömege kerek 2 kiló körül alakul.
Kicsi, de hasznos komponensek az RWS rendszerű kerék gyorszárak, melyek nem csak a DT kereket/agyat használók körében lettek igen népszerűek. Ez köszönhető annak, hogy igen erősen tart nagy szorítóerővel, és meghúzás után beállítható a kar szöge. Az új titán RWS kerékgyorszárak tömegén alaposan faragtak: az első 44 g, a hátsó 47 g, és nem azért mert megfoghatatlanul kicsi lenne a kar.
Ahogy törnek előre a 29-esek, úgy követi a DT az igényeket. Már számtalan 29-es kerekük és felnijük van, most már kétféle 29-es villát is kínálnak, melyeket elképesztően sok gépben láttunk a kiállításon. A 100-at mozgó XMM-100 29 után itt az XMM-120 29. Ennél a rugóútnál és méretnél már természetes a 15-ös tengely, és a tapered nyak.
A német VDO már az egyszerűbb kerékpárcomputereit is kínálja vezeték nélküli formában, ilyen az alapfunkciókat tudó A4+ is, mely a vezetékes A4 típus vezeték nélküli változata, amelyik viszont a paletta legegyszerűbb darabja. Az alapfunkciókat tudja, és emellett cseppálló.
Már a leírás hosszából is látszik, hogy egy sokkal profibb modellel állunk szemben. Az MC 2.0 már zavarba ejtő mennyiségű dolgot mér és hasonlít össze. Vannak kerékpáros, magasságmérő, pulzusmérő, pedálfordulat mérő funkciói egyaránt. Ezek mellett vezeték nélküli, kódolt jelátvitellel dolgozik, cseppálló, jelzi az elemtöltöttséget, van kijelző háttérvilágítása, illetve elemcserekor megjegyzi az adatokat.
Az Answer kifejezetten a prémiumkategóriát jelenti a kerékpáralkatrészek közt igen magas technológiai szint, kedvező tömegértékek, egyedi megjelenés. Mind alu, mind karbon termékeiknél a technológia javát adják. Palettájukon kormányokat, kormányszárakat, illetve egyes kiegészítőket pl. kesztyűket találunk. A képen ProTaper Carbon kormányokat látjuk, melyek mind egyenes, mind emelt (háromféle emeléssel) verzióban elérhetők. Utóbbi 720 mm-es szélességben készülnek, és a legnagyobb emelésű (50,8 mm) is csak 225 g. Az alsó egyenes verzió 660 mm széles, ehhez képest a 130 grammos tömeg meglepően alacsony. Ehhez társul a gyönyörű kidolgozás.
Egy határozottan izgalmas megjelenésű Answer kormányszár, a Rove AM. 6066-os aluból forgácsolt test, jókora szélességű kormánybefogó a merevség érdekében, de a fényes szürke felületkezelés sem mindennapos.
További információk:
Hai kerékpárok: http://www.haibike.de
Magura fékek és villák: http://www.magura.com
DT alkatrészek: http://www.dtswiss.com
Answer alkatrészek: http://www.answerproducts.com
VDO kerékpárcomputerek: http://www.vdocyclecomputing.com
Hai bringák és DT, Thomson, Magura, Syncros, VDO termékek idehaza: Boneshaker Kft.; www.boneshaker.hu
Szöveg: gg
Fotó: gg, Lcs
(x)